https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo XC40 (2018-)

Kysymys Volvo sähköautokolleegoille. Tietääkö joku onko joku akunvarauksen minimitaso jonka alla auto ei suostu käynnistämään lämmitystä? Minulla on ollut auto pokkeuksellisti ulkona muutaman päivän. Eilen asetin lämmityksen ajastimella ja kaikki toimi hyvin. Tänään ei onnistunut. Muutos eiliseen oli se, että akussa oli 32% ja olihan ulkonakin kylmempi. Jäin miettimään johtuiko se, siitä että akun varaus oli alempi kuin eilen vai oliko kyse jostain Volvo Cars sovelluksen häiriöstä - joita ilmeisesti on ajoittain vaikka en itse ole sellaista kokenut - vielä ;)
 
Melkoisesti kerää XC40 lunta helmaan etupyörien taakse.
Tarttuuko ehkä paremmin muovipintaan kuin maalattuun pintaan, koska v60:ssä esim ei tällaisia paakkuja kerää.
Roiskeläpät edessä voisi hieman vähentää tuota. Nyt kulkeutuu talliin turhaan likaista lunta sulamaan, vaikka on siellä viemäri kyllä auton alla.

IMG_6880.jpg
 
Oma havainto V60:stä on, että paukut kerääntyy takahelmoihin herkemmin. Pyöränkaaret sen sijaan kerää edessä ja takana järkyttävän paljon lunta, joka vielä sopivalla kelillä jäätyykin. Rohina vaan käy kun rengas hankaa jääpaukkuihin…
 
Akun esilämmitys toimii kun valitsee navigaattorista latauspisteen määränpääksi. Silloin alkaa lämmittää ennen saapumista latauspisteelle ottaen varmaan huomioon mm. lämpötilan. Akku lämpiää myös jos valitsee app’ista ajastetun esilämmityksen. Näin tapahtuu ainakin jos auto on kiinni laturissa - minä en osaa sanoa toimiiko silloinkin kun ei ole latausjohto kiinni. Sitä miten akun lämmitys on hoidettu en osaa sanoa mitään …
 
^ huonosti näistä mistään saa mitään tietoa.
jos akkuprosentti vaikka yli 50% saapumiselle pikalaturille, ilmoittaa, että välilatausta ei edes tarvita. jos vaikka määränpäässä 15% akkua jäljellä.
ei kai se silloin akkua edes lämmitä, koska turha lataus...?
 
On.
Sitä en tiedä missä pakkasessa lämmitys vaihtuu 7kW HVCH sähkölämmittimeksi.

Edelliseen lisäksi, että akuston ylläpitolämmitys on aktiivinen kun auto on latausjohdossa ja pakkasta on riittävästi.

Mielestäni akkua ei esilämmitetä jos auto ei ole latausjohdossa.
 
Xc40 Recharge voisi olla oiva peli, jos sais alle 60 t€.
Minkälaisia rabatteja/hyvityksiä on tarjottu vs. Tesla Y, joka on isompi auto.
 
Ei oikein mitään. Vaihtoauton hinnalla lähinnä pelattu ja siinä on eroa tuhansia euroja myyjien välillä. Vissiin kaikki menee edelleen mitä tulee.

Nyt varmaan ostaisin Model Y:n jos olisi muutoin OK ajaa omaan makuun.
 
^ huonosti näistä mistään saa mitään tietoa.
jos akkuprosentti vaikka yli 50% saapumiselle pikalaturille, ilmoittaa, että välilatausta ei edes tarvita. jos vaikka määränpäässä 15% akkua jäljellä.
ei kai se silloin akkua edes lämmitä, koska turha lataus...?
Tuo on vain navigaattorin teksti että "hei, et tarvitse extra latausta" Mutta mistäs se navigaattori sen tietää mitä sinä oikeasti haluat. Tai sitten miksi olisi luotu ohjelmistoon logiikkaa joka yrittäisi päätellä että mitähän se kuski oikein aikoo... Lämmittää sen akun kunhan vain navigoi laturille. Tehtiin juuri näin hiihtolomalla kun ei haluttu jäädä arpomaan mahdollista vapaata laturia määränpäässä 21% akulla. Ja seuraava laturi olisi noin 33% päässä. Joten ei muuta kuin reitille lisättiin sopiva ABC laturi käsin ja kas kyllähän se alkoi lämmittää akkua.... Huomasi hyvin kun kulutus nousi 35 kW/h ja alkoi selkeästi viilenemään matkustamo (ulkona mukavan raikas -25C)...
 
Tuo on vain navigaattorin teksti että "hei, et tarvitse extra latausta" Mutta mistäs se navigaattori sen tietää mitä sinä oikeasti haluat. Tai sitten miksi olisi luotu ohjelmistoon logiikkaa joka yrittäisi päätellä että mitähän se kuski oikein aikoo... Lämmittää sen akun kunhan vain navigoi laturille. Tehtiin juuri näin hiihtolomalla kun ei haluttu jäädä arpomaan mahdollista vapaata laturia määränpäässä 21% akulla. Ja seuraava laturi olisi noin 33% päässä. Joten ei muuta kuin reitille lisättiin sopiva ABC laturi käsin ja kas kyllähän se alkoi lämmittää akkua.... Huomasi hyvin kun kulutus nousi 35 kW/h ja alkoi selkeästi viilenemään matkustamo (ulkona mukavan raikas -25C)...
Oletko keksinyt miten saa kesken navigoinnin reitin varrelta laturiehdotukset? Näyttää siltä että auto hakee aina määränpään latureita sillä tavoin. Jos aloitan navigoinnin uudelleen, niin sitten ehdottaa suoraan välilatausta jonka voin hyväksyä - vaikka ei siis olisi ihan pakko tehdä välilatausta.
 
Akun esilämmitys toimii kun valitsee navigaattorista latauspisteen määränpääksi. Silloin alkaa lämmittää ennen saapumista latauspisteelle ottaen varmaan huomioon mm. lämpötilan. Akku lämpiää myös jos valitsee app’ista ajastetun esilämmityksen. Näin tapahtuu ainakin jos auto on kiinni laturissa - minä en osaa sanoa toimiiko silloinkin kun ei ole latausjohto kiinni. Sitä miten akun lämmitys on hoidettu en osaa sanoa mitään …
Jep, tuli testattua tämä. Ajastettu lähtö mutta ei johdossa - seurauksena akku oli hyvin pakastettu (ulkona oli -20 yöllä ja loppupäivän -15). Kesti 40 minuuttia ja 75km ajoa ennen kuin se hiutale poistui kojetaulusta. Oranssi palkki lähti jossain 30 min ja 60km jälkeen.
 
Oletko keksinyt miten saa kesken navigoinnin reitin varrelta laturiehdotukset? Näyttää siltä että auto hakee aina määränpään latureita sillä tavoin. Jos aloitan navigoinnin uudelleen, niin sitten ehdottaa suoraan välilatausta jonka voin hyväksyä - vaikka ei siis olisi ihan pakko tehdä välilatausta.
En ole auton vieressä mutta jotenkin näin.
1. Syötä kohde
2. hyväksy mitä ikinä se ehdottaa latauspaikaksi
3. paina se "suurennuslasi" sieltä vasemmalta alhaalta...
4. Joko syötä osoite tai valitse "latausasemat reitin varrella"

Eli tällä mentiin Espoo - Joensuu väli:
1. auto tarjosi 10 minuuttia Karisto Ionity+15 minuuttia Varkaus Päivölänniemi Recharge (jtsp)
2. hyväksyttiin tuo
3. suurennus lasi, ABC Kuortti lataus asema
4. Auto vaihtoi Kuortin Ionityn tilalle, Varkauksen aika muuttui X minuuttia
5. ajettiin Kuortiin, syötiin lounas 35minuuttia
6. Takas autolle
7. Auto totesi että "Hei, pääset perille 5%, Varkauksen lataus kesto nyt y minuuttia"
8. Joroisilla JP:n kohdalla kuskilla alkoi kahvi hammasta kolottaa, takapenkiltä kuului jotain kommenttia jostain tuoreista munkeista joten ex tempore suoraan rampista JP:lle.
9. Kas, Recharge 50kW pömpeli vapaana joten auto siihen
10. 15 minuuttia myöhemmin takas
11. Auto "Pääset Joensuuhun 23% prosentilla, poistetaanko Varkauden lataus?" No, tietty
 
Joo, tuollein se mullakin toimii.

Mulla oli ongelma kun ajoin pitempää siivua, jossa mulla oli yksi fiksattu välistoppi jossa piti vaan pudottaa kaveri kyydistä ja jatkaa matkaa. Nyt kun jossain puolimatkassa rupean miettimään että vois haukata jotain ja ladata, niin auto ehdottaa latauspisteitä pelkästään sinne välistopin luokse. Ei saanut haettua matkan varrelta mitään järkevää. No, hain sit abc-sovelluksesta sopivan aseman ja iskin välistopiksi niin ratkesi toki sillä.
 
Joo, tuollein se mullakin toimii.

Mulla oli ongelma kun ajoin pitempää siivua, jossa mulla oli yksi fiksattu välistoppi jossa piti vaan pudottaa kaveri kyydistä ja jatkaa matkaa. Nyt kun jossain puolimatkassa rupean miettimään että vois haukata jotain ja ladata, niin auto ehdottaa latauspisteitä pelkästään sinne välistopin luokse. Ei saanut haettua matkan varrelta mitään järkevää. No, hain sit abc-sovelluksesta sopivan aseman ja iskin välistopiksi niin ratkesi toki sillä.
Tuo "Reitin Varrella" on ollut aina näissä navigaattoreissa vähän kömpelö. Pitäisi olla joku "etsi n km säteeltä reitistä y:tä". Kerran yritettiin saada Toyotan navigaattorin löytämään McDonalds reitin varrelta niin ei löytynyt koska se oli jonkun 5 km päässä valtatieltä jota pitkin ajettiin. Vaati käytännössä reitin katkaisun, ajon mäkkärille, uusi reitti. En tiedä mikä on raja arvo Googlen reitillä olemiseksi mutta välietappina voi syöttää kyllä aika jäätäviä kohteita sillä tänään paluumatkalla vaimo onnistui Rechargen laturia etsiessä saaman reitille Intiassa olevan "Recharge jotain". Eli selkeästi reitillä on joku alue jolta se etsii kun käyttää sitä "suurennuslasia" ja se karttanupin näköinen "välietappi/explore" taas mahdollistaa jonkun stopin lisäyksen. Google Mapsin oma opas on kyllä suht karu ja puutteelinen aiheesta.
 
tänään tuli tuo Android 2.7 päivitys autoon. n. 20 min kesti asennus, mutta ei vielä kokemusta toimiiko esim penkilämmitykset esilämmityksen kanssa.
muuta merkittävää tuossa ei nyt ollut mainittuna
 
Ensimmäiset havainnot uuden 2.7 softan kanssa, että rengaspaineet piti tallettaa uusiksi
No se ei nyt haitannut, mutta se haittaa, että navi ei nyt näytä uudella softalla alin prosentteja määränpäässä, eikä ehdota latausta jos laittaa määränpään pidemmälle mihin range riittää…
 
Ootko tehnyt resetit päivityksen jälkeen? Aiemminssa päivityksessä restoinnit (home ja max-tuuletus näppäimet) on joutunut tekemään.

Eilen asensin päiviyksen ja tänään rouva sanoi ettei esilämmityksessä penkit lämmenneet eikä myöskään ajaessa lämpiä penkki. Teki resetin mutta en tiedä alkoiko pelaamaan.
Itse en eilen hoksannut tarkistaa navin toimintaa. Pitää tänään tarkistaa.
 
Hyvä, kiitos!
Onnistui tuolla infotainment resetoinnilla jonka voi tehdä ajonkin aikana
(home nappi pitkään pohjassa)
 
hyvä juttu.
Pitäisi muistaa ottaa itsekin tavaksi tehdä resetit heti päivityksen jälkeen niin välttyisi ihmetyksiltä. Ruovalla oli kotimatkalla penkki lämmennyt resetin jälkeen.
 
Reset päivityksen jälkeen pitäisi olla melkein kyllä automaattinen - joka kerta kun päivitykset on ajettu sisään niin tarjolla on ihmetystä, netti keskustelua jne. Tänään itsellä päivityksen jälkeen ei ollut mittaristossa juurikaan mitään, lämmitys laite kateissa ja sen toiminta oli max huurteenpoisto tilassa. Reboot ja kaikki toimii taas. Vaimolle annettu ohje - "jos on jotain outoa, tee reset. Jos ei auta niin tee toisen kerran ja jos sittenkään ei auta niin ota kuva"
 
Reset päivityksen jälkeen pitäisi olla melkein kyllä automaattinen - joka kerta kun päivitykset on ajettu sisään niin tarjolla on ihmetystä, netti keskustelua jne. Tänään itsellä päivityksen jälkeen ei ollut mittaristossa juurikaan mitään, lämmitys laite kateissa ja sen toiminta oli max huurteenpoisto tilassa. Reboot ja kaikki toimii taas. Vaimolle annettu ohje - "jos on jotain outoa, tee reset. Jos ei auta niin tee toisen kerran ja jos sittenkään ei auta niin ota kuva"
Nämä on kyllä erikoisia nämä erilaiset kokemukset päivityksistä ja erityisesti niiden jälkeisistä ongelmista. Erikoisia sen takia, että minulla ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia eikä ollut nytkään mitään ongelmaa tämän 2.7 päivityksen jälkeen jonka tuossa aamulla tein. En tosin ole vielä huomannut mitään muutostakaan :)
 
Ei ole joulukuussa tilattu sähkö XC40 mennyt vieläkään tehtaan tilausjärjestelmään.
Toimitusajaksi luvattiin tilattaessa syys-lokakuu -23. Nyt myyjä puhui että auto tulisi aikaisintaan lokakuussa -23.