https://yliteippaus.fi/

Volvo XC40 (2018-)

Acid sanoi:
Lyhyen matkan kulutus on oleellinen asia niille jotka ajavat enimmäkseen lyhyehköä matkaa.

Voiko siinä olla merkittävää eroa, kopin lämmitys vaatii x määrän energiaa. Tietyssä lämpötilassa toki tuon tuottaminen eri tavoin jotakin merkitsee, mutta ei varmaan kovin iso taloudellinen panostus.
 
Ei sillä mitään merkitystä ole, ellei lataa 8A laturilla jolloin lataushäviöt kasvaa ja lisäksi maksa sähköstään ryöstöhintaa.

Toki eri asia jos on tehnyt jonkun 34-40 snt sähkösopimuksen.
 
Facessa kerrotaan että Belgian Volvon sivulla on jo VM24-hinnastot. (XC40 ja C40)

Muutoksia olisi tulossa ainakin, Etuvetomallit muuttuu takavetomalliksi.
Perustakavedossa RWD 69/67kWh ja tehot 175kW/238hp.
Akunkoko nousisi vähän extended range malleihin eli 82/78kWh, tehot RWD 185kW/252hp sekä Twin mallissa muuttuu moottorit takana 180kW/245hp ja edessä 120kW/163hp (oisko etumoottori vaihdettu induktionmoottoriksi ja näin etuakseli tulee mukaan tarvittaessa?).
WLTP-kulutus hienoinen lasku ->RWD mallissa wltp 500-515km ja Twin mallin wltp 497-501kWh. C40:ssä muutamat kilsat enemmän rwd 520-534 ja twin 498-506km.
Pikalatausteho nousisi 200kW:n.

Värivalikoima muuttuu ja perusmustan tilalle tulee Xc40:ssä Silver Dawn metalliharmaa ja C40:ssä Vapour Grey metalliharmaa...
Uusi 19" vanne.
 
Tähän asti nelivetoinen ollut siis jatkuva neliveto mutta muuttuu jatkossa kytkeytyväksi nelivedoksi, eikö tuo ole noin tulkittavissa?
 
Mitä väliä tuolla ”kytkeytyvyydellä” on käytännössä, kun sähköllä ”viive” on millisekunteja? Se että takana on kestomagnetoitu moottori ja edessä ”säädettävä” tekee vaan hyvää kulutukselle ja ajobalanssille nelikossa.

Porukalla taitaa olla tuosta viiveestä ja jatkuvuudesta sähkärien nelivetojen osalta vähän hassut mielikuvat.
 
ConD sanoi:
Porukalla taitaa olla tuosta viiveestä ja jatkuvuudesta sähkärien nelivetojen osalta vähän hassut mielikuvat.

Juu ihan henkisellä tasolla on tuo mielipiteeni kytkeytyvästä ja jatkuvasta nelivedosta. 😅
Mielenkiintoista nähdä tuleeko tuo sama uudistus -24 Polestariin.
 
Käytännössä yhtä jatkuvia ne on, niitä vaan ohjataan eri tavalla.

Mutta en yritä edes käännyttää Solterra / BZ4x-ketjun keskustelijoita luulemaan, että siellä valittu ratkaisu ei juuri poikkeaisi toiminnalta "kytkeytyvästä" :D
 
Juhani sanoi:
Etuveto muuttuu takavetoiseksi. Eipä tuollaisia uudistuksia facelifteihin polttomoottoriaikakaudella nähty.
Sama tuli mieleen. Polttiksessa kyse olisi ollut täysin uudesta mallista. Mutta onhan noitakin kai nähty, vai onko? Että sama malli olisi mallivuosien välillä vaihtanut vetotapaa etu/taka. Vajaasta nelariksi on kyllä menty, mutta se on hieman eri asia.
 
ihaa sanoi:
Hyödynnetäänköhän tuossa etuvetoisessa sitten suurempaa frunkkia kun vajaavetoisen moottori on siirtynyt taakse?

tuolla Belgian linkin teknisessä osiossa tavaratilat on ilmoitettu näin
takaveto tai neliveto, niin kaikissa nämä samat luvut

Laadvolume in bagageruimte ISO V214-2 (incl. V209) (liter) 545
Laadvolume onder bagagescherm ISO V211-2 (incl. V209) (liter) 419
Laadvolume onder koffervloer ISO V209 (liter) 68

Suomen nykyhinnastossa ilmoitettu 413 + 31 ltr edessä
 
ConD sanoi:
Porukalla taitaa olla tuosta viiveestä ja jatkuvuudesta sähkärien nelivetojen osalta vähän hassut mielikuvat.
Torsenista luopumisen jälkeen mulle on nämä kaikki sähköisesti ohjatut/toteutetut olleet "samaa puuta". Enemmän ihmetellyt sitä, että Vollen hybridin neliveto ylipäätään toimii. Sen verran erilaiset vääntö-, ym. ominaisuudet on polttiksella ja sähköllä.
 
Enköhän mä sillä etuvedollakin pärjää mutta lievästi kyllä ärsyttää että oma auto tulee 99,99 % varmuudella olemaan etuveto eikä takaveto. Sen verran paljon kommenttia kuullut että etupää on muutenkin turhan kevyt.

Noh, eipä siinä. Kunhan nyt edes saapuisi.
 
Belgian hinnastossa näyttää olevan että pixel valot saa vain Ultimate versioon 1150€ hintaan.
Miten lienee ollut aiemmissa hinnastoissa heillä.
Vähentää tuo ainakin pixelien menekkiä ainakin suomessa kun eniten myydään Plus tasoa. Mielenkiintoinen nähdä kuinka suomeen hinnoitellaan.  :rolleyes:
 
Hinnoittelusta muutenkin, niin vertailin Suomen ja Belgian hintoja V60 T6 plugarilla.
Suomessa tämä sama auto n. 6000€ halvempi.

mitenköhän tuon XC40 hinnan kanssa mahtaa käydä jos belgiassa Rechagre Twin Ultimate 65 450€ ja Suomessa tämä MY23 Ultimate Twin on nyt 61700. varmaan vähän nousee, mutta tuskin yli 65k€
 
Isompi akkuinen RWD voisi kiinnostaa V60:sen tilalle.
Jos nämä päivitykset vm24 mallia niin koskahan noiden myynti täällä alkaa, ensi vuoden alussa?
 
Viime vuonna taisi tulla joulukuun loppupuolella vm23 hinnastot... Oma C40 vm22 on ennakkotilattuja autoja ja ennen kuin se rekisteröitiin joulun alla v21 niin vm23 hinnastot olivat julkaistu.

Joten varmaankin hyvin pian nähdään suomen hinnat koska aiemmin euroopan alueen hinnastot ovat julkistettu muutamien viikkojen sisällä aiemminkin.
 
^XC40 recharge MY23 hinnat tuli Suomessa 22.11.2021 (olen aina tallentanut hintalistan koneelle)
kohta kai tämän MY24 hinnat tiedossa siis täälläkin. ehkä jo ensi viikolla ?
 
Tällä hetkellä näyttää netin mukaan olevan toimitukset uusille XC40 MY23 sähkärille olevan touko-kesäkuu -23 eli noin 6kk. aika lyhyt?

ehkä tuolalisen "long range" MY24 sähkärin sais sitten jo loppukesästä käyttöön, kunhan vaan on tilattavissa ja saa myyjän kiinni...

itselle tuo 100km rangen lisäys olisi aika hyvä.
nykyisellä käytännössä 300km on turvallinen matka täydellä akulla kesäkelillä, mutta 400 km todellista olisi aikamoinen etu ja tuo nopeampi lataus lisäksi.

autona tuo on ollut kiva, joten en yhtään ylläty, vaikka tuollainen menisi tilaukseen.
 
Myyjät oli kyllä tänään 'suut supussa' kun sanoin että Belgiassa on julkaistu vm24 hinnasto. Kuuntelivat että ai semmoisia muutoksia tulossa, ihan kuin eivät olisi niistä tietoisia...
Ehkä ei vielä ollut julkaisukelpoista tai lupaa  :)
 
^laitoin jo vähän kyselyä myyntipäällikölle jos tietää paremmin kuin rivimyyjät.
4300 € eroa on 4-vedolla belgian hinnastossa takavetoon nähden, niin voi olla tyytyminen takavetoon.
 
Kaapo sanoi:
^laitoin jo vähän kyselyä myyntipäällikölle jos tietää paremmin kuin rivimyyjät.
4300 € eroa on 4-vedolla belgian hinnastossa takavetoon nähden, niin voi olla tyytyminen takavetoon.
Ero tällä hetkellä vaikkapa Plus- ja Ultimate-tasoissa on tasan 6800€, joten jos tuo ero pienenee 2500€ niin eikö se ole vain nelikkoa puoltava tekijä? :D