Päivä volvo huollossa savon sydämmessä eli Kuopiossa.
Näyttää olevan että savossa kilvitetty auto tarvitsee savolaisen omamekaanikon jotta hommat hoituu mallikkaasti kuntoon.
Tämän vuoden vanhan xc40 oireena on ollut alusta saakka pixel valojen holtiton toiminta, ylimääräinen väri ratissa sekä etupään kolahtelu.
Kolahtelu on olut Volvolla tiedossa ja nyt lokakuussa siihen oli tullut uudet osat, joten aiemmin sitä ei ole voinut edes yrittää korjata.
Kahteen muuhun on yritetty saada korjaus Kajaanissa.
Tänään sitten pixel valojen kimppuun. Vaihdettiin keulan etäisyys tutka ja tuulilasin sadetunnistin/valoanturi. Molemmat antoivat vikakoodit. Lisäksi tietenkin ne kalibroitiin.
(Lähimmän huollon omamekaanikon tutkiessa viime talvena autoa tuli lopputulemaksi että se on vähän herkempi yksilö.)
Näin lyhyen alle 200km kotimatkalta voi todeta että nyt valot toimivat kutakuin samallatavalla kuin C40:ssä. Toinen on ettei vakkari enää kadota välillä edellä menevää autoa.
Pitää seurata miten tuon pelaa jatkossa. Tänään oli kyllä sysipimeää keliä ajella vesi ja räntäsateessa.
Huollossa vaihdettiin nyt uudentyyppiset etuiskarien kääntölaakerit, niistä en nyt vielä osaa paljoa antaa kommenttia, pitää ajella routakatkot tai nimismiehen kiharat jotta eron saa kunnolla selville. VT5 on sen verran hyvässä kunnossa ettei siellä sitä voi testata.
Kolmas oli tämä ratissa tuntunut ylimääräinen värinä joka voimistui nopeuden kasvaessa.
Aiemmin tähän autoon vaihdettiin airbag värinää vähentävään malliin, mutta Kuopion omamekaanikon mukaan lääke on vaihtaa myös takavetoakset. Niinhän ne vaihdettiin sekä säädettiin operaatioiden jälkeen pyöräsuuntaukset ja autosta tuli huomattavasti tasaisemmin kulkeva.
Värinät poistui.
Softa on nyt uusin 3.2.8 mutta en siitä kyllä huomannut mitään. Senhän saa vain huollosta, mutta ei tarvitse harmitella kun sitä ei saa otana.
Hyvä reissu Kuopioon ja päiväksi sai sijaisauton jolla kurvailla päivän.
Paluumatkalla pysähdys Matin ja Liisan Nesteellä latauksessa. Lataus lähti 25% ja päättyi 52%. Lataus kesti 11 minuuttia kokonaisuudessa ja keskiteho noin 117kW aloitukset lopetukset mukaan luettuna. Muutenhan tuo Lataus on yli 125kW tehoilla mennyt vielä 50% kohdalla.
Ainiin, laturille navigoituna.
katso liitettä 116003