https://tummennuskalvot.fi/

Volvo XC40 (2018-)

Päivä volvo huollossa savon sydämmessä eli Kuopiossa.
Näyttää olevan että savossa kilvitetty auto tarvitsee savolaisen omamekaanikon jotta hommat hoituu mallikkaasti kuntoon.

Tämän vuoden vanhan xc40 oireena on ollut alusta saakka pixel valojen holtiton toiminta, ylimääräinen väri ratissa sekä etupään kolahtelu.
Kolahtelu on olut Volvolla tiedossa ja nyt lokakuussa siihen oli tullut uudet osat, joten aiemmin sitä ei ole voinut edes yrittää korjata.
Kahteen muuhun on yritetty saada korjaus Kajaanissa.

Tänään sitten pixel valojen kimppuun. Vaihdettiin keulan etäisyys tutka ja tuulilasin sadetunnistin/valoanturi. Molemmat antoivat vikakoodit. Lisäksi tietenkin ne kalibroitiin.
(Lähimmän huollon omamekaanikon tutkiessa viime talvena autoa tuli lopputulemaksi että se on vähän herkempi yksilö.)

Näin lyhyen alle 200km kotimatkalta voi todeta että nyt valot toimivat kutakuin samallatavalla kuin C40:ssä. Toinen on ettei vakkari enää kadota välillä edellä menevää autoa.
Pitää seurata miten tuon pelaa jatkossa. Tänään oli kyllä sysipimeää keliä ajella vesi ja räntäsateessa.

Huollossa vaihdettiin nyt uudentyyppiset etuiskarien kääntölaakerit, niistä en nyt vielä osaa paljoa antaa kommenttia, pitää ajella routakatkot tai nimismiehen kiharat jotta eron saa kunnolla selville. VT5 on sen verran hyvässä kunnossa ettei siellä sitä voi testata.

Kolmas oli tämä ratissa tuntunut ylimääräinen värinä joka voimistui nopeuden kasvaessa.
Aiemmin tähän autoon vaihdettiin airbag värinää vähentävään malliin, mutta Kuopion omamekaanikon mukaan lääke on vaihtaa myös takavetoakset. Niinhän ne vaihdettiin sekä säädettiin operaatioiden jälkeen pyöräsuuntaukset ja autosta tuli huomattavasti tasaisemmin kulkeva.
Värinät poistui.

Softa on nyt uusin 3.2.8 mutta en siitä kyllä huomannut mitään. Senhän saa vain huollosta, mutta ei tarvitse harmitella kun sitä ei saa otana.

Hyvä reissu Kuopioon ja päiväksi sai sijaisauton jolla kurvailla päivän.

Paluumatkalla pysähdys Matin ja Liisan Nesteellä latauksessa. Lataus lähti 25% ja päättyi 52%. Lataus kesti 11 minuuttia kokonaisuudessa ja keskiteho noin 117kW aloitukset lopetukset mukaan luettuna. Muutenhan tuo Lataus on yli 125kW tehoilla mennyt vielä 50% kohdalla.
Ainiin, laturille navigoituna.
katso liitettä 116003
Mulla oli my24 c40 kanssa ihan täysin samat ongelmat ja muutama muukin ongelma. Mm toinen avain söi pattereita viikon välein. Siihen tuli uusi avain. Softa bugeja mm. Penkinlämmitin ei toiminut. Joskus katkoi latausta, että aamulla huomasikin, ettei auto ollut ladannut kuin muutaman prosentin verran, siihen auttoi latauspinnojen säätö. Samaa ominaistuutta ollut myös polestar 2.ssa. Auto kulutti lisäksi edellistalvena jäätävästi enemmän sähköä mitä Ajotietokone näytti. Jopa +30% meni pelkästään akun lämmitykseen energiaa kotilatauksessa.
 
No nyt tuli jo sitä kuuluisaa Lapin - lisää tuohon lauseeseen mukaan. Ei sitä akkua nyt lämmitetä todellakaan etelä-suomalaisten kaltaisilla pakkasilla. Jos autolla ajetaan joka päivä niin se akku pysyy lämpöisenä ja tarvetta lämmitykselle ei ole.
Kyllä muuten lämmittää. Laita energiamittari laturin ja pistorasian väliin ja totea ihan itse.
 
Softa bugeja mm. Penkinlämmitin ei toiminut.
Meille myös pitkään väitettiin Kajaanissa että penkinlämmitin toimimattomuus on softa vika, mutta tälle talvea Kuopion Mekaanikko luki vikaadit autosta ja lämmittimien keskusyksikön vaihdon jälkeen penkinlämmitin on toiminut.

Ikkunoiden huurtuminen loppui kun vaihdettiin sisäilman kosteusanturi uuteen.

Tuo kotilatauksen lisääntyvä sähkönkulutus pakkasella johtuu akun ylläpitolämmittämisestä. Mitä vähemmän kerralla lataa niin sitä suuremmaksi osaksi se tulee latauksen määrään verrattuna tai mitä hitaammalla teholla lataa. Tarkoitan tällä sitä että jos lataa 20kwh ja lämmittämiseen menee 2-3kwh vs lataa 50kwh ja lämmittämiseen menee sama 2-3kwh. Tuotahan ei kulu jos auto ei ole johdossa kiinni.
 
Ikkunoiden huurtuminen loppui anturin vaihtoon, myös minulla.

Oheisessa taulukossa on häviöt (sis. akun lämmityksen) erityyppisillä latauksilla eri lämpötiloissa.

Kovemmilla pakkasilla (alle - 10 ast) minulla auto ottaa sähköä koko ajan n. 250 W teholla (akun lämmitykseen, 12 V akun lataukseen, ym.)
Yön aikana (14h), kun auto on johdossa kiinni, menee siis n. 3.5 kWh vaikka ajoakkua ei ladattaisikaan.
12 V akun latauksen takia auto kannattaa pitää johdossa kiinni.
Käsittääkseni akun lämmityssähkö otetaan ajoakusta, mikäli auto ei ole johdossa kiinni.

Minulla auto on yleensä tallissa, missä ei ole lämmitystä. Tallin lämpötila ei laske kovinkaan nopeasti ulkolämpötilaan, eikä akku jäähdy niin nopeasti kuin ulkona. Lisäksi akun lämmitys lämmittää tallia.
 

Liitteet

  • Lataushaviot.png
    Lataushaviot.png
    40,2 KB · Katsottu: 16
Ei ole pakkasilla akun varaustaso laskenut kun pysäköitynä ja auto ei ole johdossa kiinni esim hotellin pihassa yön yli
 
Omalla kohdalla ei ole ollut kovissa pakkasissa pitkiä aikoja ilman piuhaa, mutta yksi bugi lämpötilaan liittyen on toistunut pari kertaa.
Lämpötilan vaihtelu ajon alun ja lopun välillä, esim lähtiessä -15 ja saapuessa -25, pysäköin auton, varaus sanoo 50%, käyn nakkaamassa koirat sisälle ja tuun hakemaan kauppakasseja ja laitan auton lataukseen, tässä kohtaa akun varaus on 45%. Aikaa kulunut ehkä 45 sekuntia. Sama toiseen suuntaan, lähtiessä pakkanen -30 ja saapuessa -15, saapuessa akun varaus 50%, koirat sisään ja tuun laittamaan autoa lataukseen, niin varaus 55%. Ei toistu aina, mutta pari kertaa nähnyt että joku ajon aikanen "kerroin" menee solmuun lämpötilaan liittyen.
Ja latauksessa ollessa lämmittelee kyllä kovilla pakkasilla suht paljonkin. 3x16A latauksella suurimmat on vrk aikana olleet n. 15-20 kWh
 
Meillä tämä 1500 kg Bahco tunkki, jossa myös kumipintainen nostosilta. Hyvä hankinta mielestäni. Kevyehkö ja näppärä käyttää. Hinta 248€.

katso liitettä 122470
Vastaavalla 3000kg Bahcolla nostelin äsken. Tuossa oli tuo nostolevy sen verran leveä, että nostaessa piti eka sovitella alle aika tarkasti, että ei osu muoveihin.

Tulipa samalla käytyä rasvamontulla. Oli kuskin puolelta nostokohdasta revennyt muoviläpykkä. En tiedä onko tuolla mitään funktiota.
 
Ajattelin, että auto ei anna akun jäätyä ja lisäksi jotkut ovat kertoneet varauksen vähentyneen pakkasella pysäköidessä. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
Okei.
Mulla ei ole kyllä varauslaskenut vaikka auto seissyt pakkasessa viikon.
Muistelen että Volvolla oli suositus että jos on yli -30c pakkasta ja autolla ei ajeta vuorokauteen niin silloin pidettäisiin jatkuvasti latauksessa.
 
Luullut koko omistuksen ajan, että ristiselän säätö on onneton. Eilen istuin matkusjan paikalla, niin pussinhan on oltava rikki kuskin penkistä.

Tuolla näkyy myös huollossa, että olisi akustoon liittyvä takaisinkutsu. Koskeeko tämä vain vanhempia malleja?1000043650.png
 
Luullut koko omistuksen ajan, että ristiselän säätö on onneton. Eilen istuin matkusjan paikalla, niin pussinhan on oltava rikki kuskin penkistä.

Tuolla näkyy myös huollossa, että olisi akustoon liittyvä takaisinkutsu. Koskeeko tämä vain vanhempia malleja?katso liitettä 122559
Vian kuvausVolvo cars on julkaissut uuden takaisinkutsun koskien 2020 – 2022 S60, XC60, S90L, V60, XC90 ja V90 plug in -hybridmalleja. Takaisinkutsussa tarkastetaan kyseisten autojen korkeajänniteakun kunto, sillä Volvon tutkimusten mukaan akuissa saattaa olla valmistusvirhe joka voi aiheuttaa mahdollisen korkeajänniteakun ylikuumenemisen, korkeajänniteakun ollessa täyteen ladattuna. Mikäli tarkastuksessa havaitaan poikkeama akussa, vialliset komponentit vaihdetaan ja jos poikkeamaa ei havaittavissa, auton ohjelmisto päivitetään.
Aloituspäivä21.3.2025
 
Tuleeko tärinä sekä talvi- että kesärenkailla? Ensimmäisenä tulee mieleen, että renkaat epätasapainossa tai vanne kiero. Minun C40 ei tärise.
 
Meidän xc40 tuntuu tuo värinä edelleen.
Tätä ei ollut edellisessä c40, eikä nykyisessä polestar2:ssa.
Sama tunne niin kesärenkain kuin kitkarenkain.

Xc40 laitettiin värinää poistava airbag mutta se poistaa vaan tietyn taajuuden tai värinän. Esim jos renkaan tasapainotus on pielessä.
Lisäksi on vaihdettu takavetarit ja se poisti kiihdytyksessä ylimääräiset värinät.
Onhan tähän vaihdettu myös uuden tyyppiset etuiskarien kääntölaakerit sekä koiranluut. No ne poisti etupään kolahtelun.
Joten kokonaan sitä värinää ei ole saatu pois ratista. Jossain lienee välys tai tasapainotusvirhe tai valuvirhettä.

Aina se ei esiinny samalla tavalla.
Värinä joka tuntuu ratissa on samanlainen kuin pyrkisi ajamaan polttomoottoriautolla liian suurella vaihteella. "Jyristää' tai vastaavaa.
Ratti ei siis vispaa kuten epätasapainossa olevat renkaat tekisi.
Lisäksi huomannut että ylimääräinen värinä on läsnä myös pienemmillä nopeuksilla kun perässä on kärry vaikka tyhjänä.

Tuon vuoksi epäilen että värinä tulee etumoottorista ja vain silloin kun se vetää. Jos värinä johtuisi vetoakseleista tai vaikka jarrulevyista tai jostain muusta epätasapainossa olevasta komponentista niin vedon muutos tuskin vaikuttaisi tilanteeseen.

Mikäli arvaukseni olisi oikein niin silloin voisi ajatella että tietyissä autoissa käytetyissä moottoreissa on joki valmistus virhe vaikka laakerivika ja toisissa taasen ei.
Nyt kun volvo on kuulemma tätä tutkinut pidempään niin eipä se tule esille jos värinää ei ole kaikissa autoissa.
Onhan tähän yksilöön yrittäneet useampaan kikkaa mutta mahtaa jäädä selvittämättä loppuun.
Ei muuta kuin kovaa ajoa. :)
 
Aiheesta toiseen, appin mukaan näyttäisi siltä, että 3.4.4 softaa ei tule OTA-päivitksenä Volvoon.
1000005224.jpg
 
Merkitseekö tämä sitä että päivityksessä on eri autoissa tullut enemmän ongelmia kuin hyötyä?
 
Eikä tuo näytä MY 2025:eenkään tuovan mitään sellaista, mitä ilman ei pärjäisi. Joku seuraava päivitys tulee kyllä OTAna ja siinähän tulee sitten myös aikaisemmat. Tai sitten laittavat seuraavassa huollossa. If it ain't broken, don't fix it...
 
Merkitseekö tämä sitä että päivityksessä on eri autoissa tullut enemmän ongelmia kuin hyötyä?

Itsellä tuli jo aiemmin mieleen, kun tuota ei alkanut kuulua, etteivät uskalla sitä ajaa autoihin OTA-päivityksenä. Syyksi veikkasin lähinnä sitä, että edellinen versio on niin epävakaa, että pelkäävät tekevänsä näistä autoista päivityksellä ulkonäkönsä mukaisia, eli tiiliskiviä. Onhan ainakin tuossa omassa ollut hirmuisen paljon kaikenlaista sekoilua tällä nykyisellä softalla, aiemmilla softilla PALJON vähemmän. Toki en voi tietää, onko jotain laitevikaa tullut autoon, mutta kaikki ongelmat ovat aina korjaantuneet joten sikäli vaikuttavat ennemmin softaongelmilta.
 
Meidän xc40 tuntuu tuo värinä edelleen.
Tätä ei ollut edellisessä c40, eikä nykyisessä polestar2:ssa.
Sama tunne niin kesärenkain kuin kitkarenkain.

Xc40 laitettiin värinää poistava airbag mutta se poistaa vaan tietyn taajuuden tai värinän. Esim jos renkaan tasapainotus on pielessä.
Lisäksi on vaihdettu takavetarit ja se poisti kiihdytyksessä ylimääräiset värinät.
Onhan tähän vaihdettu myös uuden tyyppiset etuiskarien kääntölaakerit sekä koiranluut. No ne poisti etupään kolahtelun.
Joten kokonaan sitä värinää ei ole saatu pois ratista. Jossain lienee välys tai tasapainotusvirhe tai valuvirhettä.

Aina se ei esiinny samalla tavalla.
Värinä joka tuntuu ratissa on samanlainen kuin pyrkisi ajamaan polttomoottoriautolla liian suurella vaihteella. "Jyristää' tai vastaavaa.
Ratti ei siis vispaa kuten epätasapainossa olevat renkaat tekisi.
Lisäksi huomannut että ylimääräinen värinä on läsnä myös pienemmillä nopeuksilla kun perässä on kärry vaikka tyhjänä.

Tuon vuoksi epäilen että värinä tulee etumoottorista ja vain silloin kun se vetää. Jos värinä johtuisi vetoakseleista tai vaikka jarrulevyista tai jostain muusta epätasapainossa olevasta komponentista niin vedon muutos tuskin vaikuttaisi tilanteeseen.

Mikäli arvaukseni olisi oikein niin silloin voisi ajatella että tietyissä autoissa käytetyissä moottoreissa on joki valmistus virhe vaikka laakerivika ja toisissa taasen ei.
Nyt kun volvo on kuulemma tätä tutkinut pidempään niin eipä se tule esille jos värinää ei ole kaikissa autoissa.
Onhan tähän yksilöön yrittäneet useampaan kikkaa mutta mahtaa jäädä selvittämättä loppuun.
Ei muuta kuin kovaa ajoa. :)
Täsmälleen näin. Etumoottori kuulemma vaihtui tuolloin, naapuri osasi kertoa. Taitaa olla liian kallis, että vaihtaisivat.
 

https://pin.virtasenkauppa.fi/t/t?a=1637080522&as=1920463831&t=2&tk=1