https://automasa.fi/

Volvo V90 Momentum D3 150hv automaatti koeajo

skt1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Viestejä
2 065
Tulipa tänään koeajettua uusi 90-sarjalainen. S90:stä ei ollut koeajettavissa tuolla 150hv dieselillä, joten farkulla piti sitten koeajo suorittaa.
Auto oli seissyt yön ulkona, joten pääsi istahtamaan kylmään kabiiniin, ja eihän nuo auton kangaspenkit ainakaan kylmiltä tuntuneet toisin kuin omat nahkajakkarat.
Melko nopsaan auto lämpenikin tuollaisessa 0-asteisesa kelissä. Kaivokselan Biliasta nokka kohti Hämeenlinnaa. Auto vaikutti heti ensi metreiltä melko ketterältä suuresta koripituudesta huolimatta. Ohjaus oli myös mukavan kevyt. Motarilla huomio kiinnittyi rengasääniin, jota tulvi tietty farkun tavaratilan puolelta (tämä lienee paremmalla mallilla sedanissa. Renkaina autossa 17" nastarenkaat"), ei nyt mitenkään hirveän häiritsevää, mutta huomattavaa kuitenkin.
Maantiellä ohjauksessa oli omaan makuuni havaittavissa jonkunlaista sellaista "teennäistä" ohjaustuntumaa, oli kuitenkin "ihan hyvä".
Jousitus voisi olla omaan makuun hieman pintapehmeämpi, ei se huono ollut mutta hieman kovahko kuitenkin.
Hiukan ärsytystä aiheutti matkustamon lämpötilam säätö, joka pitää tehdä kosketusnäytön paneelin kautta hiukan hankalasti. Miksei voisi jättää tällaisen perusasian säädettäväksi ihan ulkoisilla "nappuloilla". Myöskin penkin lämppärit olivat kosketusnäytöstä säädettävät.
Täytynee tuo vielä käydä S-mallisenakin kokeilemassa, jos vaikka innostuisi enemmän ;)
 

Huikko

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
4.11.2016
Viestejä
1 885
Melu vaimenee oikealla rengasvalinnalla ja laiminoiduilla ikkunoilla.
Siihen kosketusnäyttöön tottuu kyllä.

Ohjaustuntuman saa säädettyä valikoista mieleisekseen.
Siitä vaan tilaamaan!
 

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
Viestejä
1 083
Kävin viime viikonloppuna koeajamassa v90 D3 AWD. Varustetasoa en katsonut (Momentum + nahkapenkit?). V90:stä on ollut foorumillakin juttua jopa jonkinlaisena ”jumalautona”. Ihan mielenkiintoisena itsekin autoa pidin ja avoimin mielin lähdin sitä koeajamaan.

Vertailukohtana itselläni on oma Octavia Scoutini (vm 2016). Me kaikkihan olemme omien kokemuksiemme varassa näissä koeajoissa. Volvo on ihan miellyttävän tuntuinen auto ajaa, hyvä ajaa pitkää matkaa, erittäin suuntavakaa. Jousitus on mukavan pintapehmeä mutta ei silti ole liian pehmeä aiheuttamaan ajossa epävakavuutta. Varustelu oli koeajoautossa varsin kattava (en muista varustelutasoa) siis täysin riittävä. Tilat ovat hyvät, ajoasennon saa mukavaksi. Kulutus luultavasti kaupunkiajopainotteisessa koeajoautossa oli verraten kova, lähellä kymmentä litraa mutta tuo ei varmasti ole koko totuus. Ajotietokoneen näyttöhän on ”riittävä” ;).  HUD-näytöstä tykkäsin eli vain tarpeellinen näkyy niin ettei katsetta tietapahtumista tarvitse irrottaa. Auto on matala ja varmaan jos vaihtoa harkitsisin, Cross Country -versio, kun pitää joskus huonossakin kelissä ajella ja päästä lähtemään kelissä kuin kelissä.

Multimedialaitteen äänenvoimakkuuden säätö oli tarpeettoman monen mutkan takana itse laitteessa, joskaan en tullut testanneeksi ohjauspyörän äänenvoimakkuussäädintä. Multimedialaitteen ongelma mielestäni on se että se vie huomiota tietapahtumilta. Juu tiedän, sitä ei saisi säätää ajossa, mutta aikuisten oikeasti, kyllä siihen vain tarvetta ajossakin tulee. Sinänsä käyttölogiikka on toimiva ja jotakin oppinee tekemään ilman katsomista mutta ongelma on olemassa.

Se mikä itseäni hämmästytti oli kova rengasmelu. JOPA Scoutiin verrattuna. Ensi alkuun pidin sitä nastarengasongelmana, kunnes tarkistin renkaat, jotka olivat samanlaiset kitkat kuin Scoutissa. Muutoin hiljaisessa (ilmeisesti muutoin hiljaisempi kuin Scout) autossa tuo rengasmelu oli sellainen showstopper, että se teki auton meluisamman tuntuiseksi kuin oma autoni on. Scoutissa vieressä kulkevan auton meteli kuuluu paremmin kuin v90:ssä, lieneekö tämä nyt sitten merkki niistä laminoiduista ikkunoista mutta totuuden nimissä en sitä, oliko k.o. autossa laminoidut lasit, tullut kysyneeksi. 

Oma mielipiteeni tässä vaiheessa V90:stä: En katso sitä niin hyväksi autoksi että vaihto Scoutista olisi omalla kohdallani perusteltu. Se on hyvä auto mutta mielestäni ei mikään ”jumalauto”.