https://yliteippaus.fi/

Volvo V50 Drive-E

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
On paikallaan aina välillä päästä / joutua luopumaan omasta ajokista ja kokemaan aivan toisen luokan laitetta. Se kai on laskettava plus-puolelle rengasrikosta ja sen myötä sijaisautoksi valikoituneesta V50 Drive-E:stä, jolla ajoin noin 300 km. En muista, milloin olisi ollut yhtä makeaa ajella 120-130 km/h nopeutta Lahdesta Hkiin, kun alla oli oma XC60, ja tuliterät Misukat. Tässä pientä vertailua V50 vs. XC60.

V50 on Golf-kokoluokan pikkuauto, niin tiloiltaan, ominaisuuksiltaan, tehoiltaan kuin yleisilmeeltään ja varustelultaankin (Uudesta Golfista ei ole lähempää kokemusta, joten en varsinaisesti siihen vertaile). XC60 taas on aivan eri kokoluokkaa kaikkien noiden puolesta. Ajooni sattunut yksilö oli omani kanssa saman ikäinen, mutta vähemmän ajettu. Auto oli kauniisti sanottuna vaatimaton, siinä oli kyllä kaikki aivan välttämätön, mutta askeettisuus paistoi niin kojetaulusta, ulkoasusta (väri perusharmaa) kuin varusteistakin. Toki Drive-E-henkeen kuului Start/Stop-automatiikka, joka piti muistaa joka startin jälkeen erikseen laittaa pois napista, sillä en voi sietää mokomaa.

V50n alusta on – varmaan aiemmille vastaaville malleille uskollisena – omituisen vetelä, mutta siitä huolimatta koroketöyssyt aiheuttavat melkoisen epämukavan kolahduksen. Rengasäänet kuuluvat siinä määrin kuin tuohon tasoon voi odottaa. Autossa oli vielä nastarenkaat, joiden merkki jäi tarkistamatta, mutta kaarreominaisuudet olivat kehnot. Kevään pehmentämällä soratiellä auto liiteli kuin lastu laineilla. Ohjaus oli herkkä, jopa ylitehostettu, mutta siitä huolimatta maantiellä se oli suht. vaivaton hallittava – tuuliherkkyyttä lukuun ottamatta. Parkkeeratessa auto oli toki ketterä, aivan toista maata kuin jossain määrin ”traktorimaisen” jämäkkä XC60.

Muistan, kun V50 tuli markkinoille, ja sen tiloja arvosteltiin tosi kehnoiksi. En väitä, että A4 tai Bemun kolmossarja olisivat ratkaisevasti tilavampia, mutta kyllä XC60een verrattuna ero on huima. Ihmettelen, kun silloin tällöin tälläkin sivustolla näkee esim. XC60n takatiloja verrattavan V50een. Karkeasti sanoen, XC60een menee tuplasti paksumpi kauppakassi takajalkatilaan. Kuskin paikalla eron vasta huomaakin, kontista puhumattakaan.

Olen joskus sortunut arvostelemaan XC60n mittareiden keskellä olevia näyttöjä huonosta resoluutiosta. Kun niitä vertaa V50n postimerkin kokoisiin täyteen ahdettuihin englannin ja ties minkä kielisiin ruutuihin, on pakko perua arvostelu. V50n kojetaulu on yksinkertaisen pelkistetty, mutta vaikea siitä on löytää oleellisia asioita, vaikkapa kellonaikaa (joka on aivan näkökentässä, yhdessä niistä ”postimerkeistä”). Plussaa tulee V50n moottorinlämpömittarista, jollaista XC60ssä ei ole lainkaan.

Virkistävää oli ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Miinusta tulee 6-lovisuudesta, sillä jopa moottoritiellä oli pakko vaihtaa ohituksissa viitoselle tai neloselle ja pudottaa vakkari pois päältä. Yllättäen tuntui työläältä, kun joutui ensin hoitamaan ajovaihteen päälle ja sen lisäksi vielä peukaloimaan vakkarin. Toki loikkarityyppinen kuutosvaihde säästää polttoainetta, mutta manuaalina mielestäni viisi vaihdetta riittää. Sitä paitsi aika helposti unohtuu vaihtaa kuutoselle.
Drive-E-pikkudiesel kuluttaa 2 litraa vähemmän kuin ”vanhanaikainen” 2,4-litrainen, mutta Singeriltähän tuo tuntuu oikeaan dieseliin verrattuna. Maksan mielelläni tuon erotuksen, joka tosin ei valitettavasti jää pelkkään polttoainekuluun, vaan kertautuu päästöjen myötä.

Tämän jälkeen ymmärrän, miksi V50 maksaa käytettynä alle puolet samanikäisen ja saman verran ajetun XC60n hinnasta.
 
Quality sanoi:
V50 on Golf-kokoluokan pikkuauto, niin tiloiltaan, ominaisuuksiltaan, tehoiltaan kuin yleisilmeeltään ja varustelultaankin

Niin on ja ihmekös se, kun S40/V50 on hyvin läheistä sukua Ford Focukselle. Kyseinen mallihan on peräisin ajalta, jolloin Volvo oli Fordin omistuksessa ja pikku-Volvo meikattiin maailmanauto Focuksen pohjalta.


Quality sanoi:
Tämän jälkeen ymmärrän, miksi V50 maksaa käytettynä alle puolet samanikäisen ja saman verran ajetun XC60n hinnasta.

Hintaero taitaa uutenakin olla saman verran?

Niin tai näin, pikku-Volvot ovat aina olleet täysin eri autoja kuin isot-Volvot. Valmistaja on myös aina uuden mallisukupolvea esiteltäessä vakuuttanut uuden sukupolven olevan aito Volvo. Samalla on rivien välistä tunnustettu, että edellinen sukupolvi ei sittenkään ollut aito Volvo.

Näin kävi 80-luvun lopulla siirryttäessä 300-sarjasta 400-sarjan hollannikaisiin. Samoin Mitsun kanssa yhteistyössä tehty S/V40 osoittauiui epäaidoksi Volvoksi. Historia toisti itseään nyt ajamasi C30/S40/V50 -malliston kohdalla. Enkä laittaisi lantteja likoon nykyisen V40:nkään aitoudesta.

Kaikkien mallisukupolvien kohdalla kuuluu toki asiaan sekin, että pikku-Volvon ostaneet vakuuttelevat hanakasti auton olevan aito-Volvo. Myös uusimman V40:n kohdalla on paljon sellaisia keskusteluja nettipalstoilla.  ;)
 
S40/V50 ajo-ominaisuuksista on keskusteltu ennenkin ja päädytty siihen, että viimeisissä vuosimalleissa tehtiin jotakin ihmeellistä heikennystä. Minusta vm. 2010 on kaltaistensa joukossa mainio ajettava. Jousitus on Drive-E:n madallettuna versiona pintakova ja kuopat tärskäyttävät joskus yllättävän voimakkaasti.
 
Quality sanoi:
V50 on Golf-kokoluokan pikkuauto, niin tiloiltaan, ominaisuuksiltaan, tehoiltaan kuin yleisilmeeltään ja varustelultaankin
Ko. kokoluokkaa nyt ei varsinaisesti pikkuautoiksi virallisissa yhteyksissä kutsuta. V50 oli myös hinnaltaan verrattavissa Golfiin joten onko mikään ihme että ominaisuudetkin ovat samaa luokkaa. Tehojen ja varustelun osalta ei voine vetää muuta johtopäätöstä kuin että 1,6-litrainen diesel on suunnilleen samantehoinen molemmissa. Varustelu riippuu valitusta versiosta kuten muissakin autoissa.

En ymmärrä miksi tämä sama keskustelu pitää V50:sta käydä kerta toisensa jälkeen. Focuksen pohjalta kehitettynä se ON Golf-luokan auto. Sen kilpailijoita EI ole Audi A4, BMW 3-sarja tai C-Mersu. Muistaakseni jossain kotimaisessa autolehdessä oli vertailu jossa V50:n ohella oli Audi A3 ja muistaakseni 1-sarjan Bemari ja A-Mersu. Nämä ovat suunnilleen samaa koko/tila- ja hintaluokkaa.
 
Quality sanoi:
Tämän jälkeen ymmärrän, miksi V50 maksaa käytettynä alle puolet samanikäisen ja saman verran ajetun XC60n hinnasta.
Niin, V50 Classic maksoi uutena vähän alle 30keur. Mitäs XC60 maksaa uutena, jotain 60keur kieppeillä..?
 
Antza sanoi:
Niin, V50 Classic maksoi uutena vähän alle 30keur. Mitäs XC60 maksaa uutena, jotain 60keur kieppeillä..?

Joo, ei pointti ollutkaan niinkään siinä sanassa "käytettynä", vaan se oli siksi, ettei V50tä enää saa uutena. Toki uutena suhde on ollut jokseenkin sama.
 
Urlaub sanoi:
Enkä laittaisi lantteja likoon nykyisen V40:nkään aitoudesta.

Kaikkien mallisukupolvien kohdalla kuuluu toki asiaan sekin, että pikku-Volvon ostaneet vakuuttelevat hanakasti auton olevan aito-Volvo. Myös uusimman V40:n kohdalla on paljon sellaisia keskusteluja nettipalstoilla.  ;)
Muistaakseni alustassa on edelleen jotain yhteistä Focuksen kanssa. Pienemmät moottorit ovat lainattuja mutta käsittääkseni 5-pyttyiset ovat Volvon omaa käsialaa.

Ja yhtä aitoja/epäaitoja taitavat isommatkin Volvot olla nykyisin - ainakin pienimpien moottorivaihtojen osalta..  ;)
 
Antza sanoi:
Muistaakseni alustassa on edelleen jotain yhteistä Focuksen kanssa. Pienemmät moottorit ovat lainattuja mutta käsittääkseni 5-pyttyiset ovat Volvon omaa käsialaa.

Ja yhtä aitoja/epäaitoja taitavat isommatkin Volvot olla nykyisin - ainakin pienimpien moottorivaihtojen osalta..  ;)

Mistä sitten johtunee, että Focusta on kovasti kehuttu ajo-ominaisuuksiensa puolesta? Ja mikä oli Volvolla se usein mainittu Mitsubishi-episodi?

Aitous on suhteellista, mutta aika erilaisista autoista on kumminkin kysymys.
 
Quality sanoi:
Mistä sitten johtunee, että Focusta on kovasti kehuttu ajo-ominaisuuksiensa puolesta? Ja mikä oli Volvolla se usein mainittu Mitsubishi-episodi?

Aitous on suhteellista, mutta aika erilaisista autoista on kumminkin kysymys.
Tuo lainaamasi viestini oli vastaus Urlaubin pohdintaan että onkohan nykyinen V40:kään aito Volvo. Ja ei siis ole.

Focusta on kehuttu ajo-ominaisuuksiensa puolesta koska se on hyvä ajaa..? Ja ihan samalla tapaa S40/V50 tai nykyinen V40 ovat hyviä ajettavia kokoluokassaan.

Mitsu-episodilla viitannet 1996 esiteltyyn S/V40 -mallistoon joka oli pitkälti sama auto kuin Mitsubishi Carisma. Ensimmäiset vuosikerrat eivät olleet kaksisia, faceliftattu Ph2 oli merkittävästi parempi ajettava. Mutta miten tämä liittyi siihen onko nykyinen V40 aito Volvo?

Aitous on tosiaan suhteellista. Omasta mielestäni aidolla Volvolla tarkoitetaan takavetoista, pataraudasta Ruotsissa valmistettua autoa jonka linjat on piirretty viivottimella. Nykymallistossa jossa tekniikkaa on lainattu PSA:lta ja Fordilta ja autoja valmistetaan Belgiassa mikään malli ei tähän yllä. 5-pyttyisellä koneella varustettu V70 tai S80 pääsee lähimmäksi.

Siitä olen samaa mieltä että autot (V50 ja XC60) ovat kovin erilaisia. Siksi en ymmärrä miksi aina uudestaan teet niistä parivertailua..
 
Oli kerran sijaisautona samanlainen Volvo. Varustetasoista yms. ei mitään muistikuvaa, mutta jokunen asia autosta jäi mieleen:

- Pieni auto ison auton vaatteissa
- Kolkko sisusta/kojelauta

+ Penkin istuinosan kallistuksen säätö oli hyvä ominaisuus, muutenkin asialliset jakkarat
+ Kytkintuntuma oli paljon parempi kuin omassa Polossa
+ Kulki vakaasti maantiellä ja motarilla
+ Taajamassa moottori tuntui tehokkaammalta kuin onkaan, motarilla kuitenkin vähän nuhainen
+ Kulutti maltillisesti, vaikka kenkää saikin normaalia enemmän
 
Antza sanoi:
Siitä olen samaa mieltä että autot (V50 ja XC60) ovat kovin erilaisia. Siksi en ymmärrä miksi aina uudestaan teet niistä parivertailua..

Ei varmaan pitäisi noita vertailla. Myönnän, että yksinkertainen selitys on se, että molemmissa on sama logo keulalla, ja ennakko-odotuksiin nähden ero on suuri. -- Taisin tosiaan kirjoittaa tuonne toiselle saitille vastaavanlaisen tarinan, kun edellisen kerran sain V50sen sijaisautoksi. Toivottavasti ei kovin paljon poikennut tästä.

Varmaan takaraivossa kummittelee myös ajatus siitä, miksi olen maksanut XC60stä ison kasan euroja ja koetan perustella sitä itselleni.

Se jäi mainitsematta, että V50n manuaalinen vaihteensiirto oli erinomaisen sujuvakäyttöinen. Kuten mainitsinkin, sillä oli suorastaan ilo pistellä pykäliä sisään.
 
Quality sanoi:
Varmaan takaraivossa kummittelee myös ajatus siitä, miksi olen maksanut XC60stä ison kasan euroja ja koetan perustella sitä itselleni.
Perustellaan nyt vielä sun puolesta lisää ;)
-Nelivetoisuus
-Maavara(taitaa olla markkinoiden suurimmasta päästä tuo 23cm tässä kokoluokassa?)
-Ehkä maailman turvallisin auto ;)
-Fiilis liikenteessä
 
Urlaub sanoi:
Niin on ja ihmekös se, kun S40/V50 on hyvin läheistä sukua Ford Focukselle. Kyseinen mallihan on peräisin ajalta, jolloin Volvo oli Fordin omistuksessa ja pikku-Volvo meikattiin maailmanauto Focuksen pohjalta.


Hintaero taitaa uutenakin olla saman verran?

Niin tai näin, pikku-Volvot ovat aina olleet täysin eri autoja kuin isot-Volvot. Valmistaja on myös aina uuden mallisukupolvea esiteltäessä vakuuttanut uuden sukupolven olevan aito Volvo. Samalla on rivien välistä tunnustettu, että edellinen sukupolvi ei sittenkään ollut aito Volvo.

Näin kävi 80-luvun lopulla siirryttäessä 300-sarjasta 400-sarjan hollannikaisiin. Samoin Mitsun kanssa yhteistyössä tehty S/V40 osoittauiui epäaidoksi Volvoksi. Historia toisti itseään nyt ajamasi C30/S40/V50 -malliston kohdalla. Enkä laittaisi lantteja likoon nykyisen V40:nkään aitoudesta.

Kaikkien mallisukupolvien kohdalla kuuluu toki asiaan sekin, että pikku-Volvon ostaneet vakuuttelevat hanakasti auton olevan aito-Volvo. Myös uusimman V40:n kohdalla on paljon sellaisia keskusteluja nettipalstoilla.  ;)
Audin pohjalevy löytyy esim Bentleystä ;)
Määrittele "aito-Volvo"
Bensankulutus ei voi enään olla kriteeri ;D
V40 on luokkansa turvallisin, ja taisi saada historian parhaimmat pistetkin, joten sen osalta voidaan puhua Volvosta ;)
Myös auto on tehty Pohjolan oloihin, ja taisi se olla kärjessä vuoden talviauto tittelissä, joten Volvosta voidaan siinäkin puhua.
Joskus kuullut, että Volvo ja Ford olisi sama auto, mutta jännä että "sama" auto menestyy näinkin huonostin  turvallisuudessa peräänajotilanteessa ;)
Volvo oli "yllättäen" 1. saaden 3,54 pistettä, kun Ford oli lähes viimeinen 0,44pisteellä
http://www.autoliitto.fi/?x20043=2951128
 
Quality sanoi:
Ei varmaan pitäisi noita vertailla. Myönnän, että yksinkertainen selitys on se, että molemmissa on sama logo keulalla, ja ennakko-odotuksiin nähden ero on suuri.

Varmaan takaraivossa kummittelee myös ajatus siitä, miksi olen maksanut XC60stä ison kasan euroja ja koetan perustella sitä itselleni.

Lukemattomista ajamistani autoista XC60 on niitä harvoja, joista ei jäänyt kerrassaan mitään moitittavaa. Samoin TM:n koeajossa oli aikoinaan "moitittavaa"-kohdassa pelkkä viiva.

Erinomainen tulos paranee vielä pykälällä, kun muistaa XC60:n hintaluokan eli se on tavallisen tallaajankin ostettavissa oleva auto.
 
völvöxc60 sanoi:
Audin pohjalevy löytyy esim Bentleystä ;)
Määrittele "aito-Volvo"
Bensankulutus ei voi enään olla kriteeri ;D
V40 on luokkansa turvallisin, ja taisi saada historian parhaimmat pistetkin, joten sen osalta voidaan puhua Volvosta ;)

Samoilla määreillä on aina ennenkin kehuttu pikku-Volvoja.

Niin kehuttiin aikoinaan myös Mitsu-Volvo S/V40:stä, mutta niin vain on osoittaunut epäaidoksi Volvoksi. Rihveleitä pelejä, joilla ei ajeta 500 tkm:ä. Käytettyjä saa poistohintaan ja paalaamo kutsuu paljon nopeammin kuin isoja Volvoja.
 
Minulla oli vuoden verran S40 ja aikansa Golf-luokkaahan S40/V50 on ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan. Paitsi, että tiloiltaan tuo S40 on siihenkin luokkaan kovin ahdas. V50:kin rinnastuu käytännön tiloiltaan lähinnä pystyperägolfiin.

Minullahan on ollut lukuisia tuon kokoluokan vage:ja; kaksi Golfia ja kaksi Ocua. Suunnilleen ikäisiinsä verrokkeihin nähden en kyllä pitäisi Volvoa parempana juuri missään. Sellainen tavallinen hyvä, mutta ahdas perusauto.

Omassa Volvossa oli kuitenkin yksi asia, jota haikeudella  :'( muistelen; D5... :) Siitä on jäänyt hyvät muistot ja mieleen ajatus "oikeasta, isosta Volvosta" vielä joskus...
 
Urlaub sanoi:
Erinomainen tulos paranee vielä pykälällä, kun muistaa XC60:n hintaluokan eli se on tavallisen tallaajankin ostettavissa oleva auto.

No jos auto nelivetoisena, jollaisen tuon pitää ehdottomasti olla, maksaa alkaen 51te ilman mitään valintoja varustelistoilta, niin aika varakas saa tavallinen tallaaja olla, että tuollaisen pystyy hankkimaan.

Erinomainen auto kyllä on ja on minun oman shortlistin ykkösvaihtoehto seuraavaksi kulkupeliksi.
 
jalkkis sanoi:
No jos auto nelivetoisena, jollaisen tuon pitää ehdottomasti olla, maksaa alkaen 51te ilman mitään valintoja varustelistoilta, niin aika varakas saa tavallinen tallaaja olla, että tuollaisen pystyy hankkimaan.

XC60 Business 47 tonnia ja hinta sisältää kaiken olennaisen. Metalliväriä ja talvipyöriä jäisin tuohon kaipaamaan.

http://www.volvocars.com/fi/sales-services/sales/fleet-sales/pages/xc60.aspx

Onhan tuokin iso summa rahaa, mutta jos kovasti haluaa, niin tuollaisen voi aivan normituloillakin ostaa. Eri asia tietysti on, että kannattaako vähiä rahojaan tuollaiseen syytää.