V
vkjoki
Vieras
Tässä n. 6 000 km:n ajoon perustuvia kokemuksia Volvo V40:stä (mallivuosi 2013):
- moottori: 5-sylinterinen D3 110 kW - miellyttävästi suriseva dieselmoottori
- vaihteisto: Geartronic-6 - miellyttävä, sporttisessa lähdössä jopa turhankin pehmeästi toimiva automaatti
- varustelutaso: Momentum
- maantiellä: napakka, hyvin toimiva jousitus, täsmällinen, suuntavakaa ohjaus, hyvä ajotuntuma, sporttisissa kiihdytyksissä uraherkkä, hyvin vaimennettu ajomelu
- ajoergonomia: erinomaiset, monipuolisesti säätyvät istuimet, kaikki säätimet täsmällisesti toimivat ja hyvin sijoitettu, näkyvyys taakse vain kohtalainen
- tilat (matkustamo ja tavaratila): luokassaan keskimääräiset
Lisävarusteita:
- Driver Support -turvallisuuspaketti (törmäyksenesto, jalankulkijan tunnistus, kaistavahti, turvavälin valvonta, kuolleen kulman valvonta, nopeusrajoitusten näyttö, kuljettajan vireystilan valvonta) - hyvin toimiva paketti, ja suositeltava keino vähentää ajoon liittyviä turvallisuusriskejä edes pieneltä osalta; tämänkin jälkeen kuljettajalle jää valvontatehtäviä enemmän kuin mihin inhimillinen suorituskyky ääritilanteissa riittää
- sopeutuva vakionopeudensäädin - sopeutuvuus tekee säätimestä ns. toisen sukupolven säätimen, mielestäni aivan ehdoton valinta
- start-stop-järjestelmä (tätä varten toinen akku) - moottorin käynnistyminen ja liikeellelähtö sujuvaa (veto päällä automaattisesti moottorin käynnistyessä), tuskin säästää polttoainetta ajossani ollenkaan
- Webasto
- lämmitettävä tuulilasi
- peruustuskamera ja -tutkat
- autonavigaattori
- Volvo On Call -kommunikointijärjestelmä (autosta 24 h yhteydenottopainikkeet Volvon asiakaspalveluun ja hätäpalveluun plus mobiilisovellus, jossa ajotietokoneen etähallinta, auton ovien etähallinta, automaattinen Excel-yhteensopiva ajopäiväkirja, Webaston etäohjaus ja ohjelmointi, auton automaattinen GPS-paikannus) - upea, hyvin toimiva huviksi ja hyödyksi -paketti!
Kulutus:
- keskikulutus 6 000 km:n matkalta 5,2 l / 100 km (laskettu tankkauksesta - ajotietokone näyttää 4,7 l / 100 km eli 10 % liian vähän)
- tankkausvälikohtaisen keskikulutuksen vaihtelu 4,95 - 5,38 l / 100 km
- ajosta 80 % maantietä, 20 % taajamaa, keskinopeus 64 km/h; ripeät kiihdytykset, ei tarpeettomia jarrutuksia, ajonopeudet nopeusrajoitusten mukaiset, kuormana 1 - 2 henkeä; renkaat HKPL R2 -kitkat
- maksimaalinen toimintasäde (range) tankkauksen jälkeen ajotietokoneelta: 1 560 km
- kulutus välillä Hki - Pori: 4,5 l / 100 km (pihasta pihaan)
- EU-normikulutus 5,2 l / 100 km
- joutokäyntikulutus 0,4 l/h
- kulutus täydessä kiihdytyksessä nopeudessa 100 km/h: 23 l / 100 km
- tuo havaittu V40:n keskikulutus (5,2) on hyvin linjassa niiden kulutusarvioiden kanssa, jotka olen saanut vastaaville autoille vastaavassa ajossa (Ford Focus 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6 mv. 2012: 5,1 l / 100 km, EU-normi 5,3; Volvo S60 D3 120 kW Geartronic-6 mv. 2011: 5,5 l / 100 km, EU-normi 5,9)
Mittarivirheet:
- ajotietokonene näyttää 10 % liian pieniä kulutuslukemia
- nopeusmittari näyttää 4 km/h liian korkeita nopeuksia
- maksimaalisen toimintasäteen (range) lukemat loogisia (ajotietokone käyttää laskennassa edeltävän 30 km:n keskikulutusta)
- polttonestemittari liioittelee polttonestesäiliössä olevan polttonesteen määrää 0 - 7 litraa; tieto varatankille (7,5 l) menosta tulee kuitenkin tarkasti ja rangenäyttö on koko ajan kohdallaan; Volvo On Call -sovellus näyttää polttoaineen määrän tarkemmin kuin auton ajotietokone
Yleisarvosana suhteessa omiin toiveisiini: erinomainen (9,5/10)
Muokattu otsikkoa -juupeli
- moottori: 5-sylinterinen D3 110 kW - miellyttävästi suriseva dieselmoottori
- vaihteisto: Geartronic-6 - miellyttävä, sporttisessa lähdössä jopa turhankin pehmeästi toimiva automaatti
- varustelutaso: Momentum
- maantiellä: napakka, hyvin toimiva jousitus, täsmällinen, suuntavakaa ohjaus, hyvä ajotuntuma, sporttisissa kiihdytyksissä uraherkkä, hyvin vaimennettu ajomelu
- ajoergonomia: erinomaiset, monipuolisesti säätyvät istuimet, kaikki säätimet täsmällisesti toimivat ja hyvin sijoitettu, näkyvyys taakse vain kohtalainen
- tilat (matkustamo ja tavaratila): luokassaan keskimääräiset
Lisävarusteita:
- Driver Support -turvallisuuspaketti (törmäyksenesto, jalankulkijan tunnistus, kaistavahti, turvavälin valvonta, kuolleen kulman valvonta, nopeusrajoitusten näyttö, kuljettajan vireystilan valvonta) - hyvin toimiva paketti, ja suositeltava keino vähentää ajoon liittyviä turvallisuusriskejä edes pieneltä osalta; tämänkin jälkeen kuljettajalle jää valvontatehtäviä enemmän kuin mihin inhimillinen suorituskyky ääritilanteissa riittää
- sopeutuva vakionopeudensäädin - sopeutuvuus tekee säätimestä ns. toisen sukupolven säätimen, mielestäni aivan ehdoton valinta
- start-stop-järjestelmä (tätä varten toinen akku) - moottorin käynnistyminen ja liikeellelähtö sujuvaa (veto päällä automaattisesti moottorin käynnistyessä), tuskin säästää polttoainetta ajossani ollenkaan
- Webasto
- lämmitettävä tuulilasi
- peruustuskamera ja -tutkat
- autonavigaattori
- Volvo On Call -kommunikointijärjestelmä (autosta 24 h yhteydenottopainikkeet Volvon asiakaspalveluun ja hätäpalveluun plus mobiilisovellus, jossa ajotietokoneen etähallinta, auton ovien etähallinta, automaattinen Excel-yhteensopiva ajopäiväkirja, Webaston etäohjaus ja ohjelmointi, auton automaattinen GPS-paikannus) - upea, hyvin toimiva huviksi ja hyödyksi -paketti!
Kulutus:
- keskikulutus 6 000 km:n matkalta 5,2 l / 100 km (laskettu tankkauksesta - ajotietokone näyttää 4,7 l / 100 km eli 10 % liian vähän)
- tankkausvälikohtaisen keskikulutuksen vaihtelu 4,95 - 5,38 l / 100 km
- ajosta 80 % maantietä, 20 % taajamaa, keskinopeus 64 km/h; ripeät kiihdytykset, ei tarpeettomia jarrutuksia, ajonopeudet nopeusrajoitusten mukaiset, kuormana 1 - 2 henkeä; renkaat HKPL R2 -kitkat
- maksimaalinen toimintasäde (range) tankkauksen jälkeen ajotietokoneelta: 1 560 km
- kulutus välillä Hki - Pori: 4,5 l / 100 km (pihasta pihaan)
- EU-normikulutus 5,2 l / 100 km
- joutokäyntikulutus 0,4 l/h
- kulutus täydessä kiihdytyksessä nopeudessa 100 km/h: 23 l / 100 km
- tuo havaittu V40:n keskikulutus (5,2) on hyvin linjassa niiden kulutusarvioiden kanssa, jotka olen saanut vastaaville autoille vastaavassa ajossa (Ford Focus 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6 mv. 2012: 5,1 l / 100 km, EU-normi 5,3; Volvo S60 D3 120 kW Geartronic-6 mv. 2011: 5,5 l / 100 km, EU-normi 5,9)
Mittarivirheet:
- ajotietokonene näyttää 10 % liian pieniä kulutuslukemia
- nopeusmittari näyttää 4 km/h liian korkeita nopeuksia
- maksimaalisen toimintasäteen (range) lukemat loogisia (ajotietokone käyttää laskennassa edeltävän 30 km:n keskikulutusta)
- polttonestemittari liioittelee polttonestesäiliössä olevan polttonesteen määrää 0 - 7 litraa; tieto varatankille (7,5 l) menosta tulee kuitenkin tarkasti ja rangenäyttö on koko ajan kohdallaan; Volvo On Call -sovellus näyttää polttoaineen määrän tarkemmin kuin auton ajotietokone
Yleisarvosana suhteessa omiin toiveisiini: erinomainen (9,5/10)
Muokattu otsikkoa -juupeli