https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)

Vempula sanoi:
Mä kyselin aikanaan marmorilta tarjousta XC60:sen jarrupalojen ja levyjen vaihtamisesta eteen & taakse. Hinta oli täysin astronominen. Siis aivan posketon. Tilasin sitten Brembon levyt & palat Autodocista ja vein Autohuolto Lieteelle (Volvoihin erikoistunut pärnänen) työn osalta. Kokonaissumma oli neljäsosan marmorihinnasta. Neljäsosan. Ja en siis käyttänyt mitään harakiriosia tai halvinta pärnästä jossain teollisuusalueen takakulmassa.

Sitä saa mitä tilaa. Niin se toki on.

Omassa XC:ssä vaihdettiin viime huollossa Biliassa (5v, about 90tkm) taakse palat ja levyt. Hinta oli mielestäni ihan siedettävä. Samaan tuli kaikkien normihuoltojen lisäksi jakohihnan vaihto ja total luokkaa 1500€. Liekkö tuo adaptiivinen vakkari joka takajarruja syö? Etujarrut vielä ok. Vanhassa ei ollut adaptiivista ja rullasin sillä yli 100tkm ilman jarruremppoja.
 
Mitähän mielipiteitä porukalla on sähköisestä HVCH-pysäköintilämmittimestä? Ei nyt ihan kauheita pakkasia ole täällä etelässä ollut, mutta olen yllättynyt miten tehokkaalta sisätilan lämmitys vaikuttaa. Tuntuu että parissa minuutissa on kabiini jo selvästi lämmin.

Kun vertaa aiemman Superbin Webastoon, niin ero on merkittävä. Tietysti Webasto lämmitti myös jäähdytysnestettä ja HVCH vain kabiinia, mutta kuitenkin. Kun lämmitti taloyhtiön latauspisteessä 3,6 kw latauskaapelin kautta, niin näytti ottavan maksimitehon, mikä taitaa vielä olla alle laitteen maksimitehon (nähtävästi 5 kw). Ajoakun lataukseen siis tuskin heruu samalla mitään. Akusta jos ottaa lämmitysvirran, niin hupenee lataus melko nopsaan, tosin ei tehon takia tarvitse kauaa myöskään lämmittää. Ohjaus onnistuu Cars appin kautta (AA 2.3.1).
 
Hawtin sanoi:
Mitähän mielipiteitä porukalla on sähköisestä HVCH-pysäköintilämmittimestä? Ei nyt ihan kauheita pakkasia ole täällä etelässä ollut, mutta olen yllättynyt miten tehokkaalta sisätilan lämmitys vaikuttaa. Tuntuu että parissa minuutissa on kabiini jo selvästi lämmin.

Kun vertaa aiemman Superbin Webastoon, niin ero on merkittävä. Tietysti Webasto lämmitti myös jäähdytysnestettä ja HVCH vain kabiinia, mutta kuitenkin. Kun lämmitti taloyhtiön latauspisteessä 3,6 kw latauskaapelin kautta, niin näytti ottavan maksimitehon, mikä taitaa vielä olla alle laitteen maksimitehon (nähtävästi 5 kw). Ajoakun lataukseen siis tuskin heruu samalla mitään. Akusta jos ottaa lämmitysvirran, niin hupenee lataus melko nopsaan, tosin ei tehon takia tarvitse kauaa myöskään lämmittää. Ohjaus onnistuu Cars appin kautta (AA 2.3.1).
Eikös nuo ole vastaavia kuin käytännössä kaikissa sähköautoissakin. Mm. Webastolla tuollaiset kalikat käsittääkseni on OEM-markkinoille suoraan ilmaa lämmittävinä sekä sitten nestettä lämmittävinä.

Sehän on ihan parhautta että tuollainen tuottaa lämmöt liki suoraan sisälle, eikä ”mutkan kautta” kuten perinteinen polttoaine-jäähyneste-lämmönvaihdin-lisälämmitin.
 
Onkohan uudessa LongRange V60 plugarissa nestekiertoa lämmittävä vastus?
nykyisessä on webasto meillä ja tulevassa on tuo sähkölämmitys. Halvin ratkaisu olisi kai laittaa tuohon nestekiertoon vastus webaston sijaan?

Hyvä muutos omalla kohdalla kun Long Range  malleissa tuo akkukapasiteetti on sen verran suurempi, että päivittäiset työmatkat rouvalla hoituu jo nyt pikkuakkuisellakin sähköisesti (n.25km päivässä) niin tuolla hoituu sitten sähköllä kabiinin lämmityskin. toki se pakkaseella joskus konee hetkeksi starttaa varmaan kuten nykyisinkin.
 
Kaapo sanoi:
Onkohan uudessa LongRange V60 plugarissa nestekiertoa lämmittävä vastus?
nykyisessä on webasto meillä ja tulevassa on tuo sähkölämmitys. Halvin ratkaisu olisi kai laittaa tuohon nestekiertoon vastus webaston sijaan?

Eikös Volvon linja ollut, ettei kone tarvitse lämmitystä. Kaikki lämpö kabiiniin, piste.
 
Hawtin sanoi:
Eikös Volvon linja ollut, ettei kone tarvitse lämmitystä. Kaikki lämpö kabiiniin, piste.
kaikissahan tuo on nykyään näin. päästösyistä on nämä näin toteutettu.
mm. vaimon edellisessä Audi A4:ssä oli webasto myös vain kabiinin lämmitystä varten.
koodattiin kyllä toimimaan myös konetta lämmittämään.
 
^ Eikös moottorin lämmityksestä luopumista perusteltu sillä, että moottorin esilämmitys luetaan mukaan auton virallisiin CO2- ja kulutuslukemiin...

Ps. Menee hankalaksi auton lämmitys, kun sähköstä tuli pula ja Webasto löyhäyttelee https://yle.fi/a/74-20005332
 
V60:sen jarrut tuntuvat vinkuvan, mittarissa 24tkm. Ajan aika ennakoivasti joten jarrut eivät kovin isolla käytöllä ole, voiko johtua siitä? Adaptiviinen vakkarihan jarruttaa takajarruilla? Vissiin jotain voitelua tarvisi etujarruihin
 
Voi johtua. Koita käyttää niitä rajummin.

Mulla oli vm 2019 autossa materiaalivika, jonka seurauksena jarrut vinkui ihan helkkaristi. 60 tkm huollossa selvisi että palat aivan murusina niin sai takuuseen uudet levyt ja palat.
 
Okei, hyvä tietää. Mulla tosin matkaa tonne 60tkm vielä mutta mitään normaalista poikkeavaa en havainnut kun tarkastelin renkaanvaihdon yhteydessä
 
Classic sanoi:
^ Eikös moottorin lämmityksestä luopumista perusteltu sillä, että moottorin esilämmitys luetaan mukaan auton virallisiin CO2- ja kulutuslukemiin...

Ps. Menee hankalaksi auton lämmitys, kun sähköstä tuli pula ja Webasto löyhäyttelee https://yle.fi/a/74-20005332

Se olisi tosi erikoista, jos webastoa ei laskettaisi mukaan auton co2 ja kulutuslukemiin.
 
Ennen ei laskettu moottorinesilämmityksen päästöjä mukaan mitenkään mutta kun Euro6d-Temp normi tulikäyttöön niin silloin alettiin ottamaan se huomioon.
Tämän jälkeen moottorin esilämmitys jäi pois volvon moottoreista. Webasto lämmittää vain sisätilat ja tätä päästö ei lasketa mukaan CO2 laskentaan.
Muutos taisi tapahtua (xc60 T8:ssa) vuonna 2018 kun vm19 tuotanto alkoi. Autoihin lisättiin tuolloin myös hiukkasloukut ja laskettiin tehoja (jotka lienee tulleet päästötyypityksen vaatimuksien muuttuessa ja päästöjen pienentämisen vuoksi)
Volvon tapauksessa kun ilmastointiasetuksissa on ruksi lisälämmittimelle niin sen käyttö ei ole päästömittauksissa kuten ei muut lämmityksetkään ole.
 
Meidän tilatulle V60 T6 mallille on tällähetkellä tiedossa sama tuotantopäivä kuin tilauspäivä vuoden erolla.
eli tasan vuosi tilauksesta tuotantoon ja siitä n. 4vko luovutukseen.
ensimmäinen auto, jota en edes odota...
tulee nyt vaan 3v vanhan T8 tilalle ja plugari pitää vaimon toiveesta toisena autona olla.
 
Mitähän mielipiteitä porukalla on sähköisestä HVCH-pysäköintilämmittimestä? Ei nyt ihan kauheita pakkasia ole täällä etelässä ollut, mutta olen yllättynyt miten tehokkaalta sisätilan lämmitys vaikuttaa. Tuntuu että parissa minuutissa on kabiini jo selvästi lämmin.

Kun vertaa aiemman Superbin Webastoon, niin ero on merkittävä. Tietysti Webasto lämmitti myös jäähdytysnestettä ja HVCH vain kabiinia, mutta kuitenkin. Kun lämmitti taloyhtiön latauspisteessä 3,6 kw latauskaapelin kautta, niin näytti ottavan maksimitehon, mikä taitaa vielä olla alle laitteen maksimitehon (nähtävästi 5 kw). Ajoakun lataukseen siis tuskin heruu samalla mitään. Akusta jos ottaa lämmitysvirran, niin hupenee lataus melko nopsaan, tosin ei tehon takia tarvitse kauaa myöskään lämmittää. Ohjaus onnistuu Cars appin kautta (AA 2.3.1).
Todella tehokas on ainakin V90 pysäköintilämmitin. Mutta vartissa lähtee about 5 km rangesta, vaikka töpselissä eli ei ongelmaton tapa... mutta tosiaan se 5 minuuttiakin riittää moneen lähtöön.
 
Onkos tietoa missä liikkuu V60 T6/T8 toimitusajat nyt tehdyille tilauksille?
Mulla maaliskuussa tilatun V60:n toimitusaika-arvio oli 1/23, mutta myyjäkin nyt myönsi, ettei siihen päästä. Eli veikkaan että vuoden verran saa odottaa. Mulla tosin tuo tilaus vaihtui XC60:een. Saa nähdä miten sen kanssa käy.
 
Yritin löytää ja saada päiväyksen keski- tai kuljettajan näyttöön. Kellon on siellä keskinäytön vasemmassa yläkulmassa mutta mistä löytyy päivämäärä?.
 
Soitin omamekaanikolle takaisinkutsukampanjasta ja hän kertoi, että viikolla 49 se alkaa tulla OTAna. Odotan siis OTA päivitystä.
Kysyin myös ohjelmistopäivityksestä 2.3 -> 2.4 -> 2.5 niin niitä ei hän nähnyt autooni olevan tulossa !!
 
Soitin omamekaanikolle takaisinkutsukampanjasta ja hän kertoi, että viikolla 49 se alkaa tulla OTAna. Odotan siis OTA päivitystä.
Kysyin myös ohjelmistopäivityksestä 2.3 -> 2.4 -> 2.5 niin niitä ei hän nähnyt autooni olevan tulossa !!
Eikö se takaisinkutsukamppis tarkoittanut juuri sitä 2.5-versiota? Omassa kirjeessä sanottiin asian hoituvan OTAna. Miksi sun autoon ei tulisi?
 
Eikö se takaisinkutsukamppis tarkoittanut juuri sitä 2.5-versiota? Omassa kirjeessä sanottiin asian hoituvan OTAna. Miksi sun autoon ei tulisi?
Ok, en tiennyt, että kamppis olisi 2.5 versio. 2.4 versiosta oli juttua, että se ei tulisi OTAna vaan pitäisi käydä huollossa asentamassa. Se vähän taisi minua hämätä.
 
Mjaa, lulla olisi laivassa ja luovutus tänä vuonna näyttää jo melko todennäköiseltä. Huomasitteko muuten että MY24 mallissa on akuston käytettävissä oleva kapasiteetti pudonnut .2kWh. Hinnat ja varusteet näyttivät pysyneen kutakuinkin samoissa, 2-vaiheinen lataushan on se ainoa merkittävä muutos.
 
Kun auto on latauspiuhan päässä niin lämmittääkö tuo silloin pelkästään sähkövastuksella ja kun piuha taas irti niin polttoainekäyttöisellä lämmittimellä?

Pystyykö tuon valita jostain millä lämmittää?

Mitä tuo auton käynnistäminen tarkoittaa kun VOCissa on? Käynnistyykö se piuhan ollessa kiinni vai onko siellä vain 30min auto lämmityksessä vastuksella

Olen aina laittanut ajastimella lämmityksen hurisemaan vaikka piuha kiinni.

V60T8 -20
 
Viimeksi muokattu:
VOC auton käynnistäminen tarkoittaa talvella vain Webaston käynnistämistä. Kesällä se tarkoittaa moottorin käynnistämistä (kun ilmastoinnin kompressori ei ole sähkökäyttöinen).