https://tummennuskalvot.fi/

Volvo On Call (VOC) -sovellus - painikkeet autossa&mobiili käyttöliittymä

V

vkjoki

Vieras
Mikä se on:

1. Autossa on painikkeet, joista saa suoran puhelinyhteyden Volvon asiakaspalveluun 24 h ja automaattisen hätäkutsun auton sijaintipaikkaan.

2. Kännnykän mobiilikäyttöliittymän sisältöä:
- auton sijainti GPS-paikannuksena
- Webaston etäohjaus (päälle/pois, kaksi ohjelmoitua aikaa)
- ovien etäavaaminen ja sulkeminen
- automaattinen ajopäiväkirja (Excel-yhteensopiva)
- ajotietokoneen etäluku (ajomatkat, keskikulutukset, polttoaineen määrä)
- huoltoennuste, pesunesteen tarkistus, yms.

Miten se toimii:
- auto lähettää jatkuvasti dataa Volvon ylläpitämälle pilvipalvelimelle, johon sitten kännykän mobiilisovelluksella otetaan yhteyttä; tiedot päivittyvät nopeasti

Jonkin aikaa käytettyäni sanoisin, että huikea paketti! En ollutkaan tiennyt, että tällaisia paketteja on jo kaupallisessa käytössä. Sekä pelkkää huvia että silkkaa hyötyä. Kustantaa ensimmäiseksi kahdeksi vuodeksi noin tonnin.
 
Tuhat euroa :rolleyes:. Odottaisin tuollaisen palvelun tulevan veloituksetta.
 
^ Toden totta, veloituksetta se tulikin!

Mutta hinnastossa se näyttäisi olevan tonnin paikkeilla. Eipä tuota tonnilla olisi tullut ruksatuksi. Mutta jos ottaa huomioon, että tuolla tonnilla maksetaan tuotekehitys, autoon tuleva internet- ja puhelintekniikka ja 24 h päivystys, hinta on balanssissa monien muiden lisäruksien hinnan kanssa. Ja yhdelle pitäisi maksaa, että ottaisi VOC:n käyttöönsä ja toinen pulittaisi autoliikkeelle kolme tonnia.
 
OK, sitten tuo on hieno lisäpalvelu. Oletko vaihtanut Volvoon ?
 
Markku J sanoi:
Tuhat euroa :rolleyes:. Odottaisin tuollaisen palvelun tulevan veloituksetta.
Kaikki on suhteellista. Edelliseen Volvooni otin optiona webaston kaukosäädön - maksoi muistaakseni 600-700 euroa. Siihen verrattuna tuo VOC:n tonni ei ole paljon. Pelkästään lämmittimen kaukokäyttö onnistuu merkittävästi paremmin - nykyisessä asunnossani en tavanomaisella kaukosäätimellä edes saisi lämmitintä päälle sisältä käsin vaan pitäisi käydä ulkona se tekemässä.
 
Tässähän se Ollilan kilometriseuranta on, eikä maksa kuin 500 €/v ja päälle vielä joku maksu siitä kilometriveron raportista ja itse kilometrit. Sehän näissä hienoissa pilvivirityksissä on että kaikki muut tietävät autosi asiat paremmin kuin sinä itse. Arvaan että nuo tiedot kerätään myös siinä tapauksessa, että palvelua ei osta ja voi vaan arvailla minkä maiden tiedustelupalvelut pääsevät niihin suoraan käsiksi.
 
^ Pitää paikkansa! Järjestelmä, joka Ollilan mukaan kehitettäisiin Suomessa ja myytäisiin ympäri maailmaa, on jo olemassa, testattuna, toimivana ja tuotannossa - esimerkiksi Volvolla. Tuo Volvon järjestelmä kertoo jokaisen ajorupeaman lähtöajan, lähtöpaikan, matkan, loppuajankohdan ja -paikan sekä polttoaineenkulutuksen.

Mutta vaikea on uskoa, että Ollilan työryhmän esitys menisi koskaan eduskunnan käsittelyyn. On se niin kallis ja monimutkainen sekä perustaa että ylläpitää. Ei tule mitään.
 
Markku J sanoi:
Tuhat euroa :rolleyes:. Odottaisin tuollaisen palvelun tulevan veloituksetta.
Piti tarkistaa hinnastosta. High tech paketin veroton hinta on 600€. Pitää sisällään:

• Audio High Performance Multimedia Connect 7" värinäytöllä, DVD/CD-soitin, MP3, 8 kaiutinta, 4x40W vahvistin,
USB portti, bluetooth sekä audio streaming Bluetoothin kautta, käyttöohjekirja kovalevyllä, internet valmius/
Audio High Performance Multimedia Connect med 7" färg monitor, CD-spelare, MP3, 8 högtalare, 4x40W förstärkare,
USB port, bluetooth med streaming audio via Bluetooth, instruktionsbok, Möjlighet att ansluta till Internet
• Digital mittaristo, kolmella näyttö grafiikalla/ Digital instrumentpanel med tre visningsgrafiker
• RTI-navigointijärjestelmä TMC liikennetiedotuksella + Euroopan kartat + Volvo MapCare karttapäivitykset 2 kpl**/
RTI-navigationssystem + karta Europa + Volvo MapCare kartupdateringar 2st**
• Volvo On Call***

** Karttapäivitykset vaativat rekisteröitymisen Volvo MapCare palveluun/
Kartuppdateringarna kräver registrening till Volvo MapCare servicen
*** Volvo On Call sisältää kaksivuotisen sopimuksen sim kortille, kysy lisää jälleenmyyjiltämme/
Volvo On Call innehåller ett två-års avtal för sim-kortet, tilläggsinformation av våra återförsäljare

Siis tuo katsottu S60 esitteestä. Eli omasta mielestä paha hinta.
 
Onkos muilla VoC:n käyttäjillä esiintynyt katkoksia ettei mobiilisovellus ole saanut yhteyttä autoon?

Muutaman kerran on tullut sellaisia yksittäisiä katkoksia mutta sovelluksen uudelleenkäynnistyksellä on yhteys taas pelannut. Ennen joulua viikonloppuna 14.-15.12. oli lauantain ja sunnuntain mittainen katkos joka ainakin oman debuggauksen mukaan johtui joko keskusserveristä tai auton yhteydestä siihen.

Sitten lämmittimen käynnistyksestä ei ole tullut kuittausta takaisin puhelimeen. Tätä kuittausta en ole vielä saanut kertaakaan mutta lämmitin lähtee nätisti päälle. Eli pieniä lastentauteja ohjelmistossa ja palvelussa vielä on.

Siis käytössä on iPhone 5 jossa päivitetty versio eli 2.1.0.38.

Ajopäiväkirjaan pitää vähän tutustua ennenkuin sen käyttö on sujuvaa, esim pidemmän matkan eri etappien yhdistely pitää tehdä muokkauksen kautta jossa ne eri matkaosuudet linkataan yhdeksi matkaksi.

Parannusehdotuksia tuohon olisi useampiakin. Esim:
- ajopäiväkirjojen lähetyksessä tiedostojen nimeäminen päivämäärän mukaan helpottaisi niiden etsimistä
- ajopäiväkirjat voisivat tallentua pilvipalveluun josta ne voisi noukkia päivämäärän mukaan

Ehkä sitten versiossa 3...

 
jti sanoi:
Onkos muilla VoC:n käyttäjillä esiintynyt katkoksia ettei mobiilisovellus ole saanut yhteyttä autoon?

Muutaman kerran on tullut sellaisia yksittäisiä katkoksia mutta sovelluksen uudelleenkäynnistyksellä on yhteys taas pelannut.

Sitten lämmittimen käynnistyksestä ei ole tullut kuittausta takaisin puhelimeen. Tätä kuittausta en ole vielä saanut kertaakaan mutta lämmitin lähtee nätisti päälle. Eli pieniä lastentauteja ohjelmistossa ja palvelussa vielä on.

Siis käytössä on iPhone 5 jossa päivitetty versio eli 2.1.0.38.

Täältä löytyy samankaltaista temppuilua kuin sinulla. Käytössä sama puhelin ja luonnollisesti myös uusin versio VoC:ista.

Käytän ahkerasti ajopäiväkirjaa ja melkein jokaisen ajon jälkeen luokittelen reissun työ/yksityis-ajoksi. Noin joka neljännellä kerralla sovellus pitää käynnistää uudelleen jotta saan yhteyden autoon. Marras- ja joulukuun aikana esiintyi myös paljon auton sijainnin esiintymistä viimeistä edellisen ajon päättymispisteessä. Eli auto tavallaan ei päivittänyt viimeisintä ajoa palveluun. Karttapalvelun vaihtuminen Here-karttoihin on auttanut tähän.

Webaston ajastus ei ole vielä onnistunut sovelluksen kautta lainkaan ja manuaalikäynnistys vaatii lämmittimen kahteen kertaan käynnistämisen. En tosin ole käynyt katsomassa lähtikö se ekan kerran jälkeen päälle koska olen odotellut sitä kuittausviestiä autolta.

Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen sovellukseen ja palveluun.
 
Ribbe sanoi:
Piti tarkistaa hinnastosta. High tech paketin veroton hinta on 600€. Pitää sisällään:

Siis tuo katsottu S60 esitteestä. Eli omasta mielestä paha hinta.

Päättivät sitten tehdä pienen nimellisen korotuksen. Uuden hinnaston mukaan High Tech paketti maksaa 1700€ + verot.
 
newhouse sanoi:
Täältä löytyy samankaltaista temppuilua kuin sinulla. Käytössä sama puhelin ja luonnollisesti myös uusin versio VoC:ista.
Täälläkin sama puhelin ja softaversio ja satunnaista sekoilua. Mäkin muistelen että joulukuussa oli päivän käyttökatko mutta tyypillisesti vastoinkäymiset ovat sellaisia että auton statuksen päivittyminen tulee pienellä viiveellä (pitää ehkä poistua kertaalleen softasta että ovien lukitus ja auton sijainti päivittyvät).
Lämmittimen ohjauksessa kuittauksen saaminen toisinaan kestää mutta lähtee silti päälle. Satunnaisesti tulee ilmoitus että auto on ollut niin kauan käyttämättä että on virransäästötilassa ja herättely kestää muistaakseni tunnin. Tällöinkin lämmitin on joskus kuitenkin mennyt normaalisti päälle ja toisinaan taas ei. Ja kyse ei ole ollut siitä että auto olisi oikeasti ollut käyttämättä vaan pahimmillaan tunnin käyttöpaussi on aiheuttanut tuon säästömoodin kytkeytymisen.
 
Näitä kirjoituksia kun lukee, niin huomaa että ei ole Volvolla sen paremmin asiat kuin joillain toisillakaan valmistajilla. Kuluttaja laitetaan testaamaan keskeneräistä tuotetta ja siitä vielä kehdataan laskuttaa.
 
aquarius sanoi:
Päättivät sitten tehdä pienen nimellisen korotuksen. Uuden hinnaston mukaan High Tech paketti maksaa 1700€ + verot.
Niinpä näkyvät tehneen  :eek:. Hinnastossa lukee että 700€ hinta ollut voimassa 31.12 asti tehtyihin tehdastilauksiin.
 
Tuota hinnannostoa kompensoi hiukan se, että tuohon hintaan sisältyy nyt 3 -vuotinen liittymä. Siinä lienee ajateltu leasingsopimuksia?
 
aquarius sanoi:
Tuota hinnannostoa kompensoi hiukan se, että tuohon hintaan sisältyy nyt 3 -vuotinen liittymä. Siinä lienee ajateltu leasingsopimuksia?

Eli 500+autoverot/vuosi, aika tyyristä sanoisin :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Eli 500+autoverot/vuosi, aika tyyristä sanoisin :rolleyes:

Kallista on juu. Toisaalta vanha hinta oli kyllä halpa siihen nähden, mitä tuo paketti sisältää.

EDIT: Kannattaa muuten ottaa huomioon, että esim. V60 D4 aut. hinta laski n.1500€.
 
Tervehdys täältä uudelta käyttäjältä, ja korjataan muutama "asiavirhe" ;)
Tosiaan tuo Volvo Call tuli ainakin mulle tuossa High Tech paketissa, joka sisälsi muutakin, kuin Tuon Volvo Callin.
Varustepaketti high tech (kampanjahinta 600,-)
-Volvo on Call
http://www.volvocars.com/fi/sales-services/sales/volvo-on-call/Pages/mobile-app.aspx
-RTI –navigointi + tmc liikkennetiedotus
-Audio High Performance MM 7näytöllä”
-Digitaalimittaristo 8” TFT –näytöllä
Volvo Call on ensimmäiset 2v ilmainen(taisi tulla päivitys, että on 3v, ja tulee takautuvastin MY14 malleihin)
Sen jälkeen, jos haluaa jatkaa palvelua, niin se maksaa joko 150€/V tai 24kk 225€, eli ei nyt sentään 500€ vuodessa ;D
Itsellä on ainakin toiminut Lumia920 yhtä kertaa lukuun ottamatta täydellisestin.
Teki sen, että ei saatu yhteyttä, kun laitoin auton puhelimella lämpiään.
Tosin oli Webasto käynnissä, kun autolle menin 8)
 
Itselläni Volvo on Call -sovellus on toiminut häiriöttä ja bugeitta sekä Windows- että Androidsovelluksena. Olen käyttänyt sovellusta myös Webaston käynnistämiseen ja ohjelmointiin ongelmitta.

Edellä sanomaani on kuitenkin yksi poikkeus: kun Volvo uudisti joulukuun puolivälissä käyttäjätunnistuksen Volvo ID:ksi, mobiilisovellukseen kirjautuminen ei onnistunutkaan. Pitkään asiaa maahantuojan kanssa selviteltiin, kunnes ratkaisu löytyi: Bilia otti yhteyttä Volvolle Ruotsiin, jossa epäonnistuneiden kirjautumisten loki puhdistettiin ja sen jälkeen kirjautuminen Volvo ID:llä alkoi taas toimia.

Siis oman kokemukseni perusteella kyseessä on valmis ja hyvin toimiva sovellus eikä mikään beetaversio. Mutta edellä mainitsemani joulukuun kirjautumisongelma ei ratkennut likikään niin sujuvasti kuin olisi kuvitellut - kyllä pieni naarmu tuli Volvon laatuimagoon.
 
Nissan Leafilla on mobiilipalvelu jossa varaustilat ja ilmastoinnin etäohjaus.

Btw, taas oli VoC keskus mykkänä eilisillasta lähtien. VoC ilmoittaa ettei autoon saada yhteyttä.
Webaston ajastukseen ei siis tullut kuittausta VoC:n mobiilisovelluksen kautta joten koetin myös tekstiviestillä ajastaa webaston. Sieltäkään ei tullut mitään kuittausta (pitäisikö?). Lämmitin mennyt kuitenkin päälle joten auto toimii mutta tossa palvelussa on kyllä vielä debugattavaa.

 
jti sanoi:
Nissan Leafilla on mobiilipalvelu jossa varaustilat ja ilmastoinnin etäohjaus.

Btw, taas oli VoC keskus mykkänä eilisillasta lähtien. VoC ilmoittaa ettei autoon saada yhteyttä.
Webaston ajastukseen ei siis tullut kuittausta VoC:n mobiilisovelluksen kautta joten koetin myös tekstiviestillä ajastaa webaston. Sieltäkään ei tullut mitään kuittausta (pitäisikö?). Lämmitin mennyt kuitenkin päälle joten auto toimii mutta tossa palvelussa on kyllä vielä debugattavaa.
Tuossa kun miettii, niin mikä palvelu nettiaikan toimii edes 100%?
Pankkien palvelut kaatuu silloin tällöin, vakuutusyhtiöiden palvelut on usein jumissa yms.
Puhumattakaan itse nettiyhteyksistä, kun tuntuu olevan viikoittain jotain ongelmia yhteyksissä :-X
 
Palvelun käytössä pitää muistaa huomioida se, että autoon ei saa sitten yhteyttä auton ollessa ulkomailla. Huomasin tämän Tallinnan reissulla. Heti palattuani Suomen kännykkäverkkoalueelle niin yhteyden luominen onnistui taas. Ja kaikki Tallinnassa ajamani matkat päivittyivät takautuvasti ajopäiväkirjaan. En ole kuitenkaan varma, että toimiiko palvelu sitten niissä maissa joissa VoC on käytössä (esim. Ruotsi, Saksa ym.) vai onko kyse pelkästään autossa olevan SIM-kortin data roaming -estosta.
 
jti sanoi:
Btw, taas oli VoC keskus mykkänä eilisillasta lähtien. VoC ilmoittaa ettei autoon saada yhteyttä.
Webaston ajastukseen ei siis tullut kuittausta VoC:n mobiilisovelluksen kautta joten koetin myös tekstiviestillä ajastaa webaston. Sieltäkään ei tullut mitään kuittausta (pitäisikö?). Lämmitin mennyt kuitenkin päälle joten auto toimii mutta tossa palvelussa on kyllä vielä debugattavaa.

Mahtaakohan sittenkään kyseessä olla VoC-keskuksen mykkyys? Nimittäin minulla Webastonpyynnöt ovat menneet aina perille ja olen saanut aina myös kuittaukset - viimeksi eilisiltana (minulla Windowssovellus Lumia 925:ssä). On selvää, että kaikki järjestelmän osat eivät toimi kyllin vakaasti. Suosittelen yhteydenottoa maahantuojan asiakaspalveluun ongelman syyn selvittämiseksi.