https://yliteippaus.fi/

Volvo ja nelisylinteriset moottorit tulevaisuudessa

P

pokkus

Vieras
Volvohan on tainnut ilmoittaa jatkossa tekevänsä vain nelisylinterisiä moottoreita. Tässä taitaa olla uusin konsepti. Litratehoa ei voi ainakaan haukkua :)

http://blog.caranddriver.com/volvo-triple-boost-four-cylinder-engine-has-three-compressors-makes-no-less-than-450-horsepower/
 
On todellakin. Kolmella ahtimella kaiken lisäksi. Luulisi, että tuossa sovittelussa olisi jo toimivampi ratkaisu panostaa vnt-ahtimeen jonka kylkeen mahd. toinen turbo?
 
JakeS sanoi:
On todellakin. Kolmella ahtimella kaiken lisäksi. Luulisi, että tuossa sovittelussa olisi jo toimivampi ratkaisu panostaa vnt-ahtimeen jonka kylkeen mahd. toinen turbo?
Taitaa olla teknisesti aika haastava ratkaisu laittaa vnt-ahdin bensamalliin. Tällä hetkellä Porschelal taitaa olla ainoana maailmassa?
 
Juu näin on. Possu on tosin sitä käyttänyt jos vuosikausia. Teknologia kehittyy ja luulisi lämpöongelmienkin olevan ratkaistavissa. Jotenkin vain kolmen ahtimen käyttäminen kuullostaa kovasti lisääntyvältä vikaherkkyydeltä...
 
JakeS sanoi:
Juu näin on. Possu on tosin sitä käyttänyt jos vuosikausia. Teknologia kehittyy ja luulisi lämpöongelmienkin olevan ratkaistavissa. Jotenkin vain kolmen ahtimen käyttäminen kuullostaa kovasti lisääntyvältä vikaherkkyydeltä...

Vikaherkkyydellä sekä lisääntyneillä korjauskuluilla, jonka maksaja on luultavasti auton omistaja.
 
Myyjän kanssa juteltiin tänään kahvikupposen ääressä ja mainitsi että maalis-huhtikuussa vaihtuu kaikki loputkin moottorit Volvon omiin, samalla luopuvat myös Fordin Powershift kaksoinkytkin askista ja pienempien moottoreiden yhteyteen tulee Geartronic laatikot. Päästöihin on kuulemma luvassa merkittävä tiputus, T3:n päästöjen pitäisi laskea 20-30g.
 
Karvis sanoi:
Myyjän kanssa juteltiin tänään kahvikupposen ääressä ja mainitsi että maalis-huhtikuussa vaihtuu kaikki loputkin moottorit Volvon omiin, samalla luopuvat myös Fordin Powershift kaksoinkytkin askista ja pienempien moottoreiden yhteyteen tulee Geartronic laatikot. Päästöihin on kuulemma luvassa merkittävä tiputus, T3:n päästöjen pitäisi laskea 20-30g.

Johtuuko päästöjen tiputus uusista moottoreista vai vaihteiston vaihdosta? Vaiko kummastakin? Äkkiä olisi vaan kuvitellut, että kaksoiskytkinvaihteisto olisi taloudellisempi kuin momentinmuunnin. Toisaalta muutama ylimääräinen lisäpykälä voi tuoda etua sekin.
 
pokkus sanoi:
Johtuuko päästöjen tiputus uusista moottoreista vai vaihteiston vaihdosta? Vaiko kummastakin? Äkkiä olisi vaan kuvitellut, että kaksoiskytkinvaihteisto olisi taloudellisempi kuin momentinmuunnin. Toisaalta muutama ylimääräinen lisäpykälä voi tuoda etua sekin.

Ei ollut siitä puhetta mutta uskoisin että moottorista se etu suurimmaksi osaksi tulee koska nuo Fordin bensakoneet on aika janoisia, myyjän mukaan pikkumoottorit ei saisi 8-pykäläistä vaan ne olisi 6-vaihteisia. Tuntuisi että järkevintä olisi istuttaa uusi 8v laatikko koko mallistoon mutta voihan siellä olla jokin tekninen syy käyttää 6v laatikkoa, jäänee nähtäväksi onko myyjän ennakkotieto laatikoista oikea.
 
Karvis sanoi:
Ei ollut siitä puhetta mutta uskoisin että moottorista se etu suurimmaksi osaksi tulee ....


OT: Tuosta oli taannoin AB:ssä juttua jossa vanhaan 90-luvun 190 Meseen oli asennettu tuoremoottori uudesta mallistosta.
En muista paljonko kulutus putosi pelkällä moottorin vaihdolla, mutta se oli kuitenkin merkittävästi, siis moottori teknologia on kehittynyt/kehittyy merkittävästi, niin Volvonkin uudella teknologialla varmaan on haettu parhaat komponentit polttoainetaloudenkin vinkkelistä.
 
Kohta saadaan ostaa Volvon näköistä Kiinassa vaimistettya Geely-merkkistä autoa, jossa on samat moottorit, paitsi nekin Kiinassa valmistettuna ja hinta puolet siitä mitä Volvo. Tämän nyt vain ärsykkeenä keskusteluun siitä aiheesta, että millä muskeleilla Volvo näitä moottoreita kehittää. Pelkästään Volvon oma myynti ei mitenkään riitä näin kattavan oman moottorimalliston suunnitteluun ja tuotantoon kannattavasti. Jos samoja moottoreita päästään käyttämään myös todellisilla massamarkkinoilla, niin toiminnasta saadaan myös kannattavaa.
 
Kovaa on päästökilpailu ja ilman muuta ymmärrettävää, kun se taitaa olla terävin myyntikärki vakuttaen vahvasti veroon ja käyttömaksuihin. Mutta varmasti koneiden ylläpidon kulut nousevat ikääntyessään. Esimerkiksi XC90:n kaksilitrainen bensaturbo 320 hv tehoisena on aika tiukkaviritteinen paketti tuollaiseen isoon ja leppoisaan maasturiin. Varmasti hieno turbotekniikka vaatii aikanaan osien vaihtoja enemmän kuin entiset isommat koneet.

Minä olen tyytyväinen, että ehdin saada naftasyöppö 5 -sylinterisen XC60:een. Uuden koneen kanssa vero laskee, mutta myyntihinta ei ehkä samassa suhteessa kuitenkaan. Jos katsoo nykyisiä verottomia hintoja, niin suuripäästöisten koneiden kohdalla tehdas on tullut hinnoittelussa vastaan.
 
Minusta näiden pienempien nelisylinteristen kanssa on pienoinen brändiongelma, jos Volvo haluaa olla oikeasti premiummerkki. Vaikka ahdettu tekniikka pienellä moottorilla olisi kuinka hienoa tahansa ja moottorista saataisiin tarpeeksi suorituskykyäkin ulos, niin silti se ei minusta sovi kovin hyvin premiumauton imagoon. Nelisylinterinen kone on aina karkeampi käynniltään kuin isompi isoveljensä ja tuollaista konetta joutuu ihan eri tavalla kierrättämään isompiin verrattuna. Lisäksi aina löytyy niitä jotka haluavat konepellin alle sen hiljaa kehräävän V6:n tai V8:n. Toisaalta eihän sitä tiedä mihin suuntaan Geely haluaa tulevaisuudessa brändinsä siirtää.
 
Markku J sanoi:
Varmasti hieno turbotekniikka vaatii aikanaan osien vaihtoja enemmän kuin entiset isommat koneet.

Tuohan on aika päivänselvä juttu. Mitä enemmän tekniikkaa ja liikkuvia osia, niin sitä enemmän niitä joutuu huoltamaan ja sitä enemmän on myös hajoavia komponentteja kokoonpanossa läsnä. Esimerkiksi 3 ahtimen kanssa on heti kaksi merkittävää voimansiirron komponenttia lisää hajottavaksi verrattuna yhden ahtimen tekniikkaan puhumattakaan isommista vaparikoneista, jotka oikein mitoitettuna kestävät maailman tappiin asti,
 
Turboahdinten hajoaminen ei ole ollut yksiahtimisissa moottoreissa enää ties miten pitkään aikaan huomioon otettava ongelma. Ei se ole ollut sitä kaksiahtimisissakaan moottoreissa. Tuskin tulee olemaan jatkossakaan, vaikka ahtimia olisi kolme tai vaikka kaksikymmentä.
 
Seppo sanoi:
Turboahdinten hajoaminen ei ole ollut yksiahtimisissa moottoreissa enää ties miten pitkään aikaan huomioon otettava ongelma. Ei se ole ollut sitä kaksiahtimisissakaan moottoreissa. Tuskin tulee olemaan jatkossakaan, vaikka ahtimia olisi kolme tai vaikka kaksikymmentä.

Joo tuskin noi ainakaan ensimmäisen omistaja riesana ovat. Toki joskus 10-15 v. ja 250 tkm niin voi alkaa prakaamaan. Mutta sehän on hyvä jos autokanta uudistuu  :D
 
Nykyahtimista en tiedä, mutta juuri purettiin pojan autosta pois ahdin, jolla takana 385 tkm, eikä siinä mitään vikaa ollut. Ahtimelle suunnitellaan jo uutta elämää toisessa autossa. Toki tuo auto ja ahdin ovat jo 11 vuotta vanhoja, joten silloin saattoi teknologia olla kestävämpää, koneet suurempi (2-litraa tosin tässäkin tapauksessa vain) ja tehot koneissa maltillisempia mitä nykyisissä.
 
Seppo sanoi:
Turboahdinten hajoaminen ei ole ollut yksiahtimisissa moottoreissa enää ties miten pitkään aikaan huomioon otettava ongelma. Ei se ole ollut sitä kaksiahtimisissakaan moottoreissa. Tuskin tulee olemaan jatkossakaan, vaikka ahtimia olisi kolme tai vaikka kaksikymmentä.
Eikös tässä ihan vastikään ollut jotain ahdinongelmaa Seatin uusissa malleissa (Cupra?) ja koskiko se myös Skodaakin (RS?). Kyllä se ahtimien lisääminen vaan monimutkaistaa järjestelmää ja lisää riskiä miltä tahansa suunnalta asiaa katsookin. Ahdin on kuitenkin voimansiirron merkittävä komponentti ja jokainen lisätty komponentti lisää rikkoutumisen riskiä jo pelkästään valmistusvikojen perusteella.
 
^En tiedä koskeeko vRS Skoda Octaviaa, onko edes sama turbo. Mutta juuri uudessa Audi S3:ssä, WV Golf R:ssä ja Seat Leon Cuprassa, joissa on täsmälleen sama turbo, on ollut viallisia turboja. En tiedä kuinka laaja tuo ongelma on ollut, mutta ainakin omassa on toistaiseksi kaikki toiminut.
 
pokkus sanoi:
Minusta näiden pienempien nelisylinteristen kanssa on pienoinen brändiongelma, jos Volvo haluaa olla oikeasti premiummerkki. Vaikka ahdettu tekniikka pienellä moottorilla olisi kuinka hienoa tahansa ja moottorista saataisiin tarpeeksi suorituskykyäkin ulos, niin silti se ei minusta sovi kovin hyvin premiumauton imagoon. Nelisylinterinen kone on aina karkeampi käynniltään kuin isompi isoveljensä ja tuollaista konetta joutuu ihan eri tavalla kierrättämään isompiin verrattuna. Lisäksi aina löytyy niitä jotka haluavat konepellin alle sen hiljaa kehräävän V6:n tai V8:n. Toisaalta eihän sitä tiedä mihin suuntaan Geely haluaa tulevaisuudessa brändinsä siirtää.

Tämähän on vaan brändäysjuttu. Ei varmaan tarvi mennä kuin 10 vuotta eteenpäin, niin mainosmiehet ovat vaihtaneet valtaosan ihmisten mielipiteen, että autossa pitää olla ompelukoneenkokoinen moottori ja kaikki jossa on yli 4 sylinteriä on epämuodikasta ja wanhanaikaista. Se päivä tulee vielä, että vapaastihengittäviä monipyttyisiä koneita ei ole saatavilla. Mihinkään.

Premium merkit siirtyy todennäköisesti sähköversioihiin joissa pieni moottori on apuna ja "range extenderinä". "Punaiselle matolle saapuessa (ison)moottorin lotkotus on "so last season" ja siihen pitää saapua sähkömoottorilla lipuen" päivä koittaa vielä.
 
ePa sanoi:
Tämähän on vaan brändäysjuttu. Ei varmaan tarvi mennä kuin 10 vuotta eteenpäin, niin mainosmiehet ovat vaihtaneet valtaosan ihmisten mielipiteen, että autossa pitää olla ompelukoneenkokoinen moottori ja kaikki jossa on yli 4 sylinteriä on epämuodikasta ja wanhanaikaista. Se päivä tulee vielä, että vapaastihengittäviä monipyttyisiä koneita ei ole saatavilla. Mihinkään.

Ei tuota päivää kovin kauaa tarvitse odottaa ja hyvää vauhtia se on muuttumassa todellisuudeksi jo nyt.
 
pokkus sanoi:
Eikös tässä ihan vastikään ollut jotain ahdinongelmaa Seatin uusissa malleissa (Cupra?) ja koskiko se myös Skodaakin (RS?). Kyllä se ahtimien lisääminen vaan monimutkaistaa järjestelmää ja lisää riskiä miltä tahansa suunnalta asiaa katsookin. Ahdin on kuitenkin voimansiirron merkittävä komponentti ja jokainen lisätty komponentti lisää rikkoutumisen riskiä jo pelkästään valmistusvikojen perusteella.

Kyseessä oli selkeästi valmistusvikainen erä ahtimia, oikein valmistettu ahdin kestää todella pitkään. Tietysti jos uusi tekniikka pelottaa niin ainahan voi ajella vaikka tikkukoneisella Ladalla, jos startti ei pelaa niin sitten veivataan :p
 
Siinä vaiheessa kun tuli muuttuvasiipiset ahtimet alko ongelmat. Siivet jumiutuvat karstasta ja sitten autoja viety korjaamoille ja sieltä saatu diagnoosi että ahdin rikki.
Todellisuudessa putsaamalla kuntoon tullu ja tämän toimenpiteen olisi pystyny tekemään ihan kotioloissa.
Itsekkin muutaman "viallisen" ahtimen ostaneena voin sanoa että hyvän tilin tehny puolen tunnin putsauksella.
 
ePa sanoi:
Premium merkit siirtyy todennäköisesti sähköversioihiin joissa pieni moottori on apuna ja "range extenderinä". "Punaiselle matolle saapuessa (ison)moottorin lotkotus on "so last season" ja siihen pitää saapua sähkömoottorilla lipuen" päivä koittaa vielä.

Premiumit ehkä, mutta luksusautojen puolella raha ratkaisee ja öljysheikeillä sitä vielä riittää varsin pitkään, eikä kulutus ole ongelma. Toki tämä ei sitten enää kuulukaan tähän aiheeseen, eikä tälle alueelle.
 
ePa sanoi:
Tämähän on vaan brändäysjuttu. Ei varmaan tarvi mennä kuin 10 vuotta eteenpäin, niin mainosmiehet ovat vaihtaneet valtaosan ihmisten mielipiteen, että autossa pitää olla ompelukoneenkokoinen moottori ja kaikki jossa on yli 4 sylinteriä on epämuodikasta ja wanhanaikaista. Se päivä tulee vielä, että vapaastihengittäviä monipyttyisiä koneita ei ole saatavilla. Mihinkään.

Tuo on kyllä voi olla ihan totta ja pienempiin moottoreihin ollaan kuitenkin kokoajan menossa. Valitettavasti onko se kuitenkaan vielä tätä päivää? Meillähän on tässä juuri muutama uuden pikkumaasturin hankkinut, jotka taisivat mainita isoksi plussaksi Volvon suuremman viisisylinterisen koneen ja se tuoman tasaisen käyntiäänen. Jos valinnanvara viedään asiakkaalta kokonaan pois, niin monen katse saattaa kääntyä muihin merkkeihin, niin kauan kuin muilta merkeiltä valinnanvaraa löytyy.