https://tummennuskalvot.fi/

Volvo EX90 (2024-)

Iso hyvä puoli uusissa Volvoissa on Android Automotive: kun on kerran käyttänyt integroitua google-navigaattoria, omat viritykset (kuten Mersussa tai Bemarissa, vaikka) tuntuvat antiikkisilta jo uutena.
 
Iso hyvä puoli uusissa Volvoissa on Android Automotive: kun on kerran käyttänyt integroitua google-navigaattoria, omat viritykset (kuten Mersussa tai Bemarissa, vaikka) tuntuvat antiikkisilta jo uutena.
Tuo on aivan totta. Valitettavasti AA tuntuu noin muuten olevan vielä selvässä kehitysvaiheessa; sisältää bugeja ja toiminnot rajallisia.
 
Tuo on aivan totta. Valitettavasti AA tuntuu noin muuten olevan vielä selvässä kehitysvaiheessa; sisältää bugeja ja toiminnot rajallisia.
Hyvin tutun kuuloisia kommentteja viiden vuoden takaa Sensus/Volvo on Call käyttisyhdistelmästä :) (olihan siinä paremmat muokkausmahdollisuudet jne jo silloin sekä ajopäiväkirja joka itsellä oli yhden vuoden osittain toimimattomana reittien piirron osalta)

Just kun se saaatiin jotakuin toimimaan niin vaihdetaan uuteen käyttikseen ;) Nyt sitten taas ootellaan josko seuraavassa päivityksessä saisi ominaisuuksia
 
Ohjaamosta on ainakin tehty todella minimalistinen (ei juurikaan fyysisiä nappuloita) ja todella iso keskinäyttö
 
EX90-mallin tuotekehityksen viivästymiseen liittyen on naapurimaa Ruotsissa viritelty keskustelua Kiina-riippuvuudesta. Volvo Cars on ruotsalaisille erittäin tärkeä työllistäjä ja sähköautotekniikan myötä työpaikkojen säilyvyydestä ollaan huolissaan...

"Geopolitiken påverkar Volvo Cars mer än de flesta andra företag. Detta besvärliga läge är inte bara en angelägenhet för bolagets styrelse och ägare – det är en angelägenhet för hela Sverige. Volvo Cars är en av landets viktigaste och största arbetsgivare. Regeringen har därför all anledning att noga följa vad som sker på Hisingen och vilken teknik som används i bilarna. Kina-risken i Volvo Cars har aldrig varit större."

https://www.di.se/ledare/teknikhaveriet-spar-pa-volvos-kina-risk/
 
EX90-mallin tuotekehityksen viivästymiseen liittyen on naapurimaa Ruotsissa viritelty keskustelua Kiina-riippuvuudesta. Volvo Cars on ruotsalaisille erittäin tärkeä työllistäjä ja sähköautotekniikan myötä työpaikkojen säilyvyydestä ollaan huolissaan...

"Geopolitiken påverkar Volvo Cars mer än de flesta andra företag. Detta besvärliga läge är inte bara en angelägenhet för bolagets styrelse och ägare – det är en angelägenhet för hela Sverige. Volvo Cars är en av landets viktigaste och största arbetsgivare. Regeringen har därför all anledning att noga följa vad som sker på Hisingen och vilken teknik som används i bilarna. Kina-risken i Volvo Cars har aldrig varit större."

https://www.di.se/ledare/teknikhaveriet-spar-pa-volvos-kina-risk/
Noinhan se on, mutta mikä olisi Volvon kohtalo ollut/oleva ilman kiinalaisia? Saabin kohtalo?

Ennen Geelyä välissä oli jo Ford Motor Companykin, kun ei ruotsalaisilla riittänyt rahkeet.
 
Onko kukaan käynyt flamingossa katsomassa?
Tuli käytyä katsomassa, ja aika hienohan se on. Pieniä prototyyppijuttuja vielä, kun muutama muoviosa ja käteen kun takapenkkejä yritti kaataa tms.

 Nuo yhteiset napit etu- ja takaikkunoille, halvan tuntuisella muovilevyllä toteutettuna eivät ainakaan parannus ole.

Aika paljon on XC90:n oloinen, hyvällä tavalla. Läpyskäkahvoista en pitänyt, mutta "comfort closing" on kiva. Perän kamera edelleen kuraantuvaa, ei-piiloon-menevää mallia.

Koeajamaan pääsee ehkä vuoden päästä. Silloin ei tuo enää mikään uutuus ole... Pitänee katsoa muita vaihtoehtoja sillä välin.
 
Tämä nähty tänään, ihan laadukkaan oloinen peli.

Tämä demoautohan oli ihan raakaversio eli ajoakut puuttui ja autossa pyörivät näytöt oli demoja.

Tämän projekti on myöhässä muutenkin, kun asiakasautot tulee vasta Ex30 jälkeen, vaikka järjestys oli suunniteltu toisin päin. Viittaa ongelmiin tai sitten odotellaan akkujen halventumista tai jopa akkutyyppien muutosta...
 
isohan se kyllä oli ja on aina 7-paikkainen, mikä vähän tyhmää.
tuntuu kyllä kummalta tuo mallin tuonti markkinoille, kun enemmän kysyntää olisi EX60 luokassa, josta ei edes tuon vertaa ole olemassa
 
Toisaalta XC90 oli viimeksikin eka uuden sukupolven auto. Ehkä EX30 sitten lyötiin valikoimaan, jotta saadaan vastattua halvempien sähkisten tarpeeseen. Muutenkin mallistosta on V40:n jälkeen puuttunut "halpa" malli. EX90:n piti varmaan alunperin avata peli, mutta suunnitelmat menivät sitten uusiksi.
 
EX30 tulee varmasti pihalle ensin siksi, että sisarmalli Zeekr X on jo tuotannossa.
 
Joskus volvo puhui että ruotsiin tehdyn uuden akkutehtaan akustot tulee seuraavan sukupolven xc60:een eli ex60 voimanlähteeksi.
Tehtaan tuotannon piti tai pitäisi käynnistyä joskus 2024... (sen jutun perusteella)

Jotenkin tunnostaa että samaa akkutekniikka käytettäisiin myös ex90:ssä.
Odotellaanko tässä akkutuotannon alkua tai autoon suunnitellun akkupaketin testauksessa on tullut muutostarpeita. Heitän tämän ajatuksennsillä että jos esittelyauton pohjasta on puuttunut akusto.
 
^
Autot varmaan kuitenkin valmistus kustannuksiltaan melko lähellä toisiaan, "lisä rauta" ei paljoa maksa. Eli varmaan hinnoittelu aika riippuvainen alueen markkinatilanteesta.
Jotenkin näkisin että tulevaisuus tulee muuttamaan auton koon merkitystä hintaan.
Se sitten erikseen jos tekniikka eroaa tai isompaa autoa on varusteltu paremmin.
 
Autojen valmistuskustannuksien ero mallien välillä on olleet aina hyvin pienet.
Tehtaiden kate on ollut sitä suurempi mitä enemmän peltien sisään on mahtunut ilmaa.

Mutta hyvä jos näin tulee olemaan niin saadaan ex30 hinnalla sitten ex60:n alle. ;)