https://tummennuskalvot.fi/

Volvo C40 (2021-)

CarMan sanoi:
Uusi käyttis on kyllä ollut hyvä. Oikein tässä miettinyt onko jotain mitä olisi kaivannut verrattuna viereiseen Sensukseen :rolleyes:

Kaksi asiaa löytyy:
- ohjauspyörän vasemmat sivunäppäimet ovat 'tyhjät' eli niistä puuttuu limiter-mukautuva vakkari-assistant asetuksien vaihto. AA:ssa se on vain keskinäytön asetuksista; joko limiter/mukautuva vakkari ja lisäruksi asistantille.
- toinen on ettei vaihdekepistä saa ns. B-moodia eli onepedaldriveä päälle/pois vaan sekin on valikoista.

huomasin tämän kun oli XC40 recharge koeajossa. erityisesti se, että ei saanut muutettua "pilot assist" moodia pois päältä ratista ja vaihdettua sen normaaliin adaptiiviseen vakkariin. Ajelen paljon mökille 6-tietä ja siinä leveäkaista-tiellä niin pilot assist on pakko ottaa pois päältä. Nyt se on V60llä ollut helppoa  .... mutta jos sen joutuu tekemään valikon kautta niin hankalampi juttu. Ja vaikka pidin kovasti Volvon one pedaltoteutuksesta niin olisihan se kiva saada helposti pois päältä sillä eihän se joka tilanteessa ole kiva. Tästä huolimatta odottelen elo/syyskuussa saapuvaa XC40 sähkäriä innolla ja eihän sitä teidä vaikka saamansa palautteen perusteella em. asiat "korjaantuisivat" jonkun softa-päivityksen yhteydessä.
 
CarMan sanoi:
Uusi käyttis on kyllä ollut hyvä. Oikein tässä miettinyt onko jotain mitä olisi kaivannut verrattuna viereiseen Sensukseen :rolleyes:

Kaksi asiaa löytyy:
- ohjauspyörän vasemmat sivunäppäimet ovat 'tyhjät' eli niistä puuttuu limiter-mukautuva vakkari-assistant asetuksien vaihto. AA:ssa se on vain keskinäytön asetuksista; joko limiter/mukautuva vakkari ja lisäruksi asistantille.
- toinen on ettei vaihdekepistä saa ns. B-moodia eli onepedaldriveä päälle/pois vaan sekin on valikoista.

Naviin välipisteet? Vai joko ne oli tulleet tuohon AA:han myös?
 
Pitääpäs tutkia miten asia on... Epäilen ettei ole vielä maps saanut sitä päivitystä.
 
Koeajettu. Huomio kiinnittyi pieneen takaikkunaan, toisenlaiseen penkkiin ja tuossa oli halvat, mustat ja mitättömän näköiset kojelautapaneelit. Myös Range Optimizer näytti ihan huuhaa ennustetta.
 

Liitteet

  • 20220111_143255.jpg
    20220111_143255.jpg
    67,3 KB · Katsottu: 181
  • 20220111_143347.jpg
    20220111_143347.jpg
    28,6 KB · Katsottu: 184
Mitenkäs ne sinulla olevat xc40 R-D penkit eroaa nykyisistä c40 tai Xc40 penkeissä?
Itse penkki on sama ja kankaiden leikkaukset ja saumat samalla kohdalla. Penkeissä vain materiaali ero.
Oliko koeajoauto kangaspenkein? Kangaspenkit lienee ollut pehmeämmät? Nupukki/nahka varmasti 'ylellisempi' tai jämympi?
Mutta kyllä 40-sarjan penkit ovat paljon huonommat kuin xc60 r-d:n penkit. Sellaiset kun saisi myös xc40 ja c40.

C40:n käytettävyys varmasti erilainen koska kattomuoto leikkaa korkeutta.
Ja takaikkunan näkymä on pieni, mutta siitä varmaankin erottaa siniset ja punaiset vilkkuvalot ;)
Mutta desing on katsojan silmässä yleensä ja käyttötarve ratkaisee korimallin.
Huomasko autossa muuten mitään eroa ajossa xc40 vs c40?
Mitä ennustaja väitti pääsevänsä?
 
CarMan sanoi:
Mitenkäs ne sinulla olevat xc40 R-D penkit eroaa nykyisistä c40 tai Xc40 penkeissä?
Itse penkki on sama ja kankaiden leikkaukset ja saumat samalla kohdalla. Penkeissä vain materiaali ero.
Oliko koeajoauto kangaspenkein? Kangaspenkit lienee ollut pehmeämmät? Nupukki/nahka varmasti 'ylellisempi' tai jämympi?
Mutta kyllä 40-sarjan penkit ovat paljon huonommat kuin xc60 r-d:n penkit. Sellaiset kun saisi myös xc40 ja c40.

C40:n käytettävyys varmasti erilainen koska kattomuoto leikkaa korkeutta.
Ja takaikkunan näkymä on pieni, mutta siitä varmaankin erottaa siniset ja punaiset vilkkuvalot ;)
Mutta desing on katsojan silmässä yleensä ja käyttötarve ratkaisee korimallin.
Huomasko autossa muuten mitään eroa ajossa xc40 vs c40?
Mitä ennustaja väitti pääsevänsä?

Selkeästi pehmeämpi kangaspenkki ja vaikka penkki ylimmässä asennossa, niin jäi alemmaksi kuin omassa P8, joten en tykännyt. Mullahan omassa lisävarusteena täysnahat. Ennen en piitannut rd:n sisäkoristeista, mutta nyt selkeästi jäin niitä kaipaamaan. Jollakin tapaa auto oli jämäkämpi ajaa vai olisko ihan uuden auton jämäkkyyttä. Auto väitti pääsevänsä vielä 50 % akulla 240 km ja ei oikeastaan muuttunut koeajon aikana, joten oletin jumittavan, kun pakkaskelejä kuitenkin ollut takana.

Vielä yksi kuva tuosta kulkineesta.
 

Liitteet

  • 20220111_143238.jpg
    20220111_143238.jpg
    65,8 KB · Katsottu: 242
Aivan varmasti täysnahkapenkit erilaiset kuin kangasjakkarat.
Ja mahtaahan istuin olla myös fyysisesti matalammalla jo lähtökohtaisesti. Autohan on 7cm matalampi ja jostain sitä pitänee viilata jotta kuskit mahtuu autoon.
Joku oli vertallut näitä ja sanonut c40 olevan henkilöautomaisempi jos xc40 on suv.
Range arvaajalle en ole keksinyt oikein käyttöä. Ainut jota kokeillut on optimizer mutta sehän vaikuttaa vain puhallustehoon eli lämmöntuottoon.
 
Nyt on tullut hinnastoon myös metallihohto musta vaihtoehdoksi, me päivitettiin tilaus helmiäisvalkoisesta tuohon metallihohto mustaan. Onpahan sitten perheen molemmat autot metallihohto mustia  ;D. Myyjä lupasi myös selvittää maahantuojalta tuon lämmitettävän tuulilasin kohtaloa, josko se vaikka tulisi jossain vaiheessa takaisin tuotantoon. Helmikuussa kuulema rupeaa maahantuja syöttämään näitä tehdastilauksia tilausputkeen tilaussopimusten sapumis järjestyksessä ja sitten tulee tarkempi arvio auton toimitusaikaan.
 
Volvo67 sanoi:
Selkeästi pehmeämpi kangaspenkki ja vaikka penkki ylimmässä asennossa, niin jäi alemmaksi kuin omassa P8, joten en tykännyt. Mullahan omassa lisävarusteena täysnahat. Ennen en piitannut rd:n sisäkoristeista, mutta nyt selkeästi jäin niitä kaipaamaan. Jollakin tapaa auto oli jämäkämpi ajaa vai olisko ihan uuden auton jämäkkyyttä. Auto väitti pääsevänsä vielä 50 % akulla 240 km ja ei oikeastaan muuttunut koeajon aikana, joten oletin jumittavan, kun pakkaskelejä kuitenkin ollut takana.

Vielä yksi kuva tuosta kulkineesta.

Ymmärtääkseni se mittariston ”ennuste” on ihan fiksattu lukema eli se katsoo vaan paljonko akkua jäljellä ja laskee jollain wltp tms kulutuksella paljonko sillä ”pääsee”, eikä se ota mitään muuttujia siinä huomioon.

Keskinäyttöön pitäisi saada joku appi mistä näkee sitten sen oikean totuuden.

Näin ainakin muutaman koeajovideon katsoneena käsitin.
 
3ske sanoi:
Ymmärtääkseni se mittariston ”ennuste” on ihan fiksattu lukema eli se katsoo vaan paljonko akkua jäljellä ja laskee jollain wltp tms kulutuksella paljonko sillä ”pääsee”, eikä se ota mitään muuttujia siinä huomioon.

Keskinäyttöön pitäisi saada joku appi mistä näkee sitten sen oikean totuuden.

Näin ainakin muutaman koeajovideon katsoneena käsitin.

Siis tuo range optimizer on siinä keskinäytössä eikä mittaristossa ja itsellä P8 pitää paikkaansa, joten vikaahan tuossa lieni tai sitten koeajolle ihan omat ennusteensa.
 
Volvo67 sanoi:
Siis tuo range optimizer on siinä keskinäytössä eikä mittaristossa ja itsellä P8 pitää paikkaansa, joten vikaahan tuossa lieni tai sitten koeajolle ihan omat ennusteensa.

Ahaa joo, luulin että keskinäytön lukemasta oli kyse. Sitten tuossa on ollut joku outo bugi kyllä.
 
Mielenkiintoinen video.
Mien on onko käyttäjät olleet tyytyväisiä talvirangeen, mikä on vikaherkkyys?
Onko tilat olleet riittävät?
 
112 km/h keskinopeudella kulutuksen ollessa 31.4 kWh/100km. Eihän tuo nyt ihan mahdoton kulutus ole mutta 225 km:n range ei kovin kummoinen ole kun autossa sentään 75 kWh akku.
 

Liitteet

  • 08B9AFAE-37FD-48C1-BDCD-F1B51E049A83.jpeg
    08B9AFAE-37FD-48C1-BDCD-F1B51E049A83.jpeg
    151,3 KB · Katsottu: 63
  • E6B5AB2C-C7B1-48D9-80D8-680B88B11482.jpeg
    E6B5AB2C-C7B1-48D9-80D8-680B88B11482.jpeg
    44,7 KB · Katsottu: 87
Eipä ole tullut ajettua akkua vielä alle 10%, mutta vois testata itsekkin miltä tuo tuntuu :)
Eikös tuossa videossa hänellä ollut kohde navissa (koska näytti paljonko matkaa jäljellä) ja ehkä auto laski ettei akku riitä perille asti jos ei ala jarruttamaan vauhtia?

Omaan ajoon range riittänyt kun ajot olleet lyhyttä pätkää. Katsotaan miten sitten kun tulee jotain pidempää ajoa... Tähän mennessä kulutus ollut ihan sitä mitä olen odottanutkin. (Vastaavia pakkasajon kulutuksia ollut työpaikan RAV4 plugarilla sähköisille kilometreille, jos se ylipäätään kulkee sähköllä).
Varmasti Volvon kulutus on korkeampi kuin Teslan tai Konan tai Niron, mutta omille vähäisille ajoille ei tee rahallista reikää vaikka kuluttaa enemmän.
Ehkä muutaman vuoden päästä seuraavat versiot pääsevät lähemmäs näitä.

Volvo ja Polestar on ohjelmoineet ('optimoineet') pakkasille akun lämmityksen auton ollessa latausjohdossa kiinni. Akustoa pidetään lähtövalmiina kuten Tesloissakin (tesla vertaus perustuu siihen mitä netissä on käyttäjät kertoneet sähkönkulutuksesta). Lämpötilaan en ole saanut vielä selville, mutta -15 alapuolella ainakin sähköä kuluu vaikka akusto olisi ladattu haluttuun rajaan esim 70% ja muuten autoa ei käytetä mitenkään. Joten autoa ei kannata roikottaa johdon jatkeena huvikseen vaan se kannattaa irrottaa tai estää latauslaitteesta sähkön saanti, jos ei ole lähdössä pidemmille ajoille.

Kuukauden ajon jälkeen iski vakkariin softabugi. Tai ainakin vielä toistaiseksi ajattelen näin. Eli auto ilmoittaa vakkarin napista painaessa 'ei käytettävissä'. Keskinäytön buuttaus ei ainakaan vielä palauttanut sitä. Nyt auto ollut uinumassa yön eli pitää katsoa tuleeko vakkari käytettäväksi seuraavalla ajolla.
Muuten autossa ei ole ollut mitään hämminkiä. Volvo appi toiminut moitteettomasti vaikka apissä on kaksi autoa, joita käytetään kaksin tunnuksin.

Androin käyttiksen play kauppaan menoa piti ihmetellä toisella profiililla jonnin aikaa. Omalla profiililla meni kuten pitääkin, mutta toisella profiililla auto eli google ilmoitti ettei google-tunnuksella ole ikää tarpeeksi autoiluun :)
Asia selvisi kun lueskeli googlen ohjeita. Ei riitä että sinne syöttää käyttäjän iän. Google tunnukseen ilmoitettu ikä pitää vahvistaa.
Vahvistuksen jälkeen autossakin pääsi play kauppaa ja homma toimi kuten pitääkin.

Auton tiloista: Hyvin riittää, kun ajetaan pääsääntöisesti yksin tai kahdestaan. Kerran on tainnut ollut kolmas kyydissä. Itse kun olen noin 185 pitkä niin mahdun oman ajoasennon taakse, mutta eihän se ole niin mukava kuin xc60 takapenkki. Pää on suhteellisen lähellä kattoa takapenkillä, itselle se ei ole huomioin arvoista kun siellä ei tule oltua. Lasikatto ei ajateltu kovilla pakkasillakaan häiritsevänä ja kylmää hohkavana.
Tavaratilan pohjan ala on sama kuin XC40 eli sen puolesta kyllä tavaraa/kasseja mahtuu ihan hyvin. Meidän käyttöön riittävä, mutta tiedossa on että ainakin keväisin/syksyisin mökkikauden vaihtuessa ajot tulee olemaan xc60:llä. Ja kärryä vedettäessä koukku on vain xc60:ssä.
 
CarMan sanoi:
Kuukauden ajon jälkeen iski vakkariin softabugi. Tai ainakin vielä toistaiseksi ajattelen näin. Eli auto ilmoittaa vakkarin napista painaessa 'ei käytettävissä'. Keskinäytön buuttaus ei ainakaan vielä palauttanut sitä. Nyt auto ollut uinumassa yön eli pitää katsoa tuleeko vakkari käytettäväksi seuraavalla ajolla.

Mulla kävi sama XC60 kanssa, palautui käyttöön kun vietti yönsä pihalla.
 
CarMan sanoi:
Volvo ja Polestar on ohjelmoineet ('optimoineet') pakkasille akun lämmityksen auton ollessa latausjohdossa kiinni.

Joten autoa ei kannata roikottaa johdon jatkeena huvikseen vaan se kannattaa irrottaa tai estää latauslaitteesta sähkön saanti, jos ei ole lähdössä pidemmille ajoille.

Siis laturista virta OFF joko manuaalissti tai ajastetusti, niin ei kuluta sähköä lämmitykseen vaikka piuha olisikin kiinni?
 
Taky sanoi:
Siis laturista virta OFF joko manuaalissti tai ajastetusti, niin ei kuluta sähköä lämmitykseen vaikka piuha olisikin kiinni?

Juuri näin. Akun ylläpitolämmitys toimii tuossa seisonta-aikana vain seinästä tulevalla sähköllä. Eli ei kuluta akkua jos ei saa ulkopuolelta sähkö vaikka auto on kiinni johdossa.
Ilman kaapelin kiinnitystä ei myöskään ylläpidä akun lämpötilaa.
Esilämmittää akkua kun laittaa esilämmityksen päälle ennen lähtöä (ainakin latausasemasta tulevalla sähköllä).
 
mikä mahtaa olla lämpötilaraja jolloin akkua lämmittää?

itsellä XC40 tulee talliin jossa talvella on +10-15C ja ulkona voi olla mitä on.
plugarihan ottaa Voc tietoihinin ainakin lämpötilat netistä paikan mukaan, eikä todellisia lämpöjä autosta, kun esilämmitykselle laittaa.
 
Tuohon ei ole tullut selvyyttä volvolta.

Ainakin -2-4 pakkasilla ottaa muutamat kilowatit lämmitykseen vaikka akku olisi ladattu jo, jos auto on latausjohdossa kiinni ja sieltä sähköä saatavilla. Akun sähköllä ei lämmittele.

Onhan autolla oma lämpötila-anturi oikeassa sivupeilissä. Sieltä se varmaankin ottaa lämpötilatiedon. VC apin lämpötila on sitten lähempänä accuweather in lämpötiloja.
 
Kainuun Sanomat oli tiistaisessa autoteemassaan koeajanut C40:sen ja koska sähköautoissa voitaneen rangea ja kulutusta pitää tällä hetkellä kuumimpana puheenaiheena, niin tässä siitä poiminta.

”Hakiessani autoa koeajoon lämpötila oli nollan tuntumassa, tie sula ja märkä ja taivas puolipilvessä. Matkalla kului lataussähköä keskimäärin 24.7kWh/100km. Viikkoa myöhemmin ajoin saman moottoritiereitin toisen suuntaan. Nopeus oli säädetty talvirajoitusten mukaiseksi noin sadan kilometrin tuntumaan. Pakkasta oli 18 astetta, tie paljas ja kuiva. Kulutus nousi 33.2 kWh/100km.”

Tuosta laskien range olisi siis nollakelillä 300 km ja -18 asteen kelillä 225 km.

Jutussa mainitaan myös se että kaupunkioloissa ilman esilämmitystä prosentit huvenevat akusta lähes tasaiseen tahtiin, prosentti per kilometri.



 
ihaa sanoi:
Kainuun Sanomat oli tiistaisessa autoteemassaan koeajanut C40:sen ja koska sähköautoissa voitaneen rangea ja kulutusta pitää tällä hetkellä kuumimpana puheenaiheena, niin tässä siitä poiminta.

”Hakiessani autoa koeajoon lämpötila oli nollan tuntumassa, tie sula ja märkä ja taivas puolipilvessä. Matkalla kului lataussähköä keskimäärin 24.7kWh/100km. Viikkoa myöhemmin ajoin saman moottoritiereitin toisen suuntaan. Nopeus oli säädetty talvirajoitusten mukaiseksi noin sadan kilometrin tuntumaan. Pakkasta oli 18 astetta, tie paljas ja kuiva. Kulutus nousi 33.2 kWh/100km.”

Tuosta laskien range olisi siis nollakelillä 300 km ja -18 asteen kelillä 225 km.

Jutussa mainitaan myös se että kaupunkioloissa ilman esilämmitystä prosentit huvenevat akusta lähes tasaiseen tahtiin, prosentti per kilometri.

Raflaavat jutut on aina niitä joista saadaan puhetta ja huomiota eniten. Olihan jutun kirjoittaja koeajanut myös ID.4 GTX:n.

Liekköhän toimittaja seurannut millaisen ajan kilometrejä ja prosenttien hupenemista? Veikkaan että lähtenyt liikkeelle ja akku% tippui pykälän alaspäin ja oli ajanut tuon kilsan ja sen pidemmälle ei asiaa ole seurattu. Tuollaisen kirjoituksen mukaan %/km kulutuksella latauksella pääsi 100%->0% 100km  :)
Höpöjähän toimittaja on kirjoittanut tuossa.

Samassa jutussa, joka on ollut useammassa alueellisessa lehdessä, kerrottiin myös ID.4 GTX kulutuksista, jotka taisi olla hyvin saman suuntaisia :rolleyes:

'pikkupakkasella auto kulutti 176km lenkillä (76kmh) 27,4kWh ja paluumatkalla yhden asteen lämpötilassa noin kaksi kilowattituntia vähemmän.
Kun auto oli lämmennyt 1,5 vuorokautta pysäköintihallissa , seitsemän kilometrin kaupunkilenkki sujui 25kWh:n kulutuksella.
Seuraavana aamuna ajoin saman lenkin toiseen suuntaan sen jälkeen, kun auto oli jäähtynyt yön yli kotipihassa noin viiden asteen pakkaskelissä. Kulutus nousi 40% ja oli nyt 36kWh.'

Arvoitukseksi jäi paljonko -18 pakkanen olisi nostanut ID.4 kulutuksen tuosta nolla kelin 25-27,4kwh:n kulutuksista?
 
CarMan sanoi:
Arvoitukseksi jäi paljonko -18 pakkanen olisi nostanut ID.4 kulutuksen tuosta nolla kelin 25-27,4kwh:n kulutuksista?

Perus ID.4 ja +30kWh/100 mennään - matkan pituudesta riippuen, alle 50km niin äkkiä lähempänä 40kWh/100km.
 
CarMan sanoi:
Raflaavat jutut on aina niitä joista saadaan puhetta ja huomiota eniten.

Nyt sitten uusimmassa Tuulilasissa oli koeajettu Ioniq 5 AWD, siinä kuvan yhteydessä myöskin oikein raflaava teksti.

Pätkäajossa kulutus on aika kovaa.

72.4 kWh/100km 4 km ajettu 48 minuutin aikana.

Ja autolehdessä.  ;D
 
Sain tänään tiedon myyjältä että meidän C40 auton valmistuspäivä on nyt lukkiutunut, tehdas on kuulema saanut lisää pixel valoja joten autoja tehdään tilausjärjestyksen mukaan ( en suostunut luopumaan Pixel valoista vaikka toimitusaika olisikin jatkunut ) eli auton pitäisi tulla alkuperäisen arvion mukaisesti syyskuussa.