Eipä ole tullut ajettua akkua vielä alle 10%, mutta vois testata itsekkin miltä tuo tuntuu
Eikös tuossa videossa hänellä ollut kohde navissa (koska näytti paljonko matkaa jäljellä) ja ehkä auto laski ettei akku riitä perille asti jos ei ala jarruttamaan vauhtia?
Omaan ajoon range riittänyt kun ajot olleet lyhyttä pätkää. Katsotaan miten sitten kun tulee jotain pidempää ajoa... Tähän mennessä kulutus ollut ihan sitä mitä olen odottanutkin. (Vastaavia pakkasajon kulutuksia ollut työpaikan RAV4 plugarilla sähköisille kilometreille, jos se ylipäätään kulkee sähköllä).
Varmasti Volvon kulutus on korkeampi kuin Teslan tai Konan tai Niron, mutta omille vähäisille ajoille ei tee rahallista reikää vaikka kuluttaa enemmän.
Ehkä muutaman vuoden päästä seuraavat versiot pääsevät lähemmäs näitä.
Volvo ja Polestar on ohjelmoineet ('optimoineet') pakkasille akun lämmityksen auton ollessa latausjohdossa kiinni. Akustoa pidetään lähtövalmiina kuten Tesloissakin (tesla vertaus perustuu siihen mitä netissä on käyttäjät kertoneet sähkönkulutuksesta). Lämpötilaan en ole saanut vielä selville, mutta -15 alapuolella ainakin sähköä kuluu vaikka akusto olisi ladattu haluttuun rajaan esim 70% ja muuten autoa ei käytetä mitenkään. Joten autoa ei kannata roikottaa johdon jatkeena huvikseen vaan se kannattaa irrottaa tai estää latauslaitteesta sähkön saanti, jos ei ole lähdössä pidemmille ajoille.
Kuukauden ajon jälkeen iski vakkariin softabugi. Tai ainakin vielä toistaiseksi ajattelen näin. Eli auto ilmoittaa vakkarin napista painaessa 'ei käytettävissä'. Keskinäytön buuttaus ei ainakaan vielä palauttanut sitä. Nyt auto ollut uinumassa yön eli pitää katsoa tuleeko vakkari käytettäväksi seuraavalla ajolla.
Muuten autossa ei ole ollut mitään hämminkiä. Volvo appi toiminut moitteettomasti vaikka apissä on kaksi autoa, joita käytetään kaksin tunnuksin.
Androin käyttiksen play kauppaan menoa piti ihmetellä toisella profiililla jonnin aikaa. Omalla profiililla meni kuten pitääkin, mutta toisella profiililla auto eli google ilmoitti ettei google-tunnuksella ole ikää tarpeeksi autoiluun
Asia selvisi kun lueskeli googlen ohjeita. Ei riitä että sinne syöttää käyttäjän iän. Google tunnukseen ilmoitettu ikä pitää vahvistaa.
Vahvistuksen jälkeen autossakin pääsi play kauppaa ja homma toimi kuten pitääkin.
Auton tiloista: Hyvin riittää, kun ajetaan pääsääntöisesti yksin tai kahdestaan. Kerran on tainnut ollut kolmas kyydissä. Itse kun olen noin 185 pitkä niin mahdun oman ajoasennon taakse, mutta eihän se ole niin mukava kuin xc60 takapenkki. Pää on suhteellisen lähellä kattoa takapenkillä, itselle se ei ole huomioin arvoista kun siellä ei tule oltua. Lasikatto ei ajateltu kovilla pakkasillakaan häiritsevänä ja kylmää hohkavana.
Tavaratilan pohjan ala on sama kuin XC40 eli sen puolesta kyllä tavaraa/kasseja mahtuu ihan hyvin. Meidän käyttöön riittävä, mutta tiedossa on että ainakin keväisin/syksyisin mökkikauden vaihtuessa ajot tulee olemaan xc60:llä. Ja kärryä vedettäessä koukku on vain xc60:ssä.