https://tummennuskalvot.fi/

Volvo, Android käyttöjärjestelmä

Pelaahan se mutta kartat on surkeita päivittymään ja hitaita, samoin kun käyttöliittymä muutoinkin. Lisäksi näytöt on tarkkuudeltaan huonoja.
Ehkä mä olen vaan puusilmä, mutta en nyt koeajolla mitään erityistä onnentunnetta kokenut AA:sta. Ei se Sensuksesta juuri eronnut näytön eikä toiminnan osalta.
 
Ehkä mä olen vaan puusilmä, mutta en nyt koeajolla mitään erityistä onnentunnetta kokenut AA:sta. Ei se Sensuksesta juuri eronnut näytön eikä toiminnan osalta.
No sitten et ole. Ei kaikki ole niin kovin tekniikkaorientoituneita. Minusta noissa on todella suuri ero ja vieläpä aika tarkasti kerroin mitkä ne erot on. Jos niitä ei huomaa niin sit ei huomaa.
 
No ei kukaan liene noin väittänytkään. Mutta kyllä premiumina itseään pitävän valmistajan tulisi huolehtia siitä, että keskeneräisiä tuotteita ei käyttöön oteta. Ja ilman kritiikkiä noita ei varmaan edes yritettäisi korjata.
Jos nyt pitäisi valita pienet AA-käyttiksen ominaisuuspuutteet ja sekoilut (joita on palttiarallaa kaikissa uusimmissa autoissa) tai esim. Audin latausluukun jäätymisjumitukset, niin tiedän kyllä mikä on oma valintani. Volvo sentään liikkuu ja sitä voi ladata kaikkina vuodenaikoina (tai ainakin omaani voi, ja ajopäiväkirjalla en tee mitään muutenkaan, mutta ymmärrän toki jonkun muun sitä voivan kaivata).
 
No sitten et ole. Ei kaikki ole niin kovin tekniikkaorientoituneita. Minusta noissa on todella suuri ero ja vieläpä aika tarkasti kerroin mitkä ne erot on. Jos niitä ei huomaa niin sit ei huomaa.
Joo, tai sitten ihmiset arvottaa eri asioita. En tosin väitä, etteikö päivittäisessä käytössä niitä eroja löytyisi ja onhan tuo AA varmaan tulevaisuutta.
 
Jos nyt pitäisi valita pienet AA-käyttiksen ominaisuuspuutteet ja sekoilut (joita on palttiarallaa kaikissa uusimmissa autoissa) tai esim. Audin latausluukun jäätymisjumitukset, niin tiedän kyllä mikä on oma valintani. Volvo sentään liikkuu ja sitä voi ladata kaikkina vuodenaikoina (tai ainakin omaani voi, ja ajopäiväkirjalla en tee mitään muutenkaan, mutta ymmärrän toki jonkun muun sitä voivan kaivata).
Joo, toisaalta auton hankintaa ja merkin valintaa ohjaa niin monet muuttujat, ettei siinä yksi infotainment tai latausluukku kokonaisuutta ratkaise. Jos olisin valinnut järjellä, olisin pitäytynyt siinä LR XC60:ssä.
 
Joo, toisaalta auton hankintaa ja merkin valintaa ohjaa niin monet muuttujat, ettei siinä yksi infotainment tai latausluukku kokonaisuutta ratkaise. Jos olisin valinnut järjellä, olisin pitäytynyt siinä LR XC60:ssä.
Toki, mutta onhan etenkin täyssähköautossa luotettava lataus jokseenkin tärkeä ominaisuus. En ainakaan itse osta autoa, jonka kanssa olisi realistinen mahdollisuus jäädä jumiin jonnekin huitsin huiluun pakkasten keskelle. En tietenkään epäile, etteikö Audi osaa asiaa ratkaista, tai ehkä on jo ratkaissut, en ole tuota niin tarkkaan seuraillut. Mutta kun täällä mutistaan, että Volvo tuo markkinoille keskeneräisen ”premium-tuotteen”, niin vähän infotainmenttia isompiakin murheita on ”premium-merkeillä”.

Enkä siis ole mikään ikiaikainen Volvo-fani, alla on ensimmäinen Volvo ja olen siihen kyllä varsin tyytyväinen, kokemusta myös mm. uusista Audeista. Saksalaisiin verrokkeihin nähden koen kyllä saavani Volvossa enemmän autoa samalla rahalla, koska yleensä päädyn melko varusteltuihin malleihin. Vaikka varaa olisi varustella saksalaisiakin, niin kiukku tulee, kun kaikki maksaa tolkuttomasti ja sekavalla lisävarustelistalla on vaikka mitä absurdeja kytkentöjä varusteiden välillä.
 
Koskiko tämä ketju Android käyttöjärjestelmää vain ymmärsinkö väärin? Vai sisältääkö Android järjestelmä jotain lisävarusteita ?😮
 
Makuasioista voi aina kiistellä, mutta kyllä se Auto Android oli yksi syy kokeilla 11 Volvon jälkeen Audia, myös ajankohtana, jona Q4 tilasin, ei Volvoon saanut Blissiä eikä jotakin muutakaan ajoavustinta…
 
^ kunnes kypsyt niihin ratin hipaisunäppäimiin Volvon oikeiden nappien sijaan.

Android auto Volvossa toimii varmaan bugeineen yhtä hyvin kuin joku Audi softakin bugeineen Audissa?
kaikissa on omat vajavaisuutensa ja softan tekijät ei vaan osaa... tämä on kyllä yleisesti tämän ajan ongelma, kun tietokoneet valtaa autoja.

itsellä ollut Sensus Volvoja myös ja pidän enemmän tuosta Androidista. nyt kun molemmat autot sen piirissä, niin helpottaa arkea kun sama logiikka.
toki toivoisin siihen esim kulutusseurantaa kuten jossain Polestar ketjussa on kokeiluasteella mainittu olevan.
ajopäiväkirjaa en tarvitse kuin mielenkiinnon vuoksi jos haluaa seurata, mitä joku matka kulutti tai vei aikaa.

Google navigointi on kuitenkin suurin etu muihin autoihin verrattuna.
navigoida voi suoraan esim ravintolan nimellä ja puhelin numero on näytössä jos haluaa soittaa.
toki tuo hoituu jonkun carpalyn kauttakin varmaan, mutta en halua käyttää.
 
^ enpä muista oliko Sensuksessa tuo ominaisuus navigoinnissa. eikä enää voi edes itse kokeilla kun ei sellista autoa...
mutta anyway Google maps on molempia kokeilleena parempi kuin Sensuksen karttajärjestelmä ja se on hyvä ainakin omasta mielestä.

Sitten android autossa on kyllä vähemmän valikkoja esim jos haluaa, että peilit ei kääntyisi koria vasten autoa lukittaessa, niin se ei vaan onnistu.
Onneksi valmistaja on kuitenkin samoilla linjoilla kuin minä, eli ei tarvitse noihin oletusarvoihin muutoksia tehdä.
 
jostain syystä tämä plugari V60 android on herkempi bugeille kuin täyssähkö XC40.
tänään kävin plugarilla kaupassa ja taas oli startatessa infotainment pimeänä, eli kestää useita sekuntteja (kenties 20?), jotta pääsee valitsemaan ajotilaa tai laittamaan navin kohdetta tai radion kanavia vaihtamaan. eli keskinäytössä Volvo tekstis ja buuttaa itse itsensä.
ajamaan toki pystyy lähtemään ja peruutuskamera toimii tuosta huolimatta
 
IMG_7307.jpeg
Näköjään Waze tullut saataville, harmi vain kun ei saa mittaristoon näkyviin, vaan aina kun aloittaa navigoinnin Wazella niin mittariston kartta menee vain mustaksi.
 
Ihmeiden aika ei ole ohi: Tänään ilmeistyi ajopäiväkirja VOC:iin. Matkat löytyy tammikuun puolivälistä alkaen. Kulutustiedot on jätetty kokonaan pois…. Ja viesti myös että uusi softapäivitys 2.8 on saatavilla (tosin vain korjaamoilla / huoltojen yhteydessä), tulee sitten OTA:na suraavalla kierroksella…
 
Ihmeiden aika ei ole ohi: Tänään ilmeistyi ajopäiväkirja VOC:iin. Matkat löytyy tammikuun puolivälistä alkaen. Kulutustiedot on jätetty kokonaan pois…. Ja viesti myös että uusi softapäivitys 2.8 on saatavilla (tosin vain korjaamoilla / huoltojen yhteydessä), tulee sitten OTA:na suraavalla kierroksella…
Huomasin saman tänään!
 
niinpä näyttää tulleen.
ja hyvin on kilometrit ja pysähdykset oikein, mutta kulutuslukemat ainakin täyssähköllä on väärin
 
Mikähän ohjelmointi kukkanen lienee kun ajotietokoneen keskikulutus kwh/100km nollautuu 8kk välein?
(Toinen nollaus tapahtunut 10 000km välein jossa nollautuu kulutuksen lisäksi matka ja ajoaika...)
 
Minulla on ollut tuo ajopäiväkirja jo pitkään (muutaman kuukauden?) ja siinähän näkyy tosiaan vain kilometrit ja pysähdykset mutta kulutustiedot yms. puuttuvat tai eivät ole ainakaan sähkärissä mitenkään luotettavat tai ainakaan järkevässä muodossa ilmoitetut. Se mikä on ollut outoa on se, että osa matkosita jää puuttumaan ja lisäksi minulla ei jostain syystä rekisteröidy ollenkaan pitemmät matkat. Melkein kaikki pysähdykset ja matkat normaaliarjessa tässä kaupungilla ajeltaessa näkyvät mutta kun lähden mökille niin matka ei ole kertaakaan rekisteröitynyt ajopäiväkirjaan. En ole säännöllisesti sitä edes katsonut mutta kun äsken katsoin niin yksikään mökkimatka tai muut pitempi matka ei siellä näkynyt (?). Eipähän tämä hirveästi ärsytä koska en varsinaisesti sitä ajopäiväkirjaa tarvitse mutta kulutuslukemia muodossa (kW/100km) olisi kiva seurata niin näkisi helposti ajotavan, nopeuden, lämpötilan ja keliolosuhteiden vaikutuksen kulutukseen.
 
Taisi olla niin että Volvo alkoi jakamaan ajopäiväkirja ominaisuutta vuoden alussa vaiheittain käyttäjille ja siinä olleiden virheiden ja puutteiden vuoksi laajempi käyttöön otto siirtynyt ja nyt sitä lupaillaan kaikille käyttöön Q2/23 eli juhannuskesälle. (tulee jos tulee).
Itsellä se ei näy apissa vielä. Vain autossa viimeisin matka ja siitäkin kilometrit sekä kulutetut kWh. Mutta arvalla taitaa heittää molempia lukuja vielä... eli eivät vastaa ajotiekoneen lukemia.
 
Kyllä tuo aika hyvin näyttää ajopäiväkirjassa noita lukuja kun vertasin omiin paperi laskelmiin. Sellainen kauneusvirhe että "kaikki istuin autossa ja odotin lasta harrastuksista parkkipaikalla"- tapahtumat näkyvät todella hyvin tuolta mutta täysin järjettömästi. Eli ne on listattu "osoite y - osoite y", "matka 0km", kesto "3 minuuttia", "kulutus <0,1 kWh" - joissain tapahtumissa (unohdettu jotain autoon) samalla kaavalla. Eli kyllähän tuolla tekee jotain mutta ei ne nyt ihan selkeintä ole. Ilmeisesti auto tekee jokaisesta auton oven avauksesta+"käynnistyksestä" matka tapahtuman.