https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vollella vaikeaa USAssa

M

mremonen

Vieras
Sen kummemmin ilkkumatta pitää todeta, että USA on vaikea markkina eurooppalaisille. Koska eurooppalaiseksi tuo Volvokin varmaan vielä laskettaneen USAssa kiinalaisomistuksesta huolimatta. Ja tuskin tuota USAn markkinointisanomaakaan on sen kiinalaisuuden varaan rakennettu.

Täytyy vain toivoa, että saavat homman lentämään. USAn markkinaa kyllä kuvaa hyvin se, että 0.3%:n (siis kolmen promillen, juhannuskänni...) markkinaosuus USAssa tarkoittaisi Suomessa 40% markkinaosuutta.

http://www.hs.fi/autot/a1305922104105
 
En tiedä paljonko Volvo myy globaalisti, mutta jos vajaan 60 000 auton myynti on noin tärkeää, niin taitaa tehdä kuolemaa koko merkki. Mainoslause ”Volvon viimeinen mahdollisuus” on mielestäni aivan sanoinkuvaamattoman älytön. Siinä suoraan myönnetään, että kuolema tulee tai tässä nyt kerran vielä korahdetaan ja se on sitten siinä.

Säälihän se olisi jos Volvo poistuu henkilöautomarkkinoilta, mutta näin siinä tulee käymään jos tuotantoa ei siirretä pois Ruotsista. Kiinalaisen omistajan tulisi nyt vaan siirtää se osaaminen Kiinaan tai jopa sitäkin halvempaan maahan, kuitenkaan yhtään karsimatta laadusta. Kiinalaisen tuotantoasenteen tuntien, taitaa vaan olla tekemätön paikka tai tulla kalliiksi sielläkin.

Jos USA on XC90:n päämarkkina-alue ja kokonaismyynti on vuositasolla tuollaista, niin uuden mallin kehityskustannuksia ei saada katettua koskaan, puhumattakaan siitä että sillä alettaisiin tekemään voittoa.
 
En tunne Volvon myyntiorganisaatiota Jenkeissä, mutta jos uuden XC90n rummutus oli sinnepäinkään samaa kuin meillä Suomessa, siihen on jo nyt uponnut melkoinen kasa $$$$$$ita. Jotenkin epätoivoisela tosiaan vaikuttaa. Mahtaakohan mistään löytää eri merkkien (ja mallien) osuuksia maittain? Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten eri merkit missäkin päin pärjäävät, Ja onko Volvolla merkittäviä markkina-alueita /-osuuksia Pohjoismaiden ulkopuolella.
 
Eikös Volvo ole hinnoiteltu Jenkeissä aika ylös, jos en ihan väärin muista? Ja taitaa kärsiä kruunun kurssistakin. Ainakin vielä viime vuonna muistelen sellaista uutisoidun.

Volvo on merkkinä sellainen, että kaikkein viimeisimpänä toivoisin sen häviävän. Mutta minkä sille voi jos kauppa ei käy riittävästi.
 
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes

Jenkeissä laskua toki tullut, mutta kokonaisuudessa nousua tuli edellisvuoteen lähes kymmenys. Ei se nyt ihan katastrofaaliselta kuulosta. Muistaisin lukeneeni jostain että voittoa olisi tullut vielä huomattavasti myyntimäärien kasvua enemmän (joku tilastonikkari kaivanee).
Alla lisäksi kolme helvetin hienosti onnistunutta konseptia, joiden designin pohjalle lähdetään väsäämään koko uutta mallistoa. Mallistohan ilmeisesti tulee tulevaisuudessa kattamaan kolme linjaa: 40, 60 ja 90, joista jokaisesta luvassa ainakin S, V ja XC mallit, sekä todennäköisesti Cross Country 

Tyystin uusien mallien osalta odotettu pienempi SUV eli XC40 tulee varmasti olemaan kohtalaisen tärkeä myynnin nostaja, ja itämarkkinat kaivannevat pientä sedania.
Taisi olla niin että kolmen vuoden päästä uusi XC90 on koko malliston vanhin auto. Ja nähtäväksi jää kuinka hyvin Volvo onnistuu kunnianhimoisessa tavoitteessaan päästä nollaan liikennekuolemissa 2020 mennessä.

Kiinalaisesta taustasta huolimatta ruotsalaisen imagon vahvistamisessa on onnistuttu mielestäni hyvin ja tämä tulee varmasti jatkossakin olemaan selviytymisen avain.

Edellä mainituilla eväillä olen tällä hetkellä huomattavasti positiivisempi Volvon tulevaisuuden suhteen kuin muutama vuosi sitten. :)
 
Anzander sanoi:
Alla lisäksi kolme helvetin hienosti onnistunutta konseptia, joiden designin pohjalle lähdetään väsäämään koko uutta mallistoa. Mallistohan ilmeisesti tulee tulevaisuudessa kattamaan kolme linjaa: 40, 60 ja 90, joista jokaisesta luvassa ainakin S, V ja XC mallit, sekä todennäköisesti Cross Country 

Eniten tässä ihmetyttää syömähampaan pois vetäminen, jos V70 jää kokonaan pois. Jos se on tarkoitus korvata isommalla ja kalliimmalla V90:llä, niin en usko tämän idean toimivan. Jos kartanon hinta nousee Eemelin tasolle, niin se on game over.

V60 on niin pieni, että siitä ei ole missään nimessä kartanon korvaajaksi.
 
Vempula sanoi:
Eniten tässä ihmetyttää syömähampaan pois vetäminen, jos V70 jää kokonaan pois. Jos se on tarkoitus korvata isommalla ja kalliimmalla V90:llä, niin en usko tämän idean toimivan. Jos kartanon hinta nousee Eemelin tasolle, niin se on game over.

V60 on niin pieni, että siitä ei ole missään nimessä kartanon korvaajaksi.

Tuskinpa kyseessä on muuta kuin nimen muutos... Koko ja hinta säilynevät aika lailla ennallaan.
 
Noilla Anzander:n linkittämillä tilastoilla V70 ei kyllä ole mikään syömähammas. Siellähän on vain neljä (tai oikeastaan viisi) mallia jotka ovat myyneet enemmän. XC60 on viime vuonna myynyt 30 % Volvon myynnistä, V40, myi 18 %, V40 13 %, S60 10 %, kun V70:sen osuus on vain 6 % Volvon myynnistä. Toki sitten melkein sama auto XC70 on myynyt myös 6 % kaikesta myynnistä. Volvon neljä suosituinta mallia ovat siis myyneet yli 70 % kaikesta myynnistä. Myös V40 CC on liki samoissa lukemissa kuin V70.
 
pokkus sanoi:
Ensimmäisellä sijalla olevaa mallia myydäänkin jo 13-kertainen määrä :eek:

Yhtä automallia eli Ford F-150:stä myydään 1,5 kertaa sen mitä Volvon koko maailmanlaajuinen myynti on. Amerikan markkinat ovat todella mielenkiintoiset ja erilaiset.
 
Jos taas katsotaan V70n kokonaismäärää Suomen liikenteessä, on se ilman muuta yleisin Volvo-malli. Ikä vaan alkaa jo painaa, ja malliuudistuksista huolimatta seuraajalle halutaan luoda uutta, dynaamista imagoa, mutta tuttuun ja turvalliseksi koettuun konseptiin tukeutuva, kiinnostava toteutus.
 
Olen luullut, että kiinalaiset ostavat S80:aa, mutta kovin alas on näköjään sen myynti mennyt. S60 L sen sijaan käy (Kiinassa) hyvin kaupaksi.

Millähän alueella noinkin suuri määrä V40 CC:tä on myyty?
 
Euroopan osuus eri mallien myynnistä:

V40 70 %
S60 15 %
V60 70 %
V70/XC70 80 %
S80 25 %
XC60 45 %
 
Löytyi USA:nkin luvut 11 kuukaudelle:
60-series 23 224
70-series 5 401
80-series 1 674
XC60 17 197
XC90 3 884

Eli kaikilla näillä malleilla 12...20 % tuotannosta myydään USA:ssa. Yllättäen XC60:n osalta ollaan tuossa haarukan alapäässä.
 
Suomessa vuonna 2013 (Trafin avoin data ei sisällä koko vuotta 2014) Volvon mallien osuudet olivat:

V40  29,9 %
V70  21,3 %
V60  17,7 %
XC60 16,2 %
S60    7,6 %
XC70  3,1 %
S80    2,0 %
XC90  0,5 %

(Jos nuo nyt pikaisesti laskien oikein menivät)
 
pokkus sanoi:
Ei Volvo missään nimessä halpa täälläkään ole, mutta Volvo, MB, BMW ja Audi nelikosta mielestäni kuitenkin halvimmasta päästä. Volvon myyntiverkosto taitaa olla vain aika kehno samalla tapaa kuin Audinkin.

Niin, nuo kaikki mainitut on ns euro-premium merkkejä. Mutta jos vertaa Japsi/Kiina/Korea/Jenkki ja ties mikä, niin miten sitten on tilanne?
 
pokkus sanoi:
Noita lukuja katsomalla on kyllä vaikea uskoa, että tuleva XC90 pelastaisi tilanteen.
Joo, jotenkin itse tuosta HS:n artikkelista jäin siihen kuvaan, että XC90 on vollen syömähammas Jenkeissä. Saa myynti kymmenkertaistua, ennen kuin sillä on mitään merkitystä yhtään mihinkään.

XC60 taitaa olla Jenkkeihin liian pieni? Aiempina vuosina (-80 -luvulla ja sillai) iso kartanovolvohan oli älykköjen auto yliopistopaikkakunnilla. Kuten myös saabbi...
 
nemos sanoi:
Olen luullut, että kiinalaiset ostavat S80:aa, mutta kovin alas on näköjään sen myynti mennyt. S60 L sen sijaan käy (Kiinassa) hyvin kaupaksi.
Just sattui silmään että Jenkki markkinoille julkaistu S60 Inscription malli. Käytännössä sama kuin Kiinan S60L malli. Jenkkilään menevät yksilöt myös valmistetaan Kiinassa.

Noista jenkkien hinnoista en tiedä, mutta halvalta ne kuulostaa suomalaiseen korvaan. Kerran huvikseen rakentelin Volvo USA:n sivuilla S60 T6 AWD mallin. Käytännössä kaikilla varusteilla hinta jäi reilusti alle 60K dollarin. Samoilla leluilla Suomessa karvan vajaa 100K euroa. :eek:
 
Ribbe sanoi:
Käytännössä kaikilla varusteilla hinta jäi reilusti alle 60K dollarin. Samoilla leluilla Suomessa karvan vajaa 100K euroa. :eek:
No, siitä kun ottaa ajoneuvoveron n. 35% pois, niin aletaan olemaan aika lähellä...
 
mremonen sanoi:
No, siitä kun ottaa ajoneuvoveron n. 35% pois, niin aletaan olemaan aika lähellä...
Verotonkin hinta oli aika paljon korkeampi kuin jenkkihinta, mutta joo tuo autovero on perseestä. T6 ja T6 AWD on verottomina saman hintaiset. Veron kanssa hintaero on hyvillä varusteilla about 17 tuhatta.