https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagenin polttoainekäyttöinen lisälämmitin (lisäakulla)

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
"Webastot" ovat itselleni varsin vieraita laitteita, kun en ole ikinä omistanut autoa missä sellainen olisi ollut. Hinta on aina ollut sen verran kova, että mielummin sitä on sitten palellut pari minuuttia. Ja tuttavien ongelmat automaatiikan ohjaamien lämppärien kanssa eivät ole ainakaan lisänneet ostointoa. Mutta jos päätyisi uuden Passatin ostamiseen, niin sen lisälämppäri on järkihinnoissa ja automatiikan voi kytkeä pois, joten sen ruksisi luultavasti tilaukseen mukaan.

Passatin lisälämmittimen mukana tulee toinen akku tavaratilaan. Tämä laittoi miettimään, että millainen virranhallinta näissä ratkaisuissa on. Käyttävätkö lisälämppäri ja matkustamon puhatimet vain ja ainoastaan takaluukussa olevaa akkua, kun moottori ei ole käynnissä? Eli missään tilanteessa ei käyteta moottoritilassa olevaa akkua, jos moottori ei ole käynnissä? Vai onko molemmat akut lämmitysjärjestelmän käytössä ja lisäakulla saadaan vain akkuihin lisäkapasiteettia?

Eli pystyykö lisäakullisen lämppärin kohdalla imemään molemmat akut tyhjiksi pelkällä lämppärin käytöllä?
 
Varsinaisesti en tuohon kysymykseen osaa vastata, mutta Volvo XC60:ssä viimetalven kokemusten mukaan auton äly ei antanut Webastoa imaista akkuja tyhjiin. Se vain sammutti sen. Luulisi, että VW:ssakin tehdasasennusten yhteydessä vastaava äly löytyy?
 
jni sanoi:
Varsinaisesti en tuohon kysymykseen osaa vastata, mutta Volvo XC60:ssä viimetalven kokemusten mukaan auton äly ei antanut Webastoa imaista akkuja tyhjiin. Se vain sammutti sen. Luulisi, että VW:ssakin tehdasasennusten yhteydessä vastaava äly löytyy?

Itse toivoisin, että tilanne olisi sellainen, että moottoritilan akkua käytetäisiin vain auton käynnistämiseen. Tavaratilan akulla voisi sitten luukuttaa webaa miten lystää.
 
jni sanoi:
Varsinaisesti en tuohon kysymykseen osaa vastata, mutta Volvo XC60:ssä viimetalven kokemusten mukaan auton äly ei antanut Webastoa imaista akkuja tyhjiin. Se vain sammutti sen. Luulisi, että VW:ssakin tehdasasennusten yhteydessä vastaava äly löytyy?
Samoin toimii Golffissa tehdasasenteinen.
 
Zaasa sanoi:
Samoin toimii Golffissa tehdasasenteinen.

Samoin Skoda. Fiksumpaahan se tietenkin olisi pakkasilla, että aina olisi käytössä myös täyteen ladattu akku. Eiköhän tuolla tule toimeen yhdelläkin akulla. Ainakin kun normaali ajoissa virtaa saa aina yön jälkeen ja akkulaturi lataa tarvittaessa.
 
Ilman lisäakkua, defan 4a laturin kanssa selvisi ilman ongelmia.
 
Minulle myyjä sanoi Passatin luovutuksen yhteydessä että webasto käyttää ainoastaan takakontissa olevaa akkua. 
 
Vempula sanoi:
Onko teillä siis tehdasastenteisen lämppärin yhteydessä toinen lisäakku?

Ei ole, mutta lämmittimen toiminta lakkaa jännitteen laskiessa.
 
Dieselpassateissa on vakiona PTC-lämmitin raitisilmakanavassa. Jos ruksii listalta lisälämppärin, niin poistuuko PTC-lämmitin?
 
Vempula sanoi:
Dieselpassateissa on vakiona PTC-lämmitin raitisilmakanavassa. Jos ruksii listalta lisälämppärin, niin poistuuko PTC-lämmitin?

Ainakin ennen se poistui, en usko että tähän on tullut muutosta uuden mallin myötä.
 
Webasto newbieltä kysymys kun sattui moinen värke tulemaan varastopassatin mukana.

Webastoni on "automaatti" asennossa.

Q1:Jos en käytä sitä esilämmitykseen vaan lähden vain ajamaan kylmänä aamuna niin eikös sen pitäisi alkaa extralämmittämään autoa, koska moottori on vielä kylmä?
Ainakin pa-kulutus pa-mittarin viisarin nopeasta etenemisestä antaa viitteitä, että näin on saattanut käydä.

Q2: Kuuluuko webaston merkkivalo syttyä kun/jos se menee näin päälle automaattisesti? Nyt ei ole ainakaan itsestään koskaan syttynyt, syttyy vain jos laitan webaston kakesta tai napista päälle.
 
Arcca sanoi:
Webasto newbieltä kysymys kun sattui moinen värke tulemaan varastopassatin mukana.

Webastoni on "automaatti" asennossa.

Q1:Jos en käytä sitä esilämmitykseen vaan lähden vain ajamaan kylmänä aamuna niin eikös sen pitäisi alkaa extralämmittämään autoa, koska moottori on vielä kylmä?
Ainakin pa-kulutus pa-mittarin viisarin nopeasta etenemisestä antaa viitteitä, että näin on saattanut käydä.

Q2: Kuuluuko webaston merkkivalo syttyä kun/jos se menee näin päälle automaattisesti? Nyt ei ole ainakaan itsestään koskaan syttynyt, syttyy vain jos laitan webaston kakesta tai napista päälle.

1.Pitäisi käynnistyä.
2.Minulla on sellainen käsitys että merkkivalo syttyy vain silloin kun lämmitin laitetaan itse päälle.
 
Kiitos Karvis.
Sittenhän tuo tuntuu toimivan niin kuin on suunniteltu.
Myönnetään, että kohdassa 1 on tuntunut siltä että lämpöäkin virtaa enemmän jaloille kuin koneen lämmöt edellyttäisivät ;)
 
Arcca sanoi:
Kiitos Karvis.
Sittenhän tuo tuntuu toimivan niin kuin on suunniteltu.
Myönnetään, että kohdassa 1 on tuntunut siltä että lämpöäkin virtaa enemmän jaloille kuin koneen lämmöt edellyttäisivät ;)
Pitkällä juoksulla suosittelen ottamaan tuon automaattitoiminnon pois päältä. Varsinkin kovemmilla pakkasilla automatiikka kytkee webastoa automaattisesti päälle ja pois melko tiheään. Lyhyt käyttö karstoittaa "polttopesän" ja webasto menee epäkuntoon. 

Itselleni on opetettu webaston käyttöä seuraavasti. Jos lämmität autoa vaikka 20 minuuttia, niin 15 minuuttia ennen starttia ja sitten 5 minuuttia kun auto on käynnissä. Tietenkin jos lämmöt nousevat 90C aikaisemmin niin voi webaston sammuttaa.

Tämä ohje ei ole mikään absoluuttinen totuus mutta näin itselleni on opetettu. Tärkeintä taitaa kuitenkin olla se että kun webaston käynnistää niin sen täytyisi antaa myös käydä jonkin aikaa. Vähintään 10 min, mieluiten 15 min.
 
Erkkilae sanoi:
Pitkällä juoksulla suosittelen ottamaan tuon automaattitoiminnon pois päältä. Varsinkin kovemmilla pakkasilla automatiikka kytkee webastoa automaattisesti päälle ja pois melko tiheään. Lyhyt käyttö karstoittaa "polttopesän" ja webasto menee epäkuntoon. 

Kiitos vinkistä, voishan sen pois ottaa. Mutta kuinka lämmöt sitten riittää kun ei tuossa ole PTC vastuksiakaan?

Muutenkaan en tykkää koko värkkimestä; käry on aika kova sisällä, pa-ainetta kuluu ja unohdan aina laittaa sen päälle 15 minuuttia ennen lähtöä ja sitten paleltaa.

Minulla kun on tolpasta tolppaan mahdollisuus sähkölämmittimelle ajastiminineen niin webasto ei oikein hyödytä, mutta kun tuossa varastoautossa se oli niin ajattelin mielenkiinnosta kokeilla kun joillekin se on niin must varuste. No, ei tule minulle seuraavaan jos siitä joutuu jotain maksamaan.
 
Nostan vanhaa aihetta kun tuli itselle ajankohtaiseksi.

Minulle on tulossa uusi Golf. Halusin jo maassa olevasta mallistosta nopean toimituksen auton. Vakionopeuden säätimellä en niinkään tee mitään, mutta melkein samaan hintaan sitten oli tarjolla malleja, joissa oli tehdasasenteinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Bensakäyttöinen tässä tapauksessa, mutta sillä ei liene merkitystä.

Olen ihan yhtä pihalla Webastoista kuin tämän ketjun alkuperäinen aloittajakin. Joten yleisiä kysymyksiä ja kovasti arvostan, jos jollakulla on nimenomaan 7-kopan Golfin osalta tietoa.

Laitan kysymykset mieluummin tälle palstalle, kuin kysyn automyyjältä, koska minulla on vahva tunne että saan täältä asiantuntevampia vastauksia ;-)

- Haluan täysin itse hallita sitä milloin lämmitin on päällä ja milloin ei, ihan tarpeettoman polttoaineen kulutuksen ja laitteiston säästämisen kannalta. Ovatko nämä manuaalisesti toimivia, vai liittyykö näihin jotakin automatiikkaa? Jos jotain automaattista toimintoa on, onko se pois kytkettävissä ja miten?

- Erityisesti Golfiin liittyen, onko järjestelmässä lisäakku tavaratilaa viemässä, vai ainoastaan hieman suurempi akku moottoritilassa?

- Sen verran olen perillä, että jonkinlaista akun jännitteen tunnistusta järjestelmässä on, joten akku ei pääse tyhjenemään, vaan laite ei silloin käynnisty/sammuu.

- Lienee sama tilanne kuin ilmastoinnin kanssa, eli lämmitintä on hyvä käyttää edes parin kuukauden välein toiminnan varmistamiseksi, vaikka lämmitykselle (tai ilmastoinnin tapauksessa viilennykselle) ei olisi tarvetta?

- Onko näissä jotakin säännöllistä huoltoa kaipaavia komponentteja tai muuta huollon tarvetta?

Minulla on ollut sellaiset 40-50 autoa, joista uutena ostettuja ehkä kolmisenkymmentä. Mutta yhdessäkään ei ole ollut Webastoa, Eberiä tmv, joten otan vastaan tietoa kiitollisuudella. Myös asioista joita en huomannut kysyä.
 
Minulla tuossa omassa VAG-kulkineessa on bensawebasto, eli vastaava kapine kuin Golfiisi on tulossa. Osannen jotain vastata:

-Voit hallita itse lämmitintä. Kaukosäädöstä tai ohjaamosta lisälämmitysnapista. Lisäksi voit ajotietokoneesta voit tehdä ajastuksia. Auton asetusvalikoista on vaan poistettava lämmittimen automaattikäyttö pois. Sitten olet ok sen kanssa.

-Ei ole lisäakkua Golf-kokoluokassa. Muutaman Ah voi perusakku olla isompi, mutta suuruusluokka on 70Ah, enempi esilämmittäessä akkulaturi, mielellään kiinteä sellainen, on poikaa.

-Jännitteen tunnistus on, eikä laite käynnisty tai se sammuu jos jännite alittuu. Sama polttoaineen määrän kanssa, ei käynnisty jos opiskelijavalo palaa.

-Mielellään webastoa kesälläkin käytetään, mutta diesellaitteisiin verrattuna bensa karstoituu vähemmän ja ovat toiminnaltaan likempänä "idioottivarmoja".

-Ei ole huolto-ohjelmaan kuuluvia osia. Korjataan jos jotain rikkoontuu, ja korjaukset voi tehdä usein muuallakin kuin merkkihuollossa.

Muuten webasto kyllä on "käytä ja unohda"-tyylinen laite. Kaukosäädön kantama on minulle ainakin ollut erittäinkin riittävä, ja tarvittaessa siihen saa esim GSM-ohjaimen Remuc/Thermocontrol kytkettyä. Pakollista se ei toki ole.
 
Kiitos ConD, tuossa tulikin paljon tietoa yhdessä viestissä. Arvasin, että täällä se tieto makaa  :)

Jos jollakulla tulee vielä lisättävää, niin mielellään otetaan vastaan.
 
Omassa passatissa on webasto ja se toimii kyllä ihan itsenäisestikkin. Vaikka en haluaisi. Kylmillä keleillä pistää itse itsensä päälle jos moottorin lämmöt ei ole täydet. Tarpeeksi pakkasta niin se on kokoajan päällä.
En tiedä saako VCDS:n kautta pois vai pitääkö jotain releitä repiä irti.

Ei vie tilaa peräluukusta oikestaan. Takapyörien takana on yleensä säilytyslokero tilat tavaralle ja akku on toisella puolella nyt. (ConD laittoikin, että Golffissa ei olisikaan tupla-akkua)

Pitäisi tunnistaa jännitteestä sekä jos polttoainevalo palaa niin ei käynnistä. On muuten perse jos kovat pakkaset on ja just syttynyt merkkivalo. Lähdet sitten jäisellä autolla liikenteeseen ja etsimään lähintä tankkauspistettä.

Ilmastointi, webasto, auton moottori.. hyvä käyttää ainakin kerran kuussa jonkun aikaa. Webastoa kun käyttelee niin muistaa sitten kesälaadun diesel polttaa pois syksystä kun välilaatu tulee. Bensassa niin väliä.
 
Kennedy sanoi:
Omassa passatissa on webasto ja se toimii kyllä ihan itsenäisestikkin. Vaikka en haluaisi.

Tämä on VAG-dieselin kirous. Bensa-autoissa toimii juuri kuten ConD edellä selitti, mutta dieselistä automatiikkaa ei saa pois.
 
Mika_M sanoi:
Tämä on VAG-dieselin kirous. Bensa-autoissa toimii juuri kuten ConD edellä selitti, mutta dieselistä automatiikkaa ei saa pois.

Saa.

Ihan auton omista valikoista. Ainakin Ocussa.
 
Eipä kestä... :)

Kannattaa kysyä.

Kennedy sanoi:
Omassa passatissa on webasto ja se toimii kyllä ihan itsenäisestikkin. Vaikka en haluaisi. Kylmillä keleillä pistää itse itsensä päälle jos moottorin lämmöt ei ole täydet. Tarpeeksi pakkasta niin se on kokoajan päällä.
En tiedä saako VCDS:n kautta pois vai pitääkö jotain releitä repiä irti.

Ei vie tilaa peräluukusta oikestaan. Takapyörien takana on yleensä säilytyslokero tilat tavaralle ja akku on toisella puolella nyt. (ConD laittoikin, että Golffissa ei olisikaan tupla-akkua)
B7 Passatisi on senverta vanhempaa vuosikertaa, että siinä tuota automatiikkaa ei saa kirveelläkään pois. VII-Golfissa ja muissa MQB alustaisissa autoissa automatiikan voi poistaa webaston valikosta suoraan eikä mitään VCDS säätöjä tarvita.