- 21.9.2015 klo 14:07 / Volkswagenin päästöhuijaus ja sen seuraukset
Joo toki ne ovat kaksi eri asiaa. Viittasin itse aiemmin siihen, että tässä kekkoslandiassa ei mitata muuta kuin näkyvää savua aka. nokea. Sillä ei ole esim NOx:n kanssa mitään suoranaista tekemistä. Jos nykyautossa (DPF:llä varustettu) nokiarvo-mittari edes heilahtaa, niin ei se kunnossa ole. Lastutetut mörkösavuautotkin menee rajojen alle, ja niissä päästöt ei todellakaan ole mitä luvattu. Käytönaikaiset mittaukset on siis ihan mitäsattuu ainakin meillä.nokonzok sanoi:Nyt täytyy erottaa käytönaikaiset päästömittaukset ja normin mukaiset mittaukset. Kyllä EU:ssa NOx:t on määritelty ihan siinä misssä Jenkeissäkin. Raja on dieseleissä vain paljon korkeammalla, Jenkeissä on samat rajat polttoaineesta riippumatta.
Toisaalta, jos auto X EU normipäästösyklissä jonkin rajan alittaakin, ei edelleenkään voida olla varmoja EU:ssa olevissa autoissakaan että päästöt olisivat "sitä mitä luvattu". Sitä vaan ei voi valvoa oikeen kunnolla mitenkään muuten kun ajamalla syklit uusiksi. Eli juuri sama asia mitä tuRboman tuossa kirjoitteli. En siis ole VW:n luvattuihin lukemiin uskonut hetkeäkään. Nykyinen auto vie 27% päälle luvatun arvon yhdistettyä, ja samaa luokkaa on ollut aiemmatkin VW:t.
Valmistaja lupailee 4,9L/100km tai 127g/km, nyt menee 6,25L/100km tai 167g/km