https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Volkswagenin 1.4 TSI moottorista 150 hevosvoimainen?

Juhani

Sisäänajettu
Liittynyt
25.1.2014
Volkswagen Golf Sportsvan tulee markkinoille 1.4 TSI moottorilla, mutta 110 kW:n(150hv) tehoilla. Huipputehot saavutetaan vasta korkeammilla kierroksilla väännön pysyessä samana. 10 lisähevosvoimaa näkynee kuitenkin urheilullisessa ajossa.

Tuleekohan sama moottorityyppi/viritysaste pian myös muihin Volkswagen-konsernin autoihin?
 
Onhan kaksoisahdetusta 1.4 TSI:stä tosiaan jo 118 kW, 125 kW ja 132 kW versiotkin markkinoilla. 1.8 TSI:n paikkaa markkinoilla ei voi pian puolustaa muu kuin nelivedon sovitus, mitä ei taida olla saatavilla 1.4 TSI-moottoriin?
 
Juhani sanoi:
Onhan kaksoisahdetusta 1.4 TSI:stä tosiaan jo 118 kW, 125 kW ja 132 kW versiotkin markkinoilla. 1.8 TSI:n paikkaa markkinoilla ei voi pian puolustaa muu kuin nelivedon sovitus, mitä ei taida olla saatavilla 1.4 TSI-moottoriin?

1.8:n paikkaa puolustaa luotettavuus kun taas kaksoisahdettu 1.4:n on täys p***a :rolleyes:
 
Kymmenen hevosvoimaa on kyllä sellainen lisä, että sitä ei persdynolla edes huomaa. Markkinointipuolella hyöty on isompi.
 
Karvis sanoi:
1.8:n paikkaa puolustaa luotettavuus kun taas kaksoisahdettu 1.4:n on täys p***a :rolleyes:

Hihnavetoinen 1.4 TSI lienee eri tasoa kestävyydeltään. Mitä sitten tulee tehoon ja kulutukseen, niin 1.8 TSI-moottori ei näytä ihan yhtä kilpailukykiseltä kuin 1.4 ja 2.0 turbomoottorit.
 
Juhani sanoi:
Hihnavetoinen 1.4 TSI lienee eri tasoa kestävyydeltään. Mitä sitten tulee tehoon ja kulutukseen, niin 1.8 TSI-moottori ei näytä ihan yhtä kilpailukykiseltä kuin 1.4 ja 2.0 turbomoottorit.

Kaksoisahdetut koneet on ketjuvetoisia. Kyllä minusta tuo 1.8 näyttää oikein kilpailukykyiseltä pannulta, 180hv/280nm on hyvinkin asiallinen lukema.
 
Juhani sanoi:
Onhan kaksoisahdetusta 1.4 TSI:stä tosiaan jo 118 kW, 125 kW ja 132 kW versiotkin markkinoilla. 1.8 TSI:n paikkaa markkinoilla ei voi pian puolustaa muu kuin nelivedon sovitus, mitä ei taida olla saatavilla 1.4 TSI-moottoriin?
Nämä uudet 1.4 TSI:t (kuten Sportsvanissa) ovat siis yhdellä ahtimelle, eikä kahdella. Eli ihan eri asia kuin nuo vanhat.
 
Sotkin tosiaan asiaa noilla kaksoisahdetuilla moottoreilla. Volkkari näyttää pudottaneen ne pois käytöstä (ainakin toistaiseksi).

Uusi 1.4 TSI kehittää jopa 110 kW ja 2.0 TSI alkaen 132 kW, joten nykyisellään tuo 1.8 TSI on vähän väliinputoaja.
 
Juhani sanoi:
Sotkin tosiaan asiaa noilla kaksoisahdetuilla moottoreilla. Volkkari näyttää pudottaneen ne pois käytöstä (ainakin toistaiseksi).

Uusi 1.4 TSI kehittää jopa 110 kW ja 2.0 TSI alkaen 132 kW, joten nykyisellään tuo 1.8 TSI on vähän väliinputoaja.

Samat 132kw tuottaa myös tuo 1.8TSI, joten kumpi se väliinputoaja sitten onkaan :rolleyes: Esimerkiksi Octaviassa tuo 2.0TSI pukkaakin sitten jo 162kw joten kyllä siinä on oikein hyvin tilaa myös 1.8:lle.
 
Karvis sanoi:
Samat 132kw tuottaa myös tuo 1.8TSI, joten kumpi se väliinputoaja sitten onkaan :rolleyes: Esimerkiksi Octaviassa tuo 2.0TSI pukkaakin sitten jo 162kw joten kyllä siinä on oikein hyvin tilaa myös 1.8:lle.

Miten sen nyt sitten ottaa. Tuosta 2.0 TSIstä otetaan nykyisellään 132 kW - 221 kW, joten hyvin monikäyttöisestä moottorista on kyse. Tuo 1.8 TSI perustuu samaan moottorikonstruktioon (EA888), joten periaatteessa siinäkin on viritysvaraa ylöspäin. Ehkä onkin niin, että tulevaisuudessa 2.0 TSI ottaa paikkansa tehomalleissa ja 1.8 TSIstä tulee se perusmoottori 200 hevosvoiman luokkaan.
 
Audin tulevan B9:n moottorivalikoimaa käsittelevissä lehtijutuissa oli maininta, että 1.8 jää siitä kokonaan pois ja 1.4 & 2.0 tulevat tarjolle. Tässä vaiheessa nuo jutut voivat olla suurelta osin epäluotettavaa spekulaatiota, toki.

Minusta ainakin 140 hv -versiona on tuo 1.4 TSI (COD /ACT) melko oivallinen moottori käyttöominaisuuksiltaan pikkuautoon. 150 hv -tehoisena se voi olla sopiva aloitusmoottori jo Passat, Superb ja A4 -luokan autoihin.
 
Markku J sanoi:
Audin tulevan B9:n moottorivalikoimaa käsittelevissä lehtijutuissa oli maininta, että 1.8 jää siitä kokonaan pois ja 1.4 & 2.0 tulevat tarjolle. Tässä vaiheessa nuo jutut voivat olla suurelta osin epäluotettavaa spekulaatiota, toki.

Minusta ainakin 140 hv -versiona on tuo 1.4 TSI (COD /ACT) melko oivallinen moottori käyttöominaisuuksiltaan pikkuautoon. 150 hv -tehoisena se voi olla sopiva aloitusmoottori jo Passat, Superb ja A4 -luokan autoihin.
Tekniikan Maailman nettisivuilla mainitaan Polon facelift-jutussa, että tuon Polon GTI versioon tulee 141 kW versio tuosta 1,4 Tsiipasta. Tuohan riittäisi jo moneen menoon ja paikkaisi tuon miedomman 1,8 TFSI mallin aika hyvin.
 
P.Alikka sanoi:
Tekniikan Maailman nettisivuilla mainitaan Polon facelift-jutussa, että tuon Polon GTI versioon tulee 141 kW versio tuosta 1,4 Tsiipasta. Tuohan riittäisi jo moneen menoon ja paikkaisi tuon miedomman 1,8 TFSI mallin aika hyvin.

B8 Audissa miedoin 1.8 on/oli(?) 88kw :p
 
Mielenkiintoinen uutinen. Itselläni on 140 heppainen versio, ja jos netistä löytyviin dynolappuihin on uskominen, niin siitäkin irtoaa vakiona 150 - 160 hevosta. Foorumilaisista ainakin Seba_N on käyttänyt Polonsa penkitettävänä ja samaa luokkaa taisivat olla tehot hänen autossaan myöskin. Siksi tuo 150 hv kuulostaa vähän hassulta. Onkohan ohjekirjaan nyt sitten vain printattu, että pitää käyttää 98 E5 -bensaa maksimitehon saamiseksi.  :p

 
Rookie sanoi:
Mielenkiintoinen uutinen. Itselläni on 140 heppainen versio, ja jos netistä löytyviin dynolappuihin on uskominen, niin siitäkin irtoaa vakiona 150 - 160 hevosta. Foorumilaisista ainakin Seba_N on käyttänyt Polonsa penkitettävänä ja samaa luokkaa taisivat olla tehot hänen autossaan myöskin. Siksi tuo 150 hv kuulostaa vähän hassulta. Onkohan ohjekirjaan nyt sitten vain printattu, että pitää käyttää 98 E5 -bensaa maksimitehon saamiseksi.  :p

Tai sitten tohon koneeseen annetaan uudella ohjelmalla enemmän eloa kierrosten yläpäähän ja tällä saadaan 10 hv lisää. Nythän toi 140 hv versio alkaa jossain 5000 rpm:n jälkeen tuntua jo ettei lisää voimaa tule. Noi loppupään ihme käppyrät johtuvat todennäköisesti nopeusrajoittimesta. Toi dynoveto tehtiin 5. vaihteella ja sillä saavutetaan auton huippunopeus 210 km/h mikä on ohjelmalla rajoitettu.

152,5 hp @ 5169 rpm ja 265,1 Nm @ 2440 rpm

image_zps88051a66.jpg
 
Vähän enemmän potkua kaipaisi tosiaankin tuonne yläpäähän. Toki sitä löytyy nytkin riittävästi, mutta kun alhaalla on dieseltasoa vastaava vääntö, niin fiilis ei ole kovin "sporttinen".

Nykyään näihin uusiin TSI-pannuihin löytyy jo viritysboxeja, jotka kyllä kiinnostaisivat, mutta niiden kanssa tuo piikkivääntö nousee jo turhan korkeaksi, eikä niillä oikeastaan saa muutettua moottorin luonnetta. Vääntöä tulee lisää, mutta sitä tulee koko kierrosalueelle.  :( Takuuaikana taas ei voi laittaa minkäänlaista viritysohjelmaa, vaikka väittävät, ettei ohjelman sörkkiminen muka näkyisi huollossa. Ihan varmasti näkyy, jos tarkemmin tutkivat ohjainlaitteen tietoja moottorin rikkoutuessa...
 
Olen aika varma siitä että uuden koneen softaaminen jättää jäljet, mutta piggyback-boksi ei välttämättä. Tai sitten jos ECU tai viimeistään testeri näkee että arvot ovat kokoajan käyneet liian korkealla, saattaa piggyback myös jättää jäljet.

Golf 7:aan 1.4 ACT:hen ainakin ABT on kehittänyt uuden softan, taisi tulla 170hv/300Nm sillä.
 
Seba_N sanoi:
Tai sitten tohon koneeseen annetaan uudella ohjelmalla enemmän eloa kierrosten yläpäähän ja tällä saadaan 10 hv lisää. Nythän toi 140 hv versio alkaa jossain 5000 rpm:n jälkeen tuntua jo ettei lisää voimaa tule.

265,1 Nm @ 2440 rpm

Tuohon 10 hv muutokseen riittää todella pieni muutos vääntökäyrän kulmakertoimessa. Fiilis tuskin muuttuu mihinkään. Fiiliksestä puheen ollen, tässä nähdään miten paljon se persdyno tosiaan huijaa. ;) Kiihtyvyyden huippuhan saavutetaan tuolla 2440 rpm:llä ja sen jälkeen voimaa katoaa koko ajan. Pari selvää pykälää tuossa on, joissa kiihtyvyys laskee entistä nopeammin: 4000 rpm:n ja 50000 rpm:n kohdalla.
 
Saadaan kohta samanlaiset vääntöväittelyt aikaiseksi kuin arenan puolella.  :D
 
Onko jollain tietoa tämän koneen tyyppimerkinnästä. Kiinnostaisi lähinnä etsiä varmistusta onko tämä kone myös Golf GTE:ssä
 
Apaju sanoi:
Onko jollain tietoa tämän koneen tyyppimerkinnästä. Kiinnostaisi lähinnä etsiä varmistusta onko tämä kone myös Golf GTE:ssä

GTE:n teknisten tietojen mukaan siinä on kettinkijakopäällä oleva motti, jos tieto pitää paikkansa niin kyseessä lienee eri moottori.
 
Karvis sanoi:
GTE:n teknisten tietojen mukaan siinä on kettinkijakopäällä oleva motti, jos tieto pitää paikkansa niin kyseessä lienee eri moottori.
Ainakin nyt (15.10. kello 10:13) Volkswagen.fi nettisivuilla lukee "Hammashihna" jakopään rakenteen kohdalla.

1.4TSI koneet siis MQB alustassa on kaikki hihnakäyttöisiä. 1.4TSI 110kW koneet kulkee CZDA, CZEA, CUKB ja CUKA -moottoritunnuksilla.
 
ConD sanoi:
Ainakin nyt (15.10. kello 10:13) Volkswagen.fi nettisivuilla lukee "Hammashihna" jakopään rakenteen kohdalla.

1.4TSI koneet siis MQB alustassa on kaikki hihnakäyttöisiä. 1.4TSI 110kW koneet kulkee CZDA, CZEA, CUKB ja CUKA -moottoritunnuksilla.

Tieto on siis korjattu tämän aamun aikana, eilen siellä nimittäin sanottiin että jakopää on ketjulla.