https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagen Tiguan II (2016-)

Kuten moni on jo todennut, on auton voimalinja pahasti rikki, jos noin on käynyt. Haldexeissahan ei ole keskitasauspyörästöä. Etupää vetää aina ja taakse jaetaan tarvittaessa vetoa monilevykytkimen kautta.

Ja tämän monilevykytkimen luisto tasaa etu- ja takapään pyörimiseroja. Ääritilanteessa kytkin voidaan lukita kokonaan. Esimerkiksi kuvailemassasi tilanteessa. Mutta silloin etu- ja takapää ovat yhtä puuta.

Toimivassa Haldexissa on mekaanisesti täysin mahdotonta toteuttaa sellainen tilanne, että vain takapää vetäisi.

Itse veikkaan, että toisessa etuvetarissa on jotain todella fataalia vikaa. Se siis pääsee pyörimään tyhjää kuvailemassasi tilanteessa.
 
Tai sitten havainto on tehty vain auton toiselta puolelta ja vastakkaisen puolen eturengas on pyörinyt myös ja auto on ihan kunnossa.
 
Frankiez sanoi:
Auto on kaksi vuotta vanha ja ei mitenkään hirveästi ajettu. En usko että mikään on rikki  vaan jotenkin vaan ei homma toiminut. Ja eturenkaat oli kyllä sulalla.

Octavia Scoutissa reilun kahden vuoden ikäisenä alkoi eturenkaat lähdössä sutimaan niin, että luistonesto vilkkui. Oli nelivedon öljypumppu sökö. 70 tkm eikä mitään vedetty.

Nykyisessä 2019 Tiguan 4motionissa ei renkaat sudi, vaan nappaa muilla kiinni ihan perusasetuksilla. Mutuilisin että jotain feelua taitaa autossasi olla.
 
arg sanoi:
Plugari ollut ajossa helmikuusta, reilu 7tkm alla. Mitä haluaisit tietää?

Tuollainen ehkä seuraavaksi työliisariksi. Nykyisen diesel 4motionin 7-lovinen DSG karmea kapistus kaikkine viiveineen ja luistatteluineen - paraneeko käytännön tilanne sähkömoottoreilla? Väheneekö viiveet?
 
Olen ollut varsin tyytyväinen Tiguan eHybridiin. Ei ainuttakaan vikaa tai toimintahäiriötä reilun 10 tkm:n matkalla. Sähkörange nyt ei ole kummoinen, mutta niinhän se yleensä on. Etuveto toimii hyvin normioloissa, mutta eihän vetopito nelkon veroinen ole. Auto on kokoonsa nähden tilava ja totuttuun VAG-tyyliin mutkaton. Ajoavustimet kannattaa heti alussa säätää mieleisikseen, ettei tule turhia yllätyksiä.
 
Nyt saivat minunkin oma-auton toimimaan ja jopa siten että siellä näkyy minun tilaamani auto eikä jonkun muun. Mut ei tää oikein hyvältä näytä:
Tilattu: W2/2022
Arvioitu tuotantoviikko: W9/2023
 
Arvioitu tuotantoviikko oli häipynyt ja vuosimalli päivittynyt 2023:ksi... Seuraavaa arvontaa odotellessa.
 
Sain viimein oman ehybridin ajoon. Tunnelmat ensimmäiseltä päivältä
- rengasmelua vähemmän kuin odotin
- alusta tiukahko, olisi ehkä pitänyt valita myös DCC mukaan
- voimalinja toimii mielestäni oikein hyvin kaupunkiajossa sähköllä, mutta ei ole yhtä hyvä akun tyhjennettyä. Myös moottorin pörinä kuuluu.
- peräkontin pohjan alle on puolentoista vuoden aikana saatu muotoiltua pieni säilytystila
- travel assist on aika kulmikas, ei osaa ohjata kaarteessa tasaisesti vaan kääntää mutkaan vähän pykälittäin. Tuskin tulee paljon käytettyä
- perus kaistavahti ok, ei häiritse ajamista

 
Vajaan vuoden se vaihdelaatikko pysy hiljaa mutta kesällä alko taas se kolkatus pikkuvaihteilla. Kyllä tämä viimeiseksi dsg autoksi jää mulle, ärsyttää niin tuo laatikko. Harmi, kun muuten ollu aivan hyvä auto. Jospa tuo kestäisi jonku vuoden, kun ei ole nyt mahkuja alkaa vaihtamaan autoa eikä kyllä kiinnostakaa nykyisellä hintatasolla. Toivottavasti sitä olisi sitten mahdollisuus hypätä suoraan täyssähköiseen seuraavaksi tosin merkki kyllä vaihtuu varmasti.
 
Tilattiin nyt sit kakkosautoksi tämmönen Tigu eHybrid Style. Toimitus näillä näkymin joskus ens vuoden loppupuolella eli saattaapi olla aika lailla viimeisiä yksilöitä tätä mallisukupolvea. Varusteita tuli ruksittua suht kattavavasti, mutta DCC jäi vielä tilaamatta. Onhan tässä toki aikaa päivittää tilausta…

Auto on ympäri vuoden autokatoksessa. Mitäs mieltä olette lohkolämppäristä?
 
Lisäsin tilaukseen vielä DCC:n ja lohkolämppärin. Kipurajaksi asetettu 50 k€ meni näillä valinnoilla rikki, mutta eipähän tarvitse harmitella jälkeenpäin puuttuvia varusteita. Nyt sit vaan odotellaan.
 
Imot: Antoiko myyjä mitään veikkausta toimitusajasta? Itse kun olen autoani 11kk odotellut ilman lottotietojakaan tuotantoajankohdasta niin joku viikko sitten myyjää jututettuani kertoi että toimitusajat olisivat pyörineet siinä 15kk paikkeilla...
 
Imot: Antoiko myyjä mitään veikkausta toimitusajasta? Itse kun olen autoani 11kk odotellut ilman lottotietojakaan tuotantoajankohdasta niin joku viikko sitten myyjää jututettuani kertoi että toimitusajat olisivat pyörineet siinä 15kk paikkeilla...
En edes kysynyt toimitusaikaa myyjältä, niillä arvauksilla kun ei tunnu olevan mitään merkitystä. Ymmärtääkseni tämä tulee kuitenkin tilauserästä, jonka K-auto on jo aiemmin tilannut ja jossa autojen speksejä sitten vain muutellaan. Näin ollen toimitusaika voi olla normaaleja tilauksia nopeampi. Tulee kun tulee.
 
Olin muutaman päivän Lontoossa, Tiguan II näytti olevan siellä todella suosittu auto…vai katselinkohan asiaa vain Tigu-lasien läpi…
 
Tuota eHybridin pelkkää bensankulutusta on todella hankala arvioida muiden kokemuksista, kun se riippuu todella paljon ajoprofiilista. Eli siitä paljonko sähköä saa käytettyä ja ladattua kulloinkin.

Mulla oli yhdellä työreissulla vuokrapelinä eHybrid-Tigu ja sen kulutus maantiellä nousi yli seiskaan kun patterin ajoi tyhjäksi. Eli omalla kokemuksella kulutus bensalla on väliä 0 - 7l/100km :p
 
Vuosia sitten itse arvioin tulevan oman plugin kulutuksen siten että jos kesällä autolla pääsee 40km ja talvella 20km sähköllä ja loput 7,5l keskikulutuksella.
Arvioin tai silloin pystyin katsomaan ajopäiväkirjasta päivittäiset ajot.
Ajatuksena oli että lataus kerran päivässä ja sillä pääsee keskimäärin 30km sekä loput ajoisa bensalla. Sain keskikulutukseksi 4,1l.
Kun plugin tuli niin latasin sitä kodin lisäksi myös töissä ja ensimmäiset vuodet oli 3,5l/100km. Nyt kun siellä sähköstä joutuu maksamaan enemmän kuin 15senttiä niin en ole enää kehdannut ladata siellä ja samalla kokeillut paljonko vaikutti.
Vuosikulutus on noussut 4,0l/100km.

Joten kuten ConD tuossa sanoikin niin toisen kulutukseen ei voi vertailla.
 
Imot: Antoiko myyjä mitään veikkausta toimitusajasta? Itse kun olen autoani 11kk odotellut ilman lottotietojakaan tuotantoajankohdasta niin joku viikko sitten myyjää jututettuani kertoi että toimitusajat olisivat pyörineet siinä 15kk paikkeilla...
Kysyin nyt myyjältä toimitusaikaa. Varovainen arvio oli, että loppuvuodesta 2023 eli toimitusaika on todennäköisesti yli 12 kk, ja jos menee ihan vuoden vaihteen tietämille, niin se tarkoittaisi 14 kk.
 
eHybridin kulutuksesta ja sen mittaamisesta. Ero on tosiaan iso, jos lähtee lämpimästä tallista tai taivasalta. Lyhyimmät sähköranget ovat liikkuneet siellä parinkymmenen kilsan kieppeillä, pisimmät siivut jopa 50 km. Paitsi lämmitys, luonnollisesti myös keskisnopeus vaikuttavat huomattavasti. Itsellä benchmarkkina normaali ajomatka, johon sisältyy 40-50-60-80-100-120 km/h -nopeuksia kaikkina vuodenaikoina. Eipähän tuosta mitään kunnon vertailukohtaa saa.

Mittaristossa sähkön kulutusta arvioiva näyttö on kelvoton. Siihen saakka mennään jokseenkin järkevästi, kunnes tulee kahden piirun näyttö. Varmuudella tietää, että kohta tipahtavat kummatkin valkoiset merkit ja tilalle tulee yksi punainen. Mutta noista ei pysty tippaakaan arvioimaan, minkä verran akussa on puhtia jäljellä. Viimeisten valkoisten merkkien katoaminen ei nimittäin tarkoita, ettei virtaa enää ole, vaan vielä punaisella pääsee jonkin matkaa ilman bensakoneen käynnistymistä. Ehkä noissa on jotain salattua tietoa, joka ei vaan minulle ole avautunut.
 
eHybridin kulutuksesta ja sen mittaamisesta. Ero on tosiaan iso, jos lähtee lämpimästä tallista tai taivasalta. Lyhyimmät sähköranget ovat liikkuneet siellä parinkymmenen kilsan kieppeillä, pisimmät siivut jopa 50 km. Paitsi lämmitys, luonnollisesti myös keskisnopeus vaikuttavat huomattavasti. Itsellä benchmarkkina normaali ajomatka, johon sisältyy 40-50-60-80-100-120 km/h -nopeuksia kaikkina vuodenaikoina. Eipähän tuosta mitään kunnon vertailukohtaa saa.

Mittaristossa sähkön kulutusta arvioiva näyttö on kelvoton. Siihen saakka mennään jokseenkin järkevästi, kunnes tulee kahden piirun näyttö. Varmuudella tietää, että kohta tipahtavat kummatkin valkoiset merkit ja tilalle tulee yksi punainen. Mutta noista ei pysty tippaakaan arvioimaan, minkä verran akussa on puhtia jäljellä. Viimeisten valkoisten merkkien katoaminen ei nimittäin tarkoita, ettei virtaa enää ole, vaan vielä punaisella pääsee jonkin matkaa ilman bensakoneen käynnistymistä. Ehkä noissa on jotain salattua tietoa, joka ei vaan minulle ole avautunut.

Omat ajomatkat ovat useimmiten lyhyitä pätkiä enkä tahdo päästä talvisaikaan mitenkään alle 30kWh/100km sähkönkulutukseen. Käytännössä range on sitten n. 20-25 km. Autoa esilämmitetään aina jonkin aikaa, mutta muuten se on taivasalla. Suurin pettymys on kuitenkin polttoaineen kulutus tyhjällä akulla normaalissa maantieajossa. Eilenkin ajoin kaksi pätkää, ensin 137km keskinopeudella 76km/h ja sitten 110km keskinopeudella 74km/h. Molemmat maantietä pääasiassa 100 ja 80 rajoituksilla. Keskikulutus molemmilla stinteillä 6,2l/100km. Akkua oli n. 30% lähtiessä.

Akun palkkimittari on kieltämättä suuntaa antava. Itse pidän mittaristossa kokonaistoimintamatkanäyttöä, joka näyttää sähkörangen kilometreinä. Typerää vaan, ettei sähkörangea saa valituksi vaikkapa kierroslukumittarin tai nopeusmittarin keskelle erikseen.
 
Meillä tää tulee seisomaan ulkona katoksessa, i4 saa nauttia tallin lämmöstä. Saapa nähdä, onko lohkon ja sisätilan lämmittimillä vaikutusta kulutukseen.
Suurin pettymys on kuitenkin polttoaineen kulutus tyhjällä akulla normaalissa maantieajossa. Eilenkin ajoin kaksi pätkää, ensin 137km keskinopeudella 76km/h ja sitten 110km keskinopeudella 74km/h. Molemmat maantietä pääasiassa 100 ja 80 rajoituksilla. Keskikulutus molemmilla stinteillä 6,2l/100km. Akkua oli n. 30% lähtiessä.
Musta toi polttiskulutus ei kuulosta lainkaan pahalta kun huomioidaan, että nyt on ollut ihan kunnon pakkaskelit ja toisaalta auton ilmanvastus on suunnilleen sama kuin jääkaappipakastimella.