Mettis sanoi:
Terve vaan kaikille, eka viesti tänne palstalle.
Tuossa heinäkuun alussa pitkän etsinnän päätteeksi ostin uudeksi autoksi 18vm 2.0Tsi 4motion Tiguanin, ostaessa autolla oli ajettu noin 53tkm ja nyt 56tkm. Autossa täysi merkkihuoltokirja.
Kysymys koskee mitäpä muuta kuin DSG toimintaa.
En tätä aluksi huomannut jos olisin huomannut en olisi autoa varmaan edes pitänyt mutta itse asiaan.
Ajettaessa autolla esim kaupungissa jossa nopeudet pysyy pieninä ja välillä pysähdytään/ryömitään jned niin vaihteisto pitää jatkuvasti ääntä 1-3 vaihteiden välillä. Kovin ääni kuuluu 1-2v välillä. Lisäksi 2v on ihmeellinen viive kun kaasun löysää ja painaa uudestaan menee hetki että veto alkaa ja siinäkin kuuluu vaimea ylimääräinen ääni. Myös 1v vaihteella kun kaasua painelee ja vaikka kääntyilee voimansiirrosta kuuluu erikoista vähän semmosta metallista ääntä, tai miksi raksatukseksi sitä osaisi kuvailla.
Lyhyesti, kuulen ajaessa koko ajan kun vaihteet vaihtuu välillä 1-3 mutta sitten isommille hiljenee. Kytkin ottaa kyllä terävästi kiinni eikä luista, eikä auto täristä jned.
Autossa on 12kk VW vaihtoautotakuu ja kävin ajamassa paikallisen merkkihuollon kaverin kanssa autoa, kuuli äänet ja oli sitä mieltä, että eivät ole normaaleja.
Auto on menossa maanantaina tutkintaan mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita? Tässähän on se märkä seiska DSG, malliatyyppiä en osaa sanoa, tietääkö joku?
Nyt, kun osasin oikealla tavalla etsiä niin ulkomailta löytyy usea tapaus juurikin tästä samasta mallista eli 2.0tsi ja vm17-> jossa tämä uudempi 7v DSG ja täysin samoja havaintoja löytyy mitä koitin kuvailla tuossa ylempänä. Joillaki on ollut jo uudesta ja toisilla tullut myöhemmin, jotku väittää, että niille äänille ei voi mitään, että ovat normaaleja. Alkaa vähän huolestuttaa, että niinkö tässä osti kasan pas... vai.
Nyt voi päivittää miten tämän vaihteiston ääntelyn kanssa kävi ja miten sen pystyy korjaamaan.
Auto kävi merkkihuollossa jossa äänet kuultiin mutta kuitenki lopulta oli tuomio , että kuuluvat laatikon ominaisuuksiin ja tehtaalta on tullu lausunto tästä ”ääntelystä”, että on normaalia.
No tässä vaiheessa olin jo alkanut itse penkoa netistä ratkaisua tähän, kun tämä ääntely vaikutti olevan aika yleistä ja moni kyseli ratkaisua siihen, kun huollossa eivät ala edes takuuautoja korjaamaan , koska valmistaja on pessyt kätensä tästä asiasta vaikka varmasti tietävät , että siellä on vika jonka sain selvitettyä.
Venäläiseltä volkkarifoorumilta löytyi useita kommentteja tästä ja tapauksia miten ääntelyn saa pois ja se korjaatuu vaihtamalla vakiona asennettu mekaaninen DSG kiinnityskorvakko hydrauliseen malliin jossa on kiinteän kumin sijasta jonkinlainen nestemäinen vaimennus korvakossa sisällä.
Venäläiset Tiguan kuskit oli avannut tätä ongelmaa kattavasti josta sain oikean varaosakoodin ja pystyin tilaamaan oikean korvakon tilalle.
Kävin sen asennuttamassa samassa paikassa jossa vikaa tutkittiin ja vaihdon jälkeen äänet poistuivat laatikosta minkä nyt tiesin jo etukäteen vaikka huollossa muuta sanoivat.
Huoltoliike kyllä oli auttavainen ja heidän avustuksella sain pienen hyvityksen myyjältä liittyen näihin mun korjauskuluihin.
Tällä hetkellä vaihteisto pelaa juuri niin kuin pitää ja minkäänlaista ääntelyä ei enää kuulu ja olen erittäin tyytyväinen autoon muutenki.
Minun käsitykseni on , että tehdas on varustanut nämä tehokkaamat 7-vaihteiset 2.0l TSI:it vääränlaisella korvakolla jo alkujaan joka alkaa aika nopeasti ajan myötä aiheuttamaan ääntä vaihteistossa , kun vaimenninkumi korvakossa alkaa kovettua jned. Homma on lakaistu maton alle sitten sillä, että on annettu tiedote , että äänet on normaaleja jotta ei tarvi alkaa vaihtaa autoihin uusia korvakoita takuuseen.
Liitteenä uuden korvakon varaosakoodi, jos jollain samanlainen ongelma ja haluaa vian korjata.