https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen Tiguan II (2016-)

batman14 sanoi:
Oliko niin, että lataushybridiin ei saa parempaa äänentoistojärjestelmää? Taitaa aika monessa VAG:issa olla sama juttu, taitaa syynä olla ettei subwoofer mahdu tavaratilan lattian alle.
Näin se on näissä etuvetoisissa poikittaiskoneisissa plugarivageissa. Siellä lattian alla kun on akku, niin sinne ei sitä varapyöräkotelon syvennystä saa ja vaikka mitenpäin nämä äänentoistojärjestelmät brändätään niin subi sinne jostain syystä halutaan. Jossain vaiheessa GTE-Passatiin sai jotain häävimpää audiota ilman subia, mutta ei enää. Yksi mahdollinen poikkeus tulee mieleen kyllä, mutta veikkaan senkin olevan listausmoka.

Sitten kun laitetaan kone pitkittäin sopivaan koriin niin peräkontissa on tilaa ja autoon saa myös vakiorammaria häävimpää äänentoistoa subeineen.
 
Tietääkö kukaan millainen sähkölämmitin kannattaa laittaa Hybrid Tiguaniin. Onko siihen saatavana letkulämmitin vai säteilylämmitin mikä on mielestäni aika tehoton
 
ranis sanoi:
Tietääkö kukaan millainen sähkölämmitin kannattaa laittaa Hybrid Tiguaniin. Onko siihen saatavana letkulämmitin vai säteilylämmitin mikä on mielestäni aika tehoton
eHybridiin on Defalla saatavana vain öljypohjan säteilylämmitin, ei letkumallia. Sisätilathan eHybridissä saat lämpimäksi auton sähköisellä lämmittimellä.
 
Muttamutta, toisaalta se alkaa näyttää nyt hieman vanhahtavalta kun silmä pikkuhiljaa tottuu uuteen sähköiseen sukupolveen. Tyylikäs laitos kuitenkin edelleen.
 
Kiitos onnitteluista!

Unohtui mainita vielä tuo HUD lisävaruste. Sekin ollut ihan kiva lisä. Aluksi tuntui ettei sellaista varmaan tarvitse tai että pleksille heijastettu HUDi olisi jotenkin huono mutta kyllä on ihan oikeasti hyödyllistä nähdä nopeus jne naviohjeet suoraan edestä ilman että tarvitsee tietoja etsiä mittaristosta / muualta.

Tässä liitteenä pari lisäkuvaa.

Kun We Connect on toiminut viime aikoina erittäin ala-arvoisesti laitoin kyselyä VW supporttiin ja sain tänään vastauksen:
Kindly be informed, that we are currently experiencing some technical issues on our servers, and our technicians are working hard to resolve these.
With that in mind, may we kindly ask for you to please attempt the procedure at a later time.
Please accept our apologies for any inconvenience this may have caused, and we thank you for your understanding.
Eli myöntävät että heillä on nyt ongelmia We Connect -palvelun kanssa ja pyytävät että jaksetaan odotella ja kokeilla uudestaan myöhemmin  :mad:







 
Tälläähän ihan autotalli tälle, niin saa siellä kerätä just tän auton kuulumisia täältä yleisketjusta. :)
 
Mettis sanoi:
Terve vaan kaikille, eka viesti tänne palstalle.
Tuossa heinäkuun alussa pitkän etsinnän päätteeksi ostin uudeksi autoksi 18vm 2.0Tsi 4motion Tiguanin, ostaessa autolla oli ajettu noin 53tkm ja nyt 56tkm. Autossa täysi merkkihuoltokirja.
Kysymys koskee mitäpä muuta kuin DSG toimintaa.
En tätä aluksi huomannut jos olisin huomannut en olisi autoa varmaan edes pitänyt mutta itse asiaan.

Ajettaessa autolla esim kaupungissa jossa nopeudet pysyy pieninä ja välillä pysähdytään/ryömitään jned niin vaihteisto pitää jatkuvasti ääntä 1-3 vaihteiden välillä. Kovin ääni kuuluu 1-2v välillä. Lisäksi 2v on ihmeellinen viive kun kaasun löysää ja painaa uudestaan menee hetki että veto alkaa ja siinäkin kuuluu vaimea ylimääräinen ääni. Myös 1v vaihteella kun kaasua painelee ja vaikka kääntyilee voimansiirrosta kuuluu erikoista vähän semmosta metallista ääntä, tai miksi raksatukseksi sitä osaisi kuvailla.
Lyhyesti, kuulen ajaessa koko ajan kun vaihteet vaihtuu välillä 1-3 mutta sitten isommille hiljenee. Kytkin ottaa kyllä terävästi kiinni eikä luista, eikä auto täristä jned.
Autossa on 12kk VW vaihtoautotakuu ja kävin ajamassa paikallisen merkkihuollon kaverin kanssa autoa, kuuli äänet ja oli sitä mieltä, että eivät ole normaaleja.
Auto on menossa maanantaina tutkintaan mutta kiinnostaisi kuulla onko täällä kohtalotovereita? Tässähän on se märkä seiska DSG, malliatyyppiä en osaa sanoa, tietääkö joku?

Nyt, kun osasin oikealla tavalla etsiä niin ulkomailta löytyy usea tapaus juurikin tästä samasta mallista eli 2.0tsi ja vm17-> jossa tämä uudempi 7v DSG ja täysin samoja havaintoja löytyy mitä koitin kuvailla tuossa ylempänä. Joillaki on ollut jo uudesta ja toisilla tullut myöhemmin, jotku väittää, että niille äänille ei voi mitään, että ovat normaaleja. Alkaa vähän huolestuttaa, että niinkö tässä osti kasan pas... vai.

Nyt voi päivittää miten tämän vaihteiston ääntelyn kanssa kävi ja miten sen pystyy korjaamaan.
Auto kävi merkkihuollossa jossa äänet kuultiin mutta kuitenki lopulta oli tuomio , että kuuluvat laatikon ominaisuuksiin ja tehtaalta on tullu lausunto tästä ”ääntelystä”, että on normaalia.
No tässä vaiheessa olin jo alkanut itse penkoa netistä ratkaisua tähän, kun tämä ääntely vaikutti olevan aika yleistä ja moni kyseli ratkaisua siihen, kun huollossa eivät ala edes takuuautoja korjaamaan , koska valmistaja on pessyt kätensä tästä asiasta vaikka varmasti tietävät , että siellä on vika jonka sain selvitettyä.
Venäläiseltä volkkarifoorumilta löytyi useita kommentteja tästä ja tapauksia miten ääntelyn saa pois ja se korjaatuu vaihtamalla vakiona asennettu mekaaninen DSG kiinnityskorvakko hydrauliseen malliin jossa on kiinteän kumin sijasta jonkinlainen nestemäinen vaimennus korvakossa sisällä.

Venäläiset Tiguan kuskit oli avannut tätä ongelmaa kattavasti josta sain oikean varaosakoodin ja pystyin tilaamaan oikean korvakon tilalle.
Kävin sen asennuttamassa samassa paikassa jossa vikaa tutkittiin ja vaihdon jälkeen äänet poistuivat laatikosta minkä nyt tiesin jo etukäteen vaikka huollossa muuta sanoivat.
Huoltoliike kyllä oli auttavainen ja heidän avustuksella sain pienen hyvityksen myyjältä liittyen näihin mun korjauskuluihin.

Tällä hetkellä vaihteisto pelaa juuri niin kuin pitää ja minkäänlaista ääntelyä ei enää kuulu ja olen erittäin tyytyväinen autoon muutenki.

Minun käsitykseni on , että tehdas on varustanut nämä tehokkaamat 7-vaihteiset 2.0l TSI:it vääränlaisella korvakolla jo alkujaan joka alkaa aika nopeasti ajan myötä aiheuttamaan ääntä vaihteistossa , kun vaimenninkumi korvakossa alkaa kovettua jned. Homma on lakaistu maton alle sitten sillä, että on annettu tiedote , että äänet on normaaleja jotta ei tarvi alkaa vaihtaa autoihin uusia korvakoita takuuseen.

Liitteenä uuden korvakon varaosakoodi, jos jollain samanlainen ongelma ja haluaa vian korjata.
 

Liitteet

  • EDE0E11F-CF77-4991-A745-28242012BF81.png
    EDE0E11F-CF77-4991-A745-28242012BF81.png
    16,1 KB · Katsottu: 119
Onko kokemuksia R-linen jakkaroista? Liisari pitäisi laittaa tammikuussa tilaukseen ja Tiguan on omassa "top3:ssa", ainoa asia mikä vielä Tiguanissa askarruttaa on noi jakkarat kun ei ole liikkeessäkään sellaisia koeistuttavaksi.
 
HPP22 sanoi:
Onko kokemuksia R-linen jakkaroista? Liisari pitäisi laittaa tammikuussa tilaukseen ja Tiguan on omassa "top3:ssa", ainoa asia mikä vielä Tiguanissa askarruttaa on noi jakkarat kun ei ole liikkeessäkään sellaisia koeistuttavaksi.
Juu, kesällä oli vuokrapelinä R-line eHybrid. Alla lainaus tähänkin ketjuun kirjaillusta tarinasta:

ConD sanoi:
1600km tuli koto-Suomen teitä tuolla eHybridillä ajeltua ja nyt ollaan takaisin kotona. Kirjoittelin toissailtana maistiaisia, mutta tässä yhteenveto:

Penkkien ja ohjaamon ergonomia tuossa vakiomuodossa ei minulle toiminut. Pitkät koivet tekee sen, että penkki pitäisi ihan luonnottoman ylös nostaa jos haluaa yhtään reisitukea, ja sitten tuntuu että penkiltä tipahtaa ja pää raapii kattoa. Ala-asennossa penkki pitää tuoda taas todella lähelle että yllän käsillä rattiin - eli ratista loppuu etäisyyssäädön varat. Tämä aiheuttaa sen, että joudun istumaan kankuillani ja se kipeyttää persauksen ja alaselän. On vähän jumissa nyt... Käsille en löytänyt oikeen luonnollista paikkaa. Ikkunalinja on liian korkealla kyynärpäälle, ovenkahva alhaalla. Säädettävä keskikonsolin kansi ei ole riittävän korkea. 6/10. Aika huono suoritus :(
Summa summarum - tykkäisin että reisituelle tai penkkiosan etu- ja takareunan korkeussäädölle olisi joku mahdollisuus. R-linen peruspenkistä se puuttuu. Koko penkki liikkuu vain pumpulla ylös-alas, yläasennossa pikkuisen tuntuu että jopa etureuna kallistuu alaspäin. Sähkösäädön kanssa tulisi käsittääkseni toinen penkkirunko, joka helpottaa tuota tilannetta.

Mutta koska nämä osittain ovat myös perskohtaisia asioita, kannattaa käydä kokeileen itse miten Tigu muuten sopii hanurille. Lähtökohtaisesti ottaisin Stylen johon ergoactivet lisukelistalta. R-lineen ergoja ei saa vaan pitää ottaa Vienna-nahkainen sähköpenkki.
 
Hienosti Mettis selvittänyt vaihdelaatikon ääntelyongelman. Venäläiset ainakin Youtuben pohjalta hyvinkin oma-aloitteisia ja kykeneviä autojen mekaanisten ongelmien selvittämiseen.

Valitettavan usein autonvalmistajat eivät tälläisiin ns mukavuusongelmiin julkaise korjausta. Useinkin puutteet ovat tiedossa, mutta päätetty ettei kustannussyistä oteta kantaa asiaan ja vedotaan tämän hetkiseen tekniikan tasoon.
 
jussi101 sanoi:
Hienosti Mettis selvittänyt vaihdelaatikon ääntelyongelman.
Samaa mieltä, propsit sikäli Mettikselle! Vähän hankala itsellä näitä ihmetellä kun ei ole samanlaista autoa pihassa, mutta tuon osalta mikä pihassa on - samat ajatukset.

Velivenäläinen osaa olla kekseliäs ja miettii ratkaisuja jos niitä ei länsimaalainen suunnittelija tai autotehtailija ole ajatellut. Tästä syystä minullakin on pari sähkötingeliä ja alustan osaa itänaapurista, koska vastaavia ratkaisuja ei kohtuuhintaan länsimaista löydä! Länsiauto, itävivahteella - Volkswagen! :D
 
Unohtui mainita, että muutama pikku ärsytys on autossa ilmennyt.

Kuljettajan puolen takaoven lukko alkoi temppuilemaan  talven myötä.
Sään lauhtuessa ja kylmentyessä ei meinaa saada ovea lukkoon ja välillä sitä ei saa auki.
Hiustenkuivaajalla sen saa sulatettua mutta kohta taas sama vaiva. Kosteuttahan tuolla jossain kohtaa täytyy olla mutta veemäinen tilanne , kun ei saa autoa kokonaan lukkoon, meidän alueen tuntien tuolla takapenkillä nukkuu joku kulkija vielä..
Oisko jollain jotain niksiä tähän jäätymisongelmaan?

Toinen on tuo b pilarin ihmeellinen natina/kitinä kuljettajan puolella, tämäkin on kuulemma aika yleinen vaiva mutta onko joku keksiny tähän helppoa korjausta?

Sitten kuljettajan peili ei aina käänny auki, kun ovet aukaisee vaan jumittaan kiinni asentoon. Otin ennen talvea peilien kääntymisen pois mutta tätä ilmeni välillä  plussakeleillä.
 
Style lähti liisaritilaukseen, toivottavasti ehtii tämän vuoden puolella rekisteriin...
R-line ei todnäk olisi mennyt hinnan puolestakaan läpi, mutta jakkaroiden takia en lähtenyt sitä edes ehdottamaan.
 
Mettis:
Ei ole lukoissa eikä peileissä esiintynyt ongelmia. Peilien automaattitaittumista en ole pitänyt päällä, vaan talliin ajaessa käännän ne erikseen napista.
 
Itsellä on automaattinen peilien kääntyminen ollut nykyisessä ja edellisessä volkkarissa käytössä kohta seitsemän vuotta ja hyvin on toiminut. Sinänsä tarpeeton fiitseri mutta on jäänyt käyttöön kun edellisellä piti muutaman kerran parkkeerata ahtaaseen paikkaan mm laivalla. Näkee siitä kätevästi onko ovet lukossa.
 
Miten Tiguanin neliveto pitäisi toimia? Peräkärry oli lastattu aika lailla tavaraa täyteen ja se oli pihan perällä, josta pitää nousta mäki ylös (ajotie siis). Kytkettiin peräkärry autoon, takarenkaat jään päällä ja sulan päällä eturenkaat. Olisi kuvitellut, että lähtee helposti. Mutta ei, ainoastaan yksi takarengas pyöri?? Aikansa piti siinä nykiä ja laittaa hiekkaa takarenkaiden alle. Loppujen lopuksi siitä päästiin mutta ei todellakaan vakuuttanut nelivedon toimivuus.
 
Haldexihan siinä on. Taakse menee max puolet väännöstä. Eri ajotiloilla voi asiaan vaikuttaa, lähinnä sen osalta paljonko renkaiden annetaan sutia, paljonko moottorin vääntöä rajoitetaan ja kuinka voimakas jarruilla tehtävä ”lukitus” on.

Tuommoisessa tilanteessa kytkisin itse luistoneston pois ja antaisin vähän reippaammin hanaa - kyllä toimiva haldex vetää, jos vaan renkailla on pitoa. Mutta jos pitoa ei ole, niin ei mikään neliveto maailmassa auta vaikka olisi kolmella lukolla varustettu.

Jos etuset todella oli sulalla ja ne ei vetäneet yhtään ja takarenkaista toinenkin pyöri, on auto rikki. Takaveto otetaan etutasauspyörästön ulkokehältä, joten jos eturenkaat olivat todellakin paikallaan niin joko tasauspyörästö tai toinen etuvetoakseleista on rikki.
 
ConD vastasikin jo samaa eli jos etuset sulalla ja takarenkaat jäällä, on auto rikki. Tuollaiseen tilanteeseen, jossa vain takarenkaat pyörivät tyhjää, on mahdoton ehjällä autolla päästä. Käytännössä auto ei voi olla niin rikki että tuo olisi mahdollista ja kuitenkin toimisi edes jotenkin normaalissa ajossa
 
Jos pitävällä pinnalla on ajeltu, niin on auto voinut jokseenkin normaalisti toimia, mutta jossain vaiheessa se on rutinaa tai naksetta pitänyt.

…mutta siis jos toiminta todellakin on kuten kuvattu niin tarkastamaan autoa ettei matka lopu jossain vaiheessa sitten kun haldex irtisanoo työsopimuksen. Ko. Tilanteessa sitäkin kuormitetaan merkittävästi tavanomaista enemmän.
 
Auto on kaksi vuotta vanha ja ei mitenkään hirveästi ajettu. En usko että mikään on rikki  vaan jotenkin vaan ei homma toiminut. Ja eturenkaat oli kyllä sulalla.
 
Kuten edellä sanottua, niin on teknisesti mahdotonta saada pelkkä takapyörä sutimaan, se ei ole uskon asia. Joko havainnointi on pettänyt ja etupyörä on myös sutinut tai sitten auton on pakko olla mekaanisesti rikki.