https://yliteippaus.fi/

Volkswagen Tiguan II (2016-)

Erilaisia autoja käyty koeponnistamassa ja Tikku tuntui kylmätyypeillä sopivimmalta meidän perheen käyttöön. Sai hyväksynnän myös vaimolta sekä tytöltä. Poika ei ollut mukana.

Katsellussa Tikussa oli pöydät takana mutta konfiguraattorissa kun ruksin varusteita niin tippuvatko ne pois ergo-penkkien kanssa? Vähän epäselvä tuo konfiguraattori.
 
Kale sanoi:
Erilaisia autoja käyty koeponnistamassa ja Tikku tuntui kylmätyypeillä sopivimmalta meidän perheen käyttöön. Sai hyväksynnän myös vaimolta sekä tytöltä. Poika ei ollut mukana.

Katsellussa Tikussa oli pöydät takana mutta konfiguraattorissa kun ruksin varusteita niin tippuvatko ne pois ergo-penkkien kanssa? Vähän epäselvä tuo konfiguraattori.
Ainakaan vuosi sitten tilatessa pöytiä ei saanut käsittääkseni mihinkään konfiguraatioon. Oliko tyypattu facelift-malli?
 
arg sanoi:
Ainakaan vuosi sitten tilatessa pöytiä ei saanut käsittääkseni mihinkään konfiguraatioon. Oliko tyypattu facelift-malli?

Luulis, Hyvinkäällä käytiin uusia autoja potkimassa. Tosiaan konfiguraattori sanoo kaikkiin ettei pöytiä ole saatavilla.
[1U8] Ei taittopöytiä etuselkänojissa

Ei tullut kyllä yhtään katseltua myytävän auton tietoja.
 
Kale sanoi:
Erilaisia autoja käyty koeponnistamassa ja Tikku tuntui kylmätyypeillä sopivimmalta meidän perheen käyttöön. Sai hyväksynnän myös vaimolta sekä tytöltä. Poika ei ollut mukana.

Katsellussa Tikussa oli pöydät takana mutta konfiguraattorissa kun ruksin varusteita niin tippuvatko ne pois ergo-penkkien kanssa? Vähän epäselvä tuo konfiguraattori.

Ainakin vm. 2018 mallissa minulla oli lisävarusteena ergo-etupenkit hieronnalla, ja silti oli pöydät istuinten takana. Silloin ainakin ergo-penkkien kanssa vaihtui myös kaikkien istuinten verhoilu erilaiseksi (=paremmaksi)
 
Ei saa pöytiä kuulemma :(. Ens viikolla koejoon Tikku. Toimitusajat maltilliset 10 kuukautta kuulemma tällä hetkellä.
 
Kale sanoi:
Ei saa pöytiä kuulemma :(. Ens viikolla koejoon Tikku. Toimitusajat maltilliset 10 kuukautta kuulemma tällä hetkellä.
Juuri äsken keskustelin myyjän kanssa ja minun Tigu-tilaukselle ei enää anneta edes arviota tehtaalta (sama kohtalo on kuulemma osalla muitakin tilaajia oli hybrid tai ei). Tällä hetkellä autoa on odoteltu ylimäärästä yli 3kk alkuperäisestä tilaussopimukseen kirjatusta arviosta ja yhteensä jo yli 9 kuukautta :(
 
Huh, mahtaako tätä sitten saada ollenkaan jos nyt tilaa. Varmaan mallin valmistus ehditään jo lopettaa.
 
fincovw sanoi:
Juuri äsken keskustelin myyjän kanssa ja minun Tigu-tilaukselle ei enää anneta edes arviota tehtaalta (sama kohtalo on kuulemma osalla muitakin tilaajia oli hybrid tai ei). Tällä hetkellä autoa on odoteltu ylimäärästä yli 3kk alkuperäisestä tilaussopimukseen kirjatusta arviosta ja yhteensä jo yli 9 kuukautta :(
Huh huh. Kauan ja hartaasti jaksatte odottaa. Itselläni ei kestäisi kantti 😀
 
fincovw sanoi:
Juuri äsken keskustelin myyjän kanssa ja minun Tigu-tilaukselle ei enää anneta edes arviota tehtaalta (sama kohtalo on kuulemma osalla muitakin tilaajia oli hybrid tai ei). Tällä hetkellä autoa on odoteltu ylimäärästä yli 3kk alkuperäisestä tilaussopimukseen kirjatusta arviosta ja yhteensä jo yli 9 kuukautta :(

Luulisi, jos ei pystytä antamaan minkäänlaista arviota toimitusajasta, niin miten sitä voi edes myydä. Jossaikin malleissa esim. vetokoukku tai lasikatto saattaa viivästyttää toimitusta uskomattoman paljon, eikä niissä ole edes siruja.
 
VW:t sanoi:
Luulisi, jos ei pystytä antamaan minkäänlaista arviota toimitusajasta, niin miten sitä voi edes myydä. Jossaikin malleissa esim. vetokoukku tai lasikatto saattaa viivästyttää toimitusta uskomattoman paljon, eikä niissä ole edes siruja.

Tuota noin, tänä päivänä vain polkuautoissa ei ole siruja. Ja ihan varma en ole niistäkään. ;D Ja jos tarkoitit, ettei lasikatto tai vetokoukku tarvitse siruja, niin väärin meni ainakin vetokoukun suhteen. Jos lasikatossa on jotain avattavaa (kattoluukku ja/tai sermi), se saattaa toimia suoraan BCU:n ohjaamana, mutta asiaa tuntematta veikkaan että silläkin on oma ohjain.
 
tet sanoi:
Jos lasikatossa on jotain avattavaa (kattoluukku ja/tai sermi), se saattaa toimia suoraan BCU:n ohjaamana, mutta asiaa tuntematta veikkaan että silläkin on oma ohjain.

Näin se on, BCM ei volkkarissa ohjaa kattoluukkua eikä vetokoukkua. Molempiin toimintoihin on oma ohjainyksikkönsä joiden saatavuuteen sirupula voi hyvin vaikuttaa.
 
Tikku (ehybrid style) koeponnistettu ja ihan hyvät fiilikset jäi. Oli hiljainen, riittävästi varusteltu, ajettavuus kunnossa, sisätiloiltaan ja suorituskyvyltään riittävä. Myös ulkonäkö miellyttää silmää. Kyllä tuolla voisi seuraavat kolme vuotta ajella. Esteinä tilaukselle on pitkä odotusaika 10kk+, takakontin koko ehybridissä sekä plugin hybridin soveltuvuus omaan käyttöön.

Vantaalta kotiin noudettaessa akku täynnä. Akku tyhjeni jossain kohtaa motarilla ja kulutus alkoi nousta päättyen lukemaan 4.0l/100km. Ihan jees. Aamulla palautuksen yhteydessä tarkoituksella lähtö tyhjällä akulla, kulutus Vantaalla 8.0l/100km. Ei hyvä. Pistää mietityttämään, että mitä kokonaiskulutus meidän käytössä tulisi olemaan kun 100km+ siivua tulee silloin tällöin ja kesällä enemmän kun mökillä käydään. Olisiko sittenkin täyssähkön paikka? Täyssähköä ei tarvitsisi joka välissä laittaa lataukseen. Myöskin suurin osa siirtymistä onnistuisi ilman välilatauksia. Toki kuukausimaksu täyssähkössä on isompi mutta toisaalta taas "polttoainekulut" pienemmät.

Toimitusaika Tiguanilla on nyt 10kk mutta tämän ketjun keskusteluiden mukaan sekään ei välttämättä riitä. Ei autolla sinänsä kiire ole mutta sanotaan nyt, että jos toimitukseen menee vuosi niin johan siinä moni asia ehtii muuttua. ID.4:lle luvataan noin 6kk toimitusta. Tiedä sitten pitääkö sekään.

Omakotitalossa lataus kyllä onnistuu hyvin ja työpaikallakin jos sinne tarvii mennä on useita latauspisteitä. Toki täyttyvät jo melko varhain. Tokihan se niin on, että jos auto miellyttää niin eikai sitä jokaista penniä pidä laskea. Tämä on itselle vaikea asia. En tykkää maksaa autoilusta liikaa vaan mielummin laittaisin erotuksen sijoituksiin.
Puntarissa tällä hetkellä siis ID.4, Tiguan ja kaasu Octavia. Jokaisella omat puolensa. Kustannuserot jonkun mielestä naurettavia mutta kuten sanottua jos erotuksen laittaa joka kuukausi sijoituksiin niin kyllä niistä ajan kanssa merkittävä summa tulee.
 
Samanlaista Tiguania olen itsekin pohtinut, jonkinlainen tarjouskin on myyjältä olemassa. Reteästi lupaa toimitusajaksi "kevät 2022", mutta kuten todettua, taitaa kuulua ns myyjän lupauksiin, joita ei ole tarkoituskaan pitää.

Lähes vuoden toimitusaika on itselle selkeä showstopper. En viitsi sitoa käsiäni vuodeksi etukäteen, kun samaan aikaan mielenkiintoisia täyssähköisiä julkaistaan liukuhihnalla.

Yllättävän kova kulutus bensakäyttöisenä, mutta ei toki osin odotettavissa korkeuden vuoksi. Oikeasti Tiguanin kaltainen auto olisi ostettava dieselinä, mutta sellaisen ostaminen ei nykyisin ole "muodissa".

Itselläni on pohdinnassa Tiguanin hybridin ohella Skoda Enyaq (80). Enyaq on omaan silmääni tyylikkäämpi kuin vastaava id.4. Enyaq on reilusti kalliimpi, oletettavasti käyttökustannuksissa ero tasoittuisi, varsinkin pitkää siivua ajettaessa, jos Tiguan tosiaan vie tuon 8 litraa sataselle. Itselle noita pitkiä vetoja tulee kohtuullisesti, mökkimatka on 280km suuntaansa. Arkiajoihin hybrididinkin 50 kilometrin range riittäisi kohtuullisesti ahkeralla lataamisella. Toisaalta isoakkuista sähköautoa ei tarvitsi ladata edes joka yö.


 
jupes sanoi:
jos Tiguan tosiaan vie tuon 8 litraa sataselle. Itselle noita pitkiä vetoja tulee kohtuullisesti, mökkimatka on 280km suuntaansa.

6.5 l/100km maantiellä ja 8.9 l/100km motarilla. Ellei se mökkimatka nyt täysin motaria ole niin ehkä ennemmin 7 l/100km.
 
Jos käyttökustannuksia laskeskelee Tiguanin ja täyssähköauton välillä, niin Tiguanin huoltoväli on 15.000km/1vuosi, täyssähkäreillä lienee parin vuoden välein ja nekin on halvempia?
 
^^ Matka jakautuu suurin piirtein tasan 80/100/120 -nopeusrajoituksisiin teihin.

^Nykyinen auto on diesel-Passat, jossa on myös tuo 15000 huoltoväli. Se vuosihuolto on hinnaltaan luokkaa 200-250 euroa, eli kaikissa autoilun kustannuksissa tuo hukkuu jonnekin kokonaisuuteen. Isoja käyttökustannusten eroja ei siitä synny että huoltoväli pitenee tuplaksi.

Kyllä tässä nyt omalta osaltani päädyin siihen että Tiguania ei tässä vaiheessa taloon tule, enimmäkseen juuri tuon epämääräisen ja pitkän toimitusajan vuoksi. Pitää katsoa auton vaihtoa uudelleen, kun/jos tilanne joskus normalisoituu niiden osalta.
 
jupes sanoi:
...
Itselläni on pohdinnassa Tiguanin hybridin ohella Skoda Enyaq (80). Enyaq on omaan silmääni tyylikkäämpi kuin vastaava id.4. Enyaq on reilusti kalliimpi, oletettavasti käyttökustannuksissa ero tasoittuisi, varsinkin pitkää siivua ajettaessa, jos Tiguan tosiaan vie tuon 8 litraa sataselle. Itselle noita pitkiä vetoja tulee kohtuullisesti, mökkimatka on 280km suuntaansa. Arkiajoihin hybrididinkin 50 kilometrin range riittäisi kohtuullisesti ahkeralla lataamisella. Toisaalta isoakkuista sähköautoa ei tarvitsi ladata edes joka yö.

Tuo 8 litraa satasella on motaria + kehä 3:sta. Odotin ehkä hieman pienempää kulutusta. Meillä mökkimatka 200km siivu josta motaria noin 20km ja 80 ja 100 rajoituksella loput. Tuolla pätkällä Tiguanin kulutus luultavasti jossain seiskan paikkeilla joka sekin ehkä liikaa. Eikä mökillä ole sähköä missä autoa ladata. Toki kylillä laturi on, ainakin toistaiseksi ja jopa ilmainen. Itse tykkään ID.4:n ulkonäöstä enemmän kuin Enyaqista mutta Enyaqissa taas miellyttävämpi sisusta. Enyaq 80:ssä hinta karkaa vähän turhan ylös.
 
^ Itsellä oli Tiguan 1.4 TSI 4Motion 3 vuotta. Keskikulutus oli karvan alle 8 l/ 100 km. Työmatkasta 80% motaria loput taajamaa. Aika varovasti  tuolla sai ajaa että pääsi motarilla 8 litran pintaan, jos oli vähänkin kiire ja kylmät ilmat, niin kulutus oli lähellä 10 litraa. Pitkällä matkalla max.  80 km/h alueella pääsi reilun 6 litran pintaan.
 
Minkälaiset thulen jalat sopii tiguaniin. Huonot nuo thulen sivut ja sieltä ei kyllä helpolla löydä..
Putkena on wingbar joka aiemmin ollut passatin katolla. Tiguanin kattokaiteessa on ura johon nuo passatin katolla olleet jalat kyllä sinällään menee
 
ConD sanoi:
Mikä thulen tuote se sulla on? Vaikeet ne sivut on mut on sieltä yleensä löytyny sopivuus...

*edit* Passatissa on tällaiset "jalat" todennäköisesti pintakiskoon kiinnittyen:

https://www.thule.com/fi-fi/roof-rack/fit-kits/kit-186009-_-186009

Tuolla on sopivuutena "vain" Q4 e-tron, ID.4, Passat alltrack sekä Passata variant 15 ->

Tiguaniin on omanlaisensa jalka siihen korotettuun kiskoon:

https://www.thule.com/fi-fi/roof-rack/roof-racks-and-accessories/thule-raised-rail-evo-_-710410

Varmaan se on tuommoinen minkä sopivuus on vain passat, id4 ja q4 e-reon.
Lähinnä mietin että miksei tuo voisi toimia myös tiguanissa kun siinä kattokaiteessa on urha johon tuo olememassa olevan jalan uloke istuu hyvin.
 

Liitteet

  • 2ADBC967-BF6A-4FB6-A4C9-3020D442C3BD.jpeg
    2ADBC967-BF6A-4FB6-A4C9-3020D442C3BD.jpeg
    29,5 KB · Katsottu: 75
No niin laitetaas tännekin hieman statuspäivitystä! Eli helmikuussa 2021 tilattu R-Line eHybrid saapui 3.12 hieman yli 9 kuukauden odotuksen jälkeen ja ensimmäiset kilometritkin alla. Auto on toiminut kokonaisuutena loistavasti ja sähköllä liikkuminen saa kyllä herkästi hymyilyttämään :D

Sitten hieman tilauksen etenemisestä:

Tilauksessa oli Tiguan R-Line melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla (taisi jäädä pois vain varashälytin):
- [0R0R] Oryx White -helmiäisvalkoinen
- [PJT] Kevytmetallivanteet Misano 81⁄2 x 20.
- [WL4] Nahkaverhoilu Vienna R-Line
- [WDD] Mukautuva alustansäätö DCC
- [8A9] Perävaunun peruutusavustin Trailer Assist ja pysäköintiavustin Park Assist sekä pysäköintitutkat
- [1M6] Vetokoukku. Sähköisesti esiinvapautettava. Pistorasia 13- napainen. Yhdistelmänvakautus
- [KA6] Ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View ja peruutuskamera Rear View.
- [PXC] iQ.Light-led-matriisiajovalot
- [PS2] Panoraamakattoluukku
- [9IJ] Matkapuhelinvalmius Comfort. Ulkoinen antenniliitäntä ja langaton lataus (Qi-standardi).
- [RCB] Navigointi Discover Pro. Media & Internet -paketti.
- [PE3] Easy Access -paketti: Keyless Access ja Easy Open.


Talvivanteiksi valikoitui MAK Kassel Gloss Black 19" koossa ja talvirenkaiksi Hakkapeliitta 10.

Tilauksen eteneminen:
24.02.2021 Tilauspäivä (1)
17.05.2021 --Alkuperäinen tuotantoviikko ohitettu--
10.06.2021 --Alkuperäinen luvattu toimituspäivä ohitettu--
22.07.2021 Tila: Tuotantoviikko vahvistettu (2)
06.09.2021 --Vahvistettu tuotantoviikko ohitettu--
29.09.2021 VIN
04.11.2021 Tila: Tuotannossa
09.11.2021 Tila: Auto valmistunut
15.11.2021 Rekisterinumero
16.11.2021 Tila: Auto Suomessa
24.11.2021 Tila: Kuljetus tilattu / Kaupinnassa
25.11.2021 Tila: Laskutettu jälleenmyyjältä
03.12.2021 Auto luovutettu

(1): Alustava tuotantoviikko -> 19
(2): Alustava tuotantoviikko -> 35


Tilauksesta auton luovutukseen kului siis 283 päivää eli 9 kuukautta 10 päivää.

Todettua:
- We Connect sovelluksen kanssa ongelmia silloin tällöin (välillä jopa päiviä yhteys katki autoon tai jopa niin ettei pysty edes kirjautumaan joten ajastuksia on joutunut välillä tekemään autosta käsin)
- Kulku kivan pehmeää DCC Comfort asetuksella
- 8 kaiuttimen "perus" äänijärjestelmä on yllättävän hyvä ainakin silloin kun auto on lämmennyt sisältä (Siis ainakin omia tiedostoja soittaessa FLAC/MP3 muodossa. Radio nyt on mitä on)
- HP10 on mielettömän hyvät ja tarpeeksi hiljaiset nastarenkaat
- Sähköllä hiljaisilla vauhdeilla liikkuessa kuuluva jalankulkijoita varoittava ääni on vähän turhan äänekäs omasta mielestäni mutta toisaalta ainakin päät kääntyy ihmettelemään että mikä ufo sieltä lähestyy :) joten ehkä eivät sitten kävele alle niin helposti
- Latausasema GARO GLBDC-T222FC toiminut kuin junan vessa.. Ei minkäänlaisia ongelmia käytön kanssa ja maksimi latausnopeuteen on päästy ainakin pahimpia pakkasia lukuunottamatta.
- Sähköllä on lähtenyt liikkeelle jopa yli 20 asteen pakkasessa jos akkua on ladattu juuri ennen lähtöä ja muutoinkin aika lyhyen ajon jälkeen suostuu vaihtamaan pelkälle sähkölle tarvittaessa.
- Matriisivalot on maineensa veroiset. Iso harppaus verrattuna vanhemman passatin aktiivisiin kaukovaloihin. Vastaantulevat autot ei ole ainakaan vielä välkytelly valojaan..

Ensimmäinen modaus tehty OBD11:llä:
- Kaistavahti pois päältä oletuksena (https://forum.obdeleven.com/thread/13193/tiguan-disable-assist-remember-setting)

Lisää kuvia laittelen myöhemmin.

 

Liitteet

  • IMG_6149.jpg
    IMG_6149.jpg
    74,8 KB · Katsottu: 49
Onnittelut hienosta Tiguanista! Omaan makuun Tiguan on ollut vähän liian pliisu ja tylsä, mutta tuo R-Line tekee paljon hyvää ulkonäölle! Oliko niin, että lataushybridiin ei saa parempaa äänentoistojärjestelmää? Taitaa aika monessa VAG:issa olla sama juttu, taitaa syynä olla ettei subwoofer mahdu tavaratilan lattian alle.