https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagen Tiguan II (2016-)

Turbodog sanoi:
Oma muistikuvani oli, että nykyisen Tigun tavaratila olisi ollut jonkin verran Q5:ttä pienempi

Pitää paikkansa. Sisätiloiltaan Q5 ja nykyinen Tiguan ovat hyvin lähellä toisiaan, joskin Q5 muistaakseni voittaa pari senttiä leveydessä. Takapaksissa Tigu otti enempi Audilta turpaan.
 
Hyvältä tuo näyttää. Mutta hinnat lienevät taas melkoiset Volkkarin tuntien. Tuohon ei tainnut tulla digitaalista mittaristoakaan tarjolle, ainakaan pressikuvista päätellen (sellainen kyllä kuvissa näkyisi jos olisi), tai sitten olen ihan sokea.
 
Olisihan tuo aika mielenkiintoinen kokeilukohde, kun tuon lajin autoa ei itsellä ole koskaan ollut.
Onneksi moottoreitakin vissiin tarjolla, 2.0TSI, siihen lisäksi nippelivammaiselle tarvittavat lisähärpäkkeet ja hintalappu sitten taas aika ylhäällä...
 
psxgamer sanoi:
Hyvältä tuo näyttää. Mutta hinnat lienevät taas melkoiset Volkkarin tuntien. Tuohon ei tainnut tulla digitaalista mittaristoakaan tarjolle, ainakaan pressikuvista päätellen (sellainen kyllä kuvissa näkyisi jos olisi), tai sitten olen ihan sokea.

Kyllähän ainakin netcarshow.comin kuvissa mittaristo on digiversio niin tavallisessa kuin GTE:ssä..
 
nokivasara sanoi:
Noihin muotoihin, erityisesti korkeuden ja siihen rinnastettavien dimensioiden osalta, on tullut jotain samaa, mitä uudessa Q7:ssä on. Autot ovat ikään kuin cittarien ja korotettujen farkkujen välimaastossa. Tuo on siis hieman kuin pienennetty versio Touaregin ja Passat Alltrackin risteytyksestä.

Voi tietysti olla, että tuo muodostuva vaikutelma pätee vain tuohon R-line-malliin ja normialustalla näyttää toisenlaiselta. Joka tapauksessa miellyttää kovasti myös minua.
 
Uudesta Tiguanista julkistetaan Detroitin yhteydessä myös GTE Active Concept hybridi-maastoversio. Ainakin omaan silmään tuo rouhein (vielä ainakin toistaiseksi konsepti)versio on ehkä parhaan näköinen tähän mennessä julkaistuista. Ja varmasti mukava peli huonommillakin teillä.

VW-Tiguan-GTE-Active-Concept-Sperrfrist-10-1--fotoshowImage-235d2217-918517.jpg


http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-tiguan-gte-active-concept-suv-mit-plug-in-hybrid-10343816.html

Aika pitkään muuten uuden Tiguan-mallin tuleminen ylipäätään kestänyt jo. Ei vieläkään edes Saksan VW-sivuilla omaa osiota. Viivyttääkö päästöskandaali markkinoille tuloa?
 
Anzander sanoi:
Uudesta Tiguanista julkistetaan Detroitin yhteydessä myös GTE Active Concept hybridi-maastoversio. Ainakin omaan silmään tuo rouhein (vielä ainakin toistaiseksi konsepti)versio on ehkä parhaan näköinen tähän mennessä julkaistuista. Ja varmasti mukava peli huonommillakin teillä.

VW-Tiguan-GTE-Active-Concept-Sperrfrist-10-1--fotoshowImage-235d2217-918517.jpg


http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-tiguan-gte-active-concept-suv-mit-plug-in-hybrid-10343816.html

Aika pitkään muuten uuden Tiguan-mallin tuleminen ylipäätään kestänyt jo. Ei vieläkään edes Saksan VW-sivuilla omaa osiota. Viivyttääkö päästöskandaali markkinoille tuloa?
Tämä Active Concept näyttää jo ihan maasturilta.. tommoset murkularenkaat tekee ihmeitä (hyvää) ulkonäölle. Todennäköisesti lopullisessa kauppohin tulevassa autossa liian pienet rengaskotelot, matalaprofiili renkaat ja alustan madallukset => tila-autolook.
Onkohan nuo konseptin katolle piirretyt tötteröt valmiit led- lisävalopaikat?
 
Hieno! R-line mallina varsinkin herättää kiinnostusta ja vaikka ei vaihto ajatuksissa nyt olekkaan, niin täytyy selvitellä vähän lisää
 

Liitteet

  • tigu.JPG
    tigu.JPG
    41,2 KB · Katsottu: 216
  • tigu2.JPG
    tigu2.JPG
    44,9 KB · Katsottu: 207
Huomattava parannus edelliseen malliin joka suunnassa, varsinkin sivuprofiilissa. Keula vähän pliisu kuten volkkareissa muutenkin mutta ei kuitenkaan ruma. Kyllä mulle kelpaisi mutta luulenpa hinnan sopivalla varustelulla ja voimanlähteellä karkaavan ulottuviltani [emoji20] ainakin jos uusista puhutaan.
 
ePa sanoi:
Aika raffi Tigu kyllä.

Tuollaiset röpelörenkaat saattaa olla liikaa useammalla, kun todennäköisesti rallatus on melko kova.
...
Joo, ehkä noin röpelöt renkaat olisi normikäytössä turhan rajut :).. mutta tuo konseptin rengaskoko on jutun mukaan 245/70R16, josta löytyy hieman arkisempaa maasturirengasta usealta valmistajalta. Periaatteessa siis tuollaisella jytkyrenkaalla voisi auto olla, jos vaan renkaskotelossa piisaa tilaa.
Esim. ko. koko cherokeessa..

 

Liitteet

  • cherokee.jpg
    cherokee.jpg
    7 KB · Katsottu: 177
Nappularenkaat on ok jos autossa on erillinen runko, kantavakorisessa ei ehkä paras idea.
 
Ulkonäkö hiukan hämää tässä uudessa Tiguan Active Conseptissa (TAC). Pitääkin katsoa hiukan tarkemmin, mitä tekniikkaa auto on syönyt sisäänsä. Samalla on saatu vastauksia tuolla aloitusviestissä olleisiin kysymyksiin.

TAC on sähköisellä 4vedolla varustettu Plug-in hybridi:

-kokonaishybriditeho 165 kW/225 PS
-1.4 TSI 110 kW/250 Nm bensaturbo ja 40 kW/220 Nm sähkömoottori/generaattori nokalla
-6 v DSG-vaihteisto, jonka sisällä myös tuo 40 kW sähkömoottori on
-taka-akselilla 85 kW/270 Nm sähkömoottori/generaattori
-12,4 kWh Litium akusto (ladattavissa töpselistä tai ajon aikana)

Suoritusarvoja:

-kiihtyvyys 0-100 km/h hybridimoodilla 6,8 s
-sähköllä pääsee maksimissaan 32 km
-sähkömoodilla max nopeus 120 km/h

TAC:n käyttömoodista riippuen auto on joko taka-, etu- tai 4vetoinen. Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa auto on etuvetoinen. Sähköllä ajettaessa auto on taka- tai nelivetoinen. Auto käynnistyy aina sähkömoodissa ja liikkuu normaalitilanteessa takasähkömoottorin avulla. Jos tarvitaan, etusähkömoottori kytkeytyy viiveettä mukaan, jolloin auto on oikeasti sähkö4veto (joka on myös kytkettävissä erillisestä napista).

Akuston varauksen laskiessa, polttomoottori käynnistyy ja lataa etu(sähkömoottori)/generaattorilla akustoa. Ajotilanteesta riippuen etugeneraattori voi syöttää myös takasähkömoottoria. Kokonaishybriditeho (165 kW) indikoi, että Litiumakusto pystyisi syöttämään maksimissaan 55 kW sähkötehoa, joka etugeneraattorin kanssa riittäisi siihen, että takasähkömoottorista saataisiin ulos tarvittaessa täysi teho. Riittäisikö tämä jopa siihen, että sähköisellä 4vedolla voisi ihan oikeasti 'sudittaa'…

Ajomoodeja on tarjolla runsaasti: On road (Comfort or Eco); Offroad (Rocks, Sludge & Sand, or Gravel); Sport; Snow; Charge (battery is charged while driving); and Battery Hold (maintains a constant battery charge). Jarrutettaessa molemmat sähkö/generaattorit lataavat jarrutusenergiaa akustoon ja akun ollessa täysi Coasting toiminto pysäyttää TSI:n ja kytkee vaihteen vapaalle jalkaa kaasulta nostettaessa.

Summasummarun, kyseessä on siis täysiverinen Plug-in hybridi, jossa takasähkömoottori on todennäköisesti riittävän voimakas palvellakseen täysiverisen 4vedon (All Wheel Drive) osana.

====================

Kaikki mekaaniset AWD:t (Audi, BMW, MB, Volvo, mitä niitä onkaan, Aasialaisista puhumattakaan) vaviskaa, sähköinen 4veto on tullut jäädäkseen. 8)

Jos/kun TAC ilmestyy tarjolle, täytyy omatkin monot (pitkästä aikaa) suunnata VW-kauppaan tutkimaan uutukaista tarkemmin.
 

Liitteet

  • TAC_1.jpg
    TAC_1.jpg
    43,5 KB · Katsottu: 144
  • TAC_2.jpg
    TAC_2.jpg
    39,8 KB · Katsottu: 151
Henkilökohtaisesti minua ei vakuuta tuollainen nelivedon toteutus. Käytännössä tilanne voi olla sellainen ettei akussa ole riittävästi virtaa tai generaattori ei riitä tuottoon, jotta nelivetoa voidaan käyttää pidempää aikaa. Jos joku aidosti ajelee huonoilla teillä (ei siis aidosti maastossa), niin ottaisin jonkin muun kuin tuollaisen hybridiratkaisun.
 
MMV, tuo pelko on kyllä täysin aiheeton. Generaattorissa riittää kyllä jerkku sekä akun lataamiseen että sähkömoottorin pyörittämiseen.

Minulla on reilut puolitoista vuotta kokemusta sähköisestä nelivedosta ja en millään enää kyllä halua palata perinteiseen nelariin. Kytkentänopeus ja nelivedon loogisuus on kyllä aivan eri plateetalta. Toisekseen "pakotetutulla" nelivedolla voi ajaa 130km/h nopeuteen asti mikä ei hydraulinelareilla onnistu. On muuten ihan mukava fiilis tuollaisella lumisella ja polanteisella tiellä.

Ei ole tullut kertaakaan tilannetta että neliveto olisi tippunut pois päältä. Generaattori on mitoitettu siten että se jaksaa ladata sekä akkua että pyörittää sähkömoottoria. Jos näin ei ole niin sitten vika on paskassa suunnittelussa.
 
Vakuutteluista huolimatta en ole itsekään ihan täysin vakuuttunut näiden sähkönelivetojen käytännön toimivuudesta. Tosin en ole vielä testannut sähköisiä nelivetoja missään vähän vaativimmissa olosuhteissa. Monista muista nelivetoratkaisuista minulla on käytännön kokemusta, joten niiden edut ja puutteet on tiedossa. Mutta voisin olla valmis kokeilemaan ihan omistaja-asteellakin, jos näihin normaali-ihmisten hintaluokan vehkeisiin saataisiin vielä kunnolliset vetopainotkin mukaan. Niitä odotellessa.
 
^Onko "kunnollinen" yhtä kuin ~2000 kg? Toyotan Rav4 hybridin vetopainot on 750/1650 kg, eli kyllä tuolla jo jonkunlaista nyyttiä saa perässään kiskoa. Toki esim. hevosten vetäjille tuo ei vielä taida ihan piisata?
 
Täältä sivusta huutelen, että minä pidän 1650kg vetomassaa todella hyvänä hybridille, kun kuitenkin pitkään meitä totutettiin ajatukseen ettei hybridillä vain vedetä ja piste.

Mitsubishi Outlander hybridi tarjoaa 1500kg maksimi vetomassan. Rav4 ylittää sen aika reilusti. Itse asuntovaunuilijana pidän tuota 150kg ylitystä merkittävänä koska se osuu niin ratkaisevalle alueelle vaunuja mietittäessä. Se siis mahdollistaa tavallaan likimain pykälää isomman vaunun.

Ja jarruton 750kg on toinen erittäin tärkeä. Koska näitä yllättävön isoja 500kg vetokyvyn autoja on sen verran paljon, täytyy Rav4:lle tässä nostaa hattua.
 
VW Tiguanhan on perinteisesti ollut suurten perävaunukuormien vetoon speksattu. Netissä puhutaan, että 2017 Tiguan 4MOTION off-road versioiden vetopainot nousevat 2500 kg asti. Nämä ovat siis 'konventionaalisella' tekniikalla varustettuja malleja.

=====================

Tämä sähköinen 4veto (TAC) on vielä speksinä johtoryhmän pöydällä. Sen vetopainoja ei ole silmiin sattunut. Nyt kun sähköautot yleensäkin ovat lähdössä kiitoon, tälle TAC:illekin olisi markkinoilla tilausta. Siihen kun lisättäisiin vielä tuo jossain toisessa GTE konseptissa ollut aurinkokennokatto, olisi siinä valmis paketti markkinoille. Päätöstä odotellaan...
 
pantero sanoi:
VW Tiguanhan on perinteisesti ollut suurten perävaunukuormien vetoon speksattu. Netissä puhutaan, että 2017 Tiguan 4MOTION off-road versioiden vetopainot nousevat 2500 kg asti. Nämä ovat siis 'konventionaalisella' tekniikalla varustettuja malleja.

Juuri näin, minunkin ex-Tigun jarrullinen vetopaino oli tuo 2,5 tonnia, mutta ei olisi tullut mieleenikään laittaa tuollaista murkulaa Tiguanin perään. Tosin noin 1400 kg kuormaa (kisa-auto trailerilla) veti varsin mukavasti.
 
P.Alikka sanoi:
^Onko "kunnollinen" yhtä kuin ~2000 kg? Toyotan Rav4 hybridin vetopainot on 750/1650 kg, eli kyllä tuolla jo jonkunlaista nyyttiä saa perässään kiskoa. Toki esim. hevosten vetäjille tuo ei vielä taida ihan piisata?

2000 kg ei missään nimessä ole kunnollinen vetopaino, mutta meillä se on hevosten kuljettamiseen ehdoton minimi, joka käytössämme olevan auton on kyettävä laillisesti vetämään. Luonnollisesti tuo massa pitää kyetä vetämään perässä myös turvallisesti. Superbilla noita metukoita on vedetty erittäin vaihtelevissa olosuhteissa ja kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että homma tuntuisi jotenkin turvattomalta tai suorastaan vaaralliselta.

Mutta nyt ovat vaatimukset kasvaneet, joten seuraavan auton pitäisi kyetä vetämään mielellään enemmän. Koska en halua tuohon hevosten vetotehtäviin hommata mitään dedikoitua autoa, pitää tuon käytössä olevan veturin taipua myös moneen muunkinlaiseen käyttöön. Kompromissihan tuo Superbkin aikanaan oli ja niin on seuraajakin. Mutta se tulee olemaan näillä näkymin todennäköisesti joku SUV-luokan tms peli.