Ulkonäkö hiukan hämää tässä uudessa Tiguan Active Conseptissa (TAC). Pitääkin katsoa hiukan tarkemmin, mitä tekniikkaa auto on syönyt sisäänsä. Samalla on saatu vastauksia tuolla aloitusviestissä olleisiin kysymyksiin.
TAC on sähköisellä 4vedolla varustettu Plug-in hybridi:
-kokonaishybriditeho 165 kW/225 PS
-1.4 TSI 110 kW/250 Nm bensaturbo ja 40 kW/220 Nm sähkömoottori/generaattori nokalla
-6 v DSG-vaihteisto, jonka sisällä myös tuo 40 kW sähkömoottori on
-taka-akselilla 85 kW/270 Nm sähkömoottori/generaattori
-12,4 kWh Litium akusto (ladattavissa töpselistä tai ajon aikana)
Suoritusarvoja:
-kiihtyvyys 0-100 km/h hybridimoodilla 6,8 s
-sähköllä pääsee maksimissaan 32 km
-sähkömoodilla max nopeus 120 km/h
TAC:n käyttömoodista riippuen auto on joko taka-, etu- tai 4vetoinen. Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa auto on etuvetoinen. Sähköllä ajettaessa auto on taka- tai nelivetoinen. Auto käynnistyy aina sähkömoodissa ja liikkuu normaalitilanteessa takasähkömoottorin avulla. Jos tarvitaan, etusähkömoottori kytkeytyy viiveettä mukaan, jolloin auto on oikeasti sähkö4veto (joka on myös kytkettävissä erillisestä napista).
Akuston varauksen laskiessa, polttomoottori käynnistyy ja lataa etu(sähkömoottori)/generaattorilla akustoa. Ajotilanteesta riippuen etugeneraattori voi syöttää myös takasähkömoottoria. Kokonaishybriditeho (165 kW) indikoi, että Litiumakusto pystyisi syöttämään maksimissaan 55 kW sähkötehoa, joka etugeneraattorin kanssa riittäisi siihen, että takasähkömoottorista saataisiin ulos tarvittaessa täysi teho. Riittäisikö tämä jopa siihen, että sähköisellä 4vedolla voisi ihan oikeasti 'sudittaa'…
Ajomoodeja on tarjolla runsaasti: On road (Comfort or Eco); Offroad (Rocks, Sludge & Sand, or Gravel); Sport; Snow; Charge (battery is charged while driving); and Battery Hold (maintains a constant battery charge). Jarrutettaessa molemmat sähkö/generaattorit lataavat jarrutusenergiaa akustoon ja akun ollessa täysi Coasting toiminto pysäyttää TSI:n ja kytkee vaihteen vapaalle jalkaa kaasulta nostettaessa.
Summasummarun, kyseessä on siis täysiverinen Plug-in hybridi, jossa takasähkömoottori on todennäköisesti riittävän voimakas palvellakseen täysiverisen 4vedon (All Wheel Drive) osana.
====================
Kaikki mekaaniset AWD:t (Audi, BMW, MB, Volvo, mitä niitä onkaan, Aasialaisista puhumattakaan) vaviskaa, sähköinen 4veto on tullut jäädäkseen. 8)
Jos/kun TAC ilmestyy tarjolle, täytyy omatkin monot (pitkästä aikaa) suunnata VW-kauppaan tutkimaan uutukaista tarkemmin.