https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

T

Trollsten

Vieras
Mitäs tuollaisen käytetyn B7:n hankkimisessa pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jotain tiettyjä tyyyppivikoja tai ongelmapaikkoja?

Tekniikkana mielellään 2.0TDI, mutta jos ei sopivaa löydy niin 1.6 TDI menee myös. 1.6 manuaalilla, mutta 2.0 perään kelpuutetaan DSG:kin, kun se on ilmeisesti sitä kestävämpää 6v-mallia, kun taas pienemmässä on se huonompi 7v. Oliko näissä jotain alustarakenne-eroja moottorista riippuen?


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
B7 en tiedä mut aikalailla vastaava auto on 3c pasuuna niissä ollut ongelmia ohjausvaihteen, käsijarrun ja vauhtipyörien kanssa. Suutin ongelmat ei b7 enään koske. Korista kannattaa kurkkia ruosteet/sinkki kuprut Peräkontti pokkaukset ja taitokset, kattokaiteet. Vautipyörän ja ruosteet löytää omalla tarkkaivaisuudella. Kässäri ja ohjausvaihde vähän sit hankalampia.
 
Niin joo korimalli olisi sedan joten kattokaiteet voi laskea pois. Yksi ongelmapaikka vähemmän  ;D

3C:n tiesinkin kärsivän ruosteongelmista, mutta B7:n kohdalta ei tarkempaa tietoa asiasta ole. Nuohan on tosiaan vain 3v vanhoja.
 
Trollsten sanoi:
Niin joo korimalli olisi sedan joten kattokaiteet voi laskea pois. Yksi ongelmapaikka vähemmän  ;D

3C:n tiesinkin kärsivän ruosteongelmista, mutta B7:n kohdalta ei tarkempaa tietoa asiasta ole. Nuohan on tosiaan vain 3v vanhoja.
Kyllä nuo "ruosteongelmat" koskee jokaista vagautoa passatista touraniin :( . Ripustuksissa ei taida olla suuremmin eroa eri moottoreilla.
 
Voi voi. Huonoksi on mennyt  :(

1.6 dieselissä on ilmeisesti EGR:n kanssa ongelmia, mitä tuolta naapurifoorumilta katselin.
 
1.6 TDi:n EGR:ssä on volkkarilla kampanja, jossa VW maksaa uuden osan sekä puolet työstä. Ohjeaika taisi olla 6-8 tuntia vaihdolle.

Omaan CAYC-malliseen koneeseen vaihdettiin EGR kuukausi sitten tukkeutumisen johdosta.

Itselläni on ollut nyt pari kuukautta ajossa kyseinen auto ja kovasti olen tykännyt. Sisusta on melko lähellä B6:n sisustaa, josta vaihdoin tähän uudempaan malliin. Ainoana ihmetyksenä on kytkimen värinä vaihtaessa 3-vaihteesta eteenpäin, mutta ei saa yleistää..sähköisen käsijarrun moottorit on päivitetty erityyppiseen, joten uskoisin niiden alkupään ongelmien poistuneen tai ainakin hajoamisriskin pienentyneen. Luotan ainakin itse, että suurimpia ongelmakohtia on saatu poistettua B6:sta kerättyjen kokemusten perusteella..
 
purtsi83 sanoi:
1.6 TDi:n EGR:ssä on volkkarilla kampanja, jossa VW maksaa uuden osan sekä puolet työstä. Ohjeaika taisi olla 6-8 tuntia...

Paljonko EGR:n vaihtosi maksoi? Olin tänään marmorin tiskillä Herttoniemessä ja siellä tarjottiin vaihtohommaa 600e:llä... Osat 0e, eli veloitus vain työstä. En vielä tarttunut täkyyn, kun mietin, josko softaisi auton ja samalla kääntäisi EGR:n "pienemmälle"...
 
purtsi83 sanoi:
1.6 TDi:n EGR:ssä on volkkarilla kampanja, jossa VW maksaa uuden osan sekä puolet työstä. Ohjeaika taisi olla 6-8 tuntia vaihdolle.

Kuulostaa kyllä siltä tuo ohjeaika, että joko siellä vaihdetaan/tehdään muutakin tai sitten laskutetaan vaivihkaa osa + työt suoraan asiakkaalta. :rolleyes:
 
Ironic32 sanoi:
Kuulostaa kyllä siltä tuo ohjeaika, että joko siellä vaihdetaan/tehdään muutakin tai sitten laskutetaan vaivihkaa osa + työt suoraan asiakkaalta. :rolleyes:

Minulle muistakseni sanottiin ohjeajaksi 4h tms. Tosin kyseessä on 3C. Tässä konemallissa EGR on typerässä paikassa ja virallisessa ohjeessa pitää purkaa aika paljon pois edestä, että pääsee itse EGR:n kimppuun. Jotkut osaavat kuulemma vaihtaa sen vähemmällä purkamisella.

Mutta minuakin kiinnostaisi tietää tuosta vastaantulosta. Osa olisi nyt 0e ja pitää katsoa saisko tuosta 600e työstä vielä jotain pois. Jos saa, niin vois vaihdattaa mutta jos ei niin saatan valita softaustien...
 
Itse en tuota vaihtotyötä maksanut laisinkaan, mutta ohjeaika oli 8 tuntia. Suuritöisyys johtui juuri tuosta DPF:n irroituksesta (joka oli vielä merkitty työerittelyyn) sekä yleisesti hankalasta sijainnista. Eli merkkihuollon melkein satasen tuntikustannuksella itselle maksettavaa olisi tullut se ~400 €.

Merkkihuolto otti ihan yhteyttä, kun selvittivät aamulla vian taustan ja ilmoittivat tuosta kampanjasta.
 
purtsi83 sanoi:
1.6 TDi:n EGR:ssä on volkkarilla kampanja

Piti kysästä varmuudeksi oman auton kohtalo.

Tarkistin teidän auton valmiste numerolla tehtaan sivuilta ja ilmeni ettei teidän auto kuulu teidän mainitsemaan EGR-venttiiliin liittyvää kampanjaa ,eikä ole muitakaan avoinna olevia kampanjoita tällä hetkellä.
 
Eli korjanneet viat sinun paljon uudempaan vuosimalliin. Oma auto on vuodelta 2011..

Hyvä juttu, että asiat etenevät volkkarilla.
 
Tuossa etupuskurissa kun on tuo perkeleen tyylikäs kilvenalusta. Saako noita kiinnitysnastoja ehjänä auki?
Onko tietoa onko puskurissa muuta kuin nuo 4 reikää kun koko paketi on pois edestä?
 

Liitteet

  • kilvenalue.jpg
    kilvenalue.jpg
    161,7 KB · Katsottu: 823
Kennedy sanoi:
Tuossa etupuskurissa kun on tuo perkeleen tyylikäs kilvenalusta. Saako noita kiinnitysnastoja ehjänä auki?
Onko tietoa onko puskurissa muuta kuin nuo 4 reikää kun koko paketi on pois edestä?
Vastaava oli Jettassa...

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo teline on kiinni neljällä nastalla, jotta puskuria ei tarvitsisi rei'ittää kilpeä kiinnittäessä. WTF! Johan siinä neljä reikää on. :D

Jos siis hyvän tahtoo, niin reiät pitää paikkoa ja kilpi vetää puskuriin kii muuten. Niitit on painettavia "avautuvia", joten niiden pitäisi lähteä jos saat sisäpuolelta ne pukattua ulospäin jotenkin.
 
Tupla akut.
Olikos niin, että peräluukussa on webaston akku ja nokkapellin alla moottorin?
Tässä on jo hetki tullut ajettua lyhyttä pätkäajoa niin miettinyt jos laittaisi akkulaturin hetkeksi lataamaan akkua.

Onko noi mitenkään linkitetty yhteen vai oliko vain niin, että laturi lataa kumpaakin, mutta muuten erilliset yksiköt?
 
Ainakin Variantissa on juuri lisälämmittimen akku peräkontissa.
 
Webaston akku on tosiaan kontin puolella. Se verhoilusuojus, joka on tavaratilan ja akun välissä, on muuten sangen huonosti paikalleen asettuvaa mallia.
 
Eilen tosiaan pesin auton viimesenpäälle. Painepesuri ja normi letku. Himaan päästyä huomasin tämän.

IMG_7436.jpg


IMG_7437.jpg


IMG_7438.jpg


Saas nähdä miten pitkään voi autoa pestä kun alkaa umpiot menee huonoksi.
 
Pitemmän aikaa tuntunut tuo kuskin ovikanittavan vähän kun sisältä aukaisee sen. Tänään tuli sitten katsottua vähän sitä.

Kuskin ovi ottaa ( myös apparin puoli ) kiinni takaoven tiivisteisiin. Yläreunasta hieroo kumitiivistettä irti ja alareunasta myös syönyt kuopan..

IMG_7439.jpg


IMG_7440.jpg
 
"Kyllä nuo "ruosteongelmat" koskee jokaista vagautoa passatista touraniin..."

Jaa, en nyt aivan allekirjoita tuota. Itsellä ollut ajan saatossa 6 Vagginetta eli Ocu II ja 5 volkkaria = 3 Golfia, Passatit 3C ja B7 ja tulossa on B8 ensi vuoden puolella. Yhdessäkään ei ole ollut vähäisintäkään ruostumisongelmaa, autot tosin olleet alla aina uudesta alkaen ja max. 5-v ennen vaihtoa.

Edelleen on asuinseudullani liikenteessä v. 90 uutena ostamani Golf (1,3 i bensa) ja ainakin päältä päin nähtynä auto näyttää erittäin hyvältä aina kun sen liikennevirrassa bongaan. Ja aina tulee nostalgiset fiilikset samalla, sen verran hienoja muistoja siihen autoon ja sillä tehtyihin reissuihin liittyy.

Jos olisi ruosteherkkä niin olisihan tuon jo pitänyt muuttua karstaksi, kohta 25-vuotta ajossa ollut kuitenkin. Ruosteherkkä auto oli aikoinaan Mondeo joka alkoi kukkia jo alle 2-v iässä, takuu hoiti kustannukset muttei tuo laatutaso oikein vakuuttanut. Tekniset ongelmat ovatkin jo luku sinänsä 2000-luvun voordeissa, tiedä sitten tätä nykyä mikä on merkin taso mutta itse välttelen varmuuden vuoksi.

Mitä tulee B7 kokemuksiin (1,6 Tdi manuaali, sedan) niin olen ollut erittäin tyytyväinen autoon joka on ollut käytössä reilut 3-v nyt. Hyvä matka-auto, voimia koneessa riittävästi muttei yhtään liikaa ;=), polttoaineen kulutus on vähäistä ja tilat erinomaiset. Reilut 100 tonnia mittarissa ja autossa mikään ei natise tai osoita väsymisen merkkejä. Yksi takuunalainen vika on korjattu eli kytkimen liikeanturi meni vaihtoon, vika ilmeni erilaisina keltaisina varoitusvaloina ja ajoittaisena tehonpuutteena sekä käyntiinlähtöongelmina. Muutoin ei valitettavaa, toivottavasti uutukainenkin on vähintään yhtä pätevä ;=)
 
^Niin nuo kuplat ei ole ruostetta vaan kuplivaa sinkkiä. Omassa 3C passatista en muista hirveessti kuplia löytäneen, että ylläpidolla on varmasti merkitystä. Kuplatku irtoaa niin sit siinä on melkosen otollinen paikka ruostua.
 
Enpä tiedä onko ylläpidollakaan noihin kupliin juuri merkitystä.

Passat CC:ni mark I on saanut hyvää teknistä ylläpitoa (159tkm ajettu), mutta päälipuoli on saanut vain satunnaisen harjapesun kuumavahoineen silloin tällöin, oikeaa vahausta ei kertaakaan 5 vuodessa; ei ole kuplan kuplaa eikä ruostetta missään näkyvissä.
Sen sijaan vuoden nuorempi Yeti samalla hoidolla, helpommassa ympäristössä 25t ajettuna kuplat pullahti oviin.

Topicin B7 mallisarjan jälkipään tuotteena on varmasti hyvä yleiseltä laadultaan, sen uskallan jo tuon CC:ni perusteella sanoa, joka on jonkinlainen välimalli 3C:n ja B7:n välissä.
 
Sellainen kutinako ja kokemus sulla on? Sitä itsekin aluksi mietin, mutta tilanne ei nyt ole reilun 10 tuhannen kilometrin ajomatkan jälkeen muuttunut laisinkaan. Ajoin myös useampi kuukausi sitten vuokra-Golfia samalla yhdistelmällä, josta löytyi myös tuo värinä hieman vastaavana..