https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen ID.Buzz

Jaha, piti tutkia saisiko tähän hankintatukea mutta hinta menee yli 50 tonnia niin tuo 2000 € tuki ei ainakaan toimi, ja sitten taas kantavuus on 30 kg vajaa tosta 4000 € tuesta. Mitähän hemmettiä siellä on oikein taas ajateltu, luulisi että ton 30 kg kantavuuden korotuksen nyt saisi pelkillä paperitöillä hoidettua.
 
Samat laskelmat ja samat ihmettelyt - jossain oli juttua että maahantuoja olisi tekemässä asialle jotain, mutta eipä ole kuulunut siitä mitään ja ensimmäiset autot asiakkaille on kohtapuoliin luovutuksessa.
 
Volkkari on vahvistanut, että ID.Buzzista tulee GTX-versio:


Tehoa tuossa tulee olemaan 335 hv (250 kW) eli 40 heppaa enemmän kuin esim. ID.4 GTX:ssä
 
...ja pitkä - only for U.S.A....?
Vai vain pitkä heille, muille molemmat?

volkswagen-id.-buzz-awd-teaser.jpg
 
...ja pitkä - only for U.S.A....?
Vai vain pitkä heille, muille molemmat?
Meille tulee molemmat, hieman tosin epäselvää tuleeko sekä 7-paikkainen että 6-paikkainen Eurooppaan, veikkaan että tulee. Jenkithän noita "captain's chairs"-tyyppisiä istuinjärjestelyjä rakastaa. Veikkaan että GTX maksaa ainakin 10k ekstraa ja pitkä malli ehkä 4k perusmallin päälle. Eli yli kahdeksankympin menee ainakin, oma veikkaus GTX LWB olisi €85k +
 
Pitkä Cargona muutaman kymmenen kiloa isommalla kantavuudella = 4000€ hankitatukeen oikeuttava kokoonpano.
 
Tuli huollossa käynnin yhteydessä kurkattua Buzzi läpi ja ihan kivan näköinen kulkine. Kyllä tuollaisella varmasti ajaisi mielellään auto täynnä porukkaa esim. peleihin.

Hiukka ihmettelin takavalojen matrix tekstejä. Onko takavaloissakin jotain matriisia vai onko merkinnät vain siirretty sinne?
 
Tuli huollossa käynnin yhteydessä kurkattua Buzzi läpi ja ihan kivan näköinen kulkine. Kyllä tuollaisella varmasti ajaisi mielellään auto täynnä porukkaa esim. peleihin.
Varmasti, mutta kun ei ole saatavana kuin viisipaikkaisena.

Itsekin olisin kiinnostunut Buzzista, mutta smurffibussia en viisipaikkaisena halua.

Tuleva kolmirivinen korjaa tilanteen, mutta hinta kivunnee kovaksi. Jos olisi sopuhintaan heti lanseerauksessa ollut 8-paikkainen niin olisin laittanut tilauksen sisään.
 
Varmasti, mutta kun ei ole saatavana kuin viisipaikkaisena.

Itsekin olisin kiinnostunut Buzzista, mutta smurffibussia en viisipaikkaisena halua.

Tuleva kolmirivinen korjaa tilanteen, mutta hinta kivunnee kovaksi. Jos olisi sopuhintaan heti lanseerauksessa ollut 8-paikkainen niin olisin laittanut tilauksen sisään.
Ei ole näillä näkymin tulossa 8-paikkaista, sopuhintakin taitaa olla tämän vempeleen suhteen varsin suhteellinen termi. En aiemmassa spekulaatiossani ottanut huomioon isompaa akkua (111 kWh), joka saattaa tosin hyvinkin olla lisävaruste. jos isompi akku maksaa taas €5k lisää, niin isoakkuinen GTX LWB maksanee €90k minimissään.
 

Liitteet

  • 325390791_1395315674610053_7435918488099042480_n.jpg
    325390791_1395315674610053_7435918488099042480_n.jpg
    85,6 KB · Katsottu: 22
Ei ole näillä näkymin tulossa 8-paikkaista, sopuhintakin taitaa olla tämän vempeleen suhteen varsin suhteellinen termi.
Olkoon 6 tai 7 paikkainen, ihan ok. Istuimia kolmessa rivissä. Sehän on tila-auton ideakin.

Mutta bussi 2+3 paikkaisena ei ole ok. Eihän se eroa mitenkään passatista.

Hinta karkaa sellaisiin lukemiin, että ei voi mitään. Täytyy katsella kiinalaisia tila-autoja.
 
Olkoon 6 tai 7 paikkainen, ihan ok. Istuimia kolmessa rivissä. Sehän on tila-auton ideakin.

Mutta bussi 2+3 paikkaisena ei ole ok. Eihän se eroa mitenkään passatista.
Kontti vaikutti silmämääräisesti isommalta mutta tosiaa piffi olisi saada lisää istumapaikkoja
 
Tuolla sähköpaku-ketjussa kerroin nopeasti omista koeajotunnelmista. Tällainen tuli kuitenkin cargo-versiona joulukuussa varattua (juuri ennen hinnannousua), ja ens viikolla pääsen tosta ongelmapesä-Transitista eroon.

Negatiiviset:
- ohjaus ihan liian kevyt, melkein tunnoton
- edes läpilastausluukusta ei saa 3m putkea/kankea mahtumaan tavaratilaan
- en edelleenkään siedä ratin hipaisunäppäimiä / volkkarin käyttölogiikkaa vs Skodan vakkariviiksi, fyysiset napit ja keskinäytön logiikka. Lisäksi Buzzissa on pyyhinviiksi oikealta poistettu suunnanvaihtoviiksen tilalta, mutta tämä ei välttämättä ole kokonaisuutena huono. Katsotaan opinko ajan myötä noihin...
- peilit on pakettiautoksi kehnot, onneksi maassa olevista löytyi peruutuskamerallinen ja vetokoukullinen versio, ja siinä kaiketi pitäisi olla kuolleen kulman varoitinkin, joka hiukan pelastaa peilejä
- kolme aikuista istuu hyvin ahtaasti, mutta tämä nyt näissä keskikoon pakuissa on aina tilanne
- tämä valmis yksilö ei ollut varustuksen osalta ihan tyydyttävä, matriisiledejä ja adaptiivista vakkaria ainakin kaipaan

Positiiviset:
- sähköauto kaikkine hyvine ominaisuuksineen (ei mäntiä, suuttimia, turboa, hihnoja, ureaa... välitön voima, ei kylmäkäynnistysongelmia, etähallinta, vähäpäästöinen jne)
- MEB:n sähköinen voimalinja on hyvä
- ajan pääosin yksin enkä kuljeta kovin usein isoja tavaramääriä, joten tämä on todella näppärän kokoinen ja kääntöympyrä ihan loistava, arkiajoon siis erinomainen
- sen kokoinen auto, jolla vaimokin suostuu ajamaan, jolloin perheen autojen vaihto käyttötilanteiden mukaan onnistuu pitkästä aikaa
- OBD:lla saan koodattua joitain puuttuvia varusteita

Auto on perusvalkoinen, joten hiihtolomalla pitäisi viedä teipattavaksi kaksiväriseksi ja laittaa firman logoja kylkeen.
 
Kävin koeajamassa ID. Buzz 150kW "Launch Edition" 77 kWh henkilöautoversion ja mikäli olisi ruuhkavuodet niin kylläpä olisi oiva peli tässä. Renkaiden kohina oli näin lyhyen koeajon jälkeen ainoa mitä moittisin, Nokian 20 tuumaiset R5 SUV renkaat oli autossa.
 

Liitteet

  • E50EC41D-DC1D-4B28-B5AF-B1ADC2DCA250.jpeg
    E50EC41D-DC1D-4B28-B5AF-B1ADC2DCA250.jpeg
    167 KB · Katsottu: 42
  • DD02F591-9E8D-490E-9984-E0F40C5CB5E1.jpeg
    DD02F591-9E8D-490E-9984-E0F40C5CB5E1.jpeg
    117 KB · Katsottu: 40
  • 850D75EB-B554-468B-B52E-6E3FF52C8739.jpeg
    850D75EB-B554-468B-B52E-6E3FF52C8739.jpeg
    119,5 KB · Katsottu: 36
  • 1C56472E-C462-4F11-8AF7-8668829C776D.jpeg
    1C56472E-C462-4F11-8AF7-8668829C776D.jpeg
    108,9 KB · Katsottu: 45
Hiukan tuota kovaa muovia toki oli mutta pakettiautoversioon nähden oven kyynärnoja oli pehmeä joten siinä lepuutti kättä mielellään.
 

Liitteet

  • 0410B273-A35E-4436-9235-9F55B0B12DC1.jpeg
    0410B273-A35E-4436-9235-9F55B0B12DC1.jpeg
    134,3 KB · Katsottu: 79
  • E847C280-E9C2-4296-BEB8-F6541A5456D5.jpeg
    E847C280-E9C2-4296-BEB8-F6541A5456D5.jpeg
    139,5 KB · Katsottu: 77
  • 12A4BD5E-63A4-4F57-9560-4A04B4D41576.jpeg
    12A4BD5E-63A4-4F57-9560-4A04B4D41576.jpeg
    128 KB · Katsottu: 80
  • 6B4EDD75-9C6B-441E-92FD-A233DDC70C0D.jpeg
    6B4EDD75-9C6B-441E-92FD-A233DDC70C0D.jpeg
    153,8 KB · Katsottu: 58
Kännykän latausta oli kyllä ajateltu kerrankin riittävästi, kuljettajan edessä ja vänkärin etuovessa kuten takaovissa oli USB-C pistokkeet. Harmi kun tänne ei saa kuvia lisättyä kuin neljä kerrallaan joten on sitten näin. Sähköiset takasivuovet sai hyvin avattua eikä tarvinnut kurkotella.

Luulisi tästä tulevan suosittu taksi.
 

Liitteet

  • 3EF5CC84-62AA-439D-8A29-CEFCB0A9C4E3.jpeg
    3EF5CC84-62AA-439D-8A29-CEFCB0A9C4E3.jpeg
    94 KB · Katsottu: 49
  • 4FAD0276-77FB-4457-B2B2-48608B438982.jpeg
    4FAD0276-77FB-4457-B2B2-48608B438982.jpeg
    135,3 KB · Katsottu: 47
  • 38BA0163-FB11-48D4-A55D-0A8EDFC8F913.jpeg
    38BA0163-FB11-48D4-A55D-0A8EDFC8F913.jpeg
    135,1 KB · Katsottu: 41
  • D2E07290-D33A-4317-9B20-2298DFDAE4C9.jpeg
    D2E07290-D33A-4317-9B20-2298DFDAE4C9.jpeg
    113,1 KB · Katsottu: 53
Hiukan tuota kovaa muovia toki oli mutta pakettiautoversioon nähden oven kyynärnoja oli pehmeä joten siinä lepuutti kättä mielellään.
Cargossani sain tänään myös pidettyä paremmin kättä oven kyynärnojassa, kun renkaat oli suunnattu ja ratti oli suorassa. Vaikkei kulma montaa astetta ollut vinossa niin jotenkin ratin puola asettui nyt sille korkeudelle että käsi ei väsynyt tuolla kyynärnojan päällä.

Noita kuvia katsoin, niin pari kysymystä:
- Ratissa ei näytä olevan adaptiivisen vakkarin etäisyysnappia. Toimiko vakkari silti?
- Cargossa on latauskaapeleille hyvä paikka liukuoven kohdalla pohjan alla. Mutta henkilöversiossa penkkien kiinnitysrauta näyttäisi vievän sen luukun. Oliko kaapeleille joku paikka?
 
- Ratissa ei näytä olevan adaptiivisen vakkarin etäisyysnappia. Toimiko vakkari silti?
- Cargossa on latauskaapeleille hyvä paikka liukuoven kohdalla pohjan alla. Mutta henkilöversiossa penkkien kiinnitysrauta näyttäisi vievän sen luukun. Oliko kaapeleille joku paikka?
En kokeillut vakkaria laisinkaan enkä kyllä katsonut tuolle kaapelillekaan sopivaa paikkaa sen kummemmin.
 
Ratissa ei siksi ole vakkarin etäisyyssäätöä, että kyseisessä autoyksilössä ei ole adaptiivista vakkaria ollenkaan.
 
LWB malli ilman naamiointia.
 

Liitteet

  • 77859CEA-892A-436D-9488-2F4EE0A9D2ED.jpeg
    77859CEA-892A-436D-9488-2F4EE0A9D2ED.jpeg
    119,3 KB · Katsottu: 70
  • 715711BE-220E-43CA-AA7B-1D1FFF266D37.jpeg
    715711BE-220E-43CA-AA7B-1D1FFF266D37.jpeg
    117,2 KB · Katsottu: 60