https://yliteippaus.fi/

Volkswagen ID.5

Onko joku jo saanut OTA na ota päivitys 3.0.3 joka on ollut ohjelmassa 17.10.2022 alkaen . Tai huollon asentamana 3.2 tai 3.1 , minulle ei ole ehdottanut OTA na vielä päivitystä. Uutena oli 3.0 versio ja olen kuullut että nyt uusissa olis jo 3.2 mutta kun lämmitys ilmeisesti ei vieläkään ole ohjelmassa.
 
Voi olla, että 3.0.3 on itselle tullut mutta mitään varmuutta ei ole kun Volkkarin järjestelmä on niin köpö ettei kerro tietoa softaversiossa suoraan. Itse mielelläni ottaisin autoon uusimmat softat mutta kun ei niitä tunnu millään saavan.
 
Auto käynyt viime viikolla ohjauskulmien säädössä ,ajo muuttunut paremmaksi ei luikertele enään .Takana oli aurauskulmat säätöarvojen ulkopuolella .Nyt ajo on vakaampaa.Mutta huomasin samalla ilmanpaineiden olevan kauhean alhaiset vain 2,2 ,nostin paineet samalla 2,5 en kuitenkaan osaa sanoa johtuiko huono ajettavuus pienistä rengaspaineista vai kulmista.Luovutus hulto ei ollut mitannut näköjään ilmanpaineita lainkaan tai mittari on ollut rikki,koska en itse ole mitannut vaan luottanut paikalliseen merkkihuoltoon .PS. edellinen tiguan oli taas jäänyt kesärenkaisiin 3,5 paineet eli säilytyspaineet,auto oli kuin kivireki.
 
Jos auto kävi merkkarilla kulmien säädössä, niin siellä jopa *lasketaan* paineet oviaukon suosituspaineita vastaavaksi.

Toki niillä auto toimii, muttei ole ehkä meikäläisittäin urissa miellyttävin ajaa. Kyllä kuskilla on hyvä olla ilmanpaineiden kans aktiivinen ja seurata sekä tarvittaessa säätää niitä.
 
Thulen katalogi ei tunne ID5:ttä. Internetin syövereissä oli jossain maininta, että tässä on sama rajoitus kuin ID3:ssa eli kattokuorma 0kg. Pitääkö paikkaansa?
 
Tampere-Seinäjoki-Tampere reissu ja liikkeelle lähdettiin täydellä akulla.
 

Liitteet

  • IMG_2140.jpeg
    IMG_2140.jpeg
    124,7 KB · Katsottu: 211
  • IMG_2144.jpeg
    IMG_2144.jpeg
    279,2 KB · Katsottu: 184
  • IMG_2159.jpeg
    IMG_2159.jpeg
    118,1 KB · Katsottu: 184
  • IMG_2160.jpeg
    IMG_2160.jpeg
    119,6 KB · Katsottu: 206
Ihan 198km pystyy ajamaan 3:een tuntiin. Kyllä on reipas auto.
No jos tarkemmin kuvia katsoo niin oleellista on se kulutuslukema ~15 kwh/100km keskiarvolla. Sähköllä autoileville se on vastaava kuin joku ~4l/100km fossiilitupruttelijoille. Et ei nyt mikään uber pihistys, mutta sellainen et ID.5 on kunnon sähkökulkine sieltä piheimmästä päästä kokoisekseen.

Elon laskuopin mukaan oli laskettu menemään jotain ~6h ajan lähtötilanteesta akku 100% ja edelleen ~400km jälkeen akussa jäljellä 22% ja GoM 130km huitteilla. Ei paha, kun melkein työpäivän voi työntää maantielläkin latua yhtäsoittoa…

Kaupunkiajon range tunneissa mitattuna on monellakin sähkökulkineella työpäivä ylitöillä ryyditettynä. Meikäläisen ID.4 on kesäkauden kulkenut tätä arjen nurkkapyöritystä 12-14kWh/100km kulutuksella jolla GoM ollut parhaimmillaan 440km (latausrajalla 80%), mutta maantiellä ID.5 näyttäisi olevan sen pari kwh per 100km pihimpi - teoria ja käytäntö paiskaa kättä näemmä (ilmanvastuskertoimet ID.5 0.26 versus ID.4 0.28).
 
Onko näissä laitteissa muuta hämminkiä kuin mahdolliset ota päivitykset?