https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagen ID.4

Lupauksista puheen ollen, ostin keväällä 2021 ID4:n, ja myyjä kovin kaupitteli ja kehui että sovelluksesta saa lukot auki ja kiinni. Vajaan vuoden jaksoin kiusata myyjää kyselemällä silloin tällöin että koska tämä ominaisuus mahtaa tulla. Ei varmaan ole vieläkään todellisuutta, vai?

Nämä oli aika uusia laitteita silloin ja huomasin kyllä että tiesin itse enemmän mitä K-auton myyjä.
 
Lupauksista puheen ollen, ostin keväällä 2021 ID4:n, ja myyjä kovin kaupitteli ja kehui että sovelluksesta saa lukot auki ja kiinni. Vajaan vuoden jaksoin kiusata myyjää kyselemällä silloin tällöin että koska tämä ominaisuus mahtaa tulla. Ei varmaan ole vieläkään todellisuutta, vai?

Nämä oli aika uusia laitteita silloin ja huomasin kyllä että tiesin itse enemmän mitä K-auton myyjä.
Ja nämä ominaisuudet kuitenkin löytyy vanhemmista polttomoottorisista Volkkareista kuten itsellä oli 2019 mallisessa. Sinänsä outoa, että sähköisistä malleista puuttuu paljon ominaisuuksia. Varmaan on juu softa jouduttu tekemään uusiksi mutta lähtökohtaisesti voisi kuvitella, että jos on jo olemassa olevaa toimintoa niin nämä sisällytettäisiin myös uuteen platformiin.
 
Käytännön kokemus on opettanut minulle aikoja sitten ettei myyjien puheisiin jälkikäteen tulevista ominaisuuksista voi luottaa millään merkillä. Auto kannattaa ostaa olettaen, että se on sitten sellainen kun se koeajolla on.
 
Miksi auton ovet pitäisi saada auki ja kiinni äpistä? Hyvin mulle riittää kun ne aukeaa auton kahvaan koskiessa (tai uudemmissa auton lähelle kävellessä).

Meidän perheessä kaikilla ei ole auton avain aina mukana taskussa, yleensä yhdet tai max kahdet mukana. Yleensä ovet tulee avattua sovelluksesta esimerkiksi mökkimatkalla, kun joku käy kävelemässä koiran kanssa lyhyen lenkin ja auton avaimet ovat ruokakaupassa. Muitakin vastaavia tilanteita kun joku tulee autolle ilman avaimia on. Ihan kiva ominaisuus olla, ei välttämätön.
 
Käytännön kokemus on opettanut minulle aikoja sitten ettei myyjien puheisiin jälkikäteen tulevista ominaisuuksista voi luottaa millään merkillä. Auto kannattaa ostaa olettaen, että se on sitten sellainen kun se koeajolla on.
Tämä. Ja jos joku promisewaren juttu on tärkeä niin puristaa sitten myyjältä jotain kirjallista kauppasopimukseen. Kuitenkin kaikki suulliset maalailut yms lupailut on yhtä tyhjän kanssa. Tänne ei kukaan aadin marmorilla lupaillut mitään kesällä -21 kun tuota mebbiläistä tilailin. Auto on nyt reilu kolmen vuoden pohjalta ollut sellainen mitä pitikin ja vaikeaa repiä mitään isompaa draamaa esilämmityksen puuttumisesta vaikka iso osa ajosuoritteesta tulee talvella pitkää matkaa. Mutta ilmeisesti autoja on monella eri akkukemialla/tekillä, joten vaikea vetää mitään yhtä totuutta kuinka iso ongelma esilämmityksen puuttuminen on isossa kuvassa. Paljon enemmän ärsyttää SOS-puhelu riks-poks "ominaisuus".

Itse en pitäisi ajatuksesta, että mobiiliapilla voi tuosta noin availla ovia yms (ehkä liian lähellä joutuu painimaan noidenkin kanssa). Ainakin toivoisin, että autosta päin on mahdollista rajoittaa mobiiliavaimen ja appin käyttö tarvittaessa. Sitten ihan kiva lisä, että read-onlynä näkee että ovet on kiinni yms.
 
Se mitä minä en tarvitse, ei tarvitse muutkaan.

Sinun näkemyksistäsi en sano mitään. Voit olla tuota mieltä tai olla olematta.

Minulla on taloudessa astianpesukone, Siemens. Sen saa nettiin ja äpillä voi puhelimesta katsoa onko ohjelma käynnissä tai käynnistää koneen. Todella hyödyllinen ominaisuus, ei tarvitse kävellä olohuoneesta keittiöön. Eikä tuosta etäkäynnistyksestä ole mitään iloa, kun ei sitä konetta saa jättää yksin käymään jos taloudessa ei ole ketään kotona.

Vähän samaa on monen auto-äpin kohdallakin: keksimällä keksitään toimintoja joiden hyödyllisyys tai käytettävyys on siinä ja rajoilla että onko niistä mitään hyötyä.
 
Miksi auton ovet pitäisi saada auki ja kiinni äpistä? Hyvin mulle riittää kun ne aukeaa auton kahvaan koskiessa (tai uudemmissa auton lähelle kävellessä).
No jostain syystä ne saattavat silti jäädä auki. Mulla on kessy ja yleensä käytössä automaattilukitus. Silti ovi voi jäädä auki. Äpistä hyvä tarkistaa tämä asia ja laittaa ovet lukkoon jos ne ovat auki. Lisäksi joskus voi olla ulkona ja puhelin on mukana ja tulee joku päähänpisto että haluaa käydä autolla niin sitten se onnistuu puhelimella. Kyllä mä ainakin tykkään että tuollainen mahdollisuus on. Lisäksi se on ihan kiva juttu että jos olet vieraassa kaupungissa ja palloilet ympäri kaupunkia niin äpistä voit katsoa että ai niin se auto on parkissa kadulla x siinä ja siinä kohtaa.
 
Ja nämä ominaisuudet kuitenkin löytyy vanhemmista polttomoottorisista Volkkareista kuten itsellä oli 2019 mallisessa. Sinänsä outoa, että sähköisistä malleista puuttuu paljon ominaisuuksia. Varmaan on juu softa jouduttu tekemään uusiksi mutta lähtökohtaisesti voisi kuvitella, että jos on jo olemassa olevaa toimintoa niin nämä sisällytettäisiin myös uuteen platformiin.
Kaikista hauskinta on se että seuraavaan softaan voi tulla liuta uusia ominaisuuksia mutta sitten jotain vanhoja hyviä ominaisuuksia jää pois. Miksi ei voi tehdä niin että lisätään uusia juttuja poistamatta tai muuttamatta vanhoja.
 
Akun esilämmityksen tärkeys saanut kyllä ylipaisutetun roolin. Näillä kylmillä akuilla ajeltu jo vuosia ja matka etenee, tietty ne ADHD vaivaiset jotka erehtyy sähköauton ostamaan kärsivät tästä pitkillä lapinmatkoillaan.
Samaa mieltä. Omalla ajoprofiililla neljän vuoden aikana olisin akun lämmitystä tarvinnut noin 4-5 kertaa.
 
käytetyt id.t olisi saaneet hyvän kysynnän, jos päivitys olisi toteutunut.
Akun esilämmitys tuskin on suurikaan "este" käytettyjen kysynnälle, vaikka vanhemmissa sitä ei ole. Moni sähköautoa käytettynä hankkiva on ensimmäistään kaupan ja siinä vaiheessa ei tuollainen nyanssi tule edes pieneen mieleen miinus AS porukat, mitä meitä nyt jokunen tuhat on. Klonkswaageni, Skoda ja Tojo on kuitenkin ne perusautomerkit, josta monikin sitä käytettyä katsastaa. Vanhemmissa, tällä hetkellä +3v Vaagenin malleissa ei esilämmitystä ole eikä Tojossa.

Paitsi, että on siis VAGgineissa. Niissä on ollut day 1 automaattinen akun (esi)lämmitys eli ne nostavat akun lämpötilan +3 degC aina ajossa, joten sen kylmemmällä ei tulla laturille jos edes jonniin matkaa on takana. Ihan samoilla puhdeilla ne vanhatkin lämmittävät kuin uudemmatkin (oikealla tosisähköautomiesten esilämmityksellä varustetut) eli 5.5 kW vastuksella, joka alkaa alkaa puhkua kun matkaan lähtee (+ samaa kohti lämmittää myös ajastetussa esilämmityksessä).

Uusissa Klonksvaageneissa on vaan se ero, että akun lämpötilalle on myös toinen lämpötilatavoite eli +25 degC, jonka saa aktivoitua "esilämmitys" toiminnolla.

Niin se +3 --> +25 degC väli ottaa n. 15 min eli lämpiää sellaiset 1,5 degC per min. Nopeammin lämpötila nousee tuossa mitä menee uusien esilämmitykseen ajon aikana (joka tarvitsee puolisen tuntia tai vähän päälle) koska lataushäviöt lämmittävät akkua sen lämmitysvastuksen lisäksi pikalatauksessa. Tuon vartin aikana lataustehokin nousee asteettain lähemmäs sitä lämpöisen akun maksimia mikä se siinä varaustasossa onkaan. Oman empiiriristen havaintojen mukaan lataustehoon tulee sellainen 10-15 min lovi niin että 10-70% välin latausaika nousee kesälatauksien n. 30 min tasosta 40-45 minuuttiin joten ei se nyt kyllä ihan yö ja päivä ole tuon esilämmityksen vaikutus.

Eniten suhteellisesti ylimääräistä aikaa saa laturilla viettää, jos tarvitsee vain pikku siemaisun latausta jotta pääsee perille, siinä ero on luokkaa reilut tuplat kun kesälämpöisellä akulla 10% varaustasossa ottaa oma '22 malli 135 kW ja +3 asteen akunlämmössä lähtöteho on n. 60 kW eli jos tarvis olisi siemaista se 10 kWh niin se tulisi lämpöisellä vajaan 5 min aikana ja talvella joutuu kuppaamaan sen 10 min laturilla kattoon syljeskellen ja kiroten vaagenin ja sen lupaukset sinne minne ei päivä paista 😁

Osan tuosta kiroilusta saa tosin takaisin, koska siihen maagiseen esilämmitykseen menee se 3 kWh or so (tai jopa enemmän riippuen ulkolämpötilasta, akun ja ulkoilman lämpötilaeron jäähdytysvaikutus kasvaa lämpötilaeron mukana), joten sekin on ladattava siinä pitstopissa sen muuten tarvittavan päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Eniten suhteellisesti ylimääräistä aikaa saa laturilla viettää, jos tarvitsee vain pikku siemaisun latausta jotta pääsee perille, siinä ero on luokkaa reilut tuplat kun kesälämpöisellä akulla 10% varaustasossa ottaa oma '22 malli 135 kW ja +3 asteen akunlämmössä lähtöteho on n. 60 kW eli jos tarvis olisi siemaista se 10 kWh niin se tulisi lämpöisellä vajaan 5 min aikana ja talvella joutuu kuppaamaan sen 10 min laturilla kattoon syljeskellen ja kiroten vaagenin ja sen lupaukset sinne minne ei päivä paista 😁
Vielä isompaan eroon päästään, kun tullaan laturille 35-40% akulla. Vanhat MEBIT ottaa sähköä siinä vaiheessa 30kW teholla, kun uusilla pääsee lämmitettynä yli sataseen.
 
Vielä isompaan eroon päästään, kun tullaan laturille 35-40% akulla. Vanhat MEBIT ottaa sähköä siinä vaiheessa 30kW teholla, kun uusilla pääsee lämmitettynä yli sataseen.
Riippuu mikä vanha mebbi, niissä kun on eri akkuversioita. Esim. esilämmittämätön Q4 takaveto ottaa kylmässä selvästi paremmin virtaskaa kuin samanikäinen nelikko, koska niissä on eri akku. Se vajaaveto on ihan hyvä talviratsu ilman akun esilämmitystäkin, esimerkkejä löytyy ihan tältä foorumilta.
 
Kaikista hauskinta on se että seuraavaan softaan voi tulla liuta uusia ominaisuuksia mutta sitten jotain vanhoja hyviä ominaisuuksia jää pois. Miksi ei voi tehdä niin että lisätään uusia juttuja poistamatta tai muuttamatta vanhoja.
Osa näistä ominaisuuksista näyttää riippuvan enemmänkin serverin päästä. Esim. Superb iV näytti äpissä kaikki matkojen tiedot. Enyaq ei näytä mitään. Nyt kuitenkin on lanseerattu Suomessa My Škoda Club, jossa ajetut matkat, kulutustietoineen rekisteröidään "haasteiden" muodossa. Siis auto lähettää matkojen tiedot serverille, mutta äpistä niitä ei näe. Myös lataustiedot on alkaneet näkyä, vaikka auton softa ei ole päivittynyt.
VAG-serverit toimivat vuosia miten sattuu ja olivat vähän väliä nurin. Olisikohan tässä osasyynä halu saada servereiden kuormitusta vähennettyä, jotta tulisi edes jonkinlainen asiakaskokemus?
 
Pari kolme vuotta vanhoja ID4:sia on Suomen liikkeet täynnä ja lisää valuu maahan koko ajan. Tämä on edelleen yksi vaihtoehto nykyisen sähkösitikan tilalle ja tuli sitten mieleen, että voisiko vaihtoehtona olla ostaa moinen Saksasta kesälomareissun yhteydessä ja ajella sillä Suomeen. 30-35k€ hintaluokassa noita on myös meidän markkinoilla ja Mobilesta olen tämänhetkistä tarjontaa katsellut myös, mutta pohdin olisiko tuossa kuitenkaan lopulta mitään järkeä...

Onko kukaan muu seurannut hinnoittelua/varustelua meidän ja Euroopan markkinoiden välillä? Itse jos toisi kohtuullisilla kilsoilla olevan ja ei ihan kulivarusteisen esim. vm. -23 auton, ei mitään liikkeen virhevastuita tietenkään ole, mutta saisiko tuon "puutteen" sitten kuitattua hintaerolla vai ei?
 
Samaa mieltä. Omalla ajoprofiililla neljän vuoden aikana olisin akun lämmitystä tarvinnut noin 4-5 kertaa.
Omalla ajoprofiililla tuosta taas on selvää hyötyä 4-5 kertaa vuodessa eli mennen tullen talvisilla Lapinmatkoilla. Paljon tai vähän, pitkällä matkalla säästetyt minuutit tai tunnit ovat mukavia.

Jonkun kolmannen profiililla tarvetta voi olla vielä paljon useammin.

Haittaa esilämmitysmahdollisuudesta ei kai ole kenellekään.
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1