Vuosi ID.4:llä takana. 6800 km

, keskinopeus 32 km/h ja ympärivuotinen keskikulutus 20,0 kWh/100km (lyhyitä matkoja paljon). Keskinopeus tulee siitä että ajan pääosin 40 km/h rajoitus taajama-alueella.
Noilla lukemilla sanomattakin on selvää ettei auton hankinnassa ykköskriteeri ollut halvin kilometrikustannus vaan mukava auto jolla pääsee huonossa kelissä kulkemaan mukavasti joskus pidemmällekin. Joskus jopa pieni vene perässä. Rahapuolen olen perustellut itselle, että jos vaikka 10 vuotiaana autosta saisi nolla euroa, olisi se silti sama ~5te vuosikustannus arvonalennukselle mitä menetin kun ajoin pitkiä työmatkoja aiemmin vastaavalla uudehkolla diesel/bensa-autolla.
Luonnollisesti iso merkitys oli uteliaisuus uudenlaiseen teknologiaan ja mitä se tuo tullessaan, onko se yhtä juhlaa kun huollon tarve putoaa yms. Heti perään sanon, että voisin ihan hyvin ajaa polttomoottoriautollakin jos omat olosuhteet olisi sellaiselle selvästi suotuisammat. Esimerkkinä voisi olla taloyhtiö, joka ei tarjoa latausmahdollisuutta ollenkaan. Tämän hetkisessä okt elämässä sähköautoilu ei aiheuta mitään haittaa, päinvastoin.
Takaisin ID.4:ään.
Hyvät puolet:
- Lyhyesti sanottuna mainio auto hoitamaan autoilun perustarpeet kiitettävästi, eli tehokas, hyvä ajaa, tilava, mukava, aina vienyt perille.
Huonot puolet:
- 12V akun varaustason valuminen aiheuttaa turhan herkästi tiettyjen ominaisuuksien putoamista pois kun auto seisoo (kessy, internet ainakin).
- Vihaan niitä ratin haptisia nappuloita. Eivät useimmiten reagoi hipaisulla kuiviin sormiini tai sitten en osaa, kankean paineluominaisuuden käyttöyritykset johtavat helposti vääriin toimintoihin kuten jos haluan sammuttaa ratinlämmityksen usein radio vaihtaa kanavaa tai nyt viimeisimpänä se on keksinyt että pikku monitorin view kuvan voi vaihtaa. Arrrgh! VW onneksi on käsittääkseni tajunnut nyt luopua tuosta.
Edit. Voisikohan tuohon vaihtaa Skodan ratin ....
