https://yliteippaus.fi/

Volkswagen ID.4

Minulla on tämä -24 ID4 ihan perusjousituksella ja se ei kolise yhtään. Hitsi kun en löytänyt mistä juuri luin, mutta käsittääkseni ne olisi iskarit jotka kolisee näissä. Koska omani on normaalialustalla, onko sinulla DCC?

Itsellä oli -90 luvulla Vectra johon laitatin uudet tarvikeiskarit, ja ne kolisi takana heti uudesta. Oli kyllä raivostuttava klotina.
Juu DDC alustan ongelma tämä kolina. Toki muissakin on kolinaa mutta se on eri tyyppistä ja sen aiheuttaa jossain vaiheessa antautuvat koiranluut. Tässä vika on venttiilissä joka noita ohjaa tai iskareissa.
 
Meikäläisen autossa noita perinteisiä ominaisuuksia, kessy, sovellus, netti, var.valot jne, mittasivat hallissa yön yli ja latauksessa (ajoakku) olleen auton akun, kuulemma kunnossa?! Mitenkähän saisi uuden akun? (10/-23) Kolinaa takaa koko talven ja niin ollut myös kuulemma Audissa ja Skodassa, ihmetyttää kun missään ei ole saatu selville mikä aiheuttaa. Jos saatte vihiä toivon että kirjoittelisitte tänne. Kesällä ei kuulu niin voimakkaana.
Jaa no kunnossahan se mullakin kait mittausten mukaan oli mutta tappelin tämän asian ja selitin että näitä on takuuseen vaihdettu ja tästä on valmistajan TPI. Niimpä akulle ajettiin ohjelmistoajo ja uusi parempi ja kalliimpi AGM akku laitettiin takuun piikkiin autoon. Näin Skodalla.
 
On se hyvä ettei ole yksin tällaisen kanssa niin tietää ettei ole yksilövika vaan "ominaisuus". Varmaan akun jännite laskee luonnostaan pari desiä kylmyyden takia niin auton logiikka on sitä mieltä, että on paras alkaa pitämään energiasta kaksin käsin kiinni.
Ostin id.3 2023 maaliskuussa. Kevätpakkasilla alkoi 12v akkuvalo palamaan. Takuu oli voimassa, vaihtoivat uuden akun. Syksyllä 2023 alkoi taas varoitusvalo palamaan. Tilasin Lapin akkumaailmasta Artic battwry heaterin ja asensin akkuun. Lämmitin toimii akun virralla termostaatin ja jännitesäätimen (lämmittimeen kuuluvat) avulla. Ei oo varoitusvaloa näkynyt sen koommin. Lämmitin maksoi 119eur+7e postille.
Kytkin akkulaturin kaapeleihin ennen akkukenkien irroitusta, ei tullut herjoja akun irroituksesta.
 
Ostin id.3 2023 maaliskuussa. Kevätpakkasilla alkoi 12v akkuvalo palamaan. Takuu oli voimassa, vaihtoivat uuden akun. Syksyllä 2023 alkoi taas varoitusvalo palamaan. Tilasin Lapin akkumaailmasta Artic battwry heaterin ja asensin akkuun. Lämmitin toimii akun virralla termostaatin ja jännitesäätimen (lämmittimeen kuuluvat) avulla. Ei oo varoitusvaloa näkynyt sen koommin. Lämmitin maksoi 119eur+7e postille.
Kytkin akkulaturin kaapeleihin ennen akkukenkien irroitusta, ei tullut herjoja akun irroituksesta.
Joo, Arctic Heaterista on ollut juttua vag palstalla, toimintaperiaate on minullekin tuttu ja hyvä. Ongelma kai on että takuu menee, ja niin ettei kaikki jämyt suostu asentamaan. On kyllä omankin listan kärjessä ratkaisuna.
 
En tunne auton anatomiaa joten kysyn pystyykö auton ollessa ylhäällä näkemään onko takaiskarin yläkiinnityksessä väljää ( kolina pakkasella)
 
Raitisilmasuodatin oli aika likainen noin vuoden ajojen jälkeen. Ajattelin investoida motonetin halvimman. Katsoin että saatavilla on myös tuollaista kahden suodattimen versiota https://www.motonet.fi/tuote/suodat...82?product=19-00282&fromsparepartssearch=true
Onkohan ihan humpuukkia?

Pyyhkijänsulatkin on aika heikossa hapessa jo , tai tuntuu että eivät olleet uutenanaan hyvät.
Minä hakisin motonetistä tai tilaisin Aeromotorsilta Mann-filterin ferociousplussan - on hyvä suodatin:

 
Sain eilen tuon oman GTX:n ajoon.
Iso ohjelmistopäivitys asentui viimeyönä, kesti lähes 4 tuntia. Kaikki, paitsi navi, toimii nyt kuten pitääkin, olen pääosin erittäin tyytyväinen.

Mutta tuo navi! Kaikki käyttäjäasetukset on päivitetty, homman pitäisi olla kunnossa, mutta navi näyttää auton olevan milloin missäkin n 50 km säteellä oikeasta sijainnista. Yritin etsiä ID-ketjuista tietoja viasta, mutta en osannut ilmeisesti oikeilla sanoilla hakea.
Eli: miten korjata? Mitä vaadin Hediniä tekemään?
 
Luultavasti kattoantenni noilla oireilla. Toinen vaihtoehto on se GPS moduuli itsessään mutta niitä harvemmin on tainnut tarvita vaihtaa. Testerillä tuon näkee kumpi on kyseessä.
 
2024 vuoden ID.4 on nyt useamman kerran katkonut AC-latausta ~93% kohdalle, vaikka latausraja ollut 100%. Sovellus antaa "Virhe ladattaessa. Yritä uudelleen." -ilmoitusta. Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Kiitokset @Zeta ja @Taky , auto menee tänään K-autoon diagnoosiin tuon naviongelman selvityämiseksi.

JA iloinen yllätys paljastui samalla, autossa on 60 kk /100 tkm jatkettu tehdastakuu, joka on voimassa myös Suomessa. Eli takuuajasta ei ole kulunut vielä puoltakaan!
(Käsittämätön tuuri, edellisessä A6 TFSIe:ssä sama iloinen ylläri, autot ostettu jopa samalta myyjältä, Audi oli saksantuonti, tämä Volkkari Itävallasta.)
 
Vuosi ID.4:llä takana. 6800 km :LOL:, keskinopeus 32 km/h ja ympärivuotinen keskikulutus 20,0 kWh/100km (lyhyitä matkoja paljon). Keskinopeus tulee siitä että ajan pääosin 40 km/h rajoitus taajama-alueella.

Noilla lukemilla sanomattakin on selvää ettei auton hankinnassa ykköskriteeri ollut halvin kilometrikustannus vaan mukava auto jolla pääsee huonossa kelissä kulkemaan mukavasti joskus pidemmällekin. Joskus jopa pieni vene perässä. Rahapuolen olen perustellut itselle, että jos vaikka 10 vuotiaana autosta saisi nolla euroa, olisi se silti sama ~5te vuosikustannus arvonalennukselle mitä menetin kun ajoin pitkiä työmatkoja aiemmin vastaavalla uudehkolla diesel/bensa-autolla.

Luonnollisesti iso merkitys oli uteliaisuus uudenlaiseen teknologiaan ja mitä se tuo tullessaan, onko se yhtä juhlaa kun huollon tarve putoaa yms. Heti perään sanon, että voisin ihan hyvin ajaa polttomoottoriautollakin jos omat olosuhteet olisi sellaiselle selvästi suotuisammat. Esimerkkinä voisi olla taloyhtiö, joka ei tarjoa latausmahdollisuutta ollenkaan. Tämän hetkisessä okt elämässä sähköautoilu ei aiheuta mitään haittaa, päinvastoin.

Takaisin ID.4:ään.

Hyvät puolet:
- Lyhyesti sanottuna mainio auto hoitamaan autoilun perustarpeet kiitettävästi, eli tehokas, hyvä ajaa, tilava, mukava, aina vienyt perille.

Huonot puolet:
- 12V akun varaustason valuminen aiheuttaa turhan herkästi tiettyjen ominaisuuksien putoamista pois kun auto seisoo (kessy, internet ainakin).
- Vihaan niitä ratin haptisia nappuloita. Eivät useimmiten reagoi hipaisulla kuiviin sormiini tai sitten en osaa, kankean paineluominaisuuden käyttöyritykset johtavat helposti vääriin toimintoihin kuten jos haluan sammuttaa ratinlämmityksen usein radio vaihtaa kanavaa tai nyt viimeisimpänä se on keksinyt että pikku monitorin view kuvan voi vaihtaa. Arrrgh! VW onneksi on käsittääkseni tajunnut nyt luopua tuosta.
Edit. Voisikohan tuohon vaihtaa Skodan ratin .... :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä 29kk ja 115tkm. Keskikulutus 19,5kWh. Näillä ajoilla voittaa kulutuksessa aiemman polttomoottorin 80€ vs 450€. Arvonalenemasta ei kannata puhua samana pä8vänä…
 
Ensimmäistä sähköautoa ostamassa ja kalkkiviivoille nyt päätynyt ID.4 GTX.
Aika paljon näyttää olevan -22 mallisia myynissä joten onko nämä just sellaisia että takuu loppunut?

Nelivetoista mallia sähköjakkaroilla on menopeli mitä katsellut että max 60tkm ajettuna.

Olikos näissä nyt jotakin mitä kannattaa koeajossa tsekata? FL ilmeisesti tullut -24-> mutta omat rahat riittää maximissaan -23 mallisiin..
 
Hyvä auto, mutta takuut lienee loppu. Lopulta hyvinkin viattomia olleet. Latausnopeus talvella kehnohko, mutta muuten kyllä erinomainen.
 
Ensimmäistä sähköautoa ostamassa ja kalkkiviivoille nyt päätynyt ID.4 GTX.
Aika paljon näyttää olevan -22 mallisia myynissä joten onko nämä just sellaisia että takuu loppunut?

Nelivetoista mallia sähköjakkaroilla on menopeli mitä katsellut että max 60tkm ajettuna.

Olikos näissä nyt jotakin mitä kannattaa koeajossa tsekata? FL ilmeisesti tullut -24-> mutta omat rahat riittää maximissaan -23 mallisiin..

8vuoden akkutakuu noissa kuitenkin on, eli 2030 vuoteen asti -22 mallisella / km rajan ylittyessä.
 
Ensimmäistä sähköautoa ostamassa ja kalkkiviivoille nyt päätynyt ID.4 GTX.
Aika paljon näyttää olevan -22 mallisia myynissä joten onko nämä just sellaisia että takuu loppunut?

Nelivetoista mallia sähköjakkaroilla on menopeli mitä katsellut että max 60tkm ajettuna.

Olikos näissä nyt jotakin mitä kannattaa koeajossa tsekata? FL ilmeisesti tullut -24-> mutta omat rahat riittää maximissaan -23 mallisiin..
Hyvin pitkälti samoilla spekeillä etsittin myös meille GTX:ää. Valitettavasti sähköpenkit jäi uupumaan, mutta säädettävä alusta ja kattoikkuna tuli tilalle. Auton kävin noutamassa toissapäivänä.
Etsintäprosessista huomioita:
- lähes kaikki myynnissä olevat ovat käytettyinä tuotuja. Tuosta on se hyvä puoli, että varsinkin Saksan / Itävallan -tuonneissa saatta löytyä jatkettu takuu. Omassani on 5v/100 tkm, mistä myyjä ei tiennyt, mutta mikä selvisi paikallisella marmorilla kysyttäessä. Toivottavasti ei tarvitse, mutta jos tarvitsee, niin saattaa olla tuhansien eurojen arvoinen.
- AR HUD on mielestäni erinomainen, siitä kannataa maksaa jotain extraa, kuten tietysti myös sähköpenkeistä
- vetokoukkua ei saa jälkiasennettua, eli jos tarvetta, on oltava tehdasasenteinen
- hyvät yksilöt sopivilla varusteilla ”ostetaan laivaan”. Itse myöhästyin kahden yksilön kanssa. Eli kun sopiva löytyy, ei ole aikaa aikailla (ai autokauppako muka ei käy!)

Onnea hankintaan!
 
Hyvin pitkälti samoilla spekeillä etsittin myös meille GTX:ää. Valitettavasti sähköpenkit jäi uupumaan, mutta säädettävä alusta ja kattoikkuna tuli tilalle. Auton kävin noutamassa toissapäivänä.
Etsintäprosessista huomioita:
- lähes kaikki myynnissä olevat ovat käytettyinä tuotuja. Tuosta on se hyvä puoli, että varsinkin Saksan / Itävallan -tuonneissa saatta löytyä jatkettu takuu. Omassani on 5v/100 tkm, mistä myyjä ei tiennyt, mutta mikä selvisi paikallisella marmorilla kysyttäessä. Toivottavasti ei tarvitse, mutta jos tarvitsee, niin saattaa olla tuhansien eurojen arvoinen.
- AR HUD on mielestäni erinomainen, siitä kannataa maksaa jotain extraa, kuten tietysti myös sähköpenkeistä
- vetokoukkua ei saa jälkiasennettua, eli jos tarvetta, on oltava tehdasasenteinen
- hyvät yksilöt sopivilla varusteilla ”ostetaan laivaan”. Itse myöhästyin kahden yksilön kanssa. Eli kun sopiva löytyy, ei ole aikaa aikailla (ai autokauppako muka ei käy!)

Onnea hankintaan!
Paljonkos tuli hintaa ja mitäs mittarissa oli?

Tuota säädettävää alustaa ei myynti-ilmoituksissa kovin useasti ole tullut vastaan. Sitä tuskin kuvista voi päätellä onko vai ei ..
 
Paljonkos tuli hintaa ja mitäs mittarissa oli?

Tuota säädettävää alustaa ei myynti-ilmoituksissa kovin useasti ole tullut vastaan. Sitä tuskin kuvista voi päätellä onko vai ei ..
01/2023 käyttöönotettu, 31 tkm ajettu, yksillä 21” renkailla, ylimääräinen 1000 egen 3-vaihe laturipaketti mukana, sääd alusta, lasikatto, HUD, koukku, ”virheetön”. Alle 40 isoo euroo jäi hinta. Ja tosiaan tuo 5v takuu oli positiivinen yllätys.
 

Liitteet

  • IMG_0095.png
    IMG_0095.png
    1,4 MB · Katsottu: 98

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1