https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Volkswagen ID.4

Näin se varmaan olisi mutta kun huollon kanta on se, että lataa ulkoisella laturilla 12-v akku niin ei tässä mitään voi. Tai sitten pitää ottaa se riski, että vie vian etsintään ja on valmis kaivamaan kuvetta. Pahimmassa tapuksessa maksat sen 300 etsinnästä, 200 akusta ja 200 työstä. Ihanan halpa ja hyvä että on takuu😀
Itse ajattelin toimia kuten ohjekirja sanoo, eli että jos keltainen 12V varoitusvalo ei lähde pois melko pian lataamalla esim kun kytkee autoon virrat tai punainen varoitusvalo tulee, niin sitten auto huoltoon.

Minulle ei edes keltaista vielä ole tullut, ainoana ongelma nuo tutut tippuvat fiitserit. Ajelen lyhyitä matkoja, ja selkeästi huomaa että ne fiitserit palaa jos on virrat pidempään päällä lämpöisessä, mutta katoaa helposti kun auto seisoo kylmässä.
 
Siis jos polttis volkkarissa olisi niin, että joudut myös lataamaan 12v akkua kotona, niin kyllähän se olisi saman klikkiotsikon paikka.
 
Auto laitettu illalla ac lataukseen, virtaa rajoituttu että 12-v akku saisi myös virtaa. Lataus loppunut joskus kello 2 yöllä. Aamulla autoon ei saa yhteyttä, 12-v akussa ei virtaa. Ei toimi kessyt, pakkasta -5. No onneksi ne nyt ilmat nyt lahtuu niin alkaa varmaan taas nämäkin toiminaan.

Autolla ajettu eilen noin 100km/1,5h, joten luulisi kaiken olevan kohdillaan.
Sama juttu eilen Enyaqissa. Katsoin testerillä ja 12V akun varaus oli 92% ja lämpötila -4°C auton mukaan. Tunti ajon päättymisen jälkeen ei etäyhteyttä suostuttu muodostamaan:
"Remote car control -near battery limit
Jotkin palvelut on poistettu käytöstä liiallisen etäkäytön välttämiseksi Voit nollata akun suojausrajan ajamalla autolla tai lataamalla sitä
Tämä toiminto estää etäkäytön ja ehkäisee siten akun tyhjentymistä".
Tämä on jotain softapaskaa, koska akku on auton tietojen perusteella ok.
 
Kun akku on kylmä, on sen virran vastaanottokyky erittäin alhainen. Tunnin kahden ajot ei lataa käytännössä vielä mitään. Jotenkin tuntuu, ettei auto sitä lataa oikein eikä täyteen. Siksi on helpompi laittaa yöksi ulkoiseen laturiin.
 
Viikolla tuli päivitys 3.7 versioon, edellinen oli 3.5. Muuta eroa en ole huomannut kuin jarrukäyttäytymisessä. VAG ”blended braking” on tähän mennessä ollut vähän ”pehmeä” siinä viimeisessä pysähtymisestä. Siis jos jarruttaa vaikka jonon päähän silleen pehmeästi, että saa max regenit talteen niin hidastuvuus juuri ennen pysähtymistä on aiemmilla versioilla tuntunut heikkenevän ja poljinta on pitänyt pikkuisen polkaista enemmän kun edellä menevän perä alkaa lähestyä uhkaavasti.

Nyt versiolla 3.7 tuon olen huomannut muuttuneen eli em. tilanteessa ei tarvitse jarrupainetta lisätä vaan jarrut haukkaavat itsekseen aika agressiivisesti. Jopa niin, että jo selkärankaan iskostunut pieni jarrupaineen lisäys ennen pysähtymistä aiheuttaa nyt aivan äkkipysähdyksen. Pari päivää meni poisoppia ja alkaa luottamaan uuteen jarrujen toimintatapaan. Ei tarvitse lisäjarrupainetra vaan jopa hieman keventää juuri ennen pysähtymistä.

Näin ainakin omien kokemuksieni mukaan omalla autoyksilölläni, oletteko huomanneet saman?
 
Onko foorumilaisilla kokemusta tuosta DCC:stä, onko osoittautunut hyödylliseksi lisävarusteeksi?
 
Mulla oli tuo nelosessa ja tykkäsin kovasti. Pystyi säätämään joka tilanteeseen auton mukavaksi. Vaikuttaa ihan oikeasti ajotuntumaan. Suosittelen.
Jos taas aina ajaa keskiasetuksilla, niin turhaksihan tuo jää.
 
Oikeastaan volkkari kuin volkkari, DCC on testien perusteella kiva varuste etenkin Suomessa kun tiestö vaihtelee ja tarpeet vaihtelee.

Sunnuntaina kruisaillessa jos haluaa pehmeää, niin sieltä vaan comfortti päälle. Jos taas tuleekin tarve aktiivisemmin päästä zoom-zoomaileen, niin sportilla etenemään. Tuo vaikutus käytökseen kuitenkin on ihan tuntuva.
 
Oikeastaan volkkari kuin volkkari, DCC on testien perusteella kiva varuste etenkin Suomessa kun tiestö vaihtelee ja tarpeet vaihtelee.

Sunnuntaina kruisaillessa jos haluaa pehmeää, niin sieltä vaan comfortti päälle. Jos taas tuleekin tarve aktiivisemmin päästä zoom-zoomaileen, niin sportilla etenemään. Tuo vaikutus käytökseen kuitenkin on ihan tuntuva.
Paitsi että näissä MEB-alustaisissa se DCC:n vaikutus on huomattavasti vähäisempi, kuin esim. MQB-alustaisissa. Esim. Superbista tulee melkoinen lulla comfortilla. Se pompsahtelee hassusti jokaisessa hidastetöyssyssä. Jos taas haluaa simuloida Tesla MY:tä, niin voi laittaa sportin, mutta ei ihan päästä Teslan tasolle kovuudessa. Näistä MEB-kotteroista ei lullaa saa comfortin ääriasennnossakaan (individualin kautta). Vaatii teräviä kuoppia tai hidasteita, että eroa sportin äärilaitaan alkaa löytyä.
 
Paitsi että näissä MEB-alustaisissa se DCC:n vaikutus on huomattavasti vähäisempi, kuin esim. MQB-alustaisissa. Esim. Superbista tulee melkoinen lulla comfortilla. Se pompsahtelee hassusti jokaisessa hidastetöyssyssä. Jos taas haluaa simuloida Tesla MY:tä, niin voi laittaa sportin, mutta ei ihan päästä Teslan tasolle kovuudessa. Näistä MEB-kotteroista ei lullaa saa comfortin ääriasennnossakaan (individualin kautta). Vaatii teräviä kuoppia tai hidasteita, että eroa sportin äärilaitaan alkaa löytyä.
Tottakai autokohtaisia eroja on. Polttiksissa suhteessa pienempi omamassa vaikuttaa asiaan mutta MEB-alustaisissa se patteri painaa senverta että alustan "tasaisuus" voi tuoda fiilistä että vaikutus on pienempi. Toisaalta renkaat on toisenlaisia kuten myös auton painojakauma vakiona.

Yhtä kaikki - DCC:llä voit vaikuttaa alustan tuntumaan. Vakioalustalla olet tehtaan alustainsinöörin päätösten varassa, ellet kuluta alustakaupan saranoita...
 
Jos taas aina ajaa keskiasetuksilla, niin turhaksihan tuo jää.
Jää siinä osa ominaisuuksista hyödyntämättä mutta eroa vakioalustaan on silti, vaikka säätöihin ei koskisi ikinä. Olipa asetus mikä tahansa niin tuo DCC säätää koko ajan lennossa iskareiden vaimennuksia sen mukaan ollaanko kaarteessa, jarrutetaanko, kiihdytetäänkö jne. Perusalustalla vaimennus on aina sama vakio joka tilanteessa.

Onko tuossa sitten kuinka iso ero ajotuntumassa, siitä ei aavistustakaan kun en ole koskaan ajanut samaa automallia peräkkäin molemmilla vaihtoehdoilla. Ainakin teoriassa eroa kuitenkin on.
 
Tottakai autokohtaisia eroja on. Polttiksissa suhteessa pienempi omamassa vaikuttaa asiaan mutta MEB-alustaisissa se patteri painaa senverta että alustan "tasaisuus" voi tuoda fiilistä että vaikutus on pienempi. Toisaalta renkaat on toisenlaisia kuten myös auton painojakauma vakiona.

Yhtä kaikki - DCC:llä voit vaikuttaa alustan tuntumaan. Vakioalustalla olet tehtaan alustainsinöörin päätösten varassa, ellet kuluta alustakaupan saranoita...
Juurikin näin. Paras alusta dcc: llä oli Passat tuplaturbo nelivedolla. Mallia en nyt muista, mutta hv oli 241
 
Uusi bugi, näyttö ei käynnisty. Ei lähtenyt toimimaan autosta poistumisella. Toivotaan että aamulla toimii. Haittapuolena se, perseenlämmitintä ei saa pois päältä. Boottikaan ei äkkiseltään auttanut.
 
Ettei ihan käyttöohjeessa ollut. Se ymmärtää tosi laajasti komentoja: käsiä/persettä palelee, penkinlämmitin pois, mulla on hiki jne.
 
Itellä on nyt tänä vuonna kaikki sovelluksesta ajastetut lataukset päättyneet virheeseen, yht 4 kpl. Aiemmin epäonnistui satunnaisesti kuten täällä siitä kerroin.

Ehdotettuun lukitusongelmaan en usko koska töpseliä laitettaessa lataus käynnistyy aina ongelmitta ilman ajastusta sekä ennen ajastusta. Ajastustahan ei voi sovelluksesta ilman, että lataus käynnistyy ensin.

Latauksen pystyy pysäyttämään tai käynnistämään sovelluksesta koska vaan. Jos ssetan lähtöajan ja haluan auton lähtöhetkellä ladattuna tiettyy prosenttiin niin wattiakaa ei akkuun mene ja laturi vilkuttaa punaista. Töpselin kun irroittaa ja laittaa takaisin, alkaa lataus.

Laturina siis perus Elli.
 
Viimeksi muokattu: