https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagen Golf R vuokra-autona....

J

Johan

Vieras
Autoveron lumotussa maassa moni hauskempi menopeli jää autoveron takia haaveeksi. Päätin itse vuokrata R-Golfin neljäksi päiväksi, reittivalinta oli täysin auki mutta sen tiesin että matka alkaisi Münchenin kentältä 9.4, ja loppuu samassa paikassa neljä päivää myöhemmin. 280€ vuokrahintaan (Avis Select) sisältyy 2000km. Tarkoituksena oli yksinkertaisesti nauttia ajamisesta ja ottaa valokuvia ja videoita matkan varrelta.

Neljän päivän alppiseikkailu on nyt ohi, palasin Suomeen eilen. Matkan aikana ehdin ajaa yhteensä 1888 km, reilu 100km jäi siis "käyttämättä". Yhteenvetona voin heti alkuun todeta että Golf R on kyllä aivan mahdottoman hieno paketti, ihan täydellisen skizo auto joka nappia painamalla muuttaa ilmeensä tavallisesta perheautosta kompaktiksi sporttiautoksi. Kyseinen vuokraauto sisälsi käytännössä kaikki lisävarusteet mitä pystyy tilaamaan, oli DCC alustaa, sähköistä kattoluukkua, nahkasportti-penkkejä, Dynaudio poppivehkeet, Navia, kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät, 19 vanteet jne jne. Auto oli varustettuna DSG vaihteistolla, alla pyöri Michelin Pro Alpin euro-kitkat.



Auton ulkonäkö on hillitty mutta samalla sporttinen, musta ulkoväri sopi tähän hienosti. Sisusta oli sekin täysin musta, tyylikkään näköinen ja R-nahkapenkit ovat paljon arvokkaamman näköiset kuin vakio R-penkit mitkä minulle oli pieni pettymys. Kattoluukku/ikkuna toi avaruutta ja valoa autoon, todella mukava varuste. Auton sisälle kulkevat moottoriäänet ovat tietysti keinotekoiset, mutta mikäs siinä. Comfort/Normal moodissa moottorin murina oli hillitty mutta silti sporttinen, Race modessa sekä äänenvoimakkuus että pärinät ja pauket lisääntyivät melkoisesti. Juuri näin! DSG vaihteisto on vuosien aikana parantunut varsinkin arkiajossa, tässä oli vielä vanha 6-lovinen märkä laatikko. Välitys oli tiheä, kutosella ajaessa kierrokset oli korkeammalla kuin pirkka-volkkarissa.

DCC alustaa en ollut aikaisemmin kokeillut, suhtauduin siihen alkuun skeptisesti. Mutta ihan turhaan. Aivan mainio härpäke. Comfort moodi tekee arkiajosta todella mukavaa, normialustaan verrattuna ero on helppo todeta. Vauhdin lisääntyessä normal moodi vähentää auton niiausta, sport moodi soveltuu ehkä ratakäyttöön, sileälläkin siviilitiellä alusta on tässä liian kova, pomppuinen meno hidastaa menoa. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!



Ja se suorituskyky, jumakauta että se kulkee iloisesti! Autobaanalla pääsi kokeilemaan suorituskykyä, kiihtyvyys on ”riittävä”. Ero normiautoon huomaa selvimmin 150kmh jälkeen jolloin monessa autossa kiihtyvyys jo alenee. Huippuja en uskaltanut kokeilla, 240kmh mittarivauhdissa kiihtyvyys oli vielä selkeä.

Autobaanan jälkeen kurvasin mutkaisia alppiteitä pari päivää, matkalta kertyi yli 100GB videomatskua mikä tätä kirjottaessa on siirtymässä tietokoneeseen. Huhtikuu on hyvä aika käydä ajamassa alpeilla, liikennettä on vielä todella vähän, tosin moni alppi-passi on vielä suljettu. Grimselpass oli auki Bernin puolelta Räterichsboden voimalaitokseen saakka. Ja puoli kahdeksalta aamulla tie oli täysin tyhjä....

Yhden lyhyen klipin latasin jo nettiin:
https://www.instagram.com/p/BSwgEvmFNdY/
Linkitän pidemmän videon tänne kunhan saan muutaman asiakasprojektin valmiiksi ensin.

Golfin Dynaudio-järjestelmä oli sekin positiivinen yllätys, taajuusvaste ja äänikuva oli luonnonmukainen. Minulla oli edellisessä autossa (Audi A3) B&O järjestelmä, siihen verrattuna Golfin Dynaudio järjestelmä on selkeästi parempi. Siinä missä B&O:n saundi on melko raaka ja rasittava, Dynaudio oli rauhallisempi ja luontevampi soundiltaan. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!

Auton kulutus oli ehkä se mitä yllätti eniten. Koko minun matkani aikana ajotietokone näytti 8,8 keskiarvoa joka siis sisälsi 1888 vauhdikasta kilometriä. Matkan loputtua ynnäsin kilometrit ja litrat, matkan aikana bensaa kului 171,8 litraa, todellinen keskikulutus siis 9,1 l/100km. Ajotietokoneen kulutus oli siis melko lähellä oikeaa lukua. Keskiviikkoaamuna ajoin kylmästartin jälkeen 23km 55kmh keskivauhdilla sisältäen 80kmh rajoitusta, kaupunki ajelua ym. Siis normiajoa. Tämän pätkän keskiarvo oli 6,8. Käytännön kulutus on todella lähellä omaa autoa joka tällä hetkellä on Passat 1.4 TSI 4motion. Ilmoitettu kulutus näille kahdelle eroaa huomattavasti enemmän.

Matkasta ja autosta jäi kaikenkaikkiaan todella positiivin fiilis, joka aamu oli mahtava fiilis herätä ja tietää että pääsen tänäänkin nauttimaan tästä upeasta autosta keväisissä alppimaisemissa!



 
Mistä tälläsen vuokra-auton voi ostaa....? Sais halvalla vähän ajetun...?
 
Mainio tarina ja oikea automiehen loma  ;D

Saksasta tosiaan saa edullisesti kunnon kalustoa vuokralle. Jos haluaa muutaman päivän ajella, niin lennot ja majoitukset saa samaan hintaan kuin vastaavan auton vuokraisi Suomesta. Jos edes ylipäätään löytää. Tämä on myös hyvä tapa kokeilla erilaisia unelma-autoja omaksi ostamisen sijaan. Minulle esimerkiksi viikko Range Sportin ratissa riitti. Enää en haaveile Rangesta. Sen sijaan Audi S3 jäi mieleen...Saisikohan joskus hankittua kakkosautoksi  ;)
 
Olipa innostava kertomus, minkä seurauksena tuli varattua loppukesälle lennot Muncheniin. Aviksen golperot tosin näytti siellä olevan manuaaleja. Pitää vielä miettiä vaihtoehtoja avot 400-sarja ja musse, vai R. Näytti 7 päivän vuokraus sisältävän 4000 kilsaa.
 
jantsa sanoi:
Olipa innostava kertomus, minkä seurauksena tuli varattua loppukesälle lennot Muncheniin. Aviksen golperot tosin näytti siellä olevan manuaaleja. Pitää vielä miettiä vaihtoehtoja avot 400-sarja ja musse, vai R. Näytti 7 päivän vuokraus sisältävän 4000 kilsaa.

Hieno juttu, saat varmasti hienon matkan! Münchenistä varasin myös Golfin, varauksessa luki manuaalivaihteisto mutta auto olikin DSG. Katsoin just Aviksen sivuja, Saksan Avis Select tarjonta onkin lisääntynyt tällä viikolla, nyt löytyy useita hienoja vaihtoehtoja:
https://www.avis.de/rund-um-avis/mietwagen/select-series/deutschland-und-oesterreich
Jan niinkuin tuolla sivulla lukee sekä GTI että R:ä on DSG:llä.

Kannattaa varautua siihen että juuri haluamasi malli saattaa olla varattuna, Aviksen varausjärjestelmä ei näytä mitkä autot ovat vapaana, vaan pitää laittaa kysely ja katsoa jos se on vapaana.

4000 kilsaa riittää jo vähän pitempään reissuun!
 
^Laitoin vielä Avikselle kyselyä, kun en ole ihan varma saako tuolla autolla mennä Italian puolelle.
 
Todennäköisesti ei saa. Yleensä kaikki premiumit ovat kieltolistalla.

Kannattaa vilkaista myös Sixtin ja Europcar Selection valikoimat.
 
Uskoisin että Italia on OK Golfilla, katsoin just omat vuokrauspaperit läpi eikä siellä ollut mitään mainintaa ettei Italia olisi OK. Italiasta sanottiin näin
"Entries to Italy (I), Southern France (F) and San Marino (RSM) are only allowed for vehicles up to executive class."
 
Johan sanoi:
Uskoisin että Italia on OK Golfilla, katsoin just omat vuokrauspaperit läpi eikä siellä ollut mitään mainintaa ettei Italia olisi OK. Italiasta sanottiin näin
"Entries to Italy (I), Southern France (F) and San Marino (RSM) are only allowed for vehicles up to executive class."

Luin saman, mutta mihin luokkaan R luetaan? Aviksen hinta/kilsat on aika kiinnostava.
 
En osaa sanoa. Liitteenä se osa vuokrasopimuksesta joka kertoo maa-rajoituksista
 

Liitteet

  • Screenshot 2017-04-14_22-38-16.png
    Screenshot 2017-04-14_22-38-16.png
    30 KB · Katsottu: 177
Avis näyttäisi sallivan Golf R viennin Italiaan. Ei sitä Executivena voi pitää  :) Tsekki. Unkari, etc. näyttivät olevan kiellettyjä jopa tavallisella Golfilla.

Jonkin verran näissäkin on eroja vuokraamoiden välillä. Hertz ei esim. anna viedä Saksata Italian puolelle mitään Bemaria tai Mersua.
 
Itse vuokrasin kerran Munchenin kentältä Porsche Cayenne turbon.
Sen sai viedä Italiaan mutta ei ex-itäblokin maihin. Eikä missään nimessä moottoriradalle!
Autossa oli satelliittipaikannin ja tehtiin hyvin selväksi että American Expressiltäni veloitettaisiin muutama kymppitonni jos näin sattuisi käymään.

Edellisellä viikolla joku oli vienyt Bentleyn jonnekin Sloveniaan missä auto oli varastettu. Vakuutus ei ehtojen mukaan korvannut joten tuliterän Bentleyn verran tuli vuokraajalle maksettavaa.....
 
Perkele tässähän olis ideaa kesäloman viettoon. Lentää Saksaan ja vuokrata sieltä joku tykki auto viikoksi ja tehdä iskuja lähialueelle.

Jotenkin niin kyllästyny noihin rantalomiin ja viimekesän Bulgarian reissun traumat eivät ole vieläkään täysin hälvenneet.
 
Vaimolle kun tämän innostamana reissua ehdotin, niin tuli kommentti "ota sellainen auto mikä kulkee, niin et valita koko ajan" 8) Viimeksi oli viikon Opel Astra ja kieltämättä tuskaa oli, vaikka perässä luki hienosti TURBO.
 
Aika surkealta tuntuu tuo AVISin asiakaspalvelu. Ennen varausta ei saa vastauksia kuin maksullisesta puhelinnumerosta, sähköposteihin tulee vain vastaus että soita tuonne. Tein varauksen Golf R:stä viikko sitten ja sain ilmoituksen että rajallisen saatavuuden vuoksi varaus vahvistetaan 72 tunnin kuluessa, no mitään ei ole kuulunut.

Ja luonnollisesti kaikki www-sivut sekä kommunikaatio on Saksaksi.
 
d3nver sanoi:
Aika surkealta tuntuu tuo AVISin asiakaspalvelu. Ennen varausta ei saa vastauksia kuin maksullisesta puhelinnumerosta, sähköposteihin tulee vain vastaus että soita tuonne. Tein varauksen Golf R:stä viikko sitten ja sain ilmoituksen että rajallisen saatavuuden vuoksi varaus vahvistetaan 72 tunnin kuluessa, no mitään ei ole kuulunut.

Ja luonnollisesti kaikki www-sivut sekä kommunikaatio on Saksaksi.

Ei ole vastausta kuulunut. Lupasivat vastata 5 arkipäivässä, joten jos sitten maanantaina.
 
ikävä kuulla että kestää noinkin kauan saada vastauksia. Itse sain vahvistuksen vuorokaudessa.

Tuliko siihen Italiassa ajamiseen vahvistusta?
 
^Ei ole tullut. Suomessa ei tiedetä ja Saksa ei vastaa meileihin.
 
Lukuisiin lähettämiini sähköposteihin ei ole vastattu mitään joten otin ja soitin tänään tuonne Saksaan, tovin robotille juteltuani sain ihmisen langanpäähän joka vahvisti 10 päivää sitten tekemäni varaukseni ja sain varauskoodin sähköpostiinkin.

Eli asiakaspalvelu toimii ainoastaan puhelimitse.
 
Ei ollut Golffia vapaana, mutta varasin BMW 4er Cabrioletin. Kai tuollakin pärjää 8 päivää.