J
Johan
Vieras
- 13.4.2017 klo 22:14 / Volkswagen Golf R vuokra-autona....
Autoveron lumotussa maassa moni hauskempi menopeli jää autoveron takia haaveeksi. Päätin itse vuokrata R-Golfin neljäksi päiväksi, reittivalinta oli täysin auki mutta sen tiesin että matka alkaisi Münchenin kentältä 9.4, ja loppuu samassa paikassa neljä päivää myöhemmin. 280€ vuokrahintaan (Avis Select) sisältyy 2000km. Tarkoituksena oli yksinkertaisesti nauttia ajamisesta ja ottaa valokuvia ja videoita matkan varrelta.
Neljän päivän alppiseikkailu on nyt ohi, palasin Suomeen eilen. Matkan aikana ehdin ajaa yhteensä 1888 km, reilu 100km jäi siis "käyttämättä". Yhteenvetona voin heti alkuun todeta että Golf R on kyllä aivan mahdottoman hieno paketti, ihan täydellisen skizo auto joka nappia painamalla muuttaa ilmeensä tavallisesta perheautosta kompaktiksi sporttiautoksi. Kyseinen vuokraauto sisälsi käytännössä kaikki lisävarusteet mitä pystyy tilaamaan, oli DCC alustaa, sähköistä kattoluukkua, nahkasportti-penkkejä, Dynaudio poppivehkeet, Navia, kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät, 19 vanteet jne jne. Auto oli varustettuna DSG vaihteistolla, alla pyöri Michelin Pro Alpin euro-kitkat.
Auton ulkonäkö on hillitty mutta samalla sporttinen, musta ulkoväri sopi tähän hienosti. Sisusta oli sekin täysin musta, tyylikkään näköinen ja R-nahkapenkit ovat paljon arvokkaamman näköiset kuin vakio R-penkit mitkä minulle oli pieni pettymys. Kattoluukku/ikkuna toi avaruutta ja valoa autoon, todella mukava varuste. Auton sisälle kulkevat moottoriäänet ovat tietysti keinotekoiset, mutta mikäs siinä. Comfort/Normal moodissa moottorin murina oli hillitty mutta silti sporttinen, Race modessa sekä äänenvoimakkuus että pärinät ja pauket lisääntyivät melkoisesti. Juuri näin! DSG vaihteisto on vuosien aikana parantunut varsinkin arkiajossa, tässä oli vielä vanha 6-lovinen märkä laatikko. Välitys oli tiheä, kutosella ajaessa kierrokset oli korkeammalla kuin pirkka-volkkarissa.
DCC alustaa en ollut aikaisemmin kokeillut, suhtauduin siihen alkuun skeptisesti. Mutta ihan turhaan. Aivan mainio härpäke. Comfort moodi tekee arkiajosta todella mukavaa, normialustaan verrattuna ero on helppo todeta. Vauhdin lisääntyessä normal moodi vähentää auton niiausta, sport moodi soveltuu ehkä ratakäyttöön, sileälläkin siviilitiellä alusta on tässä liian kova, pomppuinen meno hidastaa menoa. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!
Ja se suorituskyky, jumakauta että se kulkee iloisesti! Autobaanalla pääsi kokeilemaan suorituskykyä, kiihtyvyys on ”riittävä”. Ero normiautoon huomaa selvimmin 150kmh jälkeen jolloin monessa autossa kiihtyvyys jo alenee. Huippuja en uskaltanut kokeilla, 240kmh mittarivauhdissa kiihtyvyys oli vielä selkeä.
Autobaanan jälkeen kurvasin mutkaisia alppiteitä pari päivää, matkalta kertyi yli 100GB videomatskua mikä tätä kirjottaessa on siirtymässä tietokoneeseen. Huhtikuu on hyvä aika käydä ajamassa alpeilla, liikennettä on vielä todella vähän, tosin moni alppi-passi on vielä suljettu. Grimselpass oli auki Bernin puolelta Räterichsboden voimalaitokseen saakka. Ja puoli kahdeksalta aamulla tie oli täysin tyhjä....
Yhden lyhyen klipin latasin jo nettiin:
https://www.instagram.com/p/BSwgEvmFNdY/
Linkitän pidemmän videon tänne kunhan saan muutaman asiakasprojektin valmiiksi ensin.
Golfin Dynaudio-järjestelmä oli sekin positiivinen yllätys, taajuusvaste ja äänikuva oli luonnonmukainen. Minulla oli edellisessä autossa (Audi A3) B&O järjestelmä, siihen verrattuna Golfin Dynaudio järjestelmä on selkeästi parempi. Siinä missä B&O:n saundi on melko raaka ja rasittava, Dynaudio oli rauhallisempi ja luontevampi soundiltaan. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!
Auton kulutus oli ehkä se mitä yllätti eniten. Koko minun matkani aikana ajotietokone näytti 8,8 keskiarvoa joka siis sisälsi 1888 vauhdikasta kilometriä. Matkan loputtua ynnäsin kilometrit ja litrat, matkan aikana bensaa kului 171,8 litraa, todellinen keskikulutus siis 9,1 l/100km. Ajotietokoneen kulutus oli siis melko lähellä oikeaa lukua. Keskiviikkoaamuna ajoin kylmästartin jälkeen 23km 55kmh keskivauhdilla sisältäen 80kmh rajoitusta, kaupunki ajelua ym. Siis normiajoa. Tämän pätkän keskiarvo oli 6,8. Käytännön kulutus on todella lähellä omaa autoa joka tällä hetkellä on Passat 1.4 TSI 4motion. Ilmoitettu kulutus näille kahdelle eroaa huomattavasti enemmän.
Matkasta ja autosta jäi kaikenkaikkiaan todella positiivin fiilis, joka aamu oli mahtava fiilis herätä ja tietää että pääsen tänäänkin nauttimaan tästä upeasta autosta keväisissä alppimaisemissa!
Neljän päivän alppiseikkailu on nyt ohi, palasin Suomeen eilen. Matkan aikana ehdin ajaa yhteensä 1888 km, reilu 100km jäi siis "käyttämättä". Yhteenvetona voin heti alkuun todeta että Golf R on kyllä aivan mahdottoman hieno paketti, ihan täydellisen skizo auto joka nappia painamalla muuttaa ilmeensä tavallisesta perheautosta kompaktiksi sporttiautoksi. Kyseinen vuokraauto sisälsi käytännössä kaikki lisävarusteet mitä pystyy tilaamaan, oli DCC alustaa, sähköistä kattoluukkua, nahkasportti-penkkejä, Dynaudio poppivehkeet, Navia, kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät, 19 vanteet jne jne. Auto oli varustettuna DSG vaihteistolla, alla pyöri Michelin Pro Alpin euro-kitkat.

Auton ulkonäkö on hillitty mutta samalla sporttinen, musta ulkoväri sopi tähän hienosti. Sisusta oli sekin täysin musta, tyylikkään näköinen ja R-nahkapenkit ovat paljon arvokkaamman näköiset kuin vakio R-penkit mitkä minulle oli pieni pettymys. Kattoluukku/ikkuna toi avaruutta ja valoa autoon, todella mukava varuste. Auton sisälle kulkevat moottoriäänet ovat tietysti keinotekoiset, mutta mikäs siinä. Comfort/Normal moodissa moottorin murina oli hillitty mutta silti sporttinen, Race modessa sekä äänenvoimakkuus että pärinät ja pauket lisääntyivät melkoisesti. Juuri näin! DSG vaihteisto on vuosien aikana parantunut varsinkin arkiajossa, tässä oli vielä vanha 6-lovinen märkä laatikko. Välitys oli tiheä, kutosella ajaessa kierrokset oli korkeammalla kuin pirkka-volkkarissa.
DCC alustaa en ollut aikaisemmin kokeillut, suhtauduin siihen alkuun skeptisesti. Mutta ihan turhaan. Aivan mainio härpäke. Comfort moodi tekee arkiajosta todella mukavaa, normialustaan verrattuna ero on helppo todeta. Vauhdin lisääntyessä normal moodi vähentää auton niiausta, sport moodi soveltuu ehkä ratakäyttöön, sileälläkin siviilitiellä alusta on tässä liian kova, pomppuinen meno hidastaa menoa. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!

Ja se suorituskyky, jumakauta että se kulkee iloisesti! Autobaanalla pääsi kokeilemaan suorituskykyä, kiihtyvyys on ”riittävä”. Ero normiautoon huomaa selvimmin 150kmh jälkeen jolloin monessa autossa kiihtyvyys jo alenee. Huippuja en uskaltanut kokeilla, 240kmh mittarivauhdissa kiihtyvyys oli vielä selkeä.
Autobaanan jälkeen kurvasin mutkaisia alppiteitä pari päivää, matkalta kertyi yli 100GB videomatskua mikä tätä kirjottaessa on siirtymässä tietokoneeseen. Huhtikuu on hyvä aika käydä ajamassa alpeilla, liikennettä on vielä todella vähän, tosin moni alppi-passi on vielä suljettu. Grimselpass oli auki Bernin puolelta Räterichsboden voimalaitokseen saakka. Ja puoli kahdeksalta aamulla tie oli täysin tyhjä....
Yhden lyhyen klipin latasin jo nettiin:
https://www.instagram.com/p/BSwgEvmFNdY/
Linkitän pidemmän videon tänne kunhan saan muutaman asiakasprojektin valmiiksi ensin.
Golfin Dynaudio-järjestelmä oli sekin positiivinen yllätys, taajuusvaste ja äänikuva oli luonnonmukainen. Minulla oli edellisessä autossa (Audi A3) B&O järjestelmä, siihen verrattuna Golfin Dynaudio järjestelmä on selkeästi parempi. Siinä missä B&O:n saundi on melko raaka ja rasittava, Dynaudio oli rauhallisempi ja luontevampi soundiltaan. Ruksaisinko omaan autoon? Kyllä!
Auton kulutus oli ehkä se mitä yllätti eniten. Koko minun matkani aikana ajotietokone näytti 8,8 keskiarvoa joka siis sisälsi 1888 vauhdikasta kilometriä. Matkan loputtua ynnäsin kilometrit ja litrat, matkan aikana bensaa kului 171,8 litraa, todellinen keskikulutus siis 9,1 l/100km. Ajotietokoneen kulutus oli siis melko lähellä oikeaa lukua. Keskiviikkoaamuna ajoin kylmästartin jälkeen 23km 55kmh keskivauhdilla sisältäen 80kmh rajoitusta, kaupunki ajelua ym. Siis normiajoa. Tämän pätkän keskiarvo oli 6,8. Käytännön kulutus on todella lähellä omaa autoa joka tällä hetkellä on Passat 1.4 TSI 4motion. Ilmoitettu kulutus näille kahdelle eroaa huomattavasti enemmän.
Matkasta ja autosta jäi kaikenkaikkiaan todella positiivin fiilis, joka aamu oli mahtava fiilis herätä ja tietää että pääsen tänäänkin nauttimaan tästä upeasta autosta keväisissä alppimaisemissa!
