https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagen Golf Plus (2005-)

D

downtime

Vieras
Alkanut kiinnostamaan tuollainen meidän Noten tilalle.

Kysyisinkin että mitä noista kannattaa tarkistella? Olen katsellut vuosimalleja 2005-2007. Noita näyttää saavan tuohon n. 10 - 11 000 euron haarukkaan bensakäyttöisinä.

Tiedän että tämä on enemmän autonvaihtopohdiskelun alle kuuluvaa mutta aloitetaan nyt tälle ketju tänne jos saataisiin yleistä keskustelua ko. autosta muutenkin.

Eli kokemuksia autosta kaivattaisiin. Mm. Missä vaiheessa ESP tuli vakioksi? Lisäksi noista näyttää puuttuvan aika monesta keskikyynärnoja yms. Pientä.
Ison osan pystyy retrofittaamaan ja tuo 1K korimalli on jos Skodan osalta tuttu joten retrofittausta odotettavissa mikäli tuollainen meidän talliin päätyy :)

Sportline mallia 1.6FSI koneella kävinkin jo koeajamassa ja se tuntui ihan asialliselta. Toki se tuttu pärähdys kuului startatessa ja oli muutenkin aika karussa kunnossa sisältä joten jää kauppaan.



Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Mulla oli -05 Plussa Comfortline 1.6 FSI:lla jolla ajoin 4v ja 120tkm viatonta kilometriä. Kulutusseuranta voisi löytyä vielä jostain, muistaakseni hissuttamalla pääsi alle 6 litran matka-ajossa ja kesärajoituksilla moottoritiellä meni kuitenkin alle 8 litran. Eli kulutus oli yleensä seiskan pinnassa sekalaisessa ajossa.

Sekä ESP että keskikyynärnoja olivat lisävarusteita, muistaakseni seuraavana vuonna ESP tuli vakioksi - olisikohan se ollut sitten 06/06 eli MY07 alkaen.

FSI-koneisessa oli 6v manuaalilaatikko joka moottoritienopeuksilla pudotti sen verran kierroksia että valitsin sen tavallisen ykskutosen sijaan.

Avarat tilat tuossa miellyttivät kovasti ja edelleen ottaisin mieluummin tuollaisen perus-Golfin sijaan.

Tuossakin etuovien etukulmat kärsivät suunnitteluvirheestä. Kannattaa tarkistaa ovatko mutkalla ja/tai puuttuuko maalia.
 
Kiitoksia.

Tuo FSI kone olisi itsellekin se mieluisampi vaihtoehto juuri tuon kuudennen vaihteen takia. Ja muutenkin on joustavampi moottori kuin tuo 75kw 1.6. Ainoa mikä tuossa vähän huolettaa on tuo ketju. Se kun kärsii samoista venymisongelmista kuin tuo 1.4 tsiippakin.

Eli katse täytyy siis kääntää 07 mallivuoteen. Ellei sitten aiempaan vuosimalliin ole ruksittu esp:tä lisävarustelistalta mukaan. Mikä ei näytä todennäköiseltä tämänhetkisen otannan mukaan :)
 
Itse olen ollut tyytyväinen GPlussaani, 2010 vuosimallia. Moottori on 1,4 TSi+DSG7 ja mittarissa noin 83 tkm ilman ongelmia. Luulen, että rauhallinen ajotyyli edesauttaa voimalinjan ja moottorin toimintaa. Ne äkkilähdöt ja täyskaasut, joita auton "pitäisi" kestää, voivat olla syynä joidenkin autoilijoiden ongelmiin.

Vaihdoin etuiskunvaimentimet pari kuukautta sitten, kun kesärenkaiden vaihdossa totesivat, että oikea on pahasti kulunut ja toinen iskari vuotaa. Iskarien vaihdon jälkeen tehtiin nelipyöräsuuntaus. Nyt kulkee hyvin ja suoraan. Olisiko joku monttuunajo vääntänyt oikean etupyörän.
Toinen takavalo vaihdettiin takuuna. LL-huolto-ohjelmalla on menty, mutta pikaöljynvaihto on tehnyt extravaihdot aina 15 tkm välein.
GPlussa on pärjännyt katsastustilastoissa hyvin eturintamassa ja viattomana.  Korkea ajoasento ja laajat sisätilat ovat ok. Tietenkin, matkalaukkuja ei peräboksiin juurikaan mahdu.
 
Plussaan pätee tosiaan pitkälti samat jutut kuin normigolfiin ja osin Touraniinkin.
Tekniikan puolesta tuo 6-pykäläinen manuaali on ihan ok, se on omaasukua 5-vaihteinen johon on kuutonen leivottu kuoria suurentamatta. Minulla oli ko. Tyypin laatikko Touranissa, eikä siinä ollut mitään sanomista.
1.6FSI on myös loppujenlopuksi ihan ok kone. Ketjusta huolimatta ketjuongelmia on kuulunut olevan suhteellisen vähän vs. TSI vehkeet. Itse tarkkailisin näistä sytytyspuolia, tulppia ja EGR venttiiliä vähän tarkemmin ostaessa, sillä niiden suhteen ne on perineet joitakin vaivoja aiemmista moottoriperheistä. Kannattaa myös tarkastaa, että koneelle käy E10-bensa, sillä jotkut FSI:t oli ronkeleita sen suhteen.

Ilmastointi ei alun autoissa ollut myöskään vakiovaruste. Climatronicia voi lämpimästi suositella jos kylmää tahtoo.

Jos sopivan hyvin varustellun mallin löytää niin miksipä plussaa ei kannattaisi ostaa. Onhan se ehkä hieman väliinputoaja VW mallistossa, mutta Notelle varmaan ihan ok seuraaja aloittajalle.
 
Lohjan vw autolaan menee tänään yksi valkoinen 2.0 tdi/dsg/highline, joka on toiminut moitteettomasti tähän asti. vuosimalli taitaa olla -11.

Voisin sanoa että kyseinen yksilö voi olla yksi parhaimmista tuon ikäisistä.

Taitaa tosin olla aavistuksen ulkona kaavaillusta budjetista.
 
ePa sanoi:
Lohjan vw autolaan menee tänään yksi valkoinen 2.0 tdi/dsg/highline, joka on toiminut moitteettomasti tähän asti. vuosimalli taitaa olla -11.

Voisin sanoa että kyseinen yksilö voi olla yksi parhaimmista tuon ikäisistä.

Taitaa tosin olla aavistuksen ulkona kaavaillusta budjetista.

Jep on ja on diesel kun pitää olla ehdottomasti bensa. Autolla tulee ajosuoritetta about 8000km vuodessa joten dieseliä en voi perustella millään :)

Kiitti kuitenkin vinkistä.
 
^ Voihan: dieselin paremmalla ja vaivattomammin ammennettavalla käytännön suorituskyvyllä vaparibensaan verrattuna. Minulle turbodiesel vs. vaparibensa on periaattessa samanlainen valintakysymys kuin esim. ottaako 1.6 bensan vai 2.0 bensan. Toisessa on enemmän kulkuhaluja mutta sen ostaminen ja pitäminen maksaa tietysti sitten vähän enemmän.
 
Marty McFly sanoi:
^ Voihan: dieselin paremmalla ja vaivattomammin ammennettavalla käytännön suorituskyvyllä vaparibensaan verrattuna. Minulle turbodiesel vs. vaparibensa on periaattessa samanlainen valintakysymys kuin esim. ottaako 1.6 bensan vai 2.0 bensan. Toisessa on enemmän kulkuhaluja mutta sen ostaminen ja pitäminen maksaa tietysti sitten vähän enemmän.

Joo toki, mutta kustannukset kasvaa aivan suhteettomasti tuosta "edusta". Tarkoitus olisi kuitenkin kakkosautossa pitää ylläpitokustannukset kohtuullisena. Diesel jolla ajetaan 8000km vuodessa 99% kaupunkiajoa on aika harakiri tuossa mielessä :)

1.6 bensa riittää. Toki pari 1.4 140hp tsiitäkin on ollut tuossa hintaluokassa tarjolla. Vaan nuo taitaa olla aika mahdottomia jos alhaiset ylläpitokustannukset on se juttu :)
 
^Ehkä olen liian pessimistinen, mutta jättäisin kyllä tuommoisen "harakirin" ostamatta... Tai jos haluaa jännitystä elämään niin mikä jottei!
 
P.Alikka sanoi:
^Ehkä olen liian pessimistinen, mutta jättäisin kyllä tuommoisen "harakirin" ostamatta... Tai jos haluaa jännitystä elämään niin mikä jottei!

Jeps. Jää hankkimatta.

Vastaan tuli tänään tuollainen semi-harakiri -malli eli 1.6 FSI comfortline Manuaali. Aika täydellinen varustusta myöten. Xenonit puuttuu ja nähtävästi bluutöötti mutta ne on korjattavissa. Oli valmiina jo keskikyynärnoja, monitoimiratti, sadetunnistin/automaattisesti himmenevä peili -kombo, ch/lh sekä isompi ajotietokoneen näyttö.
Alustava vaihtotarjous oli ok.

Autoa en päässyt vielä ajamaan kun oli vasta tullut ja oli vasta tulotarkastuksessa. Pääsin kuitenkin kylmät tyypit ottamaan ja sen perusteella aika jees.

Huomenna viisaampi kun pääsen ajamaankin.
 
Eli tuo ylempänä mainittu 1.6FSI päätyy sitten tänään meidän pihaamme hyvin palvelleen Noten tilalle.

Nyt kysyisinkin pienehkön retrofittauksen tiimoilta olisiko kukaan tehnyt tällaista aiemmin.

Ostin ebaysta taittuvat sivupeilit maavalolla, mutta ne on Golf5 GT:stä. Ovat tosin 1:1 normaalin Golf mk5:n kanssa. Mutta, eivät ole 1:1 Golf plus:an peilien kanssa, vaan tuo runkoon tuleva peitemuovi on ainakin erilainen. En tiedä onko myös runkoon tuleva kiinnitysmekanismi erilainen.

Peilin kuitenkin pystyy purkamaan täysin atomeiksi, eli kun tuo varsinainen peili on samanlainen, lieköhän tuo mahdollista siirtää tuohon Golf Plussan peilirunkoon? Periaatteessa samanlainen pitäisi tuon kiinnityksen siihen olla.
Toki vanhassa ei ole maavaloa niin sille joutuu dremelillä tekemään paikan tuohon muoviin. Se ei kuitenkaan ole iso homma.

Se mikä mietityttää, on että toimiikohan tuo sähköinen kääntö jos vaihtaa eri runkoon tuon peilin? Kääntömoottorihan on itse peilissä eikä tuossa peilin autoon tulevassa runko-osassa. En huomannut ainakaan että runko-osassa olisi mitään erityistä tuon käännön suhteen.
 
No niin. Golf sitten pihassa ja muutaman tunnin asennussession jälkeen paikallaan on jo RCD510, FIS-LINK adapteri, kynnyslistat, uudet kromikoristeiset ikkunoiden ja peilin säätimet ja kuskin puoleinen takajalkatilanvalo. Huomenna toinen takajalkatilanvalo ja projektorit umpioihin. Sunnuntaina sitten ovien purku ja varoitusvalot paikalleen ja samalla vaihtuu nuo peilit.

Sitten odotellaan bluetooth moduulia jotta pääsee sitä asentelemaan.

Osaako kukaan sanoa mitäköhän maksanee kuskinpuolen tuo suojamuovi siihen polkimien yläpuolelle, näyttää nimittäin tästä yksilöstä jääneen jonnekin korjaamon lattialle.
 
downtime sanoi:
Osaako kukaan sanoa mitäköhän maksanee kuskinpuolen tuo suojamuovi siihen polkimien yläpuolelle, näyttää nimittäin tästä yksilöstä jääneen jonnekin korjaamon lattialle.
Ei ole kaikissa autoissa ollut tehtaallakaan sitä suojamuovia. On jokin "erityisten äänenvaimennusmetodien" osa ollut...

Osanumero kuitenkin on 5M1863081B, värikoodi 9B9. Hintaa marmorilla ~35e.
 
ConD sanoi:
Ei ole kaikissa autoissa ollut tehtaallakaan sitä suojamuovia. On jokin "erityisten äänenvaimennusmetodien" osa ollut...

Osanumero kuitenkin on 5M1863081B, värikoodi 9B9. Hintaa marmorilla ~35e.

Tässä näyttäs olleen kun on nuo pidikkeet paikallaan ja näkee että niihin on joskus jotain ruuvattukin ;).

Kiitos paljon tuosta osanumerosta. Pitää ensi viikolla käydä tilaamassa tuo.

Ps. Pikkasen on muuten tuossa RCD510:ssa parempi äänenlaatu kuin tuossa vakio RCD500 rammarissa. Ei sillä että yhtään yritän mitään vihjailla :)
 
downtime sanoi:
Tässä näyttäs olleen kun on nuo pidikkeet paikallaan ja näkee että niihin on joskus jotain ruuvattukin ;).

Kiitos paljon tuosta osanumerosta. Pitää ensi viikolla käydä tilaamassa tuo.

Ps. Pikkasen on muuten tuossa RCD510:ssa parempi äänenlaatu kuin tuossa vakio RCD500 rammarissa. Ei sillä että yhtään yritän mitään vihjailla :)

Eip mitää...

Kyllä mä tuon äänenlaatueron allekirjoitan RCD310 -> 510 kokemuksellakin. Pitänee pitää kuitenkin miitti niin saat ton RNS:n kuunnella kans. [emoji4]
 
Kuuluisi varmaankin "Mitä teit autollesi tänään" - otsikon alle mutta kun on tähän merkkiin ja malliin spesifinen niin laitetaan tänne.

Eli tänään ja eilen tullut duunattua auton ajovaloja uusiksi. Ostin retrofitlab.com:sta projektorit jotka voidaan asentaa reflektoriumpioihin.

Perjantaina sain projektorit ja sitä ennen viikon verran tuli tehtyä taustatutkimusta noiden asentamisesta.

Eilen sitten aloitin. Eli umpiot irti, lämmitys, hampaat irvessä permaseal-massan poisto, projektorien sovitus johon joutui muokkaamaan reflektoria aika paljon. Säädöt, testaus ja umpiot kasaan uudella tiivisteellä.

Hiukan joutuu vänkärin puolen umpiota vielä prikoilla nostamaan. Ei nouse tarpeeksi ylös minusta tuo valokuvio vaan loppuu säätövara kesken. Kuskin puolella ei ole tätä ongelmaa.

Laitan kuvia kunhan saan ne sopivaan kokoon.


 
Niitä kuvia.
 

Liitteet

  • kuva 1.JPG
    kuva 1.JPG
    75,7 KB · Katsottu: 286
  • kuva 3.JPG
    kuva 3.JPG
    97,8 KB · Katsottu: 313
  • kuva 2.JPG
    kuva 2.JPG
    88,5 KB · Katsottu: 275
Ohoh, hyvältä näyttää. Pelaako valot ilman herjoja?

Kerrankin foorumeilla tehdään eikä vain meinata. :)
 
ConD sanoi:
Ohoh, hyvältä näyttää. Pelaako valot ilman herjoja?

Kerrankin foorumeilla tehdään eikä vain meinata. :)

Kiitos. Hyvältä näyttää livenäkin.

Valot pelaa ilman herjoja. Tällä hetkellä normaali H1 halogeeni noissa projektoreissa mutta xenon sarja sinne on menossa. Parasta tässä on että nuo projektorit on bi-xenon tyyppiset, siellä on varjostin joka liikkuu edestä kun pitkät lyö päälle. Tulee muuten valoa kun tuossa on vielä halogeenit sitten apupitkinä.
 
Voiskos joku jolla löytyy Elsa kattoa mulle miten Golf plussan valoja säädetään. Kiinnostaisi varsinkin tietää pystyykö tuota umpion alla olevaa alustaa säätämään.

Nimittäin vänkärin puolen valoista loppuu korkeussäätö kesken. Projektori on oikeassa asennossa kyllä, mutta epäilen että tuo itse umpio ei ole. Kuskin puolella säädöt riittävät hyvinkin. Tuo korkeussäätö oli alunperinkin jo aivan lähes tapissa ennen tätä projektia.
Nyt pitäisi tuota itse umpiota säätää vähän parempaan asentoon.

Kiitos jo etukäteen.
 
downtime sanoi:
Voiskos joku jolla löytyy Elsa kattoa mulle miten Golf plussan valoja säädetään. Kiinnostaisi varsinkin tietää pystyykö tuota umpion alla olevaa alustaa säätämään.

Nimittäin vänkärin puolen valoista loppuu korkeussäätö kesken. Projektori on oikeassa asennossa kyllä, mutta epäilen että tuo itse umpio ei ole. Kuskin puolella säädöt riittävät hyvinkin. Tuo korkeussäätö oli alunperinkin jo aivan lähes tapissa ennen tätä projektia.
Nyt pitäisi tuota itse umpiota säätää vähän parempaan asentoon.

Kiitos jo etukäteen.
Asento säädetään umpion kiinnitysruuvien ympärillä olevilla isommilla kauluksilla. ts. torxi auki, ja sitten kaulusta säätämään. Sama periaate muissakin konsernisisarissa.

ps. sait yyveetä.
 
ConD sanoi:
Asento säädetään umpion kiinnitysruuvien ympärillä olevilla isommilla kauluksilla. ts. torxi auki, ja sitten kaulusta säätämään. Sama periaate muissakin konsernisisarissa.

ps. sait yyveetä.

Jees. Kiitos tätäkin kautta, nyt uskoisin että säätö onnistuukin.
 
ConD sanoi:
Ei ole kaikissa autoissa ollut tehtaallakaan sitä suojamuovia. On jokin "erityisten äänenvaimennusmetodien" osa ollut...

Osanumero kuitenkin on 5M1863081B, värikoodi 9B9. Hintaa marmorilla ~35e.

No niin. Suojamuovi saatu tänään. Kyllähän se niin oli että vin koodin mukaan tässä(kää) autossa ei tuota tehtaalta ole ollut.
No eipä kallis investestointi ollut. Ja pystyi tosiaan tähän sen asentamaan. Tuo muovi pois missä obd portti ja jalkatilanvalo oli kiinni. Valo ja obd liitin irti ja kiinni tuohon uuteen levyyn. Uusi suojamuovi luiskahtaa nätisti paikoilleen ja kaksi ruuvia kiinni. That's it.

Tuskinpa tuolla mitään vaikutusta on mihinkään mutta onpahan siistimmän näköinen :)