https://yliteippaus.fi/

Volkswagen Golf Plus (2005-)

Kysytäänpä täältä vinkkiä.

Mielenkiintoinen ääni kuuluu tuosta Golf plussasta. Eli jostain keskikonsolin takaa/mittariston/kojetaulun uumenista kuuluu sellainen mielenkiintoinen naksuttava/nakuttava/raksuttava ääni. Ääni lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan. Ääni ei kuitenkaan kovene kierrosten mukaan.
Ei ole climatronicista kuuluva läppien nakutus. Se on erilainen ääni.

Olisikohan kellään mitään vinkkiä mikähän tuota ääntä voisi pitää?
 
Mystinen... Vaikuttaako climatronicin sammuttaminen mitään?

Just yhtä 1.6FSI:tä tuli tänään kuunneltua, mutta tuommoinen ääni jäi kyllä havainnoimatta.
 
ConD sanoi:
Mystinen... Vaikuttaako climatronicin sammuttaminen mitään?

Just yhtä 1.6FSI:tä tuli tänään kuunneltua, mutta tuommoinen ääni jäi kyllä havainnoimatta.

Ei vaikuta. Sitäkin kokeilin heti. Ja jännää on se että ääni ei kuulu aina. Enpä tiedä. Tuskinpa mitään vakavaa. Nähtävästi veto päällä tulee tärinää sen verran enemmän että jokin paikka resonoi sopivasti. Kytkin pohjassa tuo värinä sitten loppuu jolloin äänikin poistuu. Pitänee seurailla.
 
Tulipa eilen napsastua sitten kuva tuon valopäivityksen tuottamasta valosta :

15210295481_dee0b3453a_z.jpg


Aika hyvin tulee ja tasaista valoa. Ja nämä valot ei sitten häikäise. On tullut sitäkin tässä parina päivänä testailtua ahkerasti. Väittäisin että monen auton originaali-xenonit häikii enemmän.

Muutenkin tämä vokkelo on kyllä osoittautunut loistoautoksi. Tällä jotenkin lähtee mielellään liikenteeseen vaikka ei mikään kovin tehokas rassi ole. Kaupunkiin kyllä ihan riittävä mutta maantiellä tietenkin tehorajat tulevat nopeasti vastaan.
Eikä mikään älyttömän hiljainen auto ole varsinkaan Peugeotin jälkeen kun tämän rattiin hyppää. Mutta, se mikä tässä on parasta on yleinen ajotuntuma ja fiilis tämän auton ratissa. Se vaan jotenkin toimii.
Kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti siellä missä pitääkin, kaikki toimii loogisesti ja Saksalaisella täsmällisyydellä.

Tuli eilen päivitettyä auton CAN gateway L revisioon. Sain heivattua tuon FIS-linkin mäkeen ja AUDIO menun takaisin valikkoon. Ja ei pitäisi akun enää tyhjentyä tuolla RCD510:lla.
Tänään olisi tarkoitus vaihtaa CECM boksi 3C0 937 049 E > 3C8 937 049 E, eli 21byte highline -> 30byte highline. Ei vaikuttane isolta hommalta kun CAN väyläohjaimen vaihtoon meni koodauksineen kokonaiset 20 minuuttia.
 
Nonniin, tuonne kulimallin määritelmään laitoin että tuo huollon sijaisautona oleva Golf Plus täyttää sen lähes täydellisesti mutta se ei tee autosta huonoa, tässä syitä miksi.

Tarkempaa dataa autosta en tiedä, en löytänyt myynti-ilmoitustakaan Laakkosen sivuilta, mutta avaimen perässä kuki VW Golf Plus Comfortline 1.2 TSI. Vuosimallin päättelin kuuluvan tänne johtuen tänne linkatuista kuvista. Auto on sisältä ja päältä kaikin puolin kuin uusi vaikka kotimatkalla tuli 67000 täyteen. En myöskään tunne VW:n varustetasoja mutta kuli tämä on kuin mikä. Lampun pesimet näkyy olevan ja tarjottimet penkkien selkänojissa ja lapset höpötti jostain salalokerosta mikä ei minulle ei auennut.

Nuoremman tytön kommentti oli hoitopaikan pihassa "Ai kuinka kiva auto, kaikki minun mielivärit (sisällä) kun on pinkkiä ja liilaa" Pinkistä en tiedä mistä bongasi mutta liilan radion näytöstä. Onneksi tässä ei enää sitä mittaristossa muuten ollut. Vanhempi taas tuumasi "minä kävelen aamulla eskariin, tällaiseen kotteroon en ilkeä lähteä jos kaverit näkee"

Minä taas ilkeäisin ajaa tuolla vallan mainiosti. Tosin, senioriautohan se on, eli en itselle ostaisi elinkaareni tässä vaiheessa.

Aluksi, en voi sietää korkealla istumista joka tässä toteutuu. Ratti on jotain kiiltomuovia, aivan kamala. Penkinlämmitintä piti etsi pitkään ja hartaasti ennen kuin löytyi siitä pyörövipstaakin keskeltä. Räsään tottuneena (pers palaa minuutin jälkeen) tosin tuon saa jättää ikuisesti päälle, aivan onneton teholtaan. Seuraava shokki, koko auto on kylmä kuin perkele. Duunista hoitopaikkaan on yli 10 km ja vielä hoitopaikan pihassakaan ei tule kuin orastavan haaleaa ilmaa eikä pelkoa että vielä autossa pärjäisi, moottorin lämmötkään ei vielä edes 90 asteessa auton mittarin mukaan vaikka etappi sisälsi reippaan kiihdytyksen makkisrampilta. Pakkasta -14. Räsä puhkuu umpikuumaa jo parin kilsan jälkeen ja olisi ollut hoitopaikan pihassa jo huoneenlämpöinen ihan helposti.

Vaihteita oli 6 eteen ja 1 taakse. Laatikko on paljon pidempiliikkeinen ja tunnottomampi kuin räsässä, mutta ihan kiva ja tämmöiseen autoon täysin okei. Samoin kytkimen liikerata oli puolimetriä pidempi kuin räsässä ja minulle aukesi viimein lehdistön sanailu VAG:n pitkästä kytkinliikkeestä. Ennen olin aina ihmetellyt koko asiaa mistä se juurensa juontaa.

Hemmetin kiva auto ajaa kuitenkin. Tanakka, tunnokas (jos vaihtaisi ratin johonkin vähemmän liukkaaseen materiaan, niin jopa hyvä) ja ennenkaikkea hirmu propsit moottorille. Mietin aluksi mikähän tsiippa tämä on ja makkisrampilla totesin että aha, 1,4 tsiippa. Shokki oli kuva kun vilkaisin kotona avaimenperää ja 1,2 tsiippa. Makkisrampilta sataseen singahdettiin aivan arkisen liukkaasti eikä ahdistanut sitten yhtään. Ei nyt toki hymykään noussut mutta siis varsin pirtsakkaa menoa vailla mitään tunnetta että ahdistaisi. Ok, kävin testaamassa tuonne saksanpuoleiselle osuudelle ja aika pian satkun jälkeen totuus paljastuu mutta so what, ei haittaa arkea. Pikkutsiippa myös vääntää väkertää aivan fine talvirajoituksilla kuutosella ilman mitään kiduttamisen tunnetta.

Renkaina näyttää olevan Nokian nastat. En jaksa alkaa tarkemmin tutkimaan mitkä, mutta aiheuttivat seuraavan shokin. Vai auto, en tiedä. Odotin nimittäin maantiellä aivan helevetillistä älämölöä mutta ei. Ei missään nimessä hiljainen auto mutta en nyt sanoisi meluisaksikaan missään nimessä. Ei tuo kumise eikä tömise. Lisäksi alusta on oikein kiva, tanakka mutta ei pintakova eikä kumahtele tai kaiu tällaisessa koppiautossakaan.

Summasummarum, menisi autona aivan mainiosti. Itse tietysti tottunut joihinkin varusteisiin jotka tällainen kuli resetoi laakista mutta kai näihin on rahalla saanut....? En tosin itse osta kun en genrenä näistä senioriautoista pidä mutta seniori alan kohta olemaan itsekin ja nyt puhutaan vain makuasioista, toinen tykkää kun autoon istutaan, minä tykkään kun autoon laskeudutaan.

Itselle tulisi nyt mieleen mitä asioita olisi pakko hoitaa kuntoon ennen kuin Golf Plus pihaani päätyisi edellyttäen että genrestä pitäisin:

- lämmityslaite tuohon pitäisi jostain loihtia, ei saatana tällainen arkkupakastin sovi valkoiselle miehelle
- valot, siis ajovalot olisi välttämättömät, nämä halogeenit on säälittävät, vissiin katsastusvaruste
- peruutustutka. Minulle ei pää käänny ja tämän peileistä ei näe mitään. Lisäksi olen jo oppinut peruuttamaan vain tutkan perusteella (uusavuton)
- penkinlämmittimet pitäisi jostain saada
- ratti jossa on pitoa
- radon näytön värin vaihduttava, tuota sietää juuri ja juuri työmatkan pimeässä (15 min)

Muuten kaikin puolin okei auto. Esimerkiksi ikkunoita olisin valmis veivaamaan jos tilalle saisi valot. Tässä ne toimii sähköllä. Mutta, halvempi lienee toteuttaa sähköläsit kuin veivilasit joten ymmärtää että tilanne on tämä. En näet tarvitse koskaan autostani ikkunoita aukoa... tai no, parkkihalleista lähtiessä yms.

Kyllä tosiaan varustetottumuksen resetoituivat laakista mutta autohan on em. haittoja lukuunottamatta oikein mainio laitos. Tuollaisenaankin menisi kakkiksena mutta ei arkiajossa.

Kovimmat plussa ehdottomasti moottorille ja ajettavuudelle. Ne on kunnossa minun makuun. Samoin rakenteiden yleiselle laadukkuudelle/jämäkkyydelle. Eli perusarvot erittäin hyvin hanskassa ja jokainen saa sitten kukkarollaan luoda nuo muut kohdat itselleen mieleiseksi. Suurin arveluttava tekijä on lämmityslaite, sitä kun ei saa edes rahalla.

 
Kiitos, Makkis, jälleen aivan hykerryttävän hauskasta, mutta asiallisesta raportista ;D. Olipa kiinnostavaa lukea kokemuksia erityisesti 1.2 TSI:stä. Kerran olen päivän juurikin huollon sijausautona palvelleella A3 1.2 TSIllä ajanut, mutta itselle tuo numero-kirjainyhdistelmä oli ylittämätön, enkä pystynyt uskottelemaan, että sillä pärjäisi.
 
Jaahans, tulee sitten vuorokausi lisää kokemusta seniorigolffista  ;D
 
Tuohon Golf+:aan mahtuu kivasti sisälle myös hattu päässä. Suurin ongelma tuossa on se että se on niin ruma. Vaikkei VAG noin yleisesti ottaen ole mikään designhautomo, on tuo kuitenkin ihan karmeimmasta päästä. Tulee mieleen Citroen mallia Calimero (Picasso)
clip-art-calimero-476185.jpg
 
HAL9000 sanoi:
Tuohon Golf+:aan mahtuu kivasti sisälle myös hattu päässä. Suurin ongelma tuossa on se että se on niin ruma. Vaikkei VAG noin yleisesti ottaen ole mikään designhautomo, on tuo kuitenkin ihan karmeimmasta päästä. Tulee mieleen Citroen mallia Calimero (Picasso)
clip-art-calimero-476185.jpg

Jaa-a, taas nähdään kuin se "kauneus" on katsojan silmässä. Itse en pidä plussaa mitenkään erityisen rumana autona. Ihan jees. Seniorigolffi kuten Makkis sen kirjoitti, mutta toimiva sellainen.
Menee kakkosautona, ja miksei jopa ihan ykkösautonakin ok. Tuohon mahtuu, tuolla on hyvä ajaa ja tuohon saa asialliset varusteet. Ja ihan ok hiljainen.
 
Plussan kuten isoveljensä Touraninkin pätevyys on tietynlaisessa käytön, ajamisen, kulkemisen ja olemisen helppoudessa. Ei kyllä voi sanoa että Plussassa kenkä mistään isommin puristaisi. Ok... eihän siinä isojen tila-autojen tiloja tai farkkujen kontin pituutta ole, mutta tosiaan "ikäihmiselle" tai muuten väljyyttä ja korkeampaa ajoasentoa arvostavalle siinä on pätevä peli.

Plussa on ollut aika kovasti Golfin, Golf Variantin ja Touranin puristuksissa markkinaraossa, mutta pääasiallisten osien ollessa hyvin pitkälti samoja veljesten kesken, sanoisin että siinä on hyvä auto jos arvostaa näitä väljyystekijöitä. Kateusaspekti on erittäin alhainen...

Maustettu 2.0TDI Highline kunnon valoin ja varustein voisi olla maukas kulkupeli. :)
 
Siis nimenomaan seniorille, jolle ei taivuttelu ole enää mahdollista tai se ei ainakaan tunnu mukavalta.

Ei tuo minustakaan mitenkään läpiruma auto oli, vanhan mallin Picasso sitä sen sijaan on. Ajettavuus tuossa on tosiaan aivan okei, ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa. Alusta on mukava eikä kolise, mutta silti jämäkkä ja katu-uskottava. Ohjaus ei ole ylitehostettu (vaikka tässä kulimallissa ratti on ikävän liukas) vaan tunnokas. Istuimet on mukavat. Tilaa sen sijaan ei ole yhtään sen enempää kuin Golffissakaan, paitsi korkeussuunnassa.

Muutama uusi havainto, onkohan tuollainen Comfortline sittenkään ihan kuli vai onkohan tuo yksilö sitten joku bisneskuli kun löysin siitä vakionopeussäätimen. Itse vipua etsiessä meni tovi kun merkkivalon huomasin mutta ihan se olikin 1:1 sama viiksi kuin ex-räsä gen kakkosessa ja käyttö sujui heti.

Sellaiseen kiinnitin kanssa huomiota että tässä ei räpätä luistonestovalo koko ajan kuten räsässä. Lieneekö paremmat renkaat, miedommin säädetyt asetukset vai pikkutsiipan puutteelliset voimavarat, mutta kun ykkösellä lumisella tiellä polki niin vasta 3000 kierroksella vääntöä oli ykkösellä sen verran että valo vilahteli. Räsässä samoissa olosuhteissa vilkuttaa kuin vain jalan laskee kaasulle  :)

Ei tuossa minusta autona mitään vikaa ole. Vanhemman tyttären kommentit sen sijaan ovat julkaisukelvottomia koska jos täällä on tällaisen omistajia, he voivat pahoittaa mielensä. Nuorempi taas tykkää.
 
Minua on tuo 2010 vuoden G+ palvellut tunnollisesti. Nyt oli 90 tkm huollossa ( 150e) eikä vian vikaa. Sisälle mahtuu ihan istumaan ja ajelee kuin kiikkustuolissa istuisi. Paras oma vetoni on 1100 km ja ajassa 11 tuntia keskeytymätöntä eteenpäinmenoa pikaisella välitankkauksella. Ja virkeänä sitten suoraan nukkumaan.

Omassani rattikin on niin samettimaisen tahmea, ettei saa käsiään edes  irti. Auto on lisäksi näppärä käännellä, joten parkkitutkalla ei tee mitään. Näkyvyys joka puolelle suorastaan loistava. Arvokkuuden voi säilyttää istuessaan sisään eikä tarvitse pelätä, että perse osuu hiekkatiellä pieniin kiviin.

Ajaessani en yhtään mieti sitä, miltä auto näyttää. Minulle riittää, että tuntuu mukavalta ajaa. Mutta nythän se on niin muotia todeta, että kaikki asiat ovat sitä miltä ne näyttävät.  8)

 
Kyllähän sitä 1.2TSI:llä voi antaa aateekoon annostella etenemistä, kunhan vaan lepuuttaa jalkaa "lappu lattiassa", ei siinä renkaat kärsi. :D Eivaan... onhan se 175Nm ihan kohtuu vääntö, kun se löytyy siellä 2000rpm tienoilla 1.8 vaparien 6000rpm verrattuna. Ei raketti, mutta ihan perusjees.

Ulkonäkö on... nojoo, jokaisella on oma mielipide sekä hanurinsakin. Harvon kahta samaa löytyy. Itsellä kuitenkin on oma lokeronsa näille "tötteröillekin", jotka sikäli toimivat kunhan mittasuhteet on ok. Touranissa ja Plussassa ne on ok, Picassossa ja Roomsterissa taas jostain syystä ei.

Ratin luikkauteen voisi omaa autoa pitäessä vaikuttaa semmoisella kortongilla, tai sitten uusimalla ratin nahkaiseen. Siitä ei konkurssiin joudu, joten jos Makkis jossainvaiheessa tuntuu että pitää ehdottomasti plussa saada pihaan, niin voi sen Comfortinkin ottaa, ei se ratista kiinni jää. :)
Muutenhan varustelu noudatteli karkeasti perinteistä Trendline-Comfortline-Sportsline-Highline-linjaa, joskin elämänsä ehtoopuolella tuli sitten näitä varustepaketteja joilla autot heiteltiin tehtaalta ulos ennen uutta Sportsvania.
 
Makkis sanoi:
Tilaa sen sijaan ei ole yhtään sen enempää kuin Golffissakaan, paitsi korkeussuunnassa.

Muutama uusi havainto, onkohan tuollainen Comfortline sittenkään ihan kuli vai onkohan tuo yksilö sitten joku bisneskuli kun löysin siitä vakionopeussäätimen.

Kun hytti on korkeampi ja penkit myös niin kyllä 4 aikuista mukavammin plussaan kuin tavis-Golffiin menee. Tavaratilat toki molemmissa samaa luokkaa.

Käsittäkseni Trendline löytyy Comfortlinen alapuolelta säästömallina.
 
Tällänen plussa kolopallo on meille huomenna tulossa II kulkeneen virkaa täyttämään...2005 1.6 FSI siis
 
Jere sanoi:
Tällänen plussa kolopallo on meille huomenna tulossa II kulkeneen virkaa täyttämään...2005 1.6 FSI siis

Samalla moottorilla kuin meidänkin GP. Ihan hyvin riittää kaupunkipyörittelyyn ja miksei satunnaiseen maantie-seikkailuunkin.

Hyvä auto ollut tuo käytössä kyllä. Itse olen tuolla nyt oikeastaan ajanut täysipäiväisesti vajaan vuoden kun vaimo omi Pösön itselleen. (Kuulemma ei halua enää manuaalivaihteisella autolla ajaa, ja itse nimenomaan GP:tä hankkiessa vaati että auton pitää olla manuaali kun hän ei automaattiin koske :D ).
Hyvin toimii kesällä ja talvella. Ja nyt kun sain tuon sisäilmankierron -boksin vaihdettua yksimoottoriseen malliin niin ei toivottavasti talvella enää ikkunat huurru sen takia että läppä jää sisäilmankiertoasentoon.
 
downtime sanoi:
Samalla moottorilla kuin meidänkin GP. Ihan hyvin riittää kaupunkipyörittelyyn ja miksei satunnaiseen maantie-seikkailuunkin.

Hyvä auto ollut tuo käytössä kyllä. Itse olen tuolla nyt oikeastaan ajanut täysipäiväisesti vajaan vuoden kun vaimo omi Pösön itselleen. (Kuulemma ei halua enää manuaalivaihteisella autolla ajaa, ja itse nimenomaan GP:tä hankkiessa vaati että auton pitää olla manuaali kun hän ei automaattiin koske :D ).
Hyvin toimii kesällä ja talvella. Ja nyt kun sain tuon sisäilmankierron -boksin vaihdettua yksimoottoriseen malliin niin ei toivottavasti talvella enää ikkunat huurru sen takia että läppä jää sisäilmankiertoasentoon.

Täällä GP kävi tänään huollossa, kilometrejä 107tkm, samalla tehtiin ilmastoinnin huolto.
Tähän asti fiilikset positiiviset auton suhteen.
 
downtime sanoi:
Kysytäänpä täältä vinkkiä.

Mielenkiintoinen ääni kuuluu tuosta Golf plussasta. Eli jostain keskikonsolin takaa/mittariston/kojetaulun uumenista kuuluu sellainen mielenkiintoinen naksuttava/nakuttava/raksuttava ääni. Ääni lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan. Ääni ei kuitenkaan kovene kierrosten mukaan.
Ei ole climatronicista kuuluva läppien nakutus. Se on erilainen ääni.

Olisikohan kellään mitään vinkkiä mikähän tuota ääntä voisi pitää?


Palataanpa tähän.

Ääni kuuluu edelleen ja saa minut raivon partaalle kun syytä en löydä.

Eli ääni on pärisevä. Vähän kuin lapsena laitettiin viilipurkin pala pyykkipojalla pyörän runkoon ja se pärisi sillee kivasti pinnoja vasten. Tässä vaan paljon vaimeampana.

Ääni ei kuulu kuin kesäisin ja ei kuulu kun autolla lähdetään ekaa kertaa liikenteeseen. Mutta tauko ja seuraava startti ja ääni kuuluu.
Ääni kuuluu kierrosluvulla 1500rpm kaikkein voimakkaimmin. Se myös voimistuu kun autolla kääntyy. Yli 2000rpm ja ääni ei enää kuulu vaikka tekisi mitä.
Olen purkanut koko sisustan mutta en ole löytänyt äänen aiheuttajaa. Mikään paikka ei ole löysällä.
Vänkäri on kuunnellut ja hänen mielestään ääni tulee kojetaulun etuosasta ikkunan tuulilasin ja kojelaudan liitoskohdasta.

Auttakee, mistähän tuo vois kuulua.