Nonniin, tuonne kulimallin määritelmään laitoin että tuo huollon sijaisautona oleva Golf Plus täyttää sen lähes täydellisesti mutta se ei tee autosta huonoa, tässä syitä miksi.
Tarkempaa dataa autosta en tiedä, en löytänyt myynti-ilmoitustakaan Laakkosen sivuilta, mutta avaimen perässä kuki VW Golf Plus Comfortline 1.2 TSI. Vuosimallin päättelin kuuluvan tänne johtuen tänne linkatuista kuvista. Auto on sisältä ja päältä kaikin puolin kuin uusi vaikka kotimatkalla tuli 67000 täyteen. En myöskään tunne VW:n varustetasoja mutta kuli tämä on kuin mikä. Lampun pesimet näkyy olevan ja tarjottimet penkkien selkänojissa ja lapset höpötti jostain salalokerosta mikä ei minulle ei auennut.
Nuoremman tytön kommentti oli hoitopaikan pihassa "Ai kuinka kiva auto, kaikki minun mielivärit (sisällä) kun on pinkkiä ja liilaa" Pinkistä en tiedä mistä bongasi mutta liilan radion näytöstä. Onneksi tässä ei enää sitä mittaristossa muuten ollut. Vanhempi taas tuumasi "minä kävelen aamulla eskariin, tällaiseen kotteroon en ilkeä lähteä jos kaverit näkee"
Minä taas ilkeäisin ajaa tuolla vallan mainiosti. Tosin, senioriautohan se on, eli en itselle ostaisi elinkaareni tässä vaiheessa.
Aluksi, en voi sietää korkealla istumista joka tässä toteutuu. Ratti on jotain kiiltomuovia, aivan kamala. Penkinlämmitintä piti etsi pitkään ja hartaasti ennen kuin löytyi siitä pyörövipstaakin keskeltä. Räsään tottuneena (pers palaa minuutin jälkeen) tosin tuon saa jättää ikuisesti päälle, aivan onneton teholtaan. Seuraava shokki, koko auto on kylmä kuin perkele. Duunista hoitopaikkaan on yli 10 km ja vielä hoitopaikan pihassakaan ei tule kuin orastavan haaleaa ilmaa eikä pelkoa että vielä autossa pärjäisi, moottorin lämmötkään ei vielä edes 90 asteessa auton mittarin mukaan vaikka etappi sisälsi reippaan kiihdytyksen makkisrampilta. Pakkasta -14. Räsä puhkuu umpikuumaa jo parin kilsan jälkeen ja olisi ollut hoitopaikan pihassa jo huoneenlämpöinen ihan helposti.
Vaihteita oli 6 eteen ja 1 taakse. Laatikko on paljon pidempiliikkeinen ja tunnottomampi kuin räsässä, mutta ihan kiva ja tämmöiseen autoon täysin okei. Samoin kytkimen liikerata oli puolimetriä pidempi kuin räsässä ja minulle aukesi viimein lehdistön sanailu VAG:n pitkästä kytkinliikkeestä. Ennen olin aina ihmetellyt koko asiaa mistä se juurensa juontaa.
Hemmetin kiva auto ajaa kuitenkin. Tanakka, tunnokas (jos vaihtaisi ratin johonkin vähemmän liukkaaseen materiaan, niin jopa hyvä) ja ennenkaikkea hirmu propsit moottorille. Mietin aluksi mikähän tsiippa tämä on ja makkisrampilla totesin että aha, 1,4 tsiippa. Shokki oli kuva kun vilkaisin kotona avaimenperää ja 1,2 tsiippa. Makkisrampilta sataseen singahdettiin aivan arkisen liukkaasti eikä ahdistanut sitten yhtään. Ei nyt toki hymykään noussut mutta siis varsin pirtsakkaa menoa vailla mitään tunnetta että ahdistaisi. Ok, kävin testaamassa tuonne saksanpuoleiselle osuudelle ja aika pian satkun jälkeen totuus paljastuu mutta so what, ei haittaa arkea. Pikkutsiippa myös vääntää väkertää aivan fine talvirajoituksilla kuutosella ilman mitään kiduttamisen tunnetta.
Renkaina näyttää olevan Nokian nastat. En jaksa alkaa tarkemmin tutkimaan mitkä, mutta aiheuttivat seuraavan shokin. Vai auto, en tiedä. Odotin nimittäin maantiellä aivan helevetillistä älämölöä mutta ei. Ei missään nimessä hiljainen auto mutta en nyt sanoisi meluisaksikaan missään nimessä. Ei tuo kumise eikä tömise. Lisäksi alusta on oikein kiva, tanakka mutta ei pintakova eikä kumahtele tai kaiu tällaisessa koppiautossakaan.
Summasummarum, menisi autona aivan mainiosti. Itse tietysti tottunut joihinkin varusteisiin jotka tällainen kuli resetoi laakista mutta kai näihin on rahalla saanut....? En tosin itse osta kun en genrenä näistä senioriautoista pidä mutta seniori alan kohta olemaan itsekin ja nyt puhutaan vain makuasioista, toinen tykkää kun autoon istutaan, minä tykkään kun autoon laskeudutaan.
Itselle tulisi nyt mieleen mitä asioita olisi pakko hoitaa kuntoon ennen kuin Golf Plus pihaani päätyisi edellyttäen että genrestä pitäisin:
- lämmityslaite tuohon pitäisi jostain loihtia, ei saatana tällainen arkkupakastin sovi valkoiselle miehelle
- valot, siis ajovalot olisi välttämättömät, nämä halogeenit on säälittävät, vissiin katsastusvaruste
- peruutustutka. Minulle ei pää käänny ja tämän peileistä ei näe mitään. Lisäksi olen jo oppinut peruuttamaan vain tutkan perusteella (uusavuton)
- penkinlämmittimet pitäisi jostain saada
- ratti jossa on pitoa
- radon näytön värin vaihduttava, tuota sietää juuri ja juuri työmatkan pimeässä (15 min)
Muuten kaikin puolin okei auto. Esimerkiksi ikkunoita olisin valmis veivaamaan jos tilalle saisi valot. Tässä ne toimii sähköllä. Mutta, halvempi lienee toteuttaa sähköläsit kuin veivilasit joten ymmärtää että tilanne on tämä. En näet tarvitse koskaan autostani ikkunoita aukoa... tai no, parkkihalleista lähtiessä yms.
Kyllä tosiaan varustetottumuksen resetoituivat laakista mutta autohan on em. haittoja lukuunottamatta oikein mainio laitos. Tuollaisenaankin menisi kakkiksena mutta ei arkiajossa.
Kovimmat plussa ehdottomasti moottorille ja ajettavuudelle. Ne on kunnossa minun makuun. Samoin rakenteiden yleiselle laadukkuudelle/jämäkkyydelle. Eli perusarvot erittäin hyvin hanskassa ja jokainen saa sitten kukkarollaan luoda nuo muut kohdat itselleen mieleiseksi. Suurin arveluttava tekijä on lämmityslaite, sitä kun ei saa edes rahalla.