https://yliteippaus.fi/

Volkswagen Arteon

Arteonin ennakkohinnastojen pitäisi tulla vielä toukokuun aikana ja varsinainen esittely Suomessa loppukesällä.
 
Pikkasen on vaikeuksia ymmärtää tätä VW:n mallipolitiikkaa. Eikö ne just joku vuosi sitten kuopanneet Phaetonin, niin nyt piti taas tuoda markkinoille Passattia suurempi malli. Tämä on varmaan jenkkimarkkinoille suunnattu, mutta minkä kanssa tämä on täällä tarkoitettu kilpailemaan, paitsi Passatin ja A6:sen.
 
Penguin sanoi:
Pikkasen on vaikeuksia ymmärtää tätä VW:n mallipolitiikkaa. Eikö ne just joku vuosi sitten kuopanneet Phaetonin, niin nyt piti taas tuoda markkinoille Passattia suurempi malli. Tämä on varmaan jenkkimarkkinoille suunnattu, mutta minkä kanssa tämä on täällä tarkoitettu kilpailemaan, paitsi Passatin ja A6:sen.
Tässä kannattaa huomata se, että Phaeton ei koskaan ollut tarkoitettu syömähampaaksi. Alkuun se oli VW::lle eräänlainen vision täyttymys ja näytekappale "tällaistakin me voitaisiin tehdä". Siinä vaan kävi niin ikävästi että autolle olikin markkinaa vähän heikommin kuin ounasteltiin ja sitä kun sitä tehtiin omassa tuotantolaitoksellaan, sitä tehtiin jopa käsittääkseni osin tappiollisestikin.

Arteon puolestaan on alusta asti tehty MQB alustalle, vähän Passatia isommaksi ja paikkaamaan CC:n jättämää rakoa. Peruskomponentit ovat samoja kuin Passatissa niin valmistus ei ole niin kallistakaan ja kuluttajahintaakin saadaan alemmas. Uutta Phaetonia Arteonista siis ei tule... Luksushommat on lie nyt jätetty Audille ja A8-kortin varaan.
 
Harmi kun tuossa Arteonissa on Passatin sisustus ja erityisesti kojetaulu 1:1. Voisi vielä Volkkariin palata ja kokeilla muutakin kuin farkkua, mutta jos tuon hankkisi, niin se olisi kuin palaisi edelliseen autooni (Passat B8 BiTDI).
 

Ihan hienon näköinen peli mutta Mat kiteyttää ajatukset hyvin videon lopussa.

"At the end of the day it's still a Volkswagen"  ;D
 
Odottelin hinnastoja mielenkiinnolla vaikkapa sitten alkuvuotta 2019 ajatellen. Mutta parempi varustetaso pitäisi ruksia, jotta saa varusteita ja paljon tulisi lisuketta otettavaksi. Hintaa paketille kertyisi liikaa TDI 150 DSG7:sta.
 
Eihän tuo nyt ihan törkyhintainen ole eli 240 hummainen TDI 4Motion R-line ja tarvittavat minimivarusteet päälle n. 67 tonnia. Tai onhan tuo paljon hatchback Passatista... Audi A5 SB:n hinnoissa, mutta tehoa 50 hepoa enemmän ja reilusti varusteita sekä käytännön tiloiltaan merkittävästi suurempi.
 
Tästähän saa jo melkein samaa fiilistä kuin aikanaan CC:n ilmestyessä konfiguraattoriin, jolloin jäin vain odottamaan 1.8TSI & DSG yhdistelmää ja tilaukseenhan se meni heti kun näin tapahtui, alkuvuodesta 2009.

Nytkin tekisi mieli pistää nykyiset ajatukset tauolle ja jäädä odottamaan mitä mieli tekee tuon uuden 2.0TSI 280hv version kanssa, ei tuo nyt ihan mahdottoman hintainen ole, mutta jos alkuperäistä budjettia mietin niin, ei nyt tarttis kuin odotella loppuvuoteen ja sitten voisi jo panostaa..

Taidan kuitenkin jättää tämän väliin, ihan niin paljon ei fiilikset nouse.. Tai sitten nousee..

Hieno auto kuitenkin, todella..
 
Eli Arteon 280hv nelivetoautomaatti bensana 63t€ ja Audi A5 Sportsback myös nelivetoautomaattina bensana, mutta 252 heppaisena maksaa 60t€. Vastaavia diesel malleja ei voi vielä verrata, mutta varmaan tuo 190 TDI ei automaatti nelivetona juuri A5:sta halvemmaksi jää. Sentään huippumallin tuplaturbo diesel on tehokkaampi ja halvempi kuin A5:n, tosin pienemmällä määrällä sylintereitä.

Aika vaikea uskoa, että uutena tämän myynti vetää A5:lle vertoja vaikka varustelu (vertaamatta) varmaankin parempa volkkarissa on. Arvon tippuminen lienee myös näin kalliissa Volkkarissa Audia kovempaa.
 
psxgamer sanoi:
Eli Arteon 280hv nelivetoautomaatti bensana 63t€ ja Audi A5 Sportsback myös nelivetoautomaattina bensana, mutta 252 heppaisena maksaa 60t€. Vastaavia diesel malleja ei voi vielä verrata, mutta varmaan tuo 190 TDI ei automaatti nelivetona juuri A5:sta halvemmaksi jää. Sentään huippumallin tuplaturbo diesel on tehokkaampi ja halvempi kuin A5:n, tosin pienemmällä määrällä sylintereitä.

Aika vaikea uskoa, että uutena tämän myynti vetää A5:lle vertoja vaikka varustelu (vertaamatta) varmaankin parempa volkkarissa on. Arvon tippuminen lienee myös näin kalliissa Volkkarissa Audia kovempaa.

En jotenkin osaa verrata A5:sta Arteoniin vaikka ehkä pitäisi.

Kyllähän tuo 280 heppanen varmasti jää statistin rooliin ja harvojen vehkeeksi. Suurimman suosion ottanee ihan 2.0TDI DSG versio. Itse en kyllä tuollaiseen enää koske, paholaisen moottori vaikka tehoja olis kuinka, riisseli mikä riisseli ;D
 
Vertailin Arteon 240hp BiTDI 4Motion R-linen ja Audi A4 2.0TDI 190hp SB Business Sportia keskenään. Hinta menee käytännössä ihan samoihin (n. 67 t€), mutta Arteon tarjoaa merkittävästi paremmat tilat ja paremman suorituskyvyn. Ulkonäöllisesti molemmat miellyttävät minua (vaikka vaimo pitääkin näitä pappa-autoina). Harmi kun olisivat tehneet Arteoniin Passatista edes jonkin verran poikkeavan sisustuksen.
 
Tuli sähköpostiin mainosta, että Uusi Volkswagen Arteon ennakkoesittelyssä:

Volkswagen Center Helsinki maanantaina 12.6. klo 10-18
Volkswagen Center Turku maanantaina 12.6. klo 10-18
Volkswagen Center Espoo tiistaina 13.6. klo 10-18
Volkswagen Center Airport keskiviikkona 14.6. klo 10-18

 
Kun tulee 40+ tonnia vuoteen, niin minä ajan siviiliajot löpöllä. Jos kilsat tippuisi puoleen, niin ehdottomasti bensa-auto alle.
 
Pyydetty tarjous Arteon 176kW TDI DSG 4Motion R-linestä. Hinta varustein ja talvirenkain aika lailla tasan 70 tonnia. Taitaa olla liian kallis...
 
Voi kun tuo Volkkarin muotoilija siirtyisi Audille. Todella hieno auto ulkoa, mutta sisältä niin perus Passat pienellä kasvojen kohotuksella. Aiemmin tuolla mainitsinkin... Saisi tuon ulkonäön Audiin (eri merkki keulalle) ja Audin sisustan niin ai että!!

 
Waltsu83 sanoi:
Voi kun tuo Volkkarin muotoilija siirtyisi Audille. Todella hieno auto ulkoa, mutta sisältä niin perus Passat pienellä kasvojen kohotuksella. Aiemmin tuolla mainitsinkin... Saisi tuon ulkonäön Audiin (eri merkki keulalle) ja Audin sisustan niin ai että!!

Noh, ei tuo sitten olisi kuin korea Audi. Sisältä tavallista Audin tekstiiliä ja muovia.. Samaa jota A4:ssa..

Onhan tuo tylsä sisältä, mutta niinhän kaikki Volkkarit..
 
Eipä taida tarvita Arteonia vaihtaa, 530e Bemariin niin paljon kovempi tarjous. Ainoastaan vetokoukusta ja polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä pitää luopua tuon Bimmerin kanssa, eikä tavaratilakaan ole kummoinen. Toki mukana sitten nahkasisustus, jota Arteonissa ei sitten ole.
 
Käytiin Pekka P:n kanssa katsastamassa tuo Arteon, omia mietteitä:
Livenä kivan näköinen kapistus. Melko pitkältä vaikutti, toisaalta sitten tilat ovat eri luokkaa (positiivisessa mielessä) kuin omassa A5:ssa. Keskikonsoliin olisivat tosiaan voineet keksiä jotain uutta, normipasuunan look ei uutuudessa oikein säväyttänyt.
 
Superb 2.0 TSI 280 L&K 4x4 + metalliväri + lämmitettävä ratti = 57 253
Arteon 2.0 TSI 280 R-Line 4 Motion + Superb L&K:ta vastaavat varusteet = 74 590

Minusta aika suuri lisähinta ulkonäöstä (joka edes ei omaan silmääni ole mitenkään parhaimmistoa)
 
Onhan siinä nyt ainakin parikymppiä hintaa siitä ettei se ole Skoda ja joku sentään muotoillutkin tämän Arteonin, toisin kun Superbin, joka on kirveellä veistetty.
 
Kiitos Climalle mukavasta juttutuokiosta sekä Possun ja sen äänimaailman esittelystä Arteoniin tutustumisen yhteydessä.

Valkoinen Elegance-tasoinen Arteon oli upea ilmestys, vaikka vanteiksi valitsisin itse jotkut muut kuin tuossa yksilössä olleet lisävarustelistalta ruksitut. Vahvistui käsitys siitä, että kauniisti muotoiltu kori tarjoaisi tilankäytöllisesti kaiken sen, mitä koen tarvitsevamme. Ohjaamo oli tosiaan Passat-henkinen. Tämä ei häirinnyt itseäni varsinkin, kun Passatista tuttuun tapaan osittain sähkösäätöinen penkki oli parempi kuin Passatin vastaava.

Mitään akuuttia tai ehkä yllättäen myöskään maltillisesti tulevaisuuteen tähtäävää autokuumetta ei kuitenkaan ainakaan vielä syttynyt. Hyvä niin. :) Syy, miksi näin, on varmaan tuo edellä esille tuotu vastine rahalle. Itselleni hahmottelemani Arteon asemoituisi listahinnaltaan jonnekin 53000 euroon. Kyllähän se mietityttää, millaisen Superbin tai vähänkäytetyn premiumin sillä summalla saisi. Toki myös perustasoinen V90 voisi olla vaihtoehto. Tyytyväisenä ajelin kotiin juuri 23000 km saavuttaneella Superbilla. VW:n pihasta lähdön jälkeen hiljaisuus takapenkillä vaihtui moninaisiin kommentteihin ja kysymyksiin keltaisesta autosta ja sen äänistä. :)
 
Arteon bongattu Prahassa.
 

Liitteet

  • 20170706_172059.jpg
    20170706_172059.jpg
    59,4 KB · Katsottu: 455