https://yliteippaus.fi/

Volkkarin laatu on romahtanut, ongelmia pimitetään.

gloter sanoi:
Tähän voisi heittää että eräskin (periaatteessa) japanilainen auto on alle vuoden ikäisenä aiheuttanut kaikenlaista harmia. Että ei ne viat pitoajasta ole kiinni.
Niin en olekaan sen laatua täällä ylistämässä.
 
Kyllä VW:llä oman neljän käytetyn volkkarin perusteella on ollut jo tovin haasteita. Nyt vaan näyttää siltä, että kakka osui tuulettimeen, ja tutkimuksessa haastatelluilta kysyttäessä onkin muistunut mieleen notta olihan siinä omassa peltilehmässä kuitenkin jotain.

Oma nelosmuru oli surullisenkuuluisalla 1.6 16v koneella varustettu. Kone käytännössä vaati 98 bensaa toimiakseen, muuten veti tukkoon EGR:n ja sotki kaasuläpän. Korjasin 120tkm ajettua autoa 500e edestä. Jakopää hihnalla herkkä mokaamisille, laukeamisia paljon. Moottorinohjausvikoja ym. Alkoi ruostua niin piti vaihtaa...

Touranin takaluukku... Ahh... 11 reissua koripajalle sen takia. 1.9TDI tekniikka oli tuossa rautaa tosin. Tällä oli myyntihetkellä ajettu n. 250tkm, näin auton 330tkm ajettuna tuossa, ja tekniikka pelasi hyvin. Webasto uusittiin minun ostaessa auton syksyllä 2010. Ostin 6,5v vanhana, myin n. 9v vanhana pois.

Jetta, TSI, ketju vaihtoon, 30tkm lasissa ja hieman alle 2v vanhana. Ajoin 1,5v tuon jälkeen, ei muuta mainittavaa.. Meksikontuote, mutta silti varsin ok.

Golf 2.0TDI... Ovet ja VW maalit... Prkl. Tekniikka ihan ok, mitä nyt päästöt vituillaan. Kiva ajaa. Laatuvaikutelma ehkä parempi kuin Jettassa, mutta tuo Saksalainen maalaustyön laatu yhdessä Suomessa asenneltuihin "Suomivarusteisiin" (roiskeläpät + jäänestopalat) aiheuttavat jumppaa. Hyvän auton siis voi pilata myös muukin kuin itse tehdas. Mittarissa nyt siis n. 87tkm, josta itse olen ajanut n. puolet.

Mutta ehkä nyt en aivan lyttäämään lähtisi näitäkään värkkejä, kunhan osaa valita oikein tekniikan sinne pellin alle. Itse jätin tästä syystä TSI + 7DSG-yhdistelmän ostamatta. Ehkä hihnavetoinen TSI voi osottautuakin pitkässä juoksussa paremmaksi kuin ketjut, mutta tuohon DSG:n paranemiseen en oikein jaksa uskoa.
 
ConD sanoi:
Kyllä VW:llä oman neljän käytetyn volkkarin perusteella on ollut jo tovin haasteita. Nyt vaan näyttää siltä, että kakka osui tuulettimeen, ja tutkimuksessa haastatelluilta kysyttäessä onkin muistunut mieleen notta olihan siinä omassa peltilehmässä kuitenkin jotain.

Oma nelosmuru oli surullisenkuuluisalla 1.6 16v koneella varustettu.. Alkoi ruostua niin piti vaihtaa...

Touranin takaluukku... Ahh... 11 reissua koripajalle sen takia. .

Golf 2.0TDI... Ovet ja VW maalit... Prkl.
Lainailen vähän sekalaisesti, mutta valitettavasti tuntuu, että näitä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun VAGgilaisia vaivaa tuo ruoste pintapelleissä vähän liian hyvin. Näistä oma lista:
-Octavia II vm. 2005, 6 vuoden iässä etuovien alalaidoissa ruostetta, osin tiivisteiden hankaamista johtuvaa, osin muuten
-Golf IV vm. 2004, 10-vuoden ikäisenä kun auto meille tuli, oli maalit kuplinut pois useammasta kohtaa, takalokarin kaaret yms.
-Octavia II Scout vm. 2007, takaoven kynnyksessä pintaruostetta, pitäisi hiaista pois ja korjailla...
-Audi A3 vm. 2003, etuoven alalaidasta maalit kuplii pois...

Eli ei ajoa haittaavaa ruostumista, mutta ärsyttävää silti! Plussaa kyllä, että pohjat näissä on pääsääntöisesti hyvässä kunnossa.
 
Ihmettelinkin että eikö kukaan tuo tähän aiheeseen VAGin korinsuojausongelmia. Eivät välttämättä ilmene ensimmäisille käyttäjille, mutta kolmen neljän vuoden kuluessa voi tulla ikäviä yllätyksiä maalipinnan alta ja peltien saumoista. VAG-autojen alustat sen sijaan näyttävät kestävän hyvin korroosiota vastaan.

Passattien suojausongelmista voi lukasta hieman seuraavan linkin alta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6962.msg544153;topicseen#new
 
Ei ollut minun -04 borassa ruostetta 386tkm ajettunakaan. Harvinaisen siisti ja luotettava peli, mitä nyt kulutusosaa piti vaihtaa mutta nekin oli halpoja.

Ei kyllä tässä passatissakaan valittamista, hyvin on palvellut jo 31tkm matkan ja mittarissa 85tkm.
 
Tietyt paikat kun korista käy läpi autoa pestessä ja mahdollisesti suojaa niitä lisää, niin ruosteongelmilta välttyy aika pitkälle.

Yksi on etupyöränkaaret ja niiden sisäänpäintaitetut pokkaukset. Tämä on esimerkiksi A4 B8 Audin tyyppivikapaikka, ja yksi syypää on tähän pokkaukseen osuvat kivet ja muu mekaaninen kulutus. Hyvissä ajoin tehty suojaus helpottaa kummasti.

Toinen on sitte roiskeläpän tausta A-pilarien alla. Kolmesta edellisestä autosta olen tuolta siivonnut moskaa pois. Syynä on Suomessa asennetut roiskeläpät, mitkä estävät irtomoskan poistumisen. Kun tuulilasilta vielä vedet johdetaan tuota kautta pois, on märkä muhjupesä valmis:

IMG_1130.JPG


Ovien alareunat taas kannattaa sieltä tiivisteen altakin pyrkiä pesemään, tai ainakin kun kuivaa autoa, pyyhkiä muhjut pois. Siellä oli tuossa valkoisessa Golperossakin ehtinyt kertyä alkavaa pinttymää, mutta säännöllinen pesu ja huuhtelu sai ne vielä liikkeelle ja irti maalista. Kun siellä kittisauman kohdalla sitten kukka puhkeaa, on koko ovi äkkiä vaihtokunnossa ja syynä "ulkoinen rasitus" kun paskaa on niin että piisaa.

Muuten maalipintaan vaikuttaa aika pitkälti muut suunnittelun kukkaset, missä ei ole otettu huomioon Suomen olosuhteita. Tiivisteet ovissa hieroo maalia (Skoda Octaviat), takaluukkua hierovat jään peittämät puskurit yms.

Onko ruoho sitten hirveän paljon vihreämpää muualla? Jaa-a...

*edit* korjattu huonosti toimiva linkki kuvaan
 
ConD: oliko noiden roiskeläppien irroituksessa muuta kuin pari ruuvia ja valmis? Haisee kesän proggikselta aika vahvasti..
 
jlindstrom sanoi:
ConD: oliko noiden roiskeläppien irroituksessa muuta kuin pari ruuvia ja valmis? Haisee kesän proggikselta aika vahvasti..
Oliko kolme torxia ja yksi klipsi yläreunasta mikä puristaa läpän lokarin kaareen. Sitten se onkin irti ainakin näistä omista Golf-sukuisista...
 
Suomessa siis kokonaiset 39 autoa joissa tuo voi tapahtua. Tuntuu aika ikävälle kun media on nyt ottanut VW:n silmätikuksi milloin mistäkin, koska se hottia.

Kyllähän se maine näin saadaan pohjamutiin.
 
Arcca sanoi:
Suomessa siis kokonaiset 39 autoa joissa tuo voi tapahtua. Tuntuu aika ikävälle kun media on nyt ottanut VW:n silmätikuksi milloin mistäkin, koska se hottia.

Kyllähän se maine näin saadaan pohjamutiin.

Itse hämmästelen miten se on kestänyt tähän saakka näinkin hyvänä. Ongelmat eivät ole olleet ihan pikkujuttuja ja ehkä aivan viime aikoja lukuunottamatta asiakkaille on lähinnä vittuiltu. Takuukin on markkinoiden huonoin 2 vuotta.
 
Arcca sanoi:
Suomessa siis kokonaiset 39 autoa joissa tuo voi tapahtua. Tuntuu aika ikävälle kun media on nyt ottanut VW:n silmätikuksi milloin mistäkin, koska se hottia.

Kyllähän se maine näin saadaan pohjamutiin.
Kokonaisuudessaan kuitenkin 67000 autoa joka ei ole ihan vähän. Tästäkö ei olisi pitänyt uutisoida ollenkaan?

Kyllähän muidenkin merkkien takaisinkutsuista on uutisoitu ja volkkarimiehet olleet sitten mehustelemassa.
 
nokonzok sanoi:
Itse hämmästelen miten se on kestänyt tähän saakka näinkin hyvänä. Ongelmat eivät ole olleet ihan pikkujuttuja ja ehkä aivan viime aikoja lukuunottamatta asiakkaille on lähinnä vittuiltu. Takuukin on markkinoiden huonoin 2 vuotta.
Vähän sama fiilis. Se ihmetyttää että volkkari taitaa edelleen olla myyntitilastojen kärkipäässä Suomessakin. Joko ihmiset ei paljoa seuraa asioita tai eivät vaan ymmärrä noiden joidenkin ongelmien vakavuutta.

Edit: Minusta tuo takaisinkutsukampanja on ihan positiivinen asia. Ongelma on siis tiedostettu ja myönnetty ja se korjataan. Toisin kuin moni muu suunnittelumoka ja valmistusvirhe mitä näissä on ollut.
Näitähän takaisinkutsuja on kaikilla merkeillä vähän väliä
 
-P- sanoi:
Joko ihmiset ei paljoa seuraa asioita tai eivät vaan ymmärrä noiden joidenkin ongelmien vakavuutta.

Tai sitten tilanne on niinkin yksinkertainen, että omalle kohdalle ei ole sattunut mitään ongelmia. Jos edelliset vaggineet ovat toimineet hyvin ja on ollut niihin tyytyväinen, niin mikäs siinä on seuraavaa ostaessa. Ja sama pätee tietty mihin tahansa automerkkiin.
 
-P- sanoi:
Vähän sama fiilis. Se ihmetyttää että volkkari taitaa edelleen olla myyntitilastojen kärkipäässä Suomessakin. Joko ihmiset ei paljoa seuraa asioita tai eivät vaan ymmärrä noiden joidenkin ongelmien vakavuutta.
Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, josta on poistettu Leasing-autot. Volkkarihan on perinteisesti erittäin suosittu liisari ja miksei olisi.
 
Tilastoissa mahdollinen myynnin notkahdus alkaa näkymään tammi-helmikuun tilastoissa. Tähän saakka on enemmän rekisteröity vasta niitä autoja, jotka on tilattu jo ennen esim. päästökohua. Onhan Volkkareissa kaiketi 3-5 kuukauden toimitusajat.
 
Trollsten sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, josta on poistettu Leasing-autot. Volkkarihan on perinteisesti erittäin suosittu liisari ja miksei olisi.

Eivätkö leasing-firmat sitten ymmärrä ottaa vikoja huomioon hinnoittelussaan ja tekevät merkistä liian houkuttelevan asiakkaille, jos niitä vikoja on niin paljon etteivät yksityisasiakkaat uskalla merkkiä ostaa?
 
nemos sanoi:
Eivätkö leasing-firmat sitten ymmärrä ottaa vikoja huomioon hinnoittelussaan ja tekevät merkistä liian houkuttelevan asiakkaille, jos niitä vikoja on niin paljon etteivät yksityisasiakkaat uskalla merkkiä ostaa?

Toistaiseksi esim. pääsökikkailujen loppulasku on vielä täysin hämärän peitossa. Liisarifirmaahan kiinnostaa pääasiassa se, miten tavara käy kaupaksi liisariajan jälkeen. Kaikkea ei ole vielä nähty. On se toisaalta varmasti niinkin, että iso joukko on autuaan tietämätön jostain jakoketjuista sun muista ja ostaa sen saman harmaan Golffin tai Octavian kuin naapurikin.
 
nemos sanoi:
Eivätkö leasing-firmat sitten ymmärrä ottaa vikoja huomioon hinnoittelussaan ja tekevät merkistä liian houkuttelevan asiakkaille, jos niitä vikoja on niin paljon etteivät yksityisasiakkaat uskalla merkkiä ostaa?

Tietenkin, ottaa mutta jos kansa haluaa käytettyjä Vaggineita ostaa, niin jälleenmyyntiarvo on hyvä.

Valtaosa leasing-autoista on takuunalaisia, joten mahdolliset remonttikulut eivät ole leasing-yhtiön murhe. Veikkaanpa, että kolmannenkin vuoden kulujne osalta good willit ovat anteliaampia ALD:lle kuin pertti perusautoilijalle.
 
Tä koko "päästöskandaali"  on todennäköisesti suurimmalle osalle kuluttajista täysin yhdentekevä asia. Lähinnä iltapäivälehdissä uutisoitu enää koko asiaa sen varsinaisen uutisarvon jälkeen.

Erinäisillä foorumeilla asiaa puidaan ja toiset ovat pahoittaneet mielensä ja toiset ei.

Suomalainen autojournalismikin on jaksanut jo useampaan lehteen vääntää asiasta täytemateriaalia, jossa lähinnä toistetaan samoja asioita. Johtunee siitä, ettei autoalan tapahtumista tahdo kerran kuussa saada oikein lehteä aikaiseksi.

Niin tai näin, mutta suurin osa tuolla oikeassa maailmassa kuulleistani kommenteista on lähinnä ollut sillä linjalla, että ei jaksa kiinnostaa. Ja henkilökohtaisesti mua ei juuri tuo asia kiinnosta tippaakaan, niin kauan kuin tuotteet pysyy näin fiksuina.
Sympatiat menee toki niille, kenellä autonsa kanssa ollut ihan oikeita laatuongelmia vaikkapa moottorin tai vaihteiston kanssa, mutta ei oikeestaan niille, joiden autoon joudutaan nyt oikein päivittämään uusi softa ja mahdollisesti sujauttamaan viemäriputken pätkä ilmamassamittarin eteen. ;)

Mielenkiinnolla seuraan myyntilukuja tulevina kuukausina, ne toki kertovat mikä autonostajien reaktio on ollut.
 
^Uusien softapäivitysten ja viemäriputkiviritysten jälkeen se suurin älämölö vasta alkaakin, jos asiakkaat eivät jostain perustellusta syystä olekaan tyytyväisiä ko. virityksiin ;)
 
Trollsten sanoi:
No tuota ei, mutta vuosi ja 40tkm ei todellakaan ole mikään laadun mittari.
Olet osin aivan oikeassa kyllä enkä halua alkaa väittelemään vaikka nyt taas vastaan. Itse ajattelin asiassa oikeastaan sitä että vaikka ensimmäisen vuoden aikana olisikin vikoja niin oleellista on miten ne korjataan -  tässä kohtaa ymmärrän happamuutesi -  ja millaisia ne viat ovat myös sillä autojen kaltaisiin suurtuotantovehkeisiin osuu aina joku maanantaiyksilö vaikka mitkä laatustandardit olisivat käytössä. Viat kun on korjattu kunnolla niin matka jatkuu hamaan paaliin asti ja omistajat ovat tyytyväisiä. Vuosi ja 40 tkm on lyhyt aika mutta kyllä melko graavit valmistusvirheet siinä ajassa löytyvät. Todellinen laatu selviää vasta rippikouluiässä mutta täällä kirjoittavien autot harvoin ehtivät olla siihen asti omistuksessa.