Ostin 2008 Saabin 9-3 TTiD automaatin uutena. Kyseisen mallin ensimmäisiä omistajia suomessa (rek. tammikuun viimeinen pvä). Mun eka diesel. Tuli yllätyksenä, kun pakkaskelissä auto onnistui hörppimään jopa yli 14 litraa sadalle, vaikka yhd lukema oli muistaakseni 6.9 litraa. Tätä ihmeteltiin huollossa ja kyseessä todettiin olevan ominaisuus. DPF:n puhdistus sykli ei vain onnistunut meidän ajossa kun välillä ajo oli alle 5km pätkiä ja aina kylmänä uudestaan liikkelle. Tämä kovalla pakkasella oli autolle myrkkyä. Puhdistuspoltto oli lähes kokoajan pyynnissä ja polttoainetta paloi. Suodatin koko ajan yli 50% tukossa. Tällaisesta ei ollut ostaessa puhetta eikä kerrottu, että auto ei toimi tuollaisessa ajossa.
Mun mielestä kyseessä oli vika, huollon mielestä ominaisuus. Sanomattakin selvää että auto vaihtui ennen seuraavaa talvea.
Tietysti ymmärrän mistä oli kyse ja se oli ns ominaisuus, mutta käyttäjän kannalta tuo oli kyllä vika. Talvella aina haisi paistettu kananmuna auton ympärillä jos ajoi lyhyttä pätkää. Ja kulutus ei ollut likimainkaan luvattua.
Seuraava oli Subarun diesel, joka oli kylmä kuin jääkaappi jos ulkona olk kylmempää kuin -20C. Vaikka asennutin heti uutena webaston, niin siitä huolimatta maski täytyi teipata umpeen talveksi. Moottorinlämmöt nous hädin tuskin 60-asteeseen maantieajossa pakkasella. Valitin tästä joka huollossa. Ei vika vaan ominaisuus. Eri mieltä!
Käsiksessä täytyis lukea, että vedä talvella aina moottorikelkkaa kärryssä, jos haluat että lämmöt on normaali alueella. Tai älä aja kylmässä.
Ja muista aina pitää karvalakkia & kintaita ajaessa talvella.
Tällä autolla tuli kruisailtua kaksi vuotta ennenkuin kypsyin. Toki tuossa nyt kärjistin asiaa. Mutta vieläkin kiehahtaa kun muistelen niitä turhauttavia huoltokäyntejä & viestinvaihtoa maahantuojalle yms.
Nämä oli juuri tällaisia vaikeita juttuja, kun huollossa eivät asialle voi mitään, sen väitetään olevan ominaisuus. Vaikka auto ei selvästi toimi kuten kuuluu/on ilmoitettu.
Ja näitä seuras vielä yks diesel, jolla tuli ajettua reilu puoli vuotta. Sen jälkeen yks paska bensanelikko josta ei tyyppivikaa saatu pois.
Luojan kiitos nykyinen Sube toimii oikein, ilman "ominaisuuksia" ja siellä jotenkuten tarkenee. Kun käyttää webastoa..
Ja tuore tulokas, Mitsu vaikuttaa olevan todella lämmin (no kyllä tuolla kulutuksella kuuluukin), luotettavuudesta/toimivuudesta ei näin lyhyellä kokemuksella (alle 5tkm) voi vielä sanoa mitään.