https://tummennuskalvot.fi/

Vika vai ominaisuus?

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Kun lukee juttuja auton käyttäjien mielestä vioista ja miten niihin myyjä, maahantuoja tai valmistaja on suhtautunut, niin ei voi olla monesti ihmettelemättä miten sen autoalan ammattilaisen näkemys voi poiketa niin paljon asiakkaiden näkemyksistä.

Tässä esimerkki Vehon tulkinnoista tapauksessa, jossa auton kaasu ei reagoi lainkaan sen jälkeen kun vakionopeussäätimen käytön jälkeen, kun ennen vakionopeussäädintä on käytetty nopeudenrajoitinta. Ainakin itselläni on kohtuullisesti vaikeuksia ymmärtää, jotta miten niin ei kyseessä ole vika.
 
Kyllähän tuo on jossain tilanteessa aika vaarallinenkin vika- kai kaikkien auton hallintaan vaikuttavien toimintojen tulee olla toiminnassa koko ajan. Vaarallisempaa tietenkin olisi jos ohjaus ois välillä "toipumassa". Ja jos toiset yksilöt toimii ilman viivettä, niin silloin kyse vain tämän yksilön "ominaisuudesta".
Tosin miehellä on ehkä aika outo tapa "renkata" rajoitin/vakkaritoimintoja, mutta kun musta tuo rajoitin on ihan hirvee keksintö, niin oon jäävi opettaan sen käyttöä. Täytyykin huomenna Vitossa testata, jos ymmärrän miten noita pitää trampata.
 
Ostin 2008 Saabin 9-3 TTiD automaatin uutena. Kyseisen mallin ensimmäisiä omistajia suomessa (rek. tammikuun viimeinen pvä). Mun eka diesel. Tuli yllätyksenä, kun pakkaskelissä auto onnistui hörppimään jopa yli 14 litraa sadalle, vaikka yhd lukema oli muistaakseni 6.9 litraa. Tätä ihmeteltiin huollossa ja kyseessä todettiin olevan ominaisuus. DPF:n puhdistus sykli ei vain onnistunut meidän ajossa kun välillä ajo oli alle 5km pätkiä ja aina kylmänä uudestaan liikkelle. Tämä kovalla pakkasella oli autolle myrkkyä. Puhdistuspoltto oli lähes kokoajan pyynnissä ja polttoainetta paloi. Suodatin koko ajan yli 50% tukossa. Tällaisesta ei ollut ostaessa puhetta eikä kerrottu, että auto ei toimi tuollaisessa ajossa.
Mun mielestä kyseessä oli vika, huollon mielestä ominaisuus. Sanomattakin selvää että auto vaihtui ennen seuraavaa talvea.

Tietysti ymmärrän mistä oli kyse ja se oli ns ominaisuus, mutta käyttäjän kannalta tuo oli kyllä vika. Talvella aina haisi paistettu kananmuna auton ympärillä jos ajoi lyhyttä pätkää. Ja kulutus ei ollut likimainkaan luvattua.

Seuraava oli Subarun diesel, joka oli kylmä kuin jääkaappi jos ulkona olk kylmempää kuin -20C. Vaikka asennutin heti uutena webaston, niin siitä huolimatta maski täytyi teipata umpeen talveksi. Moottorinlämmöt nous hädin tuskin 60-asteeseen maantieajossa pakkasella. Valitin tästä joka huollossa. Ei vika vaan ominaisuus. Eri mieltä!

Käsiksessä täytyis lukea, että vedä talvella aina moottorikelkkaa kärryssä, jos haluat että lämmöt on normaali alueella. Tai älä aja kylmässä.
Ja muista aina pitää karvalakkia & kintaita ajaessa talvella.

Tällä autolla tuli kruisailtua kaksi vuotta ennenkuin kypsyin. Toki tuossa nyt kärjistin asiaa. Mutta vieläkin kiehahtaa kun muistelen niitä turhauttavia huoltokäyntejä & viestinvaihtoa maahantuojalle yms.

Nämä oli juuri tällaisia vaikeita juttuja, kun huollossa eivät asialle voi mitään, sen väitetään olevan ominaisuus. Vaikka auto ei selvästi toimi kuten kuuluu/on ilmoitettu.

Ja näitä seuras vielä yks diesel, jolla tuli ajettua reilu puoli vuotta. Sen jälkeen yks paska bensanelikko josta ei tyyppivikaa saatu pois.

Luojan kiitos nykyinen Sube toimii oikein, ilman "ominaisuuksia" ja siellä jotenkuten tarkenee. Kun käyttää webastoa..
Ja tuore tulokas, Mitsu vaikuttaa olevan todella lämmin (no kyllä tuolla kulutuksella kuuluukin), luotettavuudesta/toimivuudesta ei näin lyhyellä kokemuksella (alle 5tkm) voi vielä sanoa mitään.
 
Tuossa 508:ssa tuli mukana kaksi viimasuojaa, joilla saa tukittua koko maskin. Ilman niitä siinä ei kyllä moottori lämpenisikään pakkaskelillä koskaan, ei edes se kelkka perässä. En minä tuota siinä kuitenkaan minään vikana pidä, kun tarvittavat varusteetkin on tulleet auton mukana. Webastokin on vakiona auttamassa tarkenemista ja hyvin siellä tarkeneekin.
 
Siinäpä se. Mukana tuli tarvittavat varusteet. Subessa ei. Ja kuulemma maskeja ei tarvitse tukkia. Kun kysyi onko hyvä ajaa käytännössä kylmällä koneella pitkiä matkoja, alkoi kiemurtelu.

Sitä mieltä olen edelleen, että jos koneen normaali toimintalämpötila on vaikkapa 80-astetta, tulee se saavuttaa matka-ajossa ilman kikkailua, meidän nopeusrajoituksilla. Vakiovarustein. Ja sisälämpö täytyy saada siedettäviin lukemiin varttitunnissa. Jos ei saavuteta niin kyseessä on jonnekin aavikolle tarkoitettu kikotin.

Ei tuo kaikilta merkeiltä/malleilta onnistu edelleenkään. Mutta monilta myös onnistuu.
 
Penguin sanoi:
Kun lukee juttuja auton käyttäjien mielestä vioista ja miten niihin myyjä, maahantuoja tai valmistaja on suhtautunut, niin ei voi olla monesti ihmettelemättä miten sen autoalan ammattilaisen näkemys voi poiketa niin paljon asiakkaiden näkemyksistä.
Ja mikä mielenkiintoisinta usein se maahantuojan johdon näkemys poikkeaa myyntiportaan ja huollon näkemyksestä hyvin paljon. Huolto ja myynti pyytävät yhtä koodin muutosta jolla auton saisi toimimaan, mutta koska kyseessä on ominaisuus ei sitä korjausta tehtaalla "turhaan" tehdä.
 
jf sanoi:
Huolto ja myynti pyytävät yhtä koodin muutosta jolla auton saisi toimimaan, mutta koska kyseessä on ominaisuus ei sitä korjausta tehtaalla "turhaan" tehdä.

Näin on. Jos vika on softassa (kuten varmasti ekan postauksen Mersun tapauksessa), ei käyttäjää lähellä olevilla tahoilla ole mitään mahdollisuutta korjata sitä ilman tukea sylttytehtaalta. Valmistajan päädystä katsomalla taas yhdellä tai kenties muutamalla kymmenellä kaukaisen maan asukkaalla ilmenevää oiretta ei nähdä tarpeelliseksi korjata vaikka ratkaisu olisi sieltä käsin tehtynä kuinka triviaali tahansa. Itse korjaus olisi varmasti softanikkarin tasolla helppo, mutta sen päälle kaikenlaiset laadunvarmistusratkaisut ja konfiguraatioden hallinta tms. eri systeemeissä teettänee työtä?
 
Jos se vika olisi softassa, niin olisihan se sitten muissakin samanlaisissa malleissa. Enemmän taipuisin siihen, että joku anturi tai kytkin antaa väärää informaatiota tai ECU on rikki.
 
Totta tuokin, tosin kielii kyllä silloin että softassa on vakavia virheitä ja ongelmatilanteiden määrästä tuskin osataan tehdä mitään päätelmiä, muuten kuin kokemusperäisesti.

Olen miettinyt onko se bugi vai ominaisuus, kun Peugeotin nopeusmittarin viisari putoaa nollaan ja numeronäytön lukema muuttuu tyhjän kautta nollaksi kun mittarinopeus ylittää 254 km/h. Mielestäni tuo on virhe jo softan suunnittelussa, kun nopeus on päätetty esittää yhdellä 8-bittiseen tavuun talletetulla lukuarvolla. Mikä on sitten virheen vakavuus, kun yksikään malli ei kulje ilman virittelyä noin kovaa ja yhden ainoan mallin nopeus on rajoitettu 250 km/h:ssa.