https://yliteippaus.fi/

Vetyautot ja vety polttoaineena, tekniset ratkaisut vedynkäyttöön

Mitä tankkaan autooni vuonna 2025 ?

  • Bensiiniä

    Ääniä: 3 25,0%
  • Dieseliä

    Ääniä: 6 50,0%
  • Alkoholia

    Ääniä: 0 0,0%
  • Maakaasua, biokaasua tai nestekaasua

    Ääniä: 1 8,3%
  • Sähköä

    Ääniä: 6 50,0%
  • Vetyä

    Ääniä: 4 33,3%
  • Klapeja

    Ääniä: 2 16,7%
  • Sitä itseään

    Ääniä: 2 16,7%
  • Jotain muuta, mitä ?

    Ääniä: 1 8,3%
  • En käytä enää omaa autoa

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    12
  • Äänestys suljettu .
Ovat haistaneet, että EU on lähdössä sellaiseen tukirumpaan, ettei ehkä kannatakkaan jäädä ulkopuolelle. :)
Ei vaan, täytyy oikeasti toivoa, että tuon jutun tiedot pitävät kutinsa. Jopa talviominaisuudet olisivat paremmat. Näitä tarvitaan just vedyn puolelle, jotta saadaan teknistä kilpailua ja sen myötä nostetta kehiin. Ongelmana on yhä tuo hyötysuhde koko ketjussa, mutta mikäli rangea saadaan nostettua uusille tuhat luvuille, niin sitten käyttö voi ollakin yhtäkkiä järkevämpää.

Hyötysuhdekuvan lähde: https://tietokayttoon.fi/julkaisut/raportti?pubid=URN:ISBN:978-952-383-413-2
 

Liitteet

  • sähko vs vetyauto hyötysuhde.png
    sähko vs vetyauto hyötysuhde.png
    46 KB · Katsottu: 82
Ymmärtääkseni tuotettu vety tullaan käyttämään ammoniakin valmistukseen. Ammoniakilla on tällä hetkellä kysyntää ja mahtaa katekin olla parempi, kuin pelkällä vedyllä.
 
Ammoniakille on erityisesti kysyntää lannoiteteollisuudessa ja hintakin on kohdillaan Venäjän tilanteen takia. Vihreän vedyn osalta projektin taustalla on 1 000 km pitkä rannikon vetyputkihanke ja etenkin terästeollisuuden tarpeet. Prosessin hukkalämmön hyödyntämiseksi/hyötysuhteen nostamiseksi lämpö pyritään saamaan paikallisen energiayhtiön kaukolämpöverkkoon...
 
@Pekki

Vastaan sinulle tänne. Vety on melkoisen varmasti valinta niihin autoihin jolla pitää oikeasti vetää vaunua. Ford 150 Lightning ja Rivian on nolosti suoriutuneet vetotesteissä vaikka hinta on autoilla kova. Vahva fail. Nyt GM authority osaa kertoa että GM:n medium duty truckin tulevaisuus on vetyinen:

Tämä tarkoittaa sitä että jokaisen ison jenkkivalmistajan raskaisiin lava-autoihin on vetyvoimalinja tulossa. Fordilla on myös patentti hallussa vetypolttomoottorin suhteen, mutta saas nähdä mitä se tarkoittaa käytännössä. Uskon että vetyvoimalinjat tulevat noihin kevyempiinkin lava-autoihin sillä Toyota esitteli FCEV Tundraa Japanissa ja briteissä alkaa vety-Hiluxin kehitys:

Jälkimmäinen uutinen on merkittävä eurooppalaisen asiakaskunnan kannalta.

Sen lisäksi bemari alkoi nyt tekemään vety-x5:ttä pienen sarjan ja massatuotanto alkaa vuonna 2025. Speksejä ei ole tiedossa, mutta tällä hetkellä tehoa autosta löytyy 370hv. Eli uskon että tuotantomallista vetokykyä löytyy tuo 2.5t. Hinta toki on ei halpa.

Honda alkaa tekemään vetykäyttöistä plugari-CRV:tä jenkeissä 2024. Jännä nähdä mikä vetokyky on, pärjääkö plugari Rav4:lle?

Jos mukaan otetaan start up yritys, niin 2025 olisi tuotannossa NamX niminen SUV, jossa tehoa takavetomallissa 300hv, rangea 800km ja hintaluokka noin 65t€. Jos siitä löytyy riittävästi vetokykyä, niin voi olla että olisi kokonaisuutena lähimpänä kriteereitä täyttävä auto. Tuo tavoiteltu lähtöhinta noihin spekseihin nähden ei ole tavattoman korkea.
 
Suomalainen vety-yhtiö sai haalittua taustavoimakseen merkittävän rahoittajan. Päätuote on valmistaa vihreää vetyä ja siitä metaania raskaan liikenteen tarpeisiin. Kun liikennesektorilla tms. syntyy kysyntää vedystä, voidaan vetyä tuottaa myyntiin.

"Ren-Gasin merkittävä kilpailuetu on yhtiön luoma liiketoimintamalli, joka maksimoi sektori-integraation arvon, kun power-to-gas- laitokset sijoitetaan optimoidusti olemassa olevien voimalaitosten ja kaukolämpöjärjestelmien yhteyteen. Ren-Gas on onnistunut luomaan vahvan aseman nopeasti kehittyvillä vihreän vedyn markkinoilla, ja yhtiö on julkaissut jo viisi teollisen mittaluokan hanketta yhdessä suomalaisten energiayhtiöiden kanssa. Sektori-integraation hyödyn maksimoiva toimintamalli parantaa energiajärjestelmän toimitusvarmuutta, mahdollistaa kilpailukykyisen uusiutuvan kaasupolttoaineen ja CO
2-vapaan kaukolämmön tuotannon, sekä tuo erittäin mittavat päästövähenemät sekä liikenne- että energiasektoreilla."

https://ren-gas.com/ajankohtaista/a...wer-to-gas-hankkeiden-kehittajaan-ren-gasiin/
 
Tuohan on älyttömän hyvä uutinen.

Logistiikan toimivuus on Suomessa ihan ykkösasia. Teollisuuskin on levinnyt ympäri maata ja kumipyörät ovat tärkein logistinen muoto.

On vain erinomainen asia jos tuontidieselistä päästään eroon. Metaani voi olla yksi osa ratkaisua, vety voi olla yksi palanen, biolitkut yksi ja akkusähköt yksi.

Vaikkei investointi nyt suuren suuri ole mutta ihan kyllä positiivinen uutinen mielestäni kuitenkin.
 
^ Nostan myös hattua innovatiivisuudelle, jossa hyödennetään täkäläisiä vahvuuksia.

TOTEUTAMME SUOMEEN:​

  • Useita P2X-kaasupolttoaineiden tuotantolaitoksia vuoteen 2030 mennessä
  • 2.5 TWh (250 miljoonaa l diesel ekv.) uusiutuvia kaasupolttoaineita raskaan liikenteen käyttöön
  • 1200 MW uutta tuulivoimakapasiteettia laitostemme energialähteeksi
  • 600 MW uutta kysyntäjoustokapasiteettia
  • 2.5 TWh CO2-vapaata kaukolämpöä laitostemme hukkalämmöstä
  • Vihreän vedyn tuotanto- ja jakeluverkoston tulevaisuuden raskaan liikenteen ja teollisuuden käyttöön
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on älyttömän hyvä uutinen.

Logistiikan toimivuus on Suomessa ihan ykkösasia. Teollisuuskin on levinnyt ympäri maata ja kumipyörät ovat tärkein logistinen muoto.

On vain erinomainen asia jos tuontidieselistä päästään eroon. Metaani voi olla yksi osa ratkaisua, vety voi olla yksi palanen, biolitkut yksi ja akkusähköt yksi.

Vaikkei investointi nyt suuren suuri ole mutta ihan kyllä positiivinen uutinen mielestäni kuitenkin.
On se kova juttu. Olen tyytyväinen että näitä projekteja, joiden perään huutelin vuosi tahi pari sitten, on alkanut ilmaantua Suomeenkin. Näistä saa Suomi hyvän taloudellisen tukijalan kun energia ja logistiikka on turvattu- siis pitkässä juoksussa. Vety on avain moneen juttuun ja onneksi se on ymmärretty nyt meilläkin. Tartteis vielä isompia ja enemmän, mutta hyvä aloitus.

Pitkässä juoksussa meistä tulee kaikin puolin energiaomavarainen yhteiskunta, ja tullaan olemaan itseasiassa energian viejävaltio. Vety on myös liikenteessä isossa roolissa.
 
Polttomoottorinen vety-Corolla siirtyy talvitesteihin. Kyllä tässä aika paljon potentiaalia on.


 
Polttomoottorinen vety-Corolla siirtyy talvitesteihin. Kyllä tässä aika paljon potentiaalia on.
Ehkä moottoriurheilussa, mutta katuautoissa tuskin - siitä pitää huolen huono hyötysuhde. Jos tarjolla on kaksi samanlaista vetyautoa samankokoisella vetytankilla, joista toisen range on vaikka 600km ja toisen 300km, miksi kukaan ostaisi jälkimmäisen?
 
Ostaahan ihmiset polttomoottoriautojakin 35 l polttoainesäiliöllä, vaikka sama automalli on tarjolla tuplakokoisella polttoainesäililöllä ja yli tupla rangella. Minä en ymmärrä miksi, mutta kai siihen jokin syy on.
 
Ehkä moottoriurheilussa, mutta katuautoissa tuskin - siitä pitää huolen huono hyötysuhde. Jos tarjolla on kaksi samanlaista vetyautoa samankokoisella vetytankilla, joista toisen range on vaikka 600km ja toisen 300km, miksi kukaan ostaisi jälkimmäisen?
Koska hyvin todennäköisesti se hyötysuhde-ero ei ole noin suuri. Kiinalaisten esitietojen mukaan ero on luokkaa 20%. Tällä hetkellä. FCEV:t toki kehittyy huimasti ja uskon että kulutusero kasvaa ja hintaero kutistuu.

Mutta tällä logiikalla range olisi luokkaa 480km ja auton hankintahinta lähestulkoon polttiksen tasolla heti alkuunsa. Polttis Corolla Crossin hinta on ilman autoveroa jenkeissä on 23t$*... Kyllä edukkaalle käyttöautolle aina ottaja löytyy. Ja polttiksilla on omat hyvät puolensa, niiden ylläpito on helppoa.

*Tämä konseptiauto toki käyttää Toyotan 1.6 3 syl konetta enkä tiedä tuleeko sitä tuotantoautoon.
 
Eri teknologioiden kehityksen kannalta on hyvä, ettei EU:n kaavailujen synnyttämä teknologinen yksiniittisyys yllä maailmanmarkkinoille. Selailin juuri valtion tuoretta rapsaa vihreän siirtymän rahoituksesta - höttöisessä utopiassa elellään...
 
En tiedä, pitäisikö "kaveria" innostaa, mutta olkoon. Vetyklusteri starttasi Suomessa, ja kuroo jo muiden etumatkaa kiinni, kertoo Hesari.


Joo, ei tartte pelätä. Vety on mainstreamia nyt. Toki jos foorumilaiset haluaa vedystä keskustella niin mukavahan siitä on keskustella. Aihe on mielenkiintoinen ja laaja. Suomelle tämä on huima mahdollisuus ja vedyssä on pirusti potentiaalia myös autoissa.

Tuo on ehkä vähän vahvasti sanottu että ottaa etumatkaa kiinni, mutta alkuun on päästy. Keski-euroopassa asiakkaita riittää enemmän kuin tarpeeksi, mutta fakta on se että muut pohjoismaat sekä etelä-euroopan maat ovat tehneet asian eteen riuskempia liikkeitä. Pirun hyvä juttu, että Suomessa on päästy alkuun ja saatu jo ulkomaisia investointejakin. Hyvä tästä tulee (y)
 
Vihreällä vedyllä on tietysti vihreässä siirtymässä (joka taitaa monelle täälläkin olla pahin kirosana) merkittävä rooli. Edelleen kannattaa kuitenkin huomioida se, ettei vedyn roolin kasvu teollisuudessa ja yhteiskunnassa suinkaan tuosta vaan kanavoidu henkilöautoiluun. Se ei ole keskeisiä vedyn käyttökohteita ainakaan lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä, tuskin koskaan.
 
Vihreällä vedyllä on tietysti vihreässä siirtymässä (joka taitaa monelle täälläkin olla pahin kirosana) merkittävä rooli. Edelleen kannattaa kuitenkin huomioida se, ettei vedyn roolin kasvu teollisuudessa ja yhteiskunnassa suinkaan tuosta vaan kanavoidu henkilöautoiluun. Se ei ole keskeisiä vedyn käyttökohteita ainakaan lyhyellä tai keskipitkällä aikavälillä, tuskin koskaan.
Joo, siis toimijat teollisuuden ja liikenteen parissa ei välttämättä ole samat. Jakeluverkostoa järkkäillään kovaa vauhtia (myös Suomessa) ja monesti niillä toimijoilla on omat lyyserit jolla tehdä vetyä omiin tarpeisiin. Sen lisäksi EU:lta on tulossa selkeät ohjeet vedyn tekemiseen jakeluverkon perässä olevalla lyyserillä. Tarkoittaa että asemat itse voi myös sen vedyn tehdä ja väri arvotaan tiettyjen kriteereiden mukaan. Kovasti sitä työtä tehdään maaliikenteenkin eteen.

Myös henkilöautovalmistajat osoittaa selkeätä kiinnostusta vetyä kohtaan. Kyllä niitä valmistajia alkaa olla aika paljon joilta tulee vetyauto markkinoille. Tavallaan FCEV on monelta osaltaan todella hyvä auto niin valmistajalle kuin kuluttajallekin, joten siksi uskon sen tulevaisuuteen henkilöautoissakin. Voip olla että voimalinjavalikoima pysyy aika laajana tulevaisuudessakin, näin niinkuin sivuhuomiona.

Teslan noloilut semin kanssa aikalailla sinetöi sen, että vedynjakeluverkosto tarvitaan jokatapauksessa raskaalle liikenteelle...
 
Yksi iso syy sille, miksi minä uskon että vetyautot lyö isosti läpi on se mistä sähköautojen yleistymisen este-ketjussa keskustellaan. Siellä haaveillaan sellaisista rangeista jotka saavutetaan (ja ylitetäänkin) jo nyt vetuautoilla. Mirai tarjoaa paremman rangen kuin Lucid Air ja on 100t$ halvempi.

On mielenkiintoista nähdä millainen Hondan vety-crv on, se on ensimmäinen plugari-fcev henkilöauto. Siitä tulee ensi vuonna enemmän tietoa. Myös Tata motors julkaisee ensi kuun Auto expossa oman vetykäyttöisen henkilöautokonseptin. Polttavia kysymyksiä tekninen toteutus ja ajateltu hintaluokka.
 
Minä en näe rangea polttokennoautossa niin merkittävänä tekijänä.
Joo, pysähdys tekee keskinopeuteen ison loven, mutta kun se pysähdys on huomattavan lyhyt verrattuna akkujen lataamiseen.
Ajettiinhan sitä moottoripyörällä läpi Euroopan n. 200 km siivuin ja päivämatkat pidemmillä siirtymillä saattoivat olla n. 1000 km.
En manaa akkupelejä suohon, pidän vaan hyvänä eri vaihtoehtojen olemassaolon, kullekin tarpeen mukaan.
 
Isoin haaste vetyautoille on jakelun haasteet. Jakelukonttiin mahtuu paineistettuna tällä hetkellä sen noin 7m3 - 8m3. Jos henkilöauton säiliöön mahtuu sen 200 litraa ja raskaan kaluston tankkeihin 1000 litraa niin voi äkkiä laskea ettei yhdestä kontista montaa autoa ruokita. Jos vetytehdas on Suomen tapauksessa Pohjanmaalla ja jakeluasema vaikka Kuopiossa niin tienpäällä tehtaan ja jakeluaseman välillä saa olla jatkuvasti jakeluautoja viemässä vetykaasua. Ei tarvitse olla kovinkaan iso polttoaineiden jakeluasema kun sen parikymmentä autoa pyörähtää tunnin aikana.