- 12.12.2022 klo 22:28 / Vetyautojen yleistymisen esteet
Vetyautojen yleistymisen esteitä, joista en ole päässyt ajatuksen tasolla yli:
- huono hyötysuhde, sekä tuotannossa, että käyttämisessä
Varsinkin nykyisillä energianhinnoilla miten ikinä saadaan kilpailukykyiseksi?
- huono tilavuus/energiasuhde -> kova paine vaiko hemmetin alhainen lämpötila
- ei pysy varastossa, neljännes häviää taivaan tuuliin kuukaudessa. Samalla haurastuttaa tankit.
Yksi tekijä huonossa hyötysuhteessa. Ei sovi pitkään varastointiin -> täytyy tehdä sitä mukaa kun tarvitaan. Tästä herää ajatus, että pitäisi olla oma kotiasema. Tehdään yön aikana se vety mitä huomenna tarvitaan, niin hukka olisi mahdollisimman pieni. Tästä taas päästään ensimmäiseen -> miksi tehdä sähköllä vetyä, kun samalla määrällä sähköä pääsee sähköautolla pidemmälle(=edullisempaa).
Tottakai on erilaisia käyttötarpeita, mutta onko esim. henkilöautopuolella tarpeeksi jotta vetyhenkilöautot yleistyisivät siinä määrin, että jakeluverkosto kasvaa jne. Entä sopiiko raskasliikenne ja henkilöautot samoille tankkauspisteille?
Vedyn jatkojalostaminen vähentää varastointi ja energiasuhde ongelmia, mutta huonontaa edelleen hyötysuhdetta, vaikea nähdä tätä ratkaisuksi.
- huono hyötysuhde, sekä tuotannossa, että käyttämisessä
Varsinkin nykyisillä energianhinnoilla miten ikinä saadaan kilpailukykyiseksi?
- huono tilavuus/energiasuhde -> kova paine vaiko hemmetin alhainen lämpötila
- ei pysy varastossa, neljännes häviää taivaan tuuliin kuukaudessa. Samalla haurastuttaa tankit.
Yksi tekijä huonossa hyötysuhteessa. Ei sovi pitkään varastointiin -> täytyy tehdä sitä mukaa kun tarvitaan. Tästä herää ajatus, että pitäisi olla oma kotiasema. Tehdään yön aikana se vety mitä huomenna tarvitaan, niin hukka olisi mahdollisimman pieni. Tästä taas päästään ensimmäiseen -> miksi tehdä sähköllä vetyä, kun samalla määrällä sähköä pääsee sähköautolla pidemmälle(=edullisempaa).
Tottakai on erilaisia käyttötarpeita, mutta onko esim. henkilöautopuolella tarpeeksi jotta vetyhenkilöautot yleistyisivät siinä määrin, että jakeluverkosto kasvaa jne. Entä sopiiko raskasliikenne ja henkilöautot samoille tankkauspisteille?
Vedyn jatkojalostaminen vähentää varastointi ja energiasuhde ongelmia, mutta huonontaa edelleen hyötysuhdetta, vaikea nähdä tätä ratkaisuksi.