Mielenkiintoinen aihe Vankalta.
Jotta kulutuksen vertailu olisi mielekästä, pitää kyseessä olla sama auto, jossa sama moottori, sama vaihteisto ja sama rengastus. Ainoastaan vetotapa siis eri (2veto kontra 4veto).
Omassa muistissa on kaksi nämä ehdot täyttävää autoa, eli ex Mazda CX-5 2,2 D manuaali ja nykyinen Lexus NX 300h.
Prosarin perusteella eroa CX-5:n normikulutuksessa on 0,6 lt/100 km (4,6 vs 5,2) 2vedon eduksi. Mielenkiintoista onkin pohtia, mistä tuo ero käytännössä tulee normikulutussyklillä ajettaessa. CX-5:sessahan on haldex-tyyppinen kytkin, joka tarvittaessa kytkee puuttuvat kaksi pyörää mukaan vetohommiin. Paikalta lähtiessä 4veto varmaankin vilahtaa päällä, mutta entä sen jälkeen? Nuo kiihdytysnopeudet ovat sen verta maltillisia, ettei niissä 4vetoa tarvita.
2vetoon verrattuna pyörii jotain hammaspyöriä ja akseleita ennen haldexia ja haldexin jälkeenkin siis 'turhaan' mukana. 4veto CX-5 on 85 kg painavampi 4vedon lisäkomponenteista johtuen. Rengastus on sama. Lisäkulutus selittyisi siis käytännössä tästä lisäpainosta kaupunki 'kiihdytyksissä'.
NX:n normikulutusluvut ovat tosi mielenkiintoisia. Samalla 17” rengastuksella normikulutus 5,1 lt/100km on samansuuruinen sekä 2vedolle, että 4vedolle. 4Veto on lisäksi 65 kg painavampi (takasähkömoottori, tasauspyörästö ja vetoakselit). Mitenkäs tämä on mahdollista?
Sähköinen 4vetohybridi on älykäs.

Paikalta lähtiessä 4veto vilahtaa päällä ja sen jälkeen liikutaan käytännössä 2vedolla (kuten CX-5:sessakin), mutta kaikissa jarrutuksissa regeneroidaan jarrutusenergiaa takaisin akkuihin(tähän voi osallistua myös takasähkömoottorikin). Hybridi käyttää akkuihin varastoitunutta lisäenergiaa kiihdytyksissä, mutta myös tasaisessa ajossa(etusähkömoottori) polttomoottorin tukena.