https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vetokoukku ja sen sähköt

JiiJii

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Tulitauosta asennettua vetokoukku autoon Koukkupajalla, asennuksessa oli paljonkin sanomista mutta ehkä siitä myöhemmin lisää  :(. Se mikä nyt mietityttää on nuo sähköt, tähän laitettiin 7-napainen perinteinen pistorasia mutta ilmeisesti nykyään 13-napainen on pakollinen ainakin tämän Trafin dokkarin mukaan, sivu 6: http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf.

Oma auto on siis viime syksynä käyttöönotettu ja tuon mukaan siis pitäisi olla 13-napainen pistoke, onko homma nyt tosiaan näin? Asiasta ei ollut omiin korviini mitään kuulunut kunnes kaveri ihmetteli miksi uuteen autoon asennettiin 7-napainen pistorasia.
 
Edellinen astra oli mielenkiintoinen tapaus koukun suhteen. Vein fixukselle laitettavaksi koukun ja sähköt... Koukku saatiin mutta sähköjä ei... Joo ei siellä oo pistoketta. No sitten tuli 120tkm huolto eteen, mainitsin siellä että koukkuun pitäisi saada sähköt, kun ei toinen merkkikorjaamo saanu.. Joo onnistuu, menin hakemaan autoa. Et miten se vetokoukku et onks se kunnossa. Joo ei ettei saatu siihen sähköjä... Tämä siis opel merkkihuollossa...

Sitten jupinan jälkeen että kai se on ite tehtävä ohjeitten avulla, kun kaks puljua ei saa aikaseks. Loppujen lopuksi meni koko johtojen yhdistyshommassa 15minuttia kotikonstein. Ja tämä oli kahelle korjaamolle maailman vaikein juttu. Et asentajiakin on monen näkösiä. Mut jotenkin huvittavan olosta, et kahessa korjaamossa ei saada johtoja ohjeitten kanssa laitettua  :-[
 
Olisiko kenelläkään tietoa tai kokemusta, miten saisi toimimaan jälkiasenteisen koukun ja tehdasasenteiset takatutkat.
Tarkoitus olisi laittaa tuohon Golfiin koukku, mutta siinä on takana tutkat, jotka käyttöohjeen mukaan kyllä toimisivat tehdasasenteisen koukun kanssa, mutta vaatii varmaankin jonkinmoista ohjelmointia saada ne pelaamaan yhteen, jälkiasennetun koukun kanssa?
 
epjbmw sanoi:
Olisiko kenelläkään tietoa tai kokemusta, miten saisi toimimaan jälkiasenteisen koukun ja tehdasasenteiset takatutkat.
Tarkoitus olisi laittaa tuohon Golfiin koukku, mutta siinä on takana tutkat, jotka käyttöohjeen mukaan kyllä toimisivat tehdasasenteisen koukun kanssa, mutta vaatii varmaankin jonkinmoista ohjelmointia saada ne pelaamaan yhteen, jälkiasennetun koukun kanssa?
volkkarista ei tietoa, mutta volvoon, jossa tutkat, asensin koukun eikä vaatinut mitään ohjelmointia.
volvossa nappi, josta saa tutkat pois päältä.
 
Topias sanoi:
volvossa nappi, josta saa tutkat pois päältä.
Volkkarissa ei ole poiskytkettävissä nuo tutkat, joten huutaisivat kaiketi kokoajan peruutettaessa, silloin kun kärri olisi perässä.
 
epjbmw sanoi:
Olisiko kenelläkään tietoa tai kokemusta, miten saisi toimimaan jälkiasenteisen koukun ja tehdasasenteiset takatutkat.
Tarkoitus olisi laittaa tuohon Golfiin koukku, mutta siinä on takana tutkat, jotka käyttöohjeen mukaan kyllä toimisivat tehdasasenteisen koukun kanssa, mutta vaatii varmaankin jonkinmoista ohjelmointia saada ne pelaamaan yhteen, jälkiasennetun koukun kanssa?
Koodaus VI-koppaisessa Golfissa tehdään ABS-ohjainleitteelle ja tutkille. Koodaus on rasti ruutuun-periaatteella tapahtuva homma, ja se kertoo mm. sen tutkien ohjainlaitteelle, että se ei sähköt kytkettynä piipitä takaa tutkia. Pelkkä koukun olemassaolo ei siis näy mitenkään autolle - irroitettava kun on.

OEM-tutkat eivät koukkua huomaa sen ollessa paikallaan autossa.

Minulla on Westfalian irroitettava koukku ja Jaegerin sähkösarja ohjainlaitteella. Silti homma pelaa ihan ok.
 
karhunik sanoi:
Oliks sulle tulossa kiinteä koukku?
Mahdollisimman edullinen koukku, joten kiinteä kai se silloin on.
Koetetaan järjestää vaikka miittinkiä viimeistään sitten kun koukku on paikoillaan, niin siinähän se samalla koodautuu.  :D
 
epjbmw sanoi:
Volkkarissa ei ole poiskytkettävissä nuo tutkat, joten huutaisivat kaiketi kokoajan peruutettaessa, silloin kun kärri olisi perässä.

Aktivoituuko ne muuten kuin pakki päällä?

 
ConD sanoi:
Minulla on Westfalian irroitettava koukku ja Jaegerin sähkösarja ohjainlaitteella.

MB:N s205 JA w246:ssa Jaegerin sähköt ja ei tutkat välittäneet itse koukusta tuon taivaallista - kärryn kanssa vain pakkipäällä.
 
Taky sanoi:
Aktivoituuko ne muuten kuin pakki päällä?
Vain kun laittaa pakin päälle, silloin alkaa uikuttaa kun este lähenee.
Koukustahan tuo ei varmaankaan välitä mitään, jos ei kuula satu aivan tuntoelimen kohdalle, mutta kärrin kanssa peruutettaessa näkee kokoajan esteen ja uikuttaa sitä.
 
Fordissa alkuperäisellä koukulla tutkat mykistyy kun kärryn laittaa perään ja lisäksi vaihdesuositukset tippuu pois pelistä, ei turhaan ehdottele vaihtamaan isoa pykälää kuorman kanssa.
 
epjbmw sanoi:
Vain kun laittaa pakin päälle, silloin alkaa uikuttaa kun este lähenee.
Koukustahan tuo ei varmaankaan välitä mitään, jos ei kuula satu aivan tuntoelimen kohdalle, mutta kärrin kanssa peruutettaessa näkee kokoajan esteen ja uikuttaa sitä.
Koodia vaan sinne ABS:lle ja tutkille... sillon tuo poistuu. OPS-näyttöön tulee minulla kärry (sen sähköt) kytkettynä kärryn kuva, ja takatutkat deaktivoituvat.
 
Ehkä peräkärryt palstalle - ehkä tänne?

No kun tuo hinuri alkaa kaiketi olla kohta nipussa niin lupasin itselle että seuraavaksi laitetaan 15v hinattavan valot kuntoon.

LED:hän se on päivän sana, niin sillä mennään, mutta kuten tunnettua LED aiheuttaa auton logiikalle omat murheensa. Jotta siitä selvitään niin vaatii vastuksen maan ja syöttöpiuhan väliin, kullekin omansa.

Vaan minkä kokoinen vastus pitääkään olla?

Tuollakin...
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/polttimot/led-polttimot/led-polttimovastukset/c/150222/?gclid=CjwKCAjwhYOFBhBkEiwASF3KGcy8AQt3zegeYv5RzNXy_SYzjCR6FkCdDylGNKe5zFSuaH-YUOFYhhoCt9UQAvD_BwE
...niitä on n kpl:tta eri kokoista.

Toinen että vastukset on on kätevinta niputtaa esim. alumiinirasian sisään yhteen paikkaan ja ne on tietty hyvä saada kiinnitettyä koteloon että jäähdytyskin toimii ja toki ettei heilu liikenteessä jolla tavoitellaan jonkin moista kestoikää.

Vaan millä kiinnittää ne?
Jokin liima joka johtaa lämpäö ja pysyy kiinni vastukessa ja alumiinkotelossa - mikä liima?
 
Helpoimmalla pääset kun laitat normi polttimoilla olevat valot, et tarvitse säkillistä höynäyttäjiä ja potentiaalisia vikapaikkoja lisää. Itse kyllästyin ja heitin ledit roskiin.
 
Karvis sanoi:
Helpoimmalla pääset kun laitat normi polttimoilla olevat valot, et tarvitse säkillistä höynäyttäjiä ja potentiaalisia vikapaikkoja lisää.

Tämäkin on käynyt mielessä ja jos kokemukset on negatiivisiä, niin ehkä se on se viisain ja helpoinkin ratkaisu - selvinnee parilla uudella äärivalolla.
 
Taky sanoi:
Toinen että vastukset on on kätevinta niputtaa esim. alumiinirasian sisään yhteen paikkaan ja ne on tietty hyvä saada kiinnitettyä koteloon että jäähdytyskin toimii ja toki ettei heilu liikenteessä jolla tavoitellaan jonkin moista kestoikää.

Vaan millä kiinnittää ne?

Niitä on alumiiniprofiiliin rakennettuja tehovastuksia saatavana, joissa on kiinnitysruuvien reiät valmiina. Eivät siis heilu kovemmassakaan menossa.
 
Karvis sanoi:
Helpoimmalla pääset kun laitat normi polttimoilla olevat valot, ...

Näin tein - siis lupaus täytetty kärryn valojen kunnostuksesta, pari uusia äärivaloja ja yksi palanut polttimo taakse + kantojen puhdistus ja taas pelittää. Vajaa kolmisen kymppiä euroja meni, ei sillä LED pamppuja olisi saanut.
 
Itselleni on vaikeaa ymmärtää, mikä näissä koukkujen sähköissä on niin vaikeaa. Miksei joku EU:n koukkukomissaari yksinkertaisesti määrää tähän kohtaan töpselidirektiiviä. Auton peräkontin tuntumassa tulisi olla starndardoitu töpseli, johon työnnetään koukun standardin mukaisen johtosarjan starndardoitu pistoke. Eikä sitten muuta, kaikki sähköt suoraan siitä ja valmiiksi tehtaalla toteutettuna auton johtosarjaan. Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa saatikka kallista. Aika hyvin taitaa olla tiedossa, mitä kaikkea sähköä peräkärry tarvitsee.

Kokonaan toinen juttu on tietysti se, mitä kaikkea autotehdas haluaa huomioida tilanteessa, jossa kärry on autoon kytkettynä (takatutkat, vaihteiston ohjelmat, auton muiden valojen toiminta, muut avustimet...). Tehtaalla toteutettuna koko paketti olisi taatusti paremmin hallinnassa kuin että erilaisilla nyrkkipajoilla yritetään saada koukulle edes jotenkin toimivat sähköt ilman, että auto palaa tai reistaileee sähköistään jotenkin muuten.

Omaan Subaruuni teetin koukun asennuksen merkkiliikkeessä (Riksun Sorsa). Asennuksen yhteydessä takapuskurin takaa poistui melko kalliin näköinen metrinen poikkipalkki ja tilalle tuli koukun runko. Asennus on siisti ja sähköt pelaavat kuten pitääkin. Asennus edellytti kuitenkin neljän (!!) erillisen johdon vetämistä koko auton läpi akun + navalle asti. Joka johdolla on oma sulake. Mielikuvitukseni ei riitä ymmärtämään, miksi plussaa pitää syöttää koukulle neljällä eri johdolla. Asentaja joka tapauksessa konttaa auton kimpussa hyvän tovin ja asiakas maksaa.

Muutenkin olen sitä mieltä, että autoissa voisi olla valmis sähkön syöttöpiste erilaisille lisävarusteille kuten lisävalot, lämmittimet, hälyttimet, laturit jne. Erilaisia lisävarusteita autoihin asennetaan joka tapauksessa. Apupitkien herätteitä ryöstetään milloin mistäkin  piuhasta ja akun + navalle tulee niin monta johtoa, että ei meinaa sopia. Sähköjen erilaiset väyläratkaisut eivät suinkaan helpota asennuksia. Osa kytkennöistä pitää tehdä suoraan + napaan, osa virtalukon kautta.

Samalla voisi olla valmiiksi rintapellissä valmiita johtojen läpivientipaikkoja vasemmalla ja oikealla, koska lähes kaikki lisäasennukset vaativat johtojen vetoa konehuoneen ja ohjaamon välillä. Nyt tehdään lisäreikiä milloin mihinkin läpivientikumiiin. Seurauksena on hyvässä lykyssä vesi- ja meluvuotoja ja joka tapauksessa enemmän tai vähemmän virityksen oloinen johtoveto.

Taas kerran eksyin näköjään yleispurnaamisen puolelle...
 
Hyviä ehdotuksiahan nuo, mutta miksi autotehdas sellaisia toteuttaisi? Lisää kustannuksia valmiuksista, joista valtaosa ostajista ei ole vähääkään kiinnostunut maksamaan.

Mitä tulee noihin neljään sulakkeeseen, niin en ole Subarun sähköistä perillä vähääkään mutta voin arvata. Yksi syöttää käyttöjännitteen itse liitäntäboksin älylle. Toinen vie jatkuvan jännitteen 13-napaisen liittimen yhteen napaan. Kolmas ja neljäs ovat varsinaisten perävaunun valojen syöttöjen sulakkeet, erikseen oikealle ja vasemmalle puolelle ettei kaikki pimene kerralla.

Totuus voi olla ihan jotain muutakin, mutta tässä yksi ehdotus.
 
^Noin ne 4 johdinta voivat hyvinkin olla, mutta 3 tuntuu tarpeettomalta kun kuitenkin puhutaan väyläautosta.