Itselleni on vaikeaa ymmärtää, mikä näissä koukkujen sähköissä on niin vaikeaa. Miksei joku EU:n koukkukomissaari yksinkertaisesti määrää tähän kohtaan töpselidirektiiviä. Auton peräkontin tuntumassa tulisi olla starndardoitu töpseli, johon työnnetään koukun standardin mukaisen johtosarjan starndardoitu pistoke. Eikä sitten muuta, kaikki sähköt suoraan siitä ja valmiiksi tehtaalla toteutettuna auton johtosarjaan. Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa saatikka kallista. Aika hyvin taitaa olla tiedossa, mitä kaikkea sähköä peräkärry tarvitsee.
Kokonaan toinen juttu on tietysti se, mitä kaikkea autotehdas haluaa huomioida tilanteessa, jossa kärry on autoon kytkettynä (takatutkat, vaihteiston ohjelmat, auton muiden valojen toiminta, muut avustimet...). Tehtaalla toteutettuna koko paketti olisi taatusti paremmin hallinnassa kuin että erilaisilla nyrkkipajoilla yritetään saada koukulle edes jotenkin toimivat sähköt ilman, että auto palaa tai reistaileee sähköistään jotenkin muuten.
Omaan Subaruuni teetin koukun asennuksen merkkiliikkeessä (Riksun Sorsa). Asennuksen yhteydessä takapuskurin takaa poistui melko kalliin näköinen metrinen poikkipalkki ja tilalle tuli koukun runko. Asennus on siisti ja sähköt pelaavat kuten pitääkin. Asennus edellytti kuitenkin neljän (!!) erillisen johdon vetämistä koko auton läpi akun + navalle asti. Joka johdolla on oma sulake. Mielikuvitukseni ei riitä ymmärtämään, miksi plussaa pitää syöttää koukulle neljällä eri johdolla. Asentaja joka tapauksessa konttaa auton kimpussa hyvän tovin ja asiakas maksaa.
Muutenkin olen sitä mieltä, että autoissa voisi olla valmis sähkön syöttöpiste erilaisille lisävarusteille kuten lisävalot, lämmittimet, hälyttimet, laturit jne. Erilaisia lisävarusteita autoihin asennetaan joka tapauksessa. Apupitkien herätteitä ryöstetään milloin mistäkin piuhasta ja akun + navalle tulee niin monta johtoa, että ei meinaa sopia. Sähköjen erilaiset väyläratkaisut eivät suinkaan helpota asennuksia. Osa kytkennöistä pitää tehdä suoraan + napaan, osa virtalukon kautta.
Samalla voisi olla valmiiksi rintapellissä valmiita johtojen läpivientipaikkoja vasemmalla ja oikealla, koska lähes kaikki lisäasennukset vaativat johtojen vetoa konehuoneen ja ohjaamon välillä. Nyt tehdään lisäreikiä milloin mihinkin läpivientikumiiin. Seurauksena on hyvässä lykyssä vesi- ja meluvuotoja ja joka tapauksessa enemmän tai vähemmän virityksen oloinen johtoveto.
Taas kerran eksyin näköjään yleispurnaamisen puolelle...