https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vesijetti, hankinta, ylläpito & säilytys

M

MMV

Vieras
Onko porukalla kokemusta vesijeteistä? Olisi tarjous kourassa esittelykäytössä olleesta pikkujetistä eli Sea-Doo Spark (60hp) -mallista. Ilmeisen kiva entryluokan peli, joka riittäisi tarkoitukseen eli satunnaiseen pärtsäilyyn mökillä. Tuo kun on lisäksi hiljainen, niin sillä kehtaa jopa ajella.
 
MMV sanoi:
Onko porukalla kokemusta vesijeteistä? Olisi tarjous kourassa esittelykäytössä olleesta pikkujetistä eli Sea-Doo Spark (60hp) -mallista. Ilmeisen kiva entryluokan peli, joka riittäisi tarkoitukseen eli satunnaiseen pärtsäilyyn mökillä. Tuo kun on lisäksi hiljainen, niin sillä kehtaa jopa ajella.

Ei ole omaa laajempaa kokemusta mutta ostaisin tollaisen (jonkun version) heti jos se olisi ainoa syntyvä kulu. Mutta kun käytännössä tarvitaan vielä traileri ja jettilaituri niin hinta nousee vähän kovaksi.

Mutta nimenomaan Spark on saanut minutkin himoitsemaan jettiä. Suosittelen kyllä.
 
Tommonen 60hv kootteri ei kummoista ajamisen iloa tuota jos vähänkään on rattimiehen vikaa, käytännössä 150hv noissa jeteissä alkaen on tehoa jolla pystyy jo vähän leikkimäänkin, hyvässä pelissä on 200+ heppaa.

Käy tuolla mun kaverin puljussa kokeilemassa sopivaa teholuokkaa, Eero mielellään neuvoo muutenkin noiden kanssa varmasti.

http://www.vmax.fi
 
Spark on varmaankin teineille ihan ok lelu mökin edustalla pörräämiseen. Aallokossa keveys tuntuu ja meno ei oikein maistu. Systerin pojalla on Seadoo wake pro 215 ja sillä jo voi vähän pidempäänkin ajella. Satsaisin tuohon teholuokkaan mutta lyhyt runkoiseen. Tuossa wake proossa tehot hukkuu jo massaan ja pitkään vesilinjaan,
 
Tehokkaammassa Sparkissa on 90hv. Ei sekään mikään tykki ole.
 
Minulla on kokemusta 700 kuutioisesta mopojetistä (en edes merkkiä muista, vuokrattu etelässä) ja 1300 kuutioisesta Yammusta. Seiskasatanen oli mopo ja ei tuo 13-satkunenkaan käsistä lähtenyt, mutta oli vähän kolhon kokoinen räppäilyyn. Tuota Sparkia on kehuttu huomattavasti suorituskykysemmäksi ja hauskemmaksi kuin numeroarvot antavat ymmärtää ja hinta on todella sopiva (himpun päälle 5000€).
 
Lisäisin vielä, että Sparkin kanssa voi käydä sama kuin monelle ensimmäisen kelkan ostajalle. Ekat kerrat ihan kivaa, mutta viimeistään seuraavalle kaudelle tulee uudestaan kaupassa käytyä.
 
Broidilla on tuollainen Sea-Doo RXP 260 RS. Ohjelmaa on tuohon muutettu hiukan, pitäisi olla +300hp. Kyllähän tuo lähtee kuin "hauki rannasta". Räppäillessä imee polttoainetta melko paljon, muistaakseni tuossa on 40 l tankki, joka rantapyörityksessä ei riitä tunniksikaan. Toisaalta matkaa ajettaessa voi pitää melko reipastakin vauhtia, eikä kulutus (veneisiin nähden) päätä huimaa.

Luulen Sparkin kohdalla ruokahalun kasvavan nopeasti ja vaihto olisi esillä ennemmin tai myöhemmin.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    103,6 KB · Katsottu: 1 097
Itsellä on myöskin jetti mielessä ensi kesää ajatellen. Moottorikelkka kun tuntuu täällä Pirkanmaan korkeudella vuosi vuodelta turhemmalta laitteelta ja joku harrastelaite pitäisi kuitenkin olla. Aiempaa kokemusta jeteistä on satunnaisen vuokrailun ja parin safarin perusteella.

Nykyjetit ovat melutasoltaan ihan sivistyneitä, toki alkaahan se tiputtava vesihanakin jossain vaiheessa häiritsemään. Eli kunhan ei samassa rannassa paikallaan pyöritä niin ei niistä naapurit häiriinny.

Traileri (uutena noin 1000€) on pakollinen varuste jetin kuljettamiseen mutta ainakaan itse en jettilaituria tarvitse kun en rannassa asu. Mökillä olo ajan jetti kyllä pysyy laiturissa, parit auton renkaat ajattelin laittaa laiturin kylkeen ettei tuulessa kolhiinnu. Aina tietysti parempi mikäli jetti on mahdollista kiinnittää nokasta ja perästä niin ettei pääse mihinkään kolhiintumaan. Toki semmoisen yksinkertaisen puisen hökötyksen voisi helposti rakentaakin, minkä päälle jetin voi rantaan vinssillä veivata, huonomman kelin varalta.

Malleista sen verran että tuo Spark on toisaalta ihan houkutteleva, keveytensä vuoksi se ei välttämättä tarvitse kolminumeroista teholukemaa ja kulutus on huomattavasti isompia jettejä pienempi. Rauhallisessa ajossa pääsee alle kymmenellä litralla /h kun isommat tuppaavat viemään vähintään 15 l/h. Keveys ja pieni koko tekevät siitä selvästi isompiaan kiikkerämmän, 3-paikkainen versio on jonkin verran parempi tuossa suhteessa kuin 2-paikkainen. Ihan perusmallissa ei myöskään ole pakkia, joka on hyvä varuste. Ilmankin toki pärjää kun pitää melaa helposti saatavilla. Mikäli Sparkkiin päädyn niin se on ehdottomasti 3-paikkainen ja 90 hp moottorilla. Sparkille saa muuten mallikohtaista click and go –traileria, joka on vallan kätevä, toki normitraileria kalliimpikin.

Toinen vaihtoehto itselleni on sitten muutaman vuoden vanha, alle 100h ajettu, isompi jetti. Esim. Sea-Doo GTI130, joita saa kärryineen samaan hintaan kuin uusia Sparkkeja, voisi olla hyvä vaihtoehto. 130hp riittää minulle hyvin, kulutus on kohtuullisempi kuin turbokoneisissa ja huoltokulutkin pienemmät. Sparkkiin nähden tilavampi, vakaampi, painavampi, kömpelömpi ja kuluttaa enemmän.
 
Olin jo melkein nimiä vetämässä papereihin, mutta kai pitää löydä jäitä hattuun ja odotella ensi kevättä. Voihan se olla tuo 60 hummainen laiskannihkeä ja säästäsi nuokin rahat parempaan käyttötarkoitukseen.
 
Kyllä se 60hp:kin aluksi tuntuu ihan kivalta mutta jossain vaiheessa saattaa alkaa kaipaamaan lisää. Nyt olisi toisaalta hyvä ajankohta ostaa jetti, voipi olla hyvinkin tonni tai toista eroa kevään hintoihin.
 
Juuri tuon hinnan takia olisin hankkinutkin. Esittelykäytössä ollut (12h ajettu) vaihtaisi omistajaa lähes 2000 euroa uutta halvemmalla.
 
Koskaan en ole tippaakaan kiinnostunut moottoripyöristä, moottorikelkoista saati mönkijöistä.
Päinvastoin etenkin moottoripyörät ovat lähinnä pelottaneet (hirvet, tutulle pojalle sattunut rampin irtohiekkaan kaatuminen ja halvaantuminen jne...), eikä ns. kylmä kyyti ja naamaan liimaantuvat kärpäset näin mukavuuden haluisena muutenkaan ole innostanut.
Saimaan rannalla on tullut lähes koko ikä asuttua, ja vesillä liikkuminen on aina ollut erittäin lähellä sydäntä niin uimalla, sukeltamalla, veneellä kuin pari kertaa vesisukillakin.
Toissailtana tuli sitten ensimmäistä kertaa elämässä kokeiltua kylästelemään ilmaantuneen asiakkaan vesijettiä - eikä mitään aloittelijan mallia. Kyseessä oli Yamahan jonkunlainen lippulaiva FZR, nelitahtinen, nelipyttyinen, 1800cm3 ja 270hv. 0-100km/h menee kuulemma 3,6 sekunnissa.
Täytyy sanoa että aivan uskomaton laite. Tuo kiihtyvyyden tunne on kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Tyynellä Suur-Saimaalla uskalsi ottaa hetkellisesti 75 solmua (eli noin 139km/h), ja koneella olisi ollut vielä menohaluja aika paljon enemmänkin.
Pitkään on tullut harkittua omaan rantaan jonkunlaista venettä kotimökin saunareissujen ja kavereilla käyntien yhdysmatkoille, mutta kyllä joku tuollainen jettikin ajaisi asiansa. Etenkään kun kalastusinnostuskaan ei koskaan ole kummemmin syttynyt.
Sytytti kyllä aika lailla. Ehkä joskus.
 
 
Semmonen pitäisi nyt sitten saada. Heh. Ehdin jo haudata koko asian kun pari vuotta takaperin testasin kaverin Seadoota ja se vei mennessään. Jollain ihmeen konstilla maltoin silloin mieleni (vaikka tarjouksetkin oli jo paperilla) mutta taas puskee samat jutut pintaan. Ketään jetin omistajia täällä?

Yamahaa olen katsellut, ihan perusvärkkiä, ehkä EX Sport. Uskon että riittäisi minulle. Käyttö olisi Suomen lomilla järvessä eli makeassa vedessä ja Jammu vaikuttaa laadukkaalta laitteelta. Säilytys olisi hiukan haastavaa kun ei ole Suomessa omia kiinteistöjä mutta ehkä jonkin tallin nurkan saisi vuokrattua. Huollot hoitunee jälleenmyyjän kautta tai jopa itse jos jaksaa, Yamaha vaikuttaa teknisesti kohtuu yksinkertaiselta mutta toimivalta.

Käytetyt on Suomessa törkeän hintaisia ainakin nettiveneessä, ei mitään tolkkua. Täältä en taas suolavedessä lillunutta osta. Siksi olen katsellut uutta perusjettiä, takuulla. Törmäsin sitten siihen faktaan, että täällä triteissä noita uusia saa huomattavasti huokeammalla. Käytännössä niin, että jetti+ traileri+ suojahuppu plusplus jne. on halvempi kuin Suomessa pelkkä kone. Selvittelyn alla on, että mitä sen roudaaminen Suomeen maksaisi...

Bensaahan nuo syö niin perkeleesti mutta so not, kerran täällä vaan ollaan. Ja kun ei sillä voi vuoden jokaisena päivänä ajaa... Vuokraisin kyllä muuten (kun eihän ostamisessa mitään järkeä mulle ole) mutta kun sillä suunnalla johon mulla olisi tarve ei löydy ainakaan netistä yhtään firmaa joka jettejä vuokraisi. Ja oon meinaan yrittänyt etsiä, soitellutkin ympäriinsä.

Siinäpä se. Yamaha kokemuksia, tai kokemuksia ylipäätään merkeistä?



 
Minulla on mökillä Seadoo Spark 90 hv kolmipaikkainen versio, se on kohtuu halpa vie huomattavasti vähemmän pensaa kun nuo isot jetit ja erittäin hauska peli ajella. Kulkee vakiona sen n. 49 mailia/tunnissa. Naapurimökillä on iso Kavasakin jetti ja se on todella raskas peli tuohon Sparkkiin nähden, kun kiihdyteltiin kilpaa niin Sparkki on jo huippunopeudessaan ennenkun Kava saa sen kiinni ja menee ohi johtuen juuri laitteiden painosta. Nyt Sparkilla "leikitty" kolmatta kesää ja yhtään vikaa ei ole ollut eli erittäin tyytyväinen olen ollut, Seadoossa on muuten markkinoiden fiksuin peruutus vaihde, painaa vain jarrukahvan pohjaan niin pakki on päällä ja samasta vivusta nopea vetäisy saa vapaan pälle ja jetti kestää paikallaan vaikka on käynnissä.
 
Melkein lupasin jo pojalle että ensi kesänä vuokrataan mokoma viikonlopuksi, tai sitten jotain 3 arkipäiväksi.

Katselinpa nyt vasta hintoja. Melkolailla 200e per päivä, ei todellakaan mitään halpaa lystiä. Yksi tutun kiemura olisi joka lupasi vähän alealee normihinnasta, mutta katotaan.

Melko arvokasta, mutta...
 
Broidi myi pois tänä kesänä oman Sea-Doo:nsa. Oli tuollainen +300 hp kisapenkillä sekä 2-paikkaisena. Loppujen lopuksi jäi fun-factor:staan huolimatta aika vähälle käytölle. Kyllähän tuo lähti - ...kuin hauki rannasta... ;D. Mökiltä (Utulasta) tuolla pyyhkäisi nopeasti Puumalaan. Tankki tosin tyhjeni helposti tuohonkin reissuun, Puumalassa tankki täyteen niin pääsee takaisinkin... ;D

Nopeusrajoitin taisi tulla kehiin 120kmh vauhdissa.
 
dingdongpingpong sanoi:
Oletko kysynyt jo, löytyy varmaan trailerilla niin vetäsee sinne missä ajaa.
http://www.vmax.fi/vuokraus
En ole, on 500 kilsan päässä sieltä missä olisi tarve. Vuokraajia löytyy kyllä rannikolta mutta on turhan kaukana. Ja 250€ kahdesta tunnista perus VX:llä ei ole ihan vähän sekään vaikka sisältääkin polttoaineen.

VolvoV90AWD sanoi:
Minulla on mökillä Seadoo Spark 90 hv kolmipaikkainen versio, se on kohtuu halpa vie huomattavasti vähemmän pensaa kun nuo isot jetit ja erittäin hauska peli ajella. Kulkee vakiona sen n. 49 mailia/tunnissa.
Spark on toki jonkinlainen vaihtoehto. Pari huonoa puolta siinä on mitä nyt olen lukenut. Ensinnäkin siinä ei ole juuri lainkaan säilytystilaa joten esim. pidempien päiväretkien (eväät & tarvikkeet) tekeminen hankaloituu. Se on pieni, lelu sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja lähtöhinta on ”halpa” mutta kaikki maksaa extraa. Etuboksista lähtien. Sparkista saa helposti yhdeksän tonnin laitteen kun ottaa iBR:llä, tehokkaammalla moottorilla, kolmen istuttavana jne. Tonnilla lisää saa jo ”ihan oikean jetin”, esim juurikin EX sportin.

Toinen, mitä olen lukenut, liittyy runkoon ja sen materiaaliin. Se kun on tehty ”kierrätysmuovista” joka on aika heppoista tavaraa. Näin on toki säästetty painossa mutta ainakin ekoissa Sparkeissa esiintyi halkeamia rungossa. Ja kuulemma kuluvat pinnaltaan todella paljon juurikin tuon pehmeän materiaalin vuoksi. Tämä siis luettua, ei omaa kokemusta.

Seadooiden hyvä puoli on ehdottomasti sisäinen suljettu jäähdytysjärjestelmä.

JiiJii71 sanoi:
Broidi myi pois tänä kesänä oman Sea-Doo:nsa. Oli tuollainen +300 hp kisapenkillä sekä 2-paikkaisena. Loppujen lopuksi jäi fun-factor:staan huolimatta aika vähälle käytölle. Kyllähän tuo lähti - ...kuin hauki rannasta... ;D. Mökiltä (Utulasta) tuolla pyyhkäisi nopeasti Puumalaan. Tankki tosin tyhjeni helposti tuohonkin reissuun, Puumalassa tankki täyteen niin pääsee takaisinkin... ;D

Nopeusrajoitin taisi tulla kehiin 120kmh vauhdissa.
Joo noi on ihan älyttömiä laitteita. Kaverilla on RXT 215 hv versio ja kun en ollut ennen ajanut niin ekalla kerralla kokeillessa meinasin lentää kyydistä. Kyllä se sitten syö bensaakin...
 
Viimmesin jetti oli RXT-X 255hv, myin pari v. sitte pois. Hyvä runko tuossa mallissa oli, vähän epäilen onko uudemmissakaan parempaa,siis niissä +200hv malleissa  Kovassa meren käynnissä vauhtia hidasti kun vettä tuli naamalla siinä määrin ettei saanut enää happea. Ehkä mä kuitenkin jos jettiin päätyisin,laittaisin yamahan, se on aina osannut tehdä moottorit , niiin kelkka kun veneilyn puolellakin. Nyt yamarin 56CC+yamaha100...ei ole sea-doota ikävä vaikka palveli ilman vikoja.
 
Hankin tälle kesälle Seadoon GTI SE 155 mallin. Oli Yamaha ja Lawasaki myös vaihtoehtoina 180 ja 150 heppaisina. Tuo Seadoon IBR teki vaikutuksen ja hyvä iso etuboksi samoin. Malliston tehokkain vaparikone myös houkutti kun oletettavasti ovat luotettavampia kuin ahdetut mallit - tämä siis siksi kun hankin tuon tekeleen yritykselle ja vuokraus tarkoitukseen täällä Varsinais-Suomessa.

Ensimmäiset kahdeksan tuntia mittarissa, on ollut kyllä kiva peli. Yleisesti ottaen nyt on ollut juuri sopiva jettikesä kun merivesikin on lämmintä eikä tarvitse miettiä kuivapukua välttääkseen hypotermiaa :D

GTI on tehokas peli ja kyytiläisille inakin tullut yllätyksenä miten tuo pomppaa liikkeelle sport modella. Teho riittää huvin myös vesihiihtoon. kolme eri ajomoodia (eco, touring, sport) on kätevä, ecolla voi ajaa kaasu pohjassa pidempiä siirtymiä jolloin vauhtia noin 60km/h. Sportin maksimi yhdellä hengellä noin 100km/h. Runko (lasikuitu) on paljon tukevamman oloinen kuin Sparkissa ja muutenkin esimerkiksi astinpinnat ovat mukavan pehmeitä paljaalla jalalla.

Tämän kanssa paketissa tuli Majavan jettikärry kun Seadoon omaa ei ollut varastossa suomalaisella jälleenmyyjällä. Majavassa on muutama huono puoli: jetti on melko korkealla, ainakin nykyisessä moodissa (säädettävät tuet) joten jos on loiva ramppi joutuu peruuttamaan aika pitkälle. Takavalot ovat ylös/sivulle kääntyvää mallia mutta niin lyhyen varren päässä että käytännössä aina meressä - toinen lamppu jo pimeänä toisen laskukerran jälkeen. Talven aikana korjattava...

Vaihdoin sisäänoajoöljyt 4 tunnin jälkeen, vuokrakäyttöön suositeltiin 50h vaihtoväliä normaalin 100h sijaan. Vaikka vesikierto onkin suljettu niin pakopuolella kiertää merivesi/järvivesi. Joka ajon jälkeen olen tuon huuhdellut kun perässä on puutarhaletkuun sopiva nippa ja työ kestää 5min.

GTIn etuboksiin mahtuu kengät, parit liivit,.reppu, ankkuri, sammutin, köysiä, hätäraketti ja tuo tila pysyy useimmiten löhes kuivana. Stongan ja penkin välissä on vielä pienempi vesitiivis lokero lompakolle, puhelimille jne.

Käytäntö on osoittanut, että pari varustetta täytyy ehdottomasti hankkia käytön helpottamiseksi: seadoon oma speed tie eteen ja taakse (kelautuva köysi), normi köysien kanssa pelleily ei ole kivaa ja niitä ei oikein voi jättää paikalleenkaan jotteivät putoa ja mene impelleriin. Toinen must olisi nuo pikakiinnitteiset pehmusteet/lepuuttajat. Muovinen/kuminen törmäyslista ei ole kovin vakuuttava edes puulaituria vasten.
Muuta puutetta en Seadoosta keksi.

Kaikkien myyjien, joiden kanssa juttelin, mukaan yleisin vahinko jettien kanssa on kivien jne imeytyminen impelleriin ja siitä aiheutuvar vauriot. Matalissa vesissä siis varovasti ja ilman kaasuttelua .

Meren äärellä kun ollaan niin isompaakin aallokkoa on päässyt kokeilemaan. Veneeseen verrattuna kyyti on kovassakin vauhdissa ja aallokossa hämmästyttävän tukevaa ja vauhtia uskaltaa pitää yllä. Tosin kiinni täytyy pitää ja tietää vähän mitä tekee. Jetteily on märkää touhua ja kkun useimmiten on kylmää niin märkäpuku kannattanee hankkia heti. Ajokertojen määrä kasvaa oikeilla varusteilla eksponentiaalisesti sillä loppujen lopuksi pidemmätkään etäisyydet ei ole ongelmallisia ergonomian  suhteen.

Ajotavasta paljon riippuu miten tuo kulutus käyttäytyy. Jos esimerkki omasta reissusta: 30min siirtymä eco-moodissa 60km/h , välillä touringia tai sporttia, pelleilyä sportilla, vesihiihtoa , tyhjäkäynnit mukaan laskien keskikulutus oli 20L/h. 60L Tankillisella ajelee ehkä  keskimäärin siis 3 tuntia, toisaalta tankin saa varmasti tyhjäksi myös tunnissa ;-)

GTI oli loppujen lopuksi Suomessa noin 3k€ kalliimpi kuin Spark 90 mutta mielestäni hintaeron arvoinen kyllä ehdottomasti
 
seaboss sanoi:
Viimmesin jetti oli RXT-X 255hv, myin pari v. sitte pois. Hyvä runko tuossa mallissa oli, vähän epäilen onko uudemmissakaan parempaa,siis niissä +200hv malleissa  Kovassa meren käynnissä vauhtia hidasti kun vettä tuli naamalla siinä määrin ettei saanut enää happea. Ehkä mä kuitenkin jos jettiin päätyisin,laittaisin yamahan, se on aina osannut tehdä moottorit , niiin kelkka kun veneilyn puolellakin. Nyt yamarin 56CC+yamaha100...ei ole sea-doota ikävä vaikka palveli ilman vikoja.
Sulla on ollut aikamoinen ohjus LOL. Tarvitsiko oman bensa-aseman? ;D

Mulla on ajatuksena pysyä jollain lailla kohtuudessa ja uskon, että omaan (vähäiseen) käyttöön ihan perusjetti passaa. Ajatuksena on enemmän kruisailla kuin luukuttaa koko ajan urku auki. Tietty joskus vähän räpätäkin, omien taitojen rajoissa.

Juu kyllä minullekin Yamaha kalskahtaa korvaan luotettavana laitteena eikä tuosta niiden uudesta “perusmoottoristakaan” ole osunut silmään mitään huonoja kokemuksia. Ainoa on tosiaan tuo jäähdytysjärjestelmä, Yamaha vaatii ehdottomasti lämpimän tilan talvisäilytykseen.

Tuo EXsport on kyllä vahva vaihtoehto. Tietty jos jostain 90hv Sparkin saisi tuntuvalla alennuksella niin sekin käy vaikka siinä selviä puutteita onkin omaa käyttöäni ajatellen.


 
Teemur:lle kiitokset kattavasta raportista. Hieno on peli sinullakin.

Silloin pari vuotta sitten kun kuume oli viimeksi päällä minulla oli yksi uusi GTi130 kiikarissa josta olisi saanut tonnin pois ovh:sta. Eli käytännössä säästänyt trailerin hinnan verran. Se laite ehti kuitenkin silloin mennä kun en itse ehtinyt sitä juuri siinä kohdin Suomeen katsomaan. Sitten tulikin syksy ja innostus vähän hiipui...
 
Cyclic Stig sanoi:
Teemur:lle kiitokset kattavasta raportista. Hieno on peli sinullakin.

Silloin pari vuotta sitten kun kuume oli viimeksi päällä minulla oli yksi uusi GTi130 kiikarissa josta olisi saanut tonnin pois ovh:sta. Eli käytännössä säästänyt trailerin hinnan verran. Se laite ehti kuitenkin silloin mennä kun en itse ehtinyt sitä juuri siinä kohdin Suomeen katsomaan. Sitten tulikin syksy ja innostus vähän hiipui...

Vuokralla ei ole vielä käynyt tuo oma jetti kertaakaan, mutta jos kiinnostaa nopeasti saada niin myyn pois tuntuvasti alle ovhn ;-)
 
^
Meinasitko noin uudesta pelistä jo luopua?

Voisi olla mun tarkoitukseen silti vähän kallis, eikös tuo ole uutena Suomessa about 15 tonnin peli? Kiivaasti yritän pysyä tuossa noin kymppitonnin hintaluokassa. Kiirekään ei ole (paitsi omassa päässä), tuskin enää tälle kesälle kerkiää. Mutta kiva on kuulla ihmisten kokemuksia eri merkeistä/malleista.