https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Vertailussa Audi, BMW ja Volvo

Quality

Yhdistyksen jäsen
Grand Legend
Liittynyt
18.12.2013
Valitse verrokeiksi otsikon automerkeistä sinua kiinnostavat tai sellaiset mallit, joista sinulla on kokemusta. Vertaile mieluiten samaan segmenttiin kuuluvia, saman koko- ja / tai hintaluokan 2-3 mallia. Vertaile mahdollisimman monipuolisesti (tekniikka, ajettavuus, laatuvaikutelma, muotoilu, talviominaisuudet, polttoainetalous, hinta-laatusuhde ...).

Voit siis vertailla joko numeroiden ja aiempien koeajojen valossa tai omiin kokemuksiin perustuen.
 
Omaan A6 150kW quattroon kun lähtee vertailemaan, BMW:llä verrokki pitäisi olla 525d xDrive, jollaista en ole koskaan ajanut. Testien mukaan suorituskyky on vastaava ja kulutus hivenen pienempi. Oletettavasti moottorin ääni on yhtä sivistymätön kuin 520d:ssä. 520d:n ehkä suurin ongelma on moottorin värinä, kun kriittisillä nopeuksilla (85 km/h) jyristetään liian suurella vaihteella 1200 kierroksella, mitä neloskone ei siedä. 520d on laiskemman tuntuinen kuin A6:n 2.0 TDI, mutta uskotaan siis, että 525d:ssä voimaa on riittävästi. Vaihteiston osalta BMW on selkeästi edellä.

F10:n vakioistuimet minulle kelpaavat yhtä hyvin kuin A6:n ja ajoasennosta saa molemmissa toimivan. Molemmissa on väljät tilat edessä. Jossakin ajamassani 520d:ssä oli urheiluohjauspyörä, joka sopi huonosti käteen. Puolien yläpuolella oli liian korostetut pahkat ja neulokset olivat todella epämukavat käteen. A6:n ratin nahka on kaikkiaan ylivertaista. Suureksi puutteeksi BMW:ssä näen digitaalisen nopeusnäytön puuttumisen ja HUD on kallis. Audin vakiostereot arvioisin BMW:tä paremmiksi.

Nelivetomallien ajo-ominaisuuksia en pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen. Molemmat kulkevat vakaasti. F10:ssäkään ohjaustuntuma ei ole yhtä hyvä kuin BMW:ssä parhaimmillaan. A6:n ohjauksesta taas on vaikea suurten yksilöerojen takia sanoa millainen sen olisi tarkoitus olla. Audissa on nykyään ilmajousitus, jota en muutaman päivän kokemuksella pysty mitenkään ylivertaiseksi oman autoni rautajousiin verrattuna arvioimaan. BMW:n vakiojousitus on A6:tta kimmoisampi ja laajaliikkeisempi. Periaatteessa saattaa olla Audia mukavampi, jos vain joskus pääsisi kokeilemaan autoa, jossa on ei-Run flat renkaat vakiokokoisena. Run flateilla tien pinnasta tehostetaan esiin sellaisetkin värinät, joita Audissa ei huomaa.

Ulkonäöltään laitan molemmat samalle viivalle. Tyylikkäitä autoja, mutta ei erityisen sävähdyttäviä. Sisätiloiltaan pidän enemmän Audista. BMW:ssä on liiallisen pelkistetyt mittarit ja keskikonsolin painikkeet. Audin nahka on laadukkaampaa kuin BMW:n Dakota ja beigen sävy tyylikkäämpi.

Kokonaisuutena autot ovat melko tasaveroiset, mutta joidenkin pikkuseikkojen takia BMW:hen siirtyminen vaatisi sopeutumista. Eräs tällainen on kuljettajan paikalta katsottuna paljon Audia massiivisempi keula.

Tässä vertailuparissa BMW:llä on nelisylinterinen moottori, jonka lisähinta 520d:hen verrattuna on jossakin asiakkaiden aliarvioinnin ja ryöstön välillä. Harkita täytyisi minun ajomäärillä myös toista ylihintaista vaihtoehtoa eli 528i:tä. Tätä moottoria ajoin xDrive-kiertueen 328i GT:ssä. Sen suorituskyky oli hyvä ja äänimaailma kelvollinen. 3 GT on suunnilleen samanhintainen auto kuin viitonen. Se on sporttisempi ja etutilojen tunnelma on tiiviimpi. Kiertueauton urheiluistuimet olivat minun makuuni liian ahtaat. Mittarien saaminen näkyviin vaati komporomisseja ratin säätöön. Laatuvaikutelma on kaukana 5-sarjasta ja A6:sta. Ajettavuus moottoritiellä oli pikaisesti kokeiltuna yhtä vakaata kuin isommissa ja reagointi ohjausliikkeisiin terävämpää.

Volvolta en osaa samalle viivalle laittaa V70:aa tai S80:aa. Niiden nykyisen sukupolven aika on ohi. V70:sta tein kauppaa nykyisen mallin tullessa markkinoille. Perän kömpelö ulkonäkö oli pääsyy, miksi en sitä ostanut. XC60 sen sijaan on mieluisa auto ja esim. Q5:ttä edellä monessakin suhteessa. XC60 on varsin tyylikäs ja käytännöllisesti toteutettu auto ja siinä on todella hyvät istuimet. Uusimmat turvavarusteet saa järkevään hintaan. Sisustuksen laatu ei ole aivan A6:n ja BMW 5-sarjan tasolla. Minun tarpeisiini paremman auton saa kuitenkin samalla rahalla, kun pitäytyy matalammissa korimalleissa.
 
Vertailua Audi vs BMW omien autojen kohdalta.

Vaikka korimalliltaan nuo omat yksilöt ovat huomattavan erilaisia niin Audin B8 ja BMW:n E9X mallit ovat toistensa suoranaisia kilpailijoita.

Ulkonäkö:
Vaikea sanoa oikein mitään erityistä, niin jokaisen omasta mieltymyksestä kiinni. Hieman enemmän pidän B8 malliston muotoilusta kokonaisuudessaan. S-line ja M-sport tuovat omaan makuun kaivattua lisämaustetta molempiin merkkeihin.
Maalipinnassa en ole erityistä laatueroa autojen välillä huomannut.

Sisätilat:
Laatuvaikutelma on kokonaisuudessaan samalla tasolla, pääsääntöisesti laadukkaat materiaalit, osien sovitus hyvää tasoa. Ei nitinöitä tai natinoita (erityismaininta tässä kohtaa bemulle, jonka kova katto ei ääntele talvellakaan). BMW etuovi rämähtää suljettaessa kuuluvammin kuin Audissa (on toki suurempikin).

Ajoasennon saa kummassakin erittäin hyväksi. Sporttipenkkien säädöt ovat  molemmissa hyvät ja penkeissä istuu mielellään. Omaan 174cm varteen Audi tarjoaa vielä asteen verran paremman tuen. Ratin suhteen taas BMW M-sport ratti on Audin S-linea parempi, hieman paksumpi ja pehmeämpi.
Ratin nappuloiden toiminta on varmasti tarkoituksella vedetty peilikuvaksi toisistaan, samoin vakkariviiksen toiminnassa kaikki liikesuunnat tekevät Audissa ja bemussa eri asioita: aina kun vaihtaa autoa niin vakkaria käyttäessä näpertää väärin ennen kuin muistaa kummassa autossa istuu. Ärsyttää joka kerta.
Mittariston symboleissa BMW on oransseine valoineen vanhanaikaisempi, kuitenkin kiitettävän selkeä.

Moottorit:
2.0 TFSI vs 330i

4-sylinterinen turbo vs vapari suorakutonen

211hv/350nm(1500-4200rpm) vs 272hv/320nm(2750-3000rpm)   

1575kg vs 1780kg

0-100km/h: 6.6s vs 6.7s. Huiput: 241km/h vs 250 km/h

Suorituskyvyiltään autot ovat siis melko tasavertaisia, luonteeltaan toki erilaisia. Tavisajoon riittävän ripeitä molemmat.

Audi reagoi kaasuun herkemmin, mikä ei turbon kyseessä ollessa ole yllätys. BMW:n vahvuus taas tulee 3000rpm jälkeen, jolloin vetoa alkaa enemmän löytyä ja se jatkuu puhtaana rajoittimelle (6650 rpm) saakka.
TFSI kuulostaa tyhjäkäynniltä melko karkealta, yllättävää kyllä 330i:kin edestä kuulosteltuna on aivan eri kuin takapäästä. Kiihdytettäessä voimakkaammin Audin moottori kuulostaa tyypilliseltä nelikkosingeriltä, kun taas bemun suora kutonen on pelkkää mannaa korville. Oikeastaan bemu kuulostaa sisälle joka kierrosalueella hyvältä, katto auki ajaessa hymy vain levenee. Onneksi moottorit ovat autoissa näin päin.  :)

BMW:n 6-vaihteinen perinteinen automaatti vaihtaa tasaisesti ja meno on autolle sopivaa cruisailua, vaihtonopeus on riittävä. S-tronic on joka tilanteessa hätäisempi ja hieman epämukavampi, toki myös nopeampi.

Ajettavuus:
Molemmat ovat erinomaisia ajaa.

Ohjauksista on vaikea löytää selkeitä eroja, Audissa servotronic ja BMW:ssa lisävarusteinen aktiiviohjaus. Hieman kuluneenkin fraseologian mukaan BMW on parhaimmillaan mutkateillä, joilla ajo onkin nautinto. Audillakin päästelee mutkateitä mielellään, pitemmille maantiematkoille sen ottaa myös BMW:tä mieluummin alle, meno on positiivisessa mielessä junamaisempaa.
Kesärengastus on molemmissa leveähkö, BMW:ssa 235/35 ja 265/30 19", Audissa 255/35 19”. Molemmat kestävät leveää rengasta hyvin, BMW vielä Audia paremmin, kunhan muistaa heittää alla mahdollisesti olevilla run flateilla vesilintua.
M-sport ja S-line alustat toimivat hienosti, mutkissa ja rampeilla kuivalla kelillä oma uskallus loppuu ennen kuin ajo-ominaisuudet. Radalla en ole näillä käynyt, eivätkä nämä pelit mielestäni sinne kuulukaan. Bemun 200kg suurempi paino ei tunnu kaarreajossa erityisesti, eikä muutenkaan ole häirinnyt.
Audi on hauskempi talvella, BMW kesällä.

Luotettavuus:
Audissa takana n. 50000km, takuukorjauksia 2 kpl: ohjaustehostimen pumpun rikkoontuminen n. 18tkm kohdalla, mäntien vaihto (öljynkulutuksen takia) 29 tkm kohdalla, jolla öljynkulutus loppui.
BMW:ssa oli ostohetkellä ajettu 50000km, sen jälkeen ajettu 13tkm, ollut kerran kertaalleen korjauksessa (kaksi eri käyntiä samasta asiasta): suuttimen ja tulppien vaihto. 

Käyttökulut:
Huonolla seurannalla. Kaikki maksettu mitä eteen tulee. Bensaa palaa molemmissa, BMW:ssa ilmeisesti hieman kalliimmat vakuutukset.

 
Lyhyestä virsi kaunis. Jos vertaan noita ikäloppuja, paalivalmiita 1996 W210 E280 Avantgardea aiempaan 1996 E39 528:iin, niin mersun eduksi ei voi oikeastaan mainita mitään muuta kuin aavistuksen paremman automaattilaatikon (tuossa bemarissa oli vielä se GM:n talvisodan aikainen 4-pykäläinen, mersussa 5-vaihteinen).

Kaikilla muilla osa-alueilla bemari vie pelin selvästi. M-sport alusta pesee tuon ikäisen Avantgarden alustan (joka myös olevinaan hieman urheilullisempi ja 20mm madallettu).

Mottorit ovat molemmissa 2,8ltr R6 ja tehospeksit lähes identtiset, mutta käytännön eroa on reilusti bemarin eduksi, niin moottorin luonne, äänimaailma ja käytännön tehon ulosantikin.

Äänieristys on molemmissa hyvä, mutta bemari on hiljaisempi.

Kulutuksessa bemari vie mersua parilla litralla / 100km matka-ajossa, joka on paljon. Bemarillä pääsi matka-ajossa jopa alle 7,5ltr, mersulla pitää pinnistää ja himmailla alle 9ltr.

Ja tämä menee jo makuasioiden puolelle, mutta onhan tuo w210 ihan järkyttävän näköinen lotjake verrattuna E39iin, joka nyt ei tietysti sekään mikään muotokisan voittaja ole, mutta kuitenkin paljon helpompi silmälle.

Siksipä tässä parhaillaan toisen mersun keulan suunta onkin kohti E39:n metsästystä ;)
 
nemos sanoi:
520d:n ehkä suurin ongelma on moottorin värinä, kun kriittisillä nopeuksilla (85 km/h) jyristetään liian suurella vaihteella 1200 kierroksella, mitä neloskone ei siedä. 520d on laiskemman tuntuinen kuin A6:n 2.0 TDI, mutta uskotaan siis, että 525d:ssä voimaa on riittävästi. Vaihteiston osalta BMW on selkeästi edellä.

F10:n vakioistuimet minulle kelpaavat yhtä hyvin kuin A6:n ja ajoasennosta saa molemmissa toimivan. Molemmissa on väljät tilat edessä. Jossakin ajamassani 520d:ssä oli urheiluohjauspyörä, joka sopi huonosti käteen. Puolien yläpuolella oli liian korostetut pahkat ja neulokset olivat todella epämukavat käteen. A6:n ratin nahka on kaikkiaan ylivertaista.

Nelivetomallien ajo-ominaisuuksia en pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen. Molemmat kulkevat vakaasti. F10:ssäkään ohjaustuntuma ei ole yhtä hyvä kuin BMW:ssä parhaimmillaan. A6:n ohjauksesta taas on vaikea suurten yksilöerojen takia sanoa millainen sen olisi tarkoitus olla. Audissa on nykyään ilmajousitus, jota en muutaman päivän kokemuksella pysty mitenkään ylivertaiseksi oman autoni rautajousiin verrattuna arvioimaan. BMW:n vakiojousitus on A6:tta kimmoisampi ja laajaliikkeisempi. Periaatteessa saattaa olla Audia mukavampi, jos vain joskus pääsisi kokeilemaan autoa, jossa on ei-Run flat renkaat vakiokokoisena.

Ulkonäöltään laitan molemmat samalle viivalle. Tyylikkäitä autoja, mutta ei erityisen sävähdyttäviä. Sisätiloiltaan pidän enemmän Audista. BMW:ssä on liiallisen pelkistetyt mittarit ja keskikonsolin painikkeet. Audin nahka on laadukkaampaa kuin BMW:n Dakota ja beigen sävy tyylikkäämpi.

Kokonaisuutena autot ovat melko tasaveroiset, mutta joidenkin pikkuseikkojen takia BMW:hen siirtyminen vaatisi sopeutumista. Eräs tällainen on kuljettajan paikalta katsottuna paljon Audia massiivisempi keula.

Ajoin tuossa 100tkm A6 C7 avant 2.0 tdi -12 multitronicilla. Nyt 5000km -14 Bmw F11 520d x-drivellä. Osin samoja fiiliksiä kuin Nemos kirjoitti, mutta:

-520d on rivakampi kulkemaan, ohitukset hoituu paremmin. Johtunee laatikosta.
-ei minulla värise kone, olisiko parannettu nyt Lci-malliin
-vakiopenkit hyvät, en kaipaa edes Audin sporttipenkkejä. Näissä on sähköllä jo lähes kaikki, toisin kuin Audissa
-tykkään sporttiratista enemmän kuin Audissa, minusta tämä on laadukkaampi!
-Bemun jousitus tiukempi kuin Audin vakio, mutta tämä vaimentaa paremmin ja mikään ei tule läpi
-Bmw on hienompi ulkoa
-Bmw:n ohjaamo perinteisempi, Audi moderni, mutta Bmw:ssä jotenkin laadukkaampi fiilis
-Audi on kylmä, Bmw lämmin
-Bmw kuluttaa vähemmän vaikka nelikko
-Bmw hiljaisempi rengasääniltään, koneen ääni kuuluu Audia enemmän ja johtuu multitronicista kun ei kierrätä
-Audin stereot hiukan paremmat, mutta ei Bemarin nyt niin huonot ole

Kaikkiaan Bmw vie voiton pitkälti tässä siksi, koska Audi ei voi tarjota nelikkoa pienempään dieseliin ja on siten V6:lla kaukana hinnassa. Jos taasen pitäisi verrata 70teur hintaluokassa isolla dieselillä, siellä Audi vahva paketti.