Vertailua Audi vs BMW omien autojen kohdalta.
Vaikka korimalliltaan nuo omat yksilöt ovat huomattavan erilaisia niin Audin B8 ja BMW:n E9X mallit ovat toistensa suoranaisia kilpailijoita.
Ulkonäkö:
Vaikea sanoa oikein mitään erityistä, niin jokaisen omasta mieltymyksestä kiinni. Hieman enemmän pidän B8 malliston muotoilusta kokonaisuudessaan. S-line ja M-sport tuovat omaan makuun kaivattua lisämaustetta molempiin merkkeihin.
Maalipinnassa en ole erityistä laatueroa autojen välillä huomannut.
Sisätilat:
Laatuvaikutelma on kokonaisuudessaan samalla tasolla, pääsääntöisesti laadukkaat materiaalit, osien sovitus hyvää tasoa. Ei nitinöitä tai natinoita (erityismaininta tässä kohtaa bemulle, jonka kova katto ei ääntele talvellakaan). BMW etuovi rämähtää suljettaessa kuuluvammin kuin Audissa (on toki suurempikin).
Ajoasennon saa kummassakin erittäin hyväksi. Sporttipenkkien säädöt ovat molemmissa hyvät ja penkeissä istuu mielellään. Omaan 174cm varteen Audi tarjoaa vielä asteen verran paremman tuen. Ratin suhteen taas BMW M-sport ratti on Audin S-linea parempi, hieman paksumpi ja pehmeämpi.
Ratin nappuloiden toiminta on varmasti tarkoituksella vedetty peilikuvaksi toisistaan, samoin vakkariviiksen toiminnassa kaikki liikesuunnat tekevät Audissa ja bemussa eri asioita: aina kun vaihtaa autoa niin vakkaria käyttäessä näpertää väärin ennen kuin muistaa kummassa autossa istuu. Ärsyttää joka kerta.
Mittariston symboleissa BMW on oransseine valoineen vanhanaikaisempi, kuitenkin kiitettävän selkeä.
Moottorit:
2.0 TFSI vs 330i
4-sylinterinen turbo vs vapari suorakutonen
211hv/350nm(1500-4200rpm) vs 272hv/320nm(2750-3000rpm)
1575kg vs 1780kg
0-100km/h: 6.6s vs 6.7s. Huiput: 241km/h vs 250 km/h
Suorituskyvyiltään autot ovat siis melko tasavertaisia, luonteeltaan toki erilaisia. Tavisajoon riittävän ripeitä molemmat.
Audi reagoi kaasuun herkemmin, mikä ei turbon kyseessä ollessa ole yllätys. BMW:n vahvuus taas tulee 3000rpm jälkeen, jolloin vetoa alkaa enemmän löytyä ja se jatkuu puhtaana rajoittimelle (6650 rpm) saakka.
TFSI kuulostaa tyhjäkäynniltä melko karkealta, yllättävää kyllä 330i:kin edestä kuulosteltuna on aivan eri kuin takapäästä. Kiihdytettäessä voimakkaammin Audin moottori kuulostaa tyypilliseltä nelikkosingeriltä, kun taas bemun suora kutonen on pelkkää mannaa korville. Oikeastaan bemu kuulostaa sisälle joka kierrosalueella hyvältä, katto auki ajaessa hymy vain levenee. Onneksi moottorit ovat autoissa näin päin.
BMW:n 6-vaihteinen perinteinen automaatti vaihtaa tasaisesti ja meno on autolle sopivaa cruisailua, vaihtonopeus on riittävä. S-tronic on joka tilanteessa hätäisempi ja hieman epämukavampi, toki myös nopeampi.
Ajettavuus:
Molemmat ovat erinomaisia ajaa.
Ohjauksista on vaikea löytää selkeitä eroja, Audissa servotronic ja BMW:ssa lisävarusteinen aktiiviohjaus. Hieman kuluneenkin fraseologian mukaan BMW on parhaimmillaan mutkateillä, joilla ajo onkin nautinto. Audillakin päästelee mutkateitä mielellään, pitemmille maantiematkoille sen ottaa myös BMW:tä mieluummin alle, meno on positiivisessa mielessä junamaisempaa.
Kesärengastus on molemmissa leveähkö, BMW:ssa 235/35 ja 265/30 19", Audissa 255/35 19”. Molemmat kestävät leveää rengasta hyvin, BMW vielä Audia paremmin, kunhan muistaa heittää alla mahdollisesti olevilla run flateilla vesilintua.
M-sport ja S-line alustat toimivat hienosti, mutkissa ja rampeilla kuivalla kelillä oma uskallus loppuu ennen kuin ajo-ominaisuudet. Radalla en ole näillä käynyt, eivätkä nämä pelit mielestäni sinne kuulukaan. Bemun 200kg suurempi paino ei tunnu kaarreajossa erityisesti, eikä muutenkaan ole häirinnyt.
Audi on hauskempi talvella, BMW kesällä.
Luotettavuus:
Audissa takana n. 50000km, takuukorjauksia 2 kpl: ohjaustehostimen pumpun rikkoontuminen n. 18tkm kohdalla, mäntien vaihto (öljynkulutuksen takia) 29 tkm kohdalla, jolla öljynkulutus loppui.
BMW:ssa oli ostohetkellä ajettu 50000km, sen jälkeen ajettu 13tkm, ollut kerran kertaalleen korjauksessa (kaksi eri käyntiä samasta asiasta): suuttimen ja tulppien vaihto.
Käyttökulut:
Huonolla seurannalla. Kaikki maksettu mitä eteen tulee. Bensaa palaa molemmissa, BMW:ssa ilmeisesti hieman kalliimmat vakuutukset.