https://yliteippaus.fi/

VCDS

skodamig

Klassikkoainesta
Liittynyt
23.12.2013
Tulipa laitettua Ross-Techille Leonin scannaukset...
Tunti sähköpostin perään napsahti uusi versio koneelle..
Automaagillahan normisti päivittyy.. nopsa vastus linkin kera vaan hymyilitti  ;D
 
Heh... hyvin Ross-techillä tuki toimii. Itsellä kävi soittimen kanssa samalla tavalla. Päivä-pari labelien jälkeen tuli uusi beta ladattavaksi, missä minunkin soitin oli dokumentoituna. :)
 
Voisitteko lyhyesti selittää mikä tää VCDS villitys on? Vaikuttaako säätelyt uudessa autossa takuuseen ja aiheutuuko haittaa ja häiriöitä ja jos niin millaista? Suurin piirtein tiedän käyttötarkoituksen mutta nuo vastuukysymykset?
 
focceristi sanoi:
Suurin piirtein tiedän käyttötarkoituksen mutta nuo vastuukysymykset?

Omalla vastuulla kaikki muutokset toki tehdään.

Jos vaikka meidän Superbin sumuvaloihin tulisi jotain häiriöitä, niin luultavasti syyttäisivät minun VCDS-koodailuja. Minä kun olen vaihtanut VCDS:llä saattovalot ksenonvaloista sumareihin.
 
Vempula sanoi:
Omalla vastuulla kaikki muutokset toki tehdään.

Näinhän se menee. Ei ole vielä tähän mennessä aiheuttanut omalla kohdalla takuun eväämistä, mutta toki jos sillä pistää auton sähköt sekaisin niin tuskimpa huolto korjaa ongelmaa ilmaiseksi :rolleyes:
 
Jep... omalla vastuulla. Olen koodannut ja diagnosoinut VCDS:llä kymmeniä ja taas kymmeniä autoja - ehkä jopa satakunta, eikä mitään isompia mutinoita ole tullut mistään.

Pari tapausta on ollut, että huollossa koodailujen jälkeen on sanottu, että on tainnut tulla OE-mankka jälkiasennuksena, kun huollossa on jouduttu koodaamaan softapäivityksen jälkeen esim navi takaisin toimimaan.

Mutta joitakin kivoja lisäjuttuja tuolla saa tehtyä. Tänään A3 8V lähti pihasta S/S disabloituna ja takalasinraapimen automaattikäyttö poistettuna. Valojutut on sitten toinen juttu, kun Seatiin ja VW ei takavaloja saa merkkitiskin takaa koodattua päälle millään, mutta nyt alkaa lääkkeet olla löytynyt joilla niitä saa autoihin tulille VCDS:llä. Esim omassa Jettassa palaa myös takavalot päiväajovalojen kaverina.
 
Juuri noita A3 s/s ja takapyyhin säätöjä sekä tuo takavalojuttu onkin pyörinyt mielessä. Ei ole audia eikä s....., vielä ;) mutta mahdollisia nuo säädöt oletettavasti minimaalisella riskillä? Mikä olisi "suositeltavin" kohde esim uudessa ocussa noiden lisäksi?
 
Säätöjä on ihan hirveänä kun tuosta uudesta MQB-korista puhutaan.

Esimerkkinä monelle tulee nuita startissa mittariston needlesweeppejä koodattua päälle, Seateihin ja VW nuita takavaloja. Sitten Skodiin pitää koodata lediksi rekkarivalot ym, kun siihen ei tehtaalta saa lediä edes amerikantuohella.

Pekka peruskäyttäjälle monet jutut voi olla yhdentekeviä, mutta jotkut voivat haluta muutoksia. :)
 
ConD sanoi:
Pekka peruskäyttäjälle monet jutut voi olla yhdentekeviä, mutta jotkut voivat haluta muutoksia. :)

Tämä on kyllä aivan totta. Itsekin olen tehnyt lukemattomia muutoksia Superbiin ja moni normijannu ei varmasti noista muutoksista välittäisi tippaakaan. Mutta mä olen niihin erittäin tyytyväinen.
 
Sepäse, sama homma itsellä jo toisen auton kanssa. Jotain "bulkkihommia" tullut tehtyä kymmeniin autoihin, mutta joitakin erikoisempiakin.

Minkäsikäisiä autoja ootte VCDS:llä käpistellyt? Itsellä on -96...-14 (5km ajettu) väliltä autot :D
 
Hyvä esimerkki "turhasta" modauksesta on parkkitutkan nopeusalue. Vakiona se ei kytkeydy päälle kuin alle 10 km/h nopeuksissa. Mä kuitenkin ajan paljon ahtaissa parkkihalleissa, missä tutkia tarvitsee melkein joka mutkassa. Mutta "suorilla" ajetaan kuitenkin yli 10 km/h.

Nyt kun olen modannut toimintanopeuden 20 km/h asti, niin tutka pysyy päällä koko ajan parkkihallissa. Pieni juttu monelle, mutta minulle todella hyödyllinen.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun asiasta ei ole yhtään kokemusta tai tietoa, niin onnistuuko nuo tässäkin ketjussa mainitut modaukset tyyliin "rasti ruutuun" oikeassa paikassa, vai pitääkö joissan itse alkaa kirjoittamaan oikein koodia? 
 
ConD sanoi:
Pari tapausta on ollut, että huollossa koodailujen jälkeen on sanottu, että on tainnut tulla OE-mankka jälkiasennuksena, kun huollossa on jouduttu koodaamaan softapäivityksen jälkeen esim navi takaisin toimimaan.

Kirjautuuko VAG muutokset tehtaan kantaa jos tehdään merkkihuollossa ja edelleen softapäivitysten jälkeen ovat automaattisesti optiot jatkossakin OK?

Tänään kävin MB vetokoukun sähköt = peruutuspiippari pois kun kärry kiinni, niin siinä meni hyvä tovi aikaa.

Kun oletin että fixi on rasti ruutuun tyyppinen pika homma, kysyessä asentaja selitti että niin onkin, mutta kun hakee ja kirjaa tehtaan kantaan muutokset niin siksi kestää jokusen hetken. Näin jatkossakin mahdollisten päivitysten jälkeen on asetukset OK.
 
Marty McFly sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun asiasta ei ole yhtään kokemusta tai tietoa, niin onnistuuko nuo tässäkin ketjussa mainitut modaukset tyyliin "rasti ruutuun" oikeassa paikassa, vai pitääkö joissan itse alkaa kirjoittamaan oikein koodia?
Vanhempiin autoihin pitää ykkösiä ja nollia laittaa sopivaan järjestykseen, uudemmissa on rasti ruutuun tai ruudusta pois. Näin pelkistäen siis...
 
Taky sanoi:
Kirjautuuko VAG muutokset tehtaan kantaa jos tehdään merkkihuollossa ja edelleen softapäivitysten jälkeen ovat automaattisesti optiot jatkossakin OK?
Empä osaa tuohon vastata, pitäisi kysyä mekaanikolta tuota varmaan seuraavalla huoltoreissulla.
 
Golf vii onnistui takavalojen koodaus päiväajovalojen kanssa. Entiseen b7 passattiin ei onnistunu, oisko sitten MQB alustan ansiosta vai sitten VW oppinu jotain.  Merkkiliikkeessä tosin tuo koodaus onnistunu.
 
Asioiden dokumentoinnista hommat on joskus kiinni. Tuo tietynikäisten autojen valokoodaus on varsin kryptinen edelleenkin. Jettaan on speksien mukaan kaksi koodausta, mutta tavalla tai toisella toimivia olen löytänyt viisi.

Ongelmaksi tahtoo muodostua se, että merkkari ei tietoja ulos vuoda, niin VCDS käyttäjä (esim minä oman autoni kanssa) joutuu sitten joko tyytymään kohtaloonsa tai yritys-erehdys-kautta värkkäämään autoja.

MQB-alustaiset VAG:t ovat hyvin liki koodausmielessä samoja autoja, joten Leonin, Golfin, Octavian ja A3:n koodaukset onnistuvat liki ristiin. Erona on varustelut ja joitakin tuotantoviikollisia juttuja tullut vastaan.
 
Minkälainen sulla ConD on tuo yritys/erehdys prosessi? Siinä long coding helperissä ruksi kerrallaan ruutuun ja sitten ihmettelet mitä tapahtui vai jotenkin tieteellisempi lähestymistapa?

Itsellä on CC:n oranssit huomiovalot ja Q5:n takapuskurissa olevat punaiset huomiovalot sellaiset jotka haluaisin saada koodattua pimeäksi. Noille kun ei löydy valmiita ruutuja joten on jäänyt vielä tekemättä.
 
Docw sanoi:
Minkälainen sulla ConD on tuo yritys/erehdys prosessi? Siinä long coding helperissä ruksi kerrallaan ruutuun ja sitten ihmettelet mitä tapahtui vai jotenkin tieteellisempi lähestymistapa?
Byte 18 koodausta ko muutetaan niin lähdetään yksitellen käymään "sinnepäin" sopivia läpi. Nyt Jetta luulee olevansa 8P A3... :p

En tiedä mimmoinen koodaus CC:ssä on, mutta Q5 eroaa sitten jo merkittävästi näistä kansanautoista.
 
ConD sanoi:
Byte 18 koodausta ko muutetaan niin lähdetään yksitellen käymään "sinnepäin" sopivia läpi. Nyt Jetta luulee olevansa 8P A3... :p

En tiedä mimmoinen koodaus CC:ssä on, mutta Q5 eroaa sitten jo merkittävästi näistä kansanautoista.

Heh, pitääpä kerätä vähän rohkeutta ennen kuin alkaa kikkailemaan  :D
 
Taky sanoi:
Kirjautuuko VAG muutokset tehtaan kantaa jos tehdään merkkihuollossa ja edelleen softapäivitysten jälkeen ovat automaattisesti optiot jatkossakin OK?

Ei kirjaudu, sopivan purkin softa kun päivitetään niin koodaukset pitää tehdä uudelleen...jos se enään on edes mahdollista.
 
Hitto kun haluaisin Golfista takavalot palamaan päivävaloilla, sumartit lähestymisvaloiksi. Ei ole VCDS, eikä rohkeutta alkaa opettelemaan koodauksia. Huollossa eivät koodaa Amerikan tuohellakaan  :(
 
Täällä kun näyttää olevan enemmänkin VCDS guruja niin kun olis tuommoinen -09 A3 8P eli faceliftmalli xenoneilla/ledeillä ja sade/valotunnistimella ja valoja pitäis vähän säädellä.
Tuossa ei pala mitkään valot valokytkimen nolla-asennossa, toisin kuin esim. A4 B8:ssa jossa nolla-asennossa palaa sekä etuledit että takavalot. Onko vastaava mahdollista koodata päälle 8P:hen? Eli että nolla-asennolla palaa etuledit ja takavalot? Vois kesällä pitää nolla-asennossa tuota kytkintä niin ei jokaisessa tunnelissa ja parkkihallissa turhaa sytyttelisi noita xenoneita. Googlettelin tuota jossain vaiheessa aikani ja jollain espanjalaisella saitilla muistaakseni joku oli saanut koodattua, mutta ei kertonut miten.

Toinen asia on coming home/leaving home jonka saa päälle/pois valokytkimen yhteydessä olevasta erillisestä nappulasta. CH/LH ollessa päällä syttyy xenonit ja ledit kun valokytkin on auto-asennossa, siis hämärällä. Onko mahdollista disabloida tuosta nuo xenonit tuossa eli syttyis vain ledit ja xenonit syttyis vasta kun käynnistää auton, jos käynnistää.
Taas kun vertaa B8:iin niin siinä voi koodata CH/LH:ssa xenoneiden sijasta syttymään sumarit, mutta tuossa A3:ssa ei ole sumareita.
Itsellä ei ole VCDS:ää mutta kaverilta löytyis jos siellä joku ilta käväisis.
 
-P- sanoi:
Tuossa ei pala mitkään valot valokytkimen nolla-asennossa, toisin kuin esim. A4 B8:ssa jossa nolla-asennossa palaa sekä etuledit että takavalot. Onko vastaava mahdollista koodata päälle 8P:hen? Eli että nolla-asennolla palaa etuledit ja takavalot?

Onko mahdollista disabloida tuosta nuo xenonit tuossa eli syttyis vain ledit ja xenonit syttyis vasta kun käynnistää auton, jos käynnistää.
Taas kun vertaa B8:iin niin siinä voi koodata CH/LH:ssa xenoneiden sijasta syttymään sumarit, mutta tuossa A3:ssa ei ole sumareita
Nyt mennään muistikuvan mukaan, mutta koriohjainlaitteella [09] on koodauksessa jossain täppä, jossa muistikuvan vapaan suomennoksen mukaan on valinta, että päiväajovalot käytössä vain auto-asennossa. Se oliko tuo auto-asento jokin "with assistance lights" tms pitää vielä varmistaa. Itse joskus nimittäin räpläsin sitä täppää ja ihmettelin kun DRL:t sammuivat 0-asenneossa. :)

Toiseen kyssäriin taas... DRL-valoja ei saa CH/LH valoiksi pelkällä VCDS:llä. Joku welho varmaan johdottaisi ne silleen, mutten kyllä suoraa keksi miten. Koodausmahdollisuudet tuossa A3 Audissakin on että joko sumarit tai sitten ajovalot. Jos sumareita ei ole, niin ajovalot loimottavat... Mielestäni sumareiden paras käyttötarkoitus olisikin CH/LH valoina sekä kääntymisvaloina lisää valoa risteyksiin tuomassa.