https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Varapyörällä vai ilman?

P

Peeveli

Vieras
Ottaisitteko autoon lisävarusteena pienikokoisen varapyörän, jos se ei ole vakiona, vai pelkällä kompressori-paikkausainesetillä? Mietityttää varapyörän paino ja vaikutus auton painonjakaumaan. Bemareissahan mm. akku on ollut takakontissa että painonjakauma on saatu takavetoiselle tasapainoiseksi. Pieni varapyörä painanee ainakin saman kuin akku, varmaan enemmänkin (veikkaus  15 kg plus tunkin paino). Etuvetoisessa keulapaino siis kevenee hieman, vaikuttaneeko sitten mitään en tiedä...Toisaalta pikkuvararenkaalla joutunee ajamaan alta satasta, ainakin näin oli aikoinaan.

Onko joku punninnut pienen varapyörän painon?

Tässä pähkäilyttää ottaako vai ei...rengasrikkoja on elämäni aikana sattunut 3 kpl joista pari selvisi reiän paikkauksella, mutta kolmannessa (Alfa Giulietta) renkaan kylki repeytyi ja hinausautolla vietiin rengasfirmaan -onneksi tapahtui kotikulmilla arkena.
 
Yksi Skoda sekä yksi Fordi on ollut, joissa oli pelkät paikkausvälineet, ei niitä onneksi vajaaseen neljään vuoteen joutunut käyttämään. Nykyiseen en myöskään vararengasta ottanut, mutta sellainen tuli kuitenkin.

En usko, että tuolla painolla tai siis sen poistolla ainakaan mitään negatiivisia vaikutuksia on, saattaa ehkä tulla jopa 0.01 sec parempi 0-100 kiihtyvyys painon vähennyksestä ;D

Jos sellainen auton mukana tulee niin tulkoon, mutta itse en sitä lisämaksusta ottaisi. Toisaalta mitä olen kuullut, niin ei sen paikkaussarjan kanssa leikkiminen todellakaan kivaa ole ja sen jälkeen on rengas todennäköisesti pilalla. Eikä se toki isompia vaurioita korjaa.
 
Ehdottomasti varapyörä, jos valitsemaan pääsee. Oon sen verran heikkotasoinen kuljettaja, että en huomaa eroa painonjakaumassa.
 
Purkaamolta tuli hankittua täysikokoinen varapyörä kun autossa ei sellaista ollut. Eli siis varapyörällä.
 
Kokemuksen syvällä rintaäänellä (yksi hinaukseen johtanut rengasrikko) ottaisin ehdottomasti varapyörän, edellyttäen tietysti, että sille sopiva tila autosta löytyy.
 
Tyydyn valmistajan / maahantuojan valintoihin, joten nykyisessä ei ole varapyörää. Tuhoisamman rengasrikon sattuessa matkanjatkuminen, ainakin jossain vaiheessa, on varmistettu muutamaan kertaan, mutta esim tulevaa reissua varten käyn sovittelemassa kitkarengasta kyytiin. Mahtuuko nätisti mukaan välipohjan alle vai täytyykö improvisoida  ;D
 
jrinnes sanoi:
Purkaamolta tuli hankittua täysikokoinen varapyörä kun autossa ei sellaista ollut. Eli siis varapyörällä.

Ei tarvitse mennä edes romikselle, koska useimmilla on autoonsa kaksi rengassarjaa. Ei muuta kuin toisen kauden pyörä takakonttiin ja kausivaihdon yhteydessä toisin päin. Vähentää säilytystilankin tarvetta, kun on vain kolme rengasta säilöttävänä.

Asia erikseen sitten se, ettei moneenkaan autoon mahdu täysikokoista varapyörää.
 
Aina varapyörä jos vaan mahdollista. Mielellään täysikokoisena. Jos tämän lisäksi on sitten vielä paikka-aine ja kompura, niin ei sekään haitta ole. Tuonne pohjoiseen kun lähtee ajelemaan, niin mielellään pitää vararenkaan matkassa. Jos oikein hifistelemään ryhtyisi, niin saisi olla kontin pohjalla kitkarengas tai vähintään M+S leimattu rengas kaiken varalta.

Edelliseen autoon vararenkaan ostaminen oli työn ja tuskan takana, mutta onnistui lopulta kuitenkin. Koskaan en sitä kyllä tarvinnut, mutta sen verran oli harrastuneisuutta, että autoa vaihtaessa trokasin sen nettihuutokaupan kautta eteenpäin ja sain siitä melkein omani takaisin. Autossa oli kuitenkin tuo paikkasatsi vakiona ja se meni sitten vaihdossa mukana  ;D
 
Urlaub sanoi:
Ei tarvitse mennä edes romikselle, koska useimmilla on autoonsa kaksi rengassarjaa. Ei muuta kuin toisen kauden pyörä takakonttiin ja kausivaihdon yhteydessä toisin päin. Vähentää säilytystilankin tarvetta, kun on vain kolme rengasta säilöttävänä.

Asia erikseen sitten se, ettei moneenkaan autoon mahdu täysikokoista varapyörää.

Noinkin se toki menisi, mutta olin mukavuudenhaluinen ja hankin ihan sen vararenkaan. Eipähän tarvitse peuhata aluvanteiden keskimerkkien kanssa jotta saa vararenkaan kiinnitettyä eikä viritellä fyllinkiä kontin pohjalle estämään vanteen naarmuuntumista jne... Peltivanteilla tuo olisi toki eri juttu.
 
Eipä ole vararengasta yhdessäkään kiesissä. Ihan ok, mutta aiheuttaa sen ongelman, että kaikkien rengassarjat täytyy säilöä kotona tilaa viemässä vaikka renkaiden suurkuluttajana saisin varmasti todella edukkaan, jopa ilmaisen rengassäilytyksen.
 
Eipä ole noissa meikäläisen autoissa tupannut olemaan varapyöriä. Rengasrikkojakaan ei ole kohdalle viimevuosina osunut, jos osuu niin sävelletään sitten jotain.
 
Jos tilapäispyörä on saatavilla, niin sellaisen kyllä ruksin. Jonkun verran voin maksaakin siitä. Täysikokoinen rengas on jo melkoinen mötikkä mukana raahattavaksi, joten sellaista en oikeastaan haluaisi. Kaksi kertaa olen viimeisen kymmenen vuoden aikana joutunut laittamaan pikkurinkulan alle.

Jotenkin mulla on vain hyvin heikko luotto näihin paikkauspulloihin. Mutta voihan ne toimiakin, ei ole kokemusta asiasta. Toisaalta, jos ajelee lähinnä Etelä-Suomessa, niin kännykälläkin saanee aika äkkiä apua paikalle.
 
Uusi polo myydään suomessa väkisin vararenkaalla. Oikeasti kyseessä on lisävaruste jonka maahantuonti väkisin ruksaa ja tästä tulee 80e lisää hintaa. Vain Bluemotion mallin sai ilman rengasta ja muita malleja ei edes pyytämällä ilman.
Itse olisin ottanut kompuralla ja paikkapullolla jos olisi saanut. Sillä olisin halunnut itse ostaa sopivan renkaan aluvanteella tuumaa isompana.

Muissa omissa autoissa rengas kulkee mukana, silloin ei yleensä sitä edes tarvitse kun se siellä on.
 
Quattrolla en ajaisi metriäkään vaikka olisi varapyöräkin. Joten lopputulos aika sama eli soitettava hinuri.
 
Riossa ei ole varapyörää, pelkkä paikkausaine ja kompura. Tyydyn siihen ja toivottavasti sitä ei tarvitse käyttää koskaan.
Aiemmissa autoissa on pari kertaa sattunut rengasrikko, ensimmäisellä kerralla naula lävisti renkaan ja toisella kerralla rengas vuoti päivässä-parissa tyhjiin eikä syytä löydetty rengasliikkeessäkään. Molemmat tapaukset sattuivat nastoitetulle talvirenkaalle.
 
Varapyörä on aina ollut takaloosterissa, ja tulee luultavasti aina olemaankin. Monesti on tullut mietittyä,että pitäisikö siitä luopua, mutta olen edelleenkin pysynyt kannassani. Niin huono tuuri on viime aikoina ollut, että parempi kun pidän tuon vararenkaan vain mukana.

Nykyään siellä on lisäksi paikkausvehkeetkin, joten voi myös toisia pulaan joutuneita autella tuolla tienpäällä.
 
Aina ollut varapyörä- yhdessäkään autossa en ole joutunut tuosta maksamaan. Ehkä maksaisinkin- saahan siinä mukana jonkinlaisen rimpula tunkinkin. Voihan paikka-aine pullonkin ostaa (pitää kumminkin uusia jollakin välillä).

Minkätasoisia on nuo kompurat jotka tulee paikkarasian kanssa? Tekeekö niillä mitään harrastus käytössä (pyöränrenkaat, ilmapatjat ymv)?
 
Vaikka vastasinkin että varapyörä niin Mazdassa ei sitä ole, koska hinta oli 565 euroa + tunkki ja rengasavain 192 euroa. Rajansa kaikella.
 
Urlaub sanoi:
Vähentää säilytystilankin tarvetta, kun on vain kolme rengasta säilöttävänä.

Mx-5:n kohdalla vararenkaasta luopuminen olisi lisännyt takakontin tilavuutta oleellisesti, Mutta päinvastoin kuin yllä, poistettu vararengas olisi vienyt sitten tilaa varastossa, kun en olisi sitä poiskaan raaskinut heittää. Oli sitten kontissa loppuun asti, vaikka se tarkoitti mm. viikonlopun ruokaostosten hajasijoittelua apparin penkille. Toisaalta se naamallaan makaava pyörä muodosti mukavan korin irtoroinalle, ja poistaessa olisi pitänyt keksiä joku korvaava viritys.

Sama juttu nykyisessäkin autossa. Kun siihen on varapyörä, niin olkoon sitten mieluumin kyydissä kuin varastossa. Tässä tapauksessa toisen pyöräsarjan osallisen lainaamisessa olisi järkeä, kun tila on täysikokoiselle pyörälle.

Nykyiseen vakuutukseeni kuuluu autopalvelu rengasrikon tapauksessa, joten tienposkeen autoa ei tarvitsisi jättää.

Peevelille mietittävää teoreettisen rengasrikon tapauksessa: askarteletko tienposkessa varapyörän alle ja hoidat korvaavan renkaan ajan kanssa, vai tilaatko mieluumin hinurin lähimmälle kumikorjaamolle ja laitat arvatenkin kalliilla heti kuntoon? Plus mahdollinen matkan keskeytymisen riesa jossakin kauempana off-hours-aikaan.
 
tai sanoi:
Peevelille mietittävää teoreettisen rengasrikon tapauksessa: askarteletko tienposkessa varapyörän alle ja hoidat korvaavan renkaan ajan kanssa, vai tilaatko mieluumin hinurin lähimmälle kumikorjaamolle ja laitat arvatenkin kalliilla heti kuntoon?

Minä olisin veikannut vaihtoehtoa C, matka jatkuu taksilla ja uusi auto laitetaan tilaukseen samantien.  ;)

Mutta otsikon kyssäriin, itse ottaisin sen varapyörän jos on mahdollisuus valita. Säilyy sitten itsellä valinnanvapaus tilanteen mukaan alkaako vaihtaa rengasta vai soittaako hinausauton. Pelkän paikkapullon kanssa moni rengasrikko on seurauksiltaan sellainen, että vaihtoehdoista jää jäljelle vain se hinausauto.

Tuon lisäpainon merkitys meille tavallisille ajajille tavallisine autoineen on kyllä siellä mitättömän ja olemattoman välimaastossa.
 
Se kumpi parempi, riippuu autosta ja vararenkaan vaikutuksesta konttiin. Ilman rengasta pärjään kun soitan hinurin jos tarvetta, menee muiden pussista. Tosin jossain keskellä yötä huitsin nevadassa vaihtaisin sen kyllä mieluummin itse kuin odottelisin hinuria 4 tuntia.
 
Kohta 30-v autoilua takana ilman rengasrikkoja. edellisissä autoissa, pl. viimeisin Duster on ollut varapyörä vakiona.

Dusterissa oli vain kompura ja paikkapullo, vaikkakin vakiovarusteisiin kuului myös tunkki ja rengasavain. Tässä pk-seudulla liikuin ilman varapyörää, mutta pitkille pohjoisen legeille tuli Dusteriin otettua aina kellarista yksi pyörä mukaan, kun se mukavasti mahtui tavaratilan välipohjan alle, jossa sille myös alkuperäinen paikka oli.

Nykyisessä Cruzessa on tavaratilan välipohjan alla täysikokoinen 205/60/16 varapyörä vakiona.

Varapyörään liittyen, onko muuten kukaan koskaan tullut ajatelleeksi varapyörän ilmanpaineen tarkistusta silloin tällöin, melko ikävää alkaa pyörää vaihtamaan, jos ei siellä kunnolla olekaan ilmaa sisällä. Joissakin merkeissä kai tuo kuuluu huollossa tehtäviin asioihin, mutta käytäntö taitaa olla enemmän ruksata paperilla tehdyksi, katsomatta edes koko rengasta?
 
Jetstar sanoi:
Joissakin merkeissä kai tuo kuuluu huollossa tehtäviin asioihin, mutta käytäntö taitaa olla enemmän ruksata paperilla tehdyksi, katsomatta edes koko rengasta?

TM:n huoltotestien mukaan tämä "huoltotoimenpide" hoidetaan valitettavan usein juuri kuvailemallasi tavalla. Hieno ruksi löytyy, mutta rengas on yhtä tyhjä kuin huoltoon ajaessa.

Eipä sitä itsekään tule kovin usein tarkastettua. Ehkä kerran 1-2 vuodessa. Mutta olen sitten aina laittanut vähän suositusta enemmän painetta. Toisaalta, eipä moni taida sitä paikkapulloakaan kovin usein vaihtaa. Vaikka se luultavasti menee ulkona säilytettävässä autossa aika heikkoon happeen Suomen talvessa.
 
Mika_M sanoi:
Mutta otsikon kyssäriin, itse ottaisin sen varapyörän jos on mahdollisuus valita. Säilyy sitten itsellä valinnanvapaus tilanteen mukaan alkaako vaihtaa rengasta vai soittaako hinausauton.

Tähän sellainen huomio, että jos autosta varapyörä löytyy ja sen avulla matka jatkuisi, niin hinaus mennee useimpien vakuutusyhtiöiden kohdalla omasta pussista, jos siihen kuitenkin päätyy.
 
Jetstar sanoi:
Kohta 30-v autoilua takana ilman rengasrikkoja. edellisissä autoissa, pl. viimeisin Duster on ollut varapyörä vakiona.

Dusterissa oli vain kompura ja paikkapullo, vaikkakin vakiovarusteisiin kuului myös tunkki ja rengasavain. Tässä pk-seudulla liikuin ilman varapyörää, mutta pitkille pohjoisen legeille tuli Dusteriin otettua aina kellarista yksi pyörä mukaan, kun se mukavasti mahtui tavaratilan välipohjan alle, jossa sille myös alkuperäinen paikka oli.

Nykyisessä Cruzessa on tavaratilan välipohjan alla täysikokoinen 205/60/16 varapyörä vakiona.

Varapyörään liittyen, onko muuten kukaan koskaan tullut ajatelleeksi varapyörän ilmanpaineen tarkistusta silloin tällöin, melko ikävää alkaa pyörää vaihtamaan, jos ei siellä kunnolla olekaan ilmaa sisällä. Joissakin merkeissä kai tuo kuuluu huollossa tehtäviin asioihin, mutta käytäntö taitaa olla enemmän ruksata paperilla tehdyksi, katsomatta edes koko rengasta?

Dusterissa täysikokoinen varapyörä kontissa ja sinne välipohjan alle mahtui myös Michelinin mittarilla varustettu "jalkapumppu", jolla saa tarvittaessa täytettyä renkaita jos tarvitsee. Yllättävän paljon mahtuu tavaraa tuonne välipohjan alle, ristikkoavaimenkin heitin varoiksi mukaan. Ja ymmärtääkseni maahantuoja tilaa käytännössä kaikki ns. varastoautot vararenkaalla, mikä onkin ihan järkevää toimintaa.