Eiköhän vapaaehtoisella ensihuollolla jokin tarkoitus mahda olla? Mistä johtunee, että se määritellään vapaaehtoiseksi? Onko kyseessä tekninen toimenpide auton mahdollisimman pitkän eliniän varmistamiseksi? Sisältyykö vapaaehtoiseen ensihuoltoon pelkkä öljynvaihto vai jotain muitakin toimenpiteitä?
Miksi joidenkin autojen huolto-ohjelmaan on ensihuolto kirjattu ja joillakin toisilla ei? Onko kyse enemmänkin kaupallisen mielikuvan luomisesta auton laadusta vai oikeasta teknisestä huollon tarpeesta? Onko lähtökohdaltaan eri maanosista kotoisin olevilla autoilla niin suuria laatueroja, että huollon tarpeet erovat toisistaan?
Mikäli vapaaehtoisen ensihuollon tärkein toimenpide öljynvaihto, niin onko kyse auton moottorissa käytettäväksi määritellyn öljyn laadulla asiaan merkitystä? Vaikuttaa siltä, että Aasian maista "kotoisin" oleviin autoihin kelpaa halvempi öljy kuin Eurooppalaisiin. Sen vuoksiko sitä pitää vaihtaa tai ainakin suositellaan vaihdettavaksi useammin kuin kalliimpia öljylaatuja?
===========
Periaatteessa voisi sanoa, että kaikki autoon tehtävät huoltotoimenpiteet ovat vapaaehtoisia. Ajaa vain menemään niin kauan kuin kosla liikkuu. Huollon perimmäinen tarkoitus lienee kuitenkin kompromissi auton elinaikana syntyville kustannuksille suhteessa siihen, miten monta kilometriä sillä pääsee ennen kuin se on paalattava.
Huolto-ohjelma lienee jonkinlainen valmistajan näkemys siitä, mitä sille olisi tehtävä jotta auto kestäisi ja palvelisi omistajaansa sille suunnitellun "taloudellisen" eliniän loppuun saakka - mikä se sitten lieneekään. Toisaalta, autolle suunniteltu elinikä lieneekin asia, jota valmistaja ei taida suuremmin kirkossa kuulutella?
Auton omistajia on monenlaisia. Jotkut ajaa vähän, jotkut paljon ja miten usein autoa itse kukin vaihtaa, riippuu "palosta" autoilua kohtaan sekä autoa varten käytettävissä olevista taloudellisista resursseista. Auto hankitaan "itselle" ja sitä myös huolletaan vain itseä - ei sen mahdollisia myöhempiä omistajia varten. Eiköhän sekin vaikuttane halukkuuteen suorittaako vapaaehtoisesti mitään ylimääräistä.
Vaihtoauton hinta määritellään autokaupassa valtaosaltaan iän ja osin kilometrien mukaan. Automyyjät hädin tuskin viitsivät vaivautua kauppaa hieroessaan vaihtoauton kuntoa edes katsomaan. Onko silloin tehdyillä vapaaehtoisilla huolloillakaan mitään merkitystä autosta saatavaan hyvitykseen? Sen sijaan autoa käytettynä ostavalle aiemmalla huolenpidolla on suurikin merkitys.
ps: nämä olivat vain ripaus erään maallikon henkilökohtaisista näkemyksistä ja meistä jokaisella lienee omansa.