Joo noitahan on paljon noita willtheyfitin kaltaisia laskureita.
Aina nopeastihan tuon laskee päässä ainakin suunnilleen jos haluaa tietää miten uusi vanne asemoituu vanhaan nähden.
Pari esimerkkiä:
a) Uusi vanne saman levyinen kuin vanha vanne, mutta ET muuttuu esim. ET43 -> ET35.
Kun ET pienenee, siirtyy vanne ulommas, eli kohti lokasuojan kaarta. Tässä tapauksessa siis 8 mm.
Jos uuden vanteen ET olisi suurempi kuin vertailtavan vanteen, silloin vanne siirtyisi vastaavasti sisäänpäin vastaavan määrän millejä.
b) Uusi vanne samalla ET:llä kuin vanha vanne mutta esim. 0,5" leveämpi. 0,5" = 12,7mm.
Tällöin 0,5 tuuman leveyden muutos vaikuttaa neljäsosatuuman verran vanteen molemmille reunoille, eli uusi vanne menee sisäreunaltaan 6,35mm sisemmäs ja ulkoreunalta 6,35mm verran ulospäin.
c) Uusi vanne 0,5" leveämpi kuin vanha vanne ja ET muuttuu esim. ET43 -> ET35.
Ensin lasketaan vanteen leveyden aiheuttama muutos. Eli b) kohdan mukaan vanteen molemmat reunat siirtyvät tuon 6,35mm, sisäpuolelta sisäänpäin ja 6,35mm ulkoreunalta ulospäin.
Sitten otetaan vielä huomioon tuo ET:n muutos 8mm pienemmäksi, joka "siirtää" vannetta ulospäin.
Tällöin ulkoreuna siirtyy ulospäin 6,35mm + 8mm = 14,35mm ja sisäreuna vastaavasti -6,35mm + 8mm = 1,65 mm, eli siirtyy 1,65 ulospäin sisäreunaltaan. (tässähän oli siis leveyden aiheuttaman muutoksen takia ensin tuo 6,35mm sisäänpäin, siksi luku negatiivsena tuossa)
Toki renkaidenkin leveyden vaikutuskin pitää ottaa huomioon jollakin tavalla ehkä, mutta vanteen muutoksilla pääsee jo aika hyvin arvioimaan sopiiko vanne lähellekään.
Olen joskus tehnyt itselleni tuollaisen yksinkertaisen Excel-laskurin jolla asia selveää nopeasti jos ei päässä jaksa laskea.