https://tummennuskalvot.fi/

Vanhoihin autoihin kaupitellaan muutamalla satasella ohjelmointeja..

antti

Vakiokalustoa
Liittynyt
9.7.2014
... joiden luvataan lisäävään tehoa ja vähentävän kulutusta – HS kokeili, miten viritys toimii   

Ja toimiihan se. Professori ei kuulosta olevan ihan ajan tasalla nykytekniikan suhteen.. toki ohjelman vääntäjiä on monenlaisia.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005007893.html

 
Niin, kuulostaahan se hassulta että samaan aikaan kun tehoa tulee lisää, niin pa-kulutus laskee. Mutta olisiko kyse siitä, että mitataan eri kohdissa, tai sitten moottori on alunperin väärin ohjelmoitu. Mutta jollain kierrosluvulla kulutus voi toki laskea.
 
Luin ton jutun kans aamulla. Professori taitaa änkyröidä vastaan tarkoituksella ihan "viran puolesta". Eihän hän voi ohjelmointeja  suositella.
 
antti sanoi:
... joiden luvataan lisäävään tehoa ja vähentävän kulutusta – HS kokeili, miten viritys toimii   

Ja toimiihan se. Professori ei kuulosta olevan ihan ajan tasalla nykytekniikan suhteen.. toki ohjelman vääntäjiä on monenlaisia.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005007893.html

Hra professori on ehkä teoriassa oikeilla jäljillä, mutta käytäntö taitaa poiketa teoriasta.

Proffahan sanoo, ettei helpolla usko samanaikaiseen tehon lisääntymiseen ja kulutuksen vähentymiseen. Näin varmasti onkin, jos autoa ajettaisiin tunti toisensa jälkeen labran dynamometrissä suurimmalla teholla. Edes lastumiehen kehuma ahdin ei sitä muuksi muuta, koska tyhjästä ei sekään energiaa generoi.

Käytännössä suurimmalla teholla ei ajeta kuin lyhyitä jaksoja, jolloin 100 km kulutus voi hyvinkin laskea, vaikka siitä muutama satametriä olisikin ajettu entistä suuremmalla teholla ja sen hetkinen kulutus olisi entistä suurempi.
 
Dieseleissä kulutusta saa helposti alas ruiskutusennakkoa aikaistamalla, mutta haittapuolena NOx-päästöt kasvavat. Bensakoneissa hyötysuhdetta voi varmaankin pelata ylöspäin ahtamista ja EGR:ää säätämällä, mutta päästöt kasvavat niissäkin. Professori on ihan oikeassa sen suhteen, että autonvalmistaja on tehnyt kompromissin.
 
nackerton sanoi:
Professori on ihan oikeassa sen suhteen, että autonvalmistaja on tehnyt kompromissin.

Kompromissiä voi varmaankin kutsua myös lain noudattamiseksi. Autotehtailla kun on tuollaisiakin velvoitteita, joita (pitäisi) noudattaa.

Autotehdas joutuu myös vastaamaan siitä, että moottori, vaihteisto ym. säilyvät ehjänä ja saastelaitteetkaan eivät saisi mennä tukkoon liian aikaisin.

Ilman tuollaisia pikkujuttuja olisikin ahdetuista koneista helppo repiä paljonkin enemmän tehoja.
 
Joo, mitäs siitä Henri Toivosen Lanciasta oli revitty? 750+ hp kaksilitraisesta, vai oliko se puolitoistalitrainen?
 
Ja taitaa nykyisissä 1,6 -litraisissa F1-autoissa olla vielä suurempia tehoja.
Mutta niiden ei tarvitse montaa tuhatta kilometriä kestääkään. Eikä hintalappu ole ongelma. Eikä kulutus tai päästöt.
 
Ei ainoastaan vanhoihin autoihin, samoilla hinnoilla ohjelmoinnin saa uudehkoihin tai uusiin autoihin.
 
Itsellä on kolmessa tai neljässä vaggidiiselissä ohjelma ollu tehtynä ja kaikkien käytös on parantunut. Tehoakin on tullut lisää ja kulutus ainakin nimellisesti laskenut.

Kahteen pyörään on värkätty ohjelmaa myös. Yllättävää oli miten iso kehitys  saatiin 90-lukuiseen 1100:seen bokseribemariin. Sen kone on perusluonteeltaan lähinnä maamoottori. 9:nen version lastulla koneen luonne on saatu todella hereäksi (lähtökohta huomioiden toki), vääntöä kaikille osa-alueille lisää ja kulutuskin hiukan alemmaksi. Tähän liittyy sellainen juttu että ecuun tulee uusi prosessori jossa on laskentatehoa enemmän eli ohjaus saadaan samalla tarkemmaksi. Ikinä en olisi uskonut moista muutosta saatavan ilman isompia muutostöitä.

Ison kotarin ohjelma on toki värkätty kanssa mutta se vaatii ko homman ihan pelkästään tukkoisten vaimentimien vaihdon takia.