https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vanhan Yariksen kestävyys, tyyppiviat, ja milloin on valmis paaliin?

J

J-J

Vieras
Moi.
Olen autoton, ja harkitsen vanhaa Toyota Yarista.
Puhutaan hintaluokasta 2000-3500euroa.

Onko tämän hintaluokan Yariksissa minkälaisia tyyppivikoja, mistä tulee olla tietoinen, vai onko tämä sellainen
hintaluokka tälle mallille että "ehdottomasti ei"? 

Tarkennuksena, että etsin mahdollisimman "karvalakki" versiota, manuaalivaihteilla.

Jos nyt verrataan vaikka vanhaan 4000e maksavaan Volkswagen Golfiin jossa on DSG automaattivaihteisto, niin onko Yariksessa jotain vastaavaa riskiä? (Eli, kun 4:n tonnin golffissa on DSG, joka on hajoamisherkkä, ja jonka korjauskustannukset on 2-6 tonnia, tällöin 4:n tonnin DSG golffi on oikeastaan valmis paaliin).

Onko Yariksessa vastaavasti jokin tyyppivika, että Esim 15 vuotta vanha ja 150tkm ajettu Yaris on sellainen, että näillä kilsoilla ja vuosilla sen kytkin ja etuakseli on hajoamassa siten että korjauskustannukset on 5000e, ja täten koko auto joutaa paaliin heti oston jälkeen, kun myyjä on onnistuneesti saanut huijattua auton eteenpäin.

Eli lyhyesti, onko Yariksessa jokin KM/ikä/hinta määre, jonka jälkeen autoa tulisi välttää kuin ruttoa.

Vai onko Yaris taattua Toyota laatua, eli jos ostaa kaks ovisen vetokoukuttoman 1.0litran bensakoneella olevan manuaalikeppisen Yariksen, jossa kilsoja vaikka 150tkm ,ja vm 2007, ja tuore leima alla, ja koeajossa ei ilmene mitään, niin voi luottaa että sillä voi ajaa pitkään vielä, (toki korjaten jatkuvasti kaikkea pientä kuluvaa osaa, jarrupalat, pakoputket, tulpat, hajoavat jarruletkut, jnejne..)?

Eli tavallaan voisi ajella todennäköisesti taloudellisesti turvallisesti johonkin 500euron arvon kieppeille, jonka jälkeen vasta olisi paalin paikka kun olisi ruostetta ja niin monta pikkuvikaa että korjaus ei kannattaisi...

 
On taattua Toyota laatua. Tietysti auto pitää käydä ostaessa läpi. Tuon ikäiseset autot on valmistajasta riippumatta jo täysin yksilöitä. Pääsääntöisesti nuo yarpat taitaa viedä hautaan ruoste. Kannattaa silmäillä altapäin huolella ja kolistella helmat. Jarrupaineensäätimiä menee ja on melko suolaisen hintainen. Koneeksi kuitenkin suosittelisin 1,3 litran isolohkoa. Tuo litranen on oikeasti laiska..
 
Vaihdelaatikko ja sen laakerointi. Toki yrittäisin katsella sellaisen, joka olisi ruostesuojattu uutena.
 
Tuon ikäistä voi jo ruoste vaivata juu. Suojattua yksilöä mieluummin. Ja käsin vatkattavalla manuaalilootalla kuten oletkin hankkimassa. Multimode eli automatisoitu manuaali ei ole luotettavan maineessa.
 
tokera sanoi:
On taattua Toyota laatua. Tietysti auto pitää käydä ostaessa läpi. Tuon ikäiseset autot on valmistajasta riippumatta jo täysin yksilöitä. Pääsääntöisesti nuo yarpat taitaa viedä hautaan ruoste. Kannattaa silmäillä altapäin huolella ja kolistella helmat. Jarrupaineensäätimiä menee ja on melko suolaisen hintainen. Koneeksi kuitenkin suosittelisin 1,3 litran isolohkoa. Tuo litranen on oikeasti laiska..

Minkähän hintasina menevät hautaan?
jännä ilmiö on, että en muista hirveesti nähneeni halpoja, siis vaikka 700e yariksia myynnissä ajokelposina, voiko tästä päätellä että vaikka 2000e arvosina ne joutuu hautaan, eli tulee silloin niin paljon korjattavaa, että ylittää auton arvon?

Paljos jarrupainesäädin maksaa?

-karppa- sanoi:
Vaihdelaatikko ja sen laakerointi. Toki yrittäisin katsella sellaisen, joka olisi ruostesuojattu uutena.

Paljos lootan vaihto maksaa? 800e?
 
J-J sanoi:
Paljos lootan vaihto maksaa? 800e?

Laatikon uudelleen laakerointi maksaa n.800-1000€ oletuksena ettei ole vielä rikkonut mitään. Välttämättä toisen käytetyn vaihtaminen ei tuo onnea, mutta rahat ainakin saa palamaan.

 
Meiltä lähti 2006 yaris noin 250tkm ajettuna kiertoon ja oli kyllä aikalailla paalikunnossa. Ruoste isoin ongelma, toisena oli abs-anturit. Perustekniikka noissa voi kestää pitkäänkin. Käsittämättömän hintaisia aivan täydet romutkin. Lienee Suomen suosituin pizzataksi. ;D
 
Yaris mallit joissa levyjarrut takana aiheuttaa vanhemmiten riesaa kevyessä autossa kun takajarrut ei juuri jarruta ja paikat jumiutuu
 
J-J sanoi:
Onko Yariksessa vastaavasti jokin tyyppivika, että Esim 15 vuotta vanha ja 150tkm ajettu Yaris

Meillä on ollut uudesta saakka 07/~150tkm/1.3. Ruostesuojautin heti uutena, eikä ruostumisesta ole toistaiseksi mitään merkkiä. Heikkoja kohtia Yariksessa ovat öljypumppu, vaihteisto ja sähköt. Öljypumppu on heikkotehoinen heti uudesta. Moniin Toyotiin käy sama suodatin vuosikymmenestä riippumatta. Sama suodatin joka pelitti 1.6 corollassa ongelmitta, sai uutukaisen moottorin parkumaan voitelun puutteesta yariksessa.
Moottorin teho on todella heikko isolohkossakin. Rampilta kiihdyttäminen on tuskaa. Ohituskiihtyvyys 2 hlön kuormalla on vaarallisen heikkoa. Hyvä puoli on alhainen kulutus 5-6 litran väliin. Moottori nykii usein ja heti uudesta. Käyntikatkoijakin on ollut heti uudesta. MAFin putsaaminen poistaa nykimisen ja samalla kaasusta tulee yliherkkä parin viikon ajaksi.

Vaihteisto on huono heti uudesta. Meidän yksilössä kakkosen päälle saaminen oli ongelmallista, eikä laatikkoöljyn vaihtaminen muuttanut tilannetta. Pari-kolme tkm peräkärryn vetoa 10-vuotiaana sai laatikossa viitosen rattaat ulvomaan. Laakerit ottivat itseensä. Korjauksena MoS-lisä ja ulvonta lähes poistui. Heikkotekoisen vaihteiston vuoksi suosittelen katselemaan yksilöä, jossa ei ole vetokoukkua.

Sähköt on menneet sekaisin pari kertaa pakkassäässä, auton ollessa n 5-vuotias. Kulki kauppaan ihan normaalisti, mutta kaupasta palattua mikään sähkölaite ei pelannut. Lähti kuitenkin käyntiin ja pystyi ajamaan. Akku näissä on aivan lapsellinen eikä pidä olettaa että orggis-kokoinen akku jaksaisi veivat tulille 20 asteen pakkasessa. Onneksi konehuoneeseen mahtuu isompi akku.

Ilmanvaihto on huono. Ikkunat menee talvella huuruun ja jäähän, eikä sille voi mitään. Melua on, kuten pikkuautoissa kuuluu olla. Valot on täysin kelvottomat heti uudesta. Valoilla ei näe missään tilanteessa. Minun kokemuksella heittämällä heikkotehoisimmat ajovalot mitä olen koskaan kokenut.
Tilat on pikkuautoksi runsaat ja monikäyttöiset. Yariksella kulkee 3 hlön nahkasohvakin.
 
Pojallani on Yaris vm -06. Muuta vikaa ei ole ollut, kuin starttimoottorin vaihto pari vuotta sitten. Taisi maksaa noin 200 eur. Muutama akku on vuosien varrella ostettu. Kestävät noin 6-7 vuotta. Moottori on 1.3 ja kiihtyy ihan mukavasti hintaansa nähden - ei jää jalkoihin. Ajettu lyhyitä ja pitempiäkin reissuja. Luotettavasti palvellut. Alustasuojaus tehtiin vuonna 2011, joten se on kunnossa - ei ruosteita. Aina on mennyt katsastuksesta läpi kertaheitolla. Pellit hiukan naarmuilla, kun naisväki tahtoo kurvailla liian läheltä tolppia ja seiniä. Ajettu nyt reilut 150 tkm. Ei ole lämmitetty sähköllä tms. Aina on käyntiin lähtenyt eka startista - paitsi sen yhden kerran, kun starttimoottorin pendikslaite oli jumittunut

Toinen Yaris on toisella pojallani -12 mallia ja toiminut virheettömästi. Sitäkin naisväki hiukan telonut oven pieliin. Alustan suojaus tehtiin 2016. Ei ruosteita.

Vaimollani -18 vm. Hybridi Yaris. Ei ole mitään ongelmia ollut. Ajettu nyt n. 75 tkm. Uutena naapurin naisväki peruutti päälle, jolloin muovipuskuri rikkoontui. Meni uusiksi naapurin liikennevakuutuksesta.
Kolmannella pojalla VW Passat CC vm -12. Vikaa vian perään. Viimeisin moottoriremontti oli yli 4 teur. n. 100 tkm kohdalla. Päättänyt hankkia Yariksen seuraavaksi, vaikka Passatin pellit naarmuttomat.

*edit* muotoilut korjattu viestistä - ehkäpä ei ole tarpeen suotta tehostaa tekstiä erikokoiseksi
 
Iero sanoi:
Moottori on 1.3 ja kiihtyy ihan mukavasti hintaansa nähden - ei jää jalkoihin.

Epäilin omassani vajaatehoisuutta heti uudesta lähtien. Ensimmäinen pettymys matkalla liikkeestä kotiin, noin 150 km maantieajon jälkeen. Ihmettelin konetien rampilla kun auto ei meinannut kiihtyä mihinkään. En ole mikään ralliajaja ja olen ajanut satoja tuhansia yarista paljon heikkotehoisemmillakin autoilla. Penkitytin Yariksen moottorin RotoTestin penkissä noin vuoden iässä. Dynossa tehoja puuttui noin 10 hv vastaavantehoiseen, vanhempaan yarikseen nähden. Viripajan arvailu oli että pakoputkisto saattaisi olla tukossa. Päättelivät sellaista pakokaasun hajusta.

Pari vuotta takaperin vaihdoin takimmaisen änkkärin uuteen, mutta suorituskykyn sillä ei ollut vaikutusta. Joskus aamuyön tunteina kaukana sivistyksestä nau'utin yarista lähemmäs 10 km kaasu pohjassa. Paras noteeraus navin näyttöön oli noin 1 mk 55 p. Luvattu huippu on 170. Aika kauas jäin. Huippua tärkeämpi on kiihtyvyys arkiajossa, jota ainakaan meidän yksilössä ei ole. Ei syö öljyä, pakokaasupäästöt aina kunnossa, käy tasaisesti ja dynokäyrästä päätellen VVT-i toimii. Olen huoltanut ja korjannut autoa itse uudesta lähtien, pl. takuuaika. Merkkiliikkeet (2 kpl) olivat täysin kädettömiä moottorin nykimisen ja käyntikatkojen kanssa. Käyntikatkoja oli 2-3 ensimmäistä vuotta ja sitten ne loppuivat itsekseen. Käyntikatkoja oli vain pyrkivämmin kiihdyttäessä, esim rampilta.
 
Moi,
onko tuossa ilmossa olevan yariksen katto kolaroitu ja vaihdettu (eri väri) vai onkohan varustepakettiin kuuluva?

kannattaisikohan ilmoituksen yaris ostaa? jos tulee isoja vikoja niin korvaako autoliike?
https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/12666308
 
Iero sanoi:
Pojallani on Yaris vm -06. Muuta vikaa ei ole ollut, kuin starttimoottorin vaihto pari vuotta sitten. Taisi maksaa noin 200 eur. Muutama akku on vuosien varrella ostettu. Kestävät noin 6-7 vuotta. Moottori on 1.3 ja kiihtyy ihan mukavasti hintaansa nähden - ei jää jalkoihin.

Näistä kakkakopan yariksista menee arvostelut harvinaisen paljon ristiin. Eräässä koeajossa moitittiin jäykkää kytkinpoljinta. Meidän yksilössä on ollut uudesta saakka kevyt kytkintuntuma ja on sitä edelleen. Jotkut kehuvat suorituskykyä pirteäksi, itse pidän oman yksilön moottoria patalaiskana kokoistensa joukossa. Eräässä koeajossa moitittiin istuinosaa liian lyhyeksi. En ole moista ongelmaa havainnut. Minun yksilössä Exide 77 Ah akku täytti 10 vuotta ja pelittää edelleen, tosin autossa on kiinteästi asentamani Defan akkulaturi, joka ehkä jatkaa akun käyttöikää talvella, koska akku pysyy täytenä. Startti toimii räyhäkästi edelleen.