https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Valmistusmaan vaikutus automerkin tai -mallin maineeseen

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Päivän hyvien MB GLC / Uusikaupunki -uutisten myötä pohdin, miten vaikkapa saksalaiseen autokansaan vaikuttaa mallin kokoaminen Suomessa? Onko meillä minkäänlaista mainetta edes autojen kokoajana, ja jos on, niin millainen?

Myytti auton valmistumaan vaikutuksesta laatuun elää edelleen, vaikka suuri(n) osa kaikkien autojen komponenteista valmistetaan ympäri maailmaa eri alihankkijoiden pajoilla. Mutta mitä vaikuttaa laatuun kokoonpanomaa?

Lämpimästi soisimme, että Suomella olisi hyvä maine - mistä tietysti osaltaan todistaa se, että MB on valinnut juuri Uudenkaupungin tehtaan GLC-mallisarjan kokoonpanolinjaksi.

******

PS.  Vanhuksen muisti on siinä määrin hatara, että en millään saa mieleeni enkä haullakaan löytänyt, onko meillä jo tällainen ketju? Jos on, niin jatketaan siellä.
 
MB ei tuo näiden autojen valmistusmaata mitenkään esiin, eikä monikaan sitä tiedä. Ainakaan saksalaisissa autolehdissä ei Suomi-valmistuksesta ole ollut mainintaa. Pikaisesti googlattuna talouslehti Handelsblatt sekä Stuttgarter Zeitung ovat vuonna 2013 kirjoittaneet A-sarjan valmistuksesta Suomessa.
 
No, ainakin mulla jos Q5:n valmistusmaana tulee olemaan Meksiko, niin se pudottaa auton kiinnostavuuden nollaan. Ei, en halua meksikolais-saksalaista autoa. Suomalais-saksalainen olisi ihan ok.

Vaikea sitten sanoa, miltä Suomi kuulostaa Keski-Eurooppalaisen mielestä. Veikkaan, että on samalla viivalla muiden Euroopan maiden kanssa. Tietysti jokaiselle kansalle se oma maa on se paras.
 
Mulla ei ole koskaan ollut Mersua mutta tuon suomimersun ostaisin mieluummin kuin saksalaisen. Aikoinaan oli 900 Saab -97 ja olihan siinä sentään jotain kotimaista, Talmun takavalo/heijastimet, mielellään ostaisi kotimaista myös autossa.
 
Kyllä se niin on, että jos merkin alkuperämaa tai mallin/yksilön valmistusmaa on Kiina, Intia tai jokin muu Aasian maa tai jossain päin Lähi-itää, Afrikkaa, Itä- tai Etelä-Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa tai Venäjä, niin auto saa jäädä minun puolestani kauppaan. Japanilainen voisi ehkä mennä jossain tietyssä rajatussa tapauksessa. Suomessa kasattavakin on epäilyttävä tapaus, mutta riippuu automallista.
 
Niin,

Toyota Japanista vai Turkista
MB Saksasta vai USA:sta vai Suomesta
Ford Saksasta, Belgiasta, Brexitistä, Espanjasta vai Puolasta
Volvo Ruotsista vai Kiinasta.

Minkä ottaisit jos voisit valita?
 
mremonen sanoi:
No, ainakin mulla jos Q5:n valmistusmaana tulee olemaan Meksiko, niin se pudottaa auton kiinnostavuuden nollaan. Ei, en halua meksikolais-saksalaista autoa. Suomalais-saksalainen olisi ihan ok.

Vaikea sitten sanoa, miltä Suomi kuulostaa Keski-Eurooppalaisen mielestä. Veikkaan, että on samalla viivalla muiden Euroopan maiden kanssa. Tietysti jokaiselle kansalle se oma maa on se paras.
Venäjään meidät kai vahvasti yhdistetään :rolleyes:
 
Uskon että valmistusmaalla on iso merkitys suurelle osalle asiakkaista. Jos tehtäisiin Gallup kumman otat: Venäjällä tai Suomessa valmistetun Nokian renkaat - ottamatta kantaa laatuun 9/10 valitsee Suomalaiset renkaat.

Kuitenkin tuo Uudenkaupungin valinta GLC:n tuotantopaikaksi on poikkeus sääntöön alkuperämaan paremmuudesta. Wikipediassa mm. viitataan amerikkalaiseen tutkimukseen joka rankkaa Valmet Automotiven euroopan kolmanneksi laadukkaimmaksi autotehtaaksi.


 
Saksalaisessa autolehdesä oli joskus käytetyn Opel Calibran osto-opas.
Siinä mainittiin tehtaat missä autoa oli aikoinaan valmistettu ja kehotettiin hankkimaan Suomessa tehty jos mahdollista. "Ne ovat paremmin tehtyjä" luki jutussa.
 
Valmet Automotiven toimari sanoi tänään radiohaastattelussa, että Porschen valmistuksen ansiosta saivat tuon mersun. Olikohan se 250000kpl mitä niitä oli siellä kaikkineen tehty. Melkein kolmasosa koko Porschen tuotannosta.
Oli näköjään iltiksessä sama juttu: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001058141.html

Itse kyllä varmaan ottaisin Suomessa tehdyn, jos olisin mersu kaupoilla.
 
Vollgas sanoi:
Saksalaisessa autolehdesä oli joskus käytetyn Opel Calibran osto-opas.
Siinä mainittiin tehtaat missä autoa oli aikoinaan valmistettu ja kehotettiin hankkimaan Suomessa tehty jos mahdollista. "Ne ovat paremmin tehtyjä" luki jutussa.

Tätä mieltä oli myös saksalaisen Grip -auto-ohjelman vaihtoautoexpertti Det. Hän kehui kovasti suomalaisen version ruostesuojausta.
 
Saksassa varmasti tiedetään paremmin suomen sijainti kuin vaikkapa ameriikassa :)
 
Markku sanoi:
Tätä mieltä oli myös saksalaisen Grip -auto-ohjelman vaihtoautoexpertti Det. Hän kehui kovasti suomalaisen version ruostesuojausta.

Ei paljoa enempää tarvitse kertoa.

Hybrid -SUVien kategoriassa Suomalainen GLC ensiluokkaisella ruostesuojauksella suhauttaa  kärkeen heittäen suolaloskapashat mm.XV90:n laminoiduille laseille.

Bonuksena GLC:n hankinta ympäristöteko, ja samalla tulee tuettua suomalaista työtä. Ja kyllä se varmasti suurinta ylpeyttä tuottaa ajaa kotimaisella.
 
Todennäköisesti ajelen vielä jonkun vuoden nykyisellä, mutta leirin vaihto lienee edessä tulevaisuudessa, jos kerran Audi on luopumassa torsenista (ym) ja tekee vielä autot jossain Meksikossa.

GLC-mersu voisi olla varsin houkuttava vaihtoehto aikanaan.
 
mremonen sanoi:
No, ainakin mulla jos Q5:n valmistusmaana tulee olemaan Meksiko, niin se pudottaa auton kiinnostavuuden nollaan. Ei, en halua meksikolais-saksalaista autoa. Suomalais-saksalainen olisi ihan ok.

Vaikea sitten sanoa, miltä Suomi kuulostaa Keski-Eurooppalaisen mielestä. Veikkaan, että on samalla viivalla muiden Euroopan maiden kanssa. Tietysti jokaiselle kansalle se oma maa on se paras.
Ei meksikolaisissa ole mitä vikaan. Sehän on moneen kertaan foorumilla todettu.
 
Omasta  kokemuksestani voin sanoa, että Saksassa rakennettu uusi koppainen C - sarjalainen oli kaikkea muuta kuin laadukas. Uusi C, jonka sain toukokuussa on kasattu Etelä-Afrikassa ja työnjälki on huomattavasti parempi kuin Bremenin tehtaan tekemä.
Kun kerran tuli puheeksi Uudenkaupungin tehdas niin kerronpa, että vuonna 2010 ollessani Floridassa kävin Porcshe myymälässä katsomassa Caymania. Myyjä tuli juttelemaan kanssani ja sanoi, että tämä auto on Suomessa tehty ja paljon parempi laadultaan kuin Saksalainen auto. Myyjä ei tiennyt olevani suomalianen. Auton ikkunassa olevassa tarrassa luki made in Finland.Juttua sitten riitti myyjän kanssa kun kerroin olevani Suomesata. Silloin olin ylpeä suomalinen.
 
Trollsten sanoi:
Ei meksikolaisissa ole mitä vikaan. Sehän on moneen kertaan foorumilla todettu.
No onkos se todettu kuinka moneen kertaan, että mitä hyötyä siitä on, jos "saksalainen" auto kootaan Meksikossa? Ja myydään Suomessa?

Mulle tuosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Joku ei osta japanilaista, toinen ei korealaista, kolmas ei kiinalaista. Minä en nyt vielä ole valmis ostamaan meksikolaista Audia. Ja niin kauan kuin muutakin on saatavilla, en näe mitään syytä muuttaa mielipidettäni.
 
Lienen vähemmistössä, mutta minulle merkitsee se lopputuote.
En edes tiennyt, että omani on valmistettu Valenciassa ennen kuin tilaus oli tehty.
Tällä asialla ei ole minulle merkitystä normitilanteessa.
Toki jos olisi valittava kahdesta minulle sopivasta autosta ja toinen niistä olisi nimenomaan Suomessa valmistettu,
olisi sillä tietty painoarvo, mutta ihan äkkiä ei varmaan moista tilannetta synny.
 
Tottahan se lopputulos ratkaisee, enkä minäkään ole aina ollut selvillä, että mistä se minun autoni nyt on tullut. Esimerkiksi tuon Ibizan osalta ei ole harmainta aavistusta. Kuitenkin on iso ero, tuleeko auto Euroopasta vai sen ulkopuolelta meren takaa. Jo pelkästään tehdastilausten osalta puhutaan merkittävästä erosta saako auton kahden vai kuuden kuukauden päästä. Lisäksi käsittääkseni kaikkia kaukomaiden autoja ei edes saa tehdastilattuna.

Enkä tiedä sitäkään, onko Meksiko myös tulevaisuudessa ainoa Q5:n kokoamispaikka. Epäilen hieman, koska saksalaisilla olisi samanlaiset ongelmat. Veikkaan, että sen kokoonpano nyt aloitetaan tuolla jenkkimarkkinoiden vuoksi. Tosin Trumpin mahdolliset suunnitelmat Meksikon (ja muunkin maailmankaupan) osalta voivat heittää tuohonkin hiekkaa rattaisiin.
 
Jo lähes parikymmentä vuotta sitten edesmennyt appiukko sanoi että: "Akka voi olla vaikka Afganistanista kunhan auto on Saksasta".
No, taisi vaan haaveilla niistä koska itse ajeli silloin enimmäkseen ihan muilla kuin saksalaisilla autoilla  ;D
 
Noin ajateltiin 20v sitten. Nythän "kaikki tulee Kiinasta" ja vain kuluttajien mielikuvilla tuotteesta on merkitystä. Taitaa suurin osa VAG leirin osista tulla entisen itäblokin maista - DDR pelejä  ;D
 
Harza sanoi:
Omasta  kokemuksestani voin sanoa, että Saksassa rakennettu uusi koppainen C - sarjalainen oli kaikkea muuta kuin laadukas. Uusi C, jonka sain toukokuussa on kasattu Etelä-Afrikassa ja työnjälki on huomattavasti parempi kuin Bremenin tehtaan tekemä.
Kun kerran tuli puheeksi Uudenkaupungin tehdas niin kerronpa, että vuonna 2010 ollessani Floridassa kävin Porcshe myymälässä katsomassa Caymania. Myyjä tuli juttelemaan kanssani ja sanoi, että tämä auto on Suomessa tehty ja paljon parempi laadultaan kuin Saksalainen auto. Myyjä ei tiennyt olevani suomalianen. Auton ikkunassa olevassa tarrassa luki made in Finland.Juttua sitten riitti myyjän kanssa kun kerroin olevani Suomesata. Silloin olin ylpeä suomalinen.

Olin aikanaan työni puolesta käymässä Uudenkaupungin autotehtaalla siihen aikaan kun siellä tehtiin Porsche Boxteria. Eräs insinööreistä kertoi, että kun ensimmäiset Valmetilta lähteneet Porschet menivät USA:han sieltä tuli nootti, että autoissahan ei luekaan " Made in Germany". Tehtaalta kuitenkin vakuutettiin, että autot ovat yhtä laadukkaita kuin Saksassakin tehdyt.
Meni vuosi-pari ja USA:ssa oli huomattu, että itse asiassa Made in EU ( siis Suomessa tehdyt) olivatkin jopa parempia kuin Saksassa tehdyt. Viesti oli: Laittakaa vaan tulemaan niitä Suomessa tehtyjä.
 
Allekirjoittanutta on pitkään huvittanut (tai jo suorastaan rasittanut) jatkuvat kiinalainen-Volvo heitot.
Volvo on kiinalainen oli se sitten suunniteltu ja tehty Belgiassa tahi Ruotsissa... Siihen on varmaan vain alistuttava.

Outoa kyllä, sitä vastoin Audi, BMW ja Mercedes tuntuvat lähes jokaisen suussa olevan täysin saksalaisia fyysisestä valmistusmaasta huolimatta.

Pieni positiivinen vaikutus mahdollisella "perinteisellä laadukkaalla eurooppalaisella" valmistusmaalla allekirjoittaneellekin kyllä on. Vaikka lopputuote ratkaisee niin mielikuvilla on vaan edelleen merkitystä - jossain perä-Kiinassa tehdyn Volvon hankintaa pitäisi jo harkita pidempään.
Sen sijaan suomalainen GLC-Mercedes kuulostaisi enemmän kuin hyvältä.
 
monster sanoi:
Taitaa suurin osa VAG leirin osista tulla entisen itäblokin maista - DDR pelejä  ;D

No meidän skooda on ainakin tehty itäblokissa ja se on myös myyntihinnassa huomioitu. Ja kun laatu on omaan makuuni hyvää, niin kokonaispaketti on oikein passeli meikäläiselle. Mutta se, että pitäisi maksaa premiumin hinta itäblokissa tai Kiinassa tehdystä autosta onkin jo selvästi vaikeampi rasti.

Niin vahvoja autokauppaan liittyvät mielikuvat ovat, että Unkarissa tehty Audi tai Etelä-Afrikassa kasattu Mese olisivat kyllä ison henkisen raja-aidan takana omalla kohdalla. Kuten olisi myös Kiinassa tehty Volvo.
 
Minulle sillä auton kasausmaalla on tietyssä määrin merkitystä. Sillä, onko Mercedes kasattu Uudessakaupungissa vai Saksassa, ei ole isommin väliä. Mutta afrikassa tehty C-sarjalainen ei vakuuta, vaikka hieno auto varmasti onkin.
Samoin se, että Skandinaavisella brändillä myytävä Volvo kasataan euroopan ulkopuolella, eli kiinassa, laskee Volvon brändin arvoa minun silmissä. Ja vähentää kiinnostusta Volvon tuleviin malleihin, vaikka Volvomies olenkin.

Jos auto on kasattu euroopassa/japanissa/jenkeissä, se on aivan ok, vaikkei valmistusmaa olisikaan ko. merkin kotimaa. Halpamaissa (Turkki, Kiina, Meksiko, jne) kasattu auto sen sijaan vaikuttaa mun mielipiteseen kyseisestä automerkistä/mallista.