https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Valmistajan ilmoittama polttoaineen kulutus

Raporttia Smart ForFour 1.3l koneesta.

Auto ollut itsellä omistuksesas nyt 10kk ja kilometrejä kertynyt se 20tkm.

Valmistajan ilmoittama: 5.0 maantie, 6.0l yhdistetty, 7.0l kaupunki
Itse ilmoitan: 6.0 maantie, 5.6l/100km yhdistetty, 5.0l kaupunki.

Kulutukset perustuvat kalibroituun Torquen asetukseen, joka heittää +-0.1 MPG per tankkauskerta.

Maantieajossa en pääse 5.0l kulutukseen kuin 70km/h tuntinopeudessa. 80km/h vie 5.5l/100km ja 100km/h ajaminen 6.0l/100km ja motarin 120km/h 7.0l/100km

 
Penguin sanoi:
Miten ihmeessä pääset kaupungissa pienemmällä kulutuksella kuin maantieajossa?

Smart on tyypillinen kaupunkiauto, jossa välitykset on säädetty sen mukaisesti. Vastaus maantiekulutuksiin tulee tuossa:

FireFlower sanoi:
Maantieajossa en pääse 5.0l kulutukseen kuin 70km/h tuntinopeudessa. 80km/h vie 5.5l/100km ja 100km/h ajaminen 6.0l/100km ja motarin 120km/h 7.0l/100km
 
völvöxc60 sanoi:
Jos se kaupunki on esim. Parkano, niin voihan se olla mahdollista ;D
Pääkaupunkiseudun valoissa tuskin.

Tampereen valoissa kylläkin, mutta vaatii hieman tietämystä näiden valojen logiikka, että pääsee suoraan liikkeestä aina takaisin vauhtiin.

Kaupungissa kone vetää mukavasti 4:lla tai 5:lla riippuen ylämäkien määrästä. Oma veikkaukseni valmistajan kaupunkikulutukselle on se, että kaasupolkimen tarkkasäätö on erittäin vaikeaa... 4.0l(100km kaasu jos on, niin pieni hipaisu lisää kaasua nostaa kulutuksen 8.0l/100km ja vauhti ei juurikaan silti kasva.
 
EU-kulutusmittaussyklin maantieajon keskinopeus on 62,6 km/h, kaupunkiajon keskinopeus on 18,7 ja yhdistetyn kulutuksen syklin keskinopeus on 46,4 km/h. Jos ei omassa maantieajossa 100 km/h pääse ilmoitettuihin lukemiin, niin johtuu nopeudesta.

EU-kulutussyklit
 
Rohkenen herätellä vanhan threadin henkiin, kun aiempi keskustelu sopii aiheeseen paremmin kuin hyvin.

Opel on julkaissut sivuillaan autojensa kulutuslukemat uudella mittaustavalla. Taulukossa on vielä ilahduttavasti laitettu vanhat viralliset kulutuslukemat esille vertailua helpottamaan. Taulukkoa katsoessa ei voi kuin todeta, että olikin jo korkea aika saada uudet kulutusmittaussyklit käyttöön.

Kun katsoo esimerkiksi 1.0T bensakoneen huimia eroja kulutuslukemissa, alkaa vain miettiä muiden valmistajien kohdalla samoja lukuja. VAG:lla on tulossa uusi 1.5 TSI 130hv moottori, joka on ilmeisesti optimoitu suoraan uusia kulutusmittauksia varten. Saman konsernin 1.0 TSI:lle luvataan hyvin pieniä kulutuksia vanhalla mittaustavalla, joten tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä näiden vertailuluvut uudella syklillä.

Mielenkiintoinen seikka tulee olemaan myös päästöjen nousu. Verottaja pääsee hieromaan käsiään, kun autojen ilmoitetut päästöluvut nousevatkin yhtäkkiä kymmenillä grammoilla. Tämän perusteella 1.9.2017 alkaen myyntiin tulevien uusien automallien kulutuslukemat täytyy olla mitattuna uudella WLTP-mittaussyklillä. Nykyisten automallien kulutuslukemat sen sijaan täytyy olla päivitettynä 1.9.2018 - paitsi jos kyseessä on poistuva malli jolloin saa vielä vuoden armonaikaa. Saadaankohan ensi vuonna tilastoihin mukava pomppu uusien autojen luovutukseen elokuulle, kun ihmiset haluavat saada autonsa verotettua vanhoilla päästöillä? :)
 
Eikö WLTP-luvuille tulla tekemään oma verotaulukkonsa jollain muunnoskertoimella? En kyllä ymmärrä näitä Opelin ilmoittamia kulutus"tietoja", mikä ihmeen kulutusalue? Onko "virallinen" kulutuslukema tämän alueen keskikohta?
 
nackerton sanoi:
Eikö WLTP-luvuille tulla tekemään oma verotaulukkonsa jollain muunnoskertoimella?

Onko tästä jossain virallisen tahon nettisivuilla tietoa? Jonkin verran asiaa kiinnostaa ja olen seuraillut uutisointia, mutta mitään virallista tietoa ei ole osunut silmiin.

Enpä olisi yhtään yllättynyt, jos lopputulema on se, että mitään ei tehdä. Kerätään vain enemmän veroeuroja.
 
"”Siirtymäaikana eli vuoden 2020 loppuun asti uusille henkilöautoille merkitään rekisteriin suurimmassa osassa tapauksia kaksi CO2-arvoa: WLTP-arvo ja laskennallinen CO2-arvo, joka vastaa nykyistä mittaustapaa. Laskennallisen arvon laskukaava on määritelty EU-asetuksessa”, kertoo Trafin yksikönpäällikkö Marko Sinerkari."

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/uutiset/uutiset/2017/uusien-henkil%C3%B6autojen-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6mittaustapa-muuttuu/

Eli WLTP-luvusta otetaan laskennallinen NEDC-arvo, ja verot sen mukaan.
 
"Siirtymäajan jälkeen auto- ja ajoneuvoverotaulukot on mahdollista muuttaa siten, että veron määärät eivät keskimäärin edelleenkään muutu uuden mittaustavan takia. Päätöksiä tästä ei kuitenkaan ole tehty. Muutostarpeita voidaan arvioida tarkemmin vasta sitten, kun uuden mittaustavan mukaisia päästöarvoja on kertynyt riittävän suuresta joukosta uusia henkilöautoja."

Kun huomaa sanan 'keskimäärin', niin voinee olettaa, että 2020 jälkeen CO2-pohjaisen verotuksen progressiota tullaan jälleen kiristämään. Sama pätenee vuosimaksuihin.