https://tummennuskalvot.fi/

Vakionopeudensäädin

Vakionopeudensäädin

  • on autossani vakiovarusteena

    Ääniä: 110 76,9%
  • on autossani lisävarusteena

    Ääniä: 21 14,7%
  • ei kuulu autoni nykyisiin varusteisiin

    Ääniä: 6 4,2%
  • on autossani, mutta se ei toimi

    Ääniä: 1 0,7%
  • toimii nykyisessä autossani viiksestä

    Ääniä: 60 42,0%
  • toimii nykyisessä autossani rattinapeista

    Ääniä: 75 52,4%
  • toiminta on loogista ja selkeää

    Ääniä: 102 71,3%
  • toiminta on jossain määrin epäloogista tai puutteellista

    Ääniä: 11 7,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    143

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Eilen koodailtiin Superbiin vakkarin nopeusnäyttöä näkymään mittaristoon, ei alkanut toimimaan...perskeles :-\
 
Karvis sanoi:
Eilen koodailtiin Superbiin vakkarin nopeusnäyttöä näkymään mittaristoon, ei alkanut toimimaan...perskeles :-\

Samaa kokeiltiin parisen vuotta sitten eikä napannu silloinkaa. Kerro jos onnistut!
 
Vakionopeudensäädin, cruise, vakkari, mitä noita nimityksiä onkaan, on nykyautojen lähes pakollinen varuste. Vain harvoissa malleissa se pitää vielä tilata erikseen.

Vakkarin käytöstä, toiminnasta jne. voi keskustella täällä. Äänestyksellä katoitetaan varusteen yleisyyttä ja käyttötapaa.

Näkyykö vakkarilla asetettu nopeus mittaristossa? XC60ssä näkyy, V50ssä ei näy. Ominaisuus on mielestäni tarpeellinen. XC60ssä tuo näyttö saa ympärilleen sulkumerkit, jos asetettu lukema ei ole aktiivinen.

Volvossa vakkaria ohjataan napeilla, VAGeissa viiksestä. Kummallakin on puolensa, ja kun olin viikseen tottunut, oli jonkin aikaa totuttelemista rattinappeihin.

Yleensä omissa autoissa vakkari on toiminut moitteetta, mutta Audissa se tipahti muutaman kerran pois päältä kesken ajon. Toimi kuitenkin edelleen muuten normaalisti.

Itse kiihdytän mielelläni vakkarilla, kun rajoitus nousee. Silloin vakkariin asetettu nopeus säätyy samalla uudelle tasolle.
 
Ehdoton varuste autoilussa. Toyotassa vakionopeudensäädin on oikealla kädellä vilkkuviiksen alapuolella oleva erillinen pieni viiksi. Viiksen päästä napilla aktivoidaan päälle ja sitten viikseä alaspäin painamalla asetetaan nopeus, jonka jälkeen alas/ylöspäin nostetaan tai vähennetään asetettua nopeutta ja kuskia päin vedettäessä vakkari lähtee pois päältä. Pienen totuttelun jälkeen käytettävyydeltää todella hyvä! Parempi kuin tulevassa Seatissa oleva "perinteinen"(?) VAG-tyylinen pyyhkijänviiksessä oleva säädin.

Itse vakkarin tarkkuus vaan tässä Avensiksessa on huono, nopeus heittää jyrkemmässä ylämäessä noin 10 km/h kun ensin nopeus laskee ja sitten mäen päällä mennään jo reilusti yli asetetun nopeuden. Tätä voi toki helpottaa ennakoimalla vähän itsekin.
 
Tuo on ihan mittariston softakohtaista käsittääkseni. Joihinkin onnaa ja joihinkin ei... lisäksi olen kuullut että Skodissa on jonkun merkkarilla tehdyn päivityksen jälkeen koko nopeusnäyttö hävinnyt.

VCDS:llä ei softaversioita puukoteta sitten, joten kynsille lyöty siinämielessä sitä on.

ePa: tuliko siihen ML:ään leimaa? :D
 
ConD sanoi:
Tuo on ihan mittariston softakohtaista käsittääkseni. Joihinkin onnaa ja joihinkin ei... lisäksi olen kuullut että Skodissa on jonkun merkkarilla tehdyn päivityksen jälkeen koko nopeusnäyttö hävinnyt.

VCDS:llä ei softaversioita puukoteta sitten, joten kynsille lyöty siinämielessä sitä on.

ePa: tuliko siihen ML:ään leimaa? :D

Meillähän aikoinaan Yetissä toimi tuo nopeusnäyttö, mutta sitten kun vaihtoivat sen mukavuusboksin tms. ja päivittivät softat samalla niin ei toiminut enään sen jälkeen. Olisi kyllä todella hyödyllinen ominaisuus.
 
Tuolloin 2011 nuita tuli jokunen koodattua päälle Octavioihin ja omastani tuo näyttö löytyy. Sikäli kätevä, ettei tarvi arvailla missä lukemassa vakkari on säädettynä.
 
^P.Alikka
Ainakin minun LeonSt:ssä erillinen viiksi vilkun alla. Menee päälle itseenpäin vetämällä, päätynapista saa lisävauhtia kilometreittäin. Ylös/alas seuraavaan tasakymppiin ja sitten kympin portain.
 
Ajan vuosittain tuollaisen 70 tkm, josta todnäk yli 95% vakkarin kanssa.  Eli tuikitärkeä varuste minulle.

Olen ajanut autoilla, joissa on erilaisia vakionopeussäädin malleja. Ehdottomasti parhaimmaksi rankkaan BMW:n adaptiivisen (F31) mallin. Tuossahan voi itse valita, käyttääkö adaptiivista ominaisuutta vai ei. Stop'n'Go toiminto jopa pysäyttää auton liikenne-esteen takia ja lähtee kuuliaisesti seuraamaan liikenneruuhkaa näin pyydettäessä kaasupoljinta napsauttamalla.

Tuollaiseen aktiivivakkariin liittyy myös yksi muisto. Aikoinaan istuin vaimon kyydissä kun ajettiin täältä idästä kohti Espoota. Alla tuolloin oli BMW E91 330ixa. Tuossa oli silloin ensimmäisiä aktiivivakkareita. Vaimo oli laittanut Porvoon moottoritiellä oletusarvoksi 130 kmh ja antoi auton seurata edelläolevaa asetetun välimatkan päässä. Kuinka ollakaan, edellä oleva auto kääntyi kehä III:lle, aivan kuten meilläkin oli matka. Kehä kolmosella vaimo jatkoi auton seuraamista muistissa vakionopeussäätimessä arvo 130 kmh.

Tuolloin Hämeenlinnan väylä kohdilla oli vielä liikennevalot. Edellä oleva auto ryhmittäytyi Hämeenlinnan suuntaan ja samalla länteenpäin menijöille vaihtuivat punaiset. Edellä olevan auton poistuttua edestä bemu teki mitä siltä oli pyydettykin, lähti tavoittelemaan asetettua 130 kmh nopeutta. Samalla hetkellä lännestä tuleva liikenne lähti kääntymään III:n yli Hämeenlinnan suuntaan.

Bemu vaihtoi pari pykälää pienemmälle ja kutossuora murahtaen kiihdytti läpi vastaantulevan liikenteen.  Itse kiljuin kauhusta, vaimo puristi rystyset valkeana yllättävässä tilanteessa ohjauspyörää ja onnistui väistelemään vastaantulijat. Anteeksipyyntö kaikille hämmentyneille kanssakulkijoille tuosta tilanteesta.

Edellisessä autossa (F20) oli perinteinen vakkari rattisäädöillä. Nykyisessä väliaika aanelkussa on perinteinen vakkari viiksisäädöllä. Ajoergonomian kannalta suosin rattisäätöistä helpomman käytettävyyden kannalta. Tulevassa autossani (Octavia) on adaptiivinen ilman mahdollisuutta kytkeä adaptiivisuutta pois.
 
Golfissa on adaptiivinen vakkari, jota tulee käytettyä lähes aina. Ajo on paikallisteitä, jossa ei ole jatkuvaa risteyksistä kääntyilyä, niin saa aina mennä kilometrikaupalla yhtäjaksoisesti vakkari päällä. Ratin napeista on helppo säädellä asetettua nopeutta.
 
skodamig sanoi:
^P.Alikka
Ainakin minun LeonSt:ssä erillinen viiksi vilkun alla. Menee päälle itseenpäin vetämällä, päätynapista saa lisävauhtia kilometreittäin. Ylös/alas seuraavaan tasakymppiin ja sitten kympin portain.
Olikos sulla adaptiivinen vakkari vai ihan mikä kuuluu hintaan? Koeajoautossa (Leon 122 Style) oli tuommoinen pyyhkijänviiksessa oleva.
 
Tuli mieleen sellainen juttu, että missä kaikissa autoissa vakkari lähtee pois päältä, jos painaa kytkimen pohjaan ja vaihtaa vaihdetta? Polossa toimii noin, mikä tuntui aluksi omituiselta, koska Astran vakkaria ei tartte rämplätä, jos vaikka vaihtaa kutoselta vitoselle ennen jyrkkää ylämäkeä.
 
Eiköhän kaikissa luulisi vakkarin kytkeytyvän pois kun painaa jarrua?
Kytkimestä en tiedä, mutta ainakin sen pitää vähintään tunnistaa kytkimen painallus, että ei nosta vaan kierroksia vauhdin hiljentyessä.

Octaviassa on vakkari, käytän sitä aika paljon.
Mutta se on surkea edelliseen, ratista ohjattavaan Volvon ratkaisuun verrattuna.
Surkea se on kaikin puolin. Ei ergonominen, ei pidä asetusta kovinkaan hyvin,
vauhdin vähentäminen ja nostaminen ei sen avulla ole luontevaa.
Helpompaa on valita vauhti kaasulla tai hiljentämällä ja näpäyttää sitten vakkari päälle.

Bemarilla join tossa joku aika sitten, eikä sekään tuntunut hyvältä.
Se kuitenkin toimi muuten aika hyvin.
Paras käyttämäni laite on ollut Mersuissa, se erillinen viiksi.
Kyse on tosin monesti mieltymyksestä, mutta minulle se on luontevin.
 
Kaikesta olen vouhkannut miten ilman jotain ei tule toimeen, ja on pakko olla.. Niin yhdessäkään nykyautossani ei ole vakkaria, ollut yli reiluun vuoteen... En sano etten ole kaivannut, mutta, nykyään asiaa ei edes ajattele..

Hyvin tulee siis toimeen, mutta jos uutta autoa ostaisin, adaptiivinen sen olla pitäisi.. Sen verran vuodet 2009-2011 sain nauttia niin CC:n kuin A4:kin adaptiivisista vakkareista.. Mutta uuden hankinta ei ole ajankohtainen, niin enpä usko että edes seuraavaa käytettyä hankkiessa tuo olisi edes perusversiona mitenkään pakollinen..
 
Jonkunlainen cruise on omalla kohdalla ergonomian kannalta aivan pakollinen. Ihan sama minkälainen toteutus, kunhan vain ei tarvitse jalkaa kaasupolkimella krampata. Jos cruise puuttuu, asennan sellaisen autosta ja sen tekniikan asettamista rajoitteista riippumatta.

Adaptiivisesta haaveilen, tosin sillä varauksella, että sitäkin pitää voida käyttää perinteiseen tyyliin silloin, kun joku tutka on tukossa tms. Nopeusnäytöt, hyvin toimivat hallintalaitteet, nopeuden pikavalinnat, äärimmäisen hienostunut toiminta jne. ovat ihan kivoja plussia, mutta eivät minulle mitenkään pakollisia.

Nopeudenrajoitinta haluaisin kokeilla. Sellainen vaikuttaisi Marko K:n kuvailujen perusteella näppärältä kaupunkiolosuhteissa esim. 40km/h alueilla.

Tällä hetkellä on käynnissä vakkarin asennus kesäautoon jolla ajetaan maks. 5tkm vuodessa. Ei sitä mutkateillä tai radalla tarvitse, mutta siirtymätaipaleilla kyllä.
 
Vakionopeuden säädin löytyy kaikista enkä edes muista, milloin olisi ollut viimeksi auto, jossa tuota ei olisi ollut. Aika pakollinen varuste omiin tarpeisiin. Adaptiivisesta ei mitään wau-fiiliksiä tullut, joten normi vakkarilla pärjään vallan hyvin. En ainakaan maksaisi lisähintaa. Vähintään, kuten "tai" kirjoitti, se pitäisi saada normimoodiin, joka ei ainakaan vanhemmissa bemareissa onnistunut. Kun tutka sai sen paskahalvauksen, niin sitten mentiin ilman vakkaria. Ei hyvä.

Monenlaista toteutusta myös viiksestä ollut ja on nytkin. Vilkkuviiksessä VAG:lla ja Volvolla ja erillisessä viiksessä bemarilla ja mersulla ja vielä rattinapeilla bemarissa. Kaikkien kanssa on pärjätty, enkä osaa oikein sanoa, mikä olisi paras/huonoin. Adaptiivisen ja monenlaista säätöä sisältävän kanssa tuo erillinen viiksi on varmaankin paras.

Parhaiten nimensä mukaista virkaa on toimittanut bemarin ratkaisut, jotka oikeasti pitävät vauhdin vakiona. Mersussa se on vähän sinne päin jopa kohtuu tasaisella pätkällä ja muissa jotain sitä väliltä.
 
Vuodesta '98 alkaen ollut vakkari käytössä. Pidän sitä yhtenä tärkeänä mukavuusvarusteena, vaikka ilmankin toki pärjäisi. Saabeissa on viiksessä käyttökytkimet ja Subarussa ratissa oikeanpuoleisessa puolassa. Pidän Subarun ratkaisua huomattavasti miellyttävämpänä käyttää.

Adaptiivisesta on kokemusta vain lyhyeltä koeajolta (uusi TDi RS ) eikä osaa siitä vielä sanoa sen kummempaa. Uskoisin, että tykästyisin siihen.

Käytän vakkaria lähes aina. Pienellä paikkakunnalla kun asutaan niin ei täällä ruuhkaa ole, joten taajamassakin aina vakkari päällä jos yhtään tilaa on.
Ja asuntovaunun vedossa varsin miellyttävä varuste automaatin kaverina. Vaikka sitä ei joidenkin mukaan tulisikaan vetäessä käyttää.
 
Hondassa rattinapit ja toimii hyvin portaattoman vaihteiston kanssa, vaikka asetettua nopeutta ei näe. Napit on oikean käden puolella, eli omasta mielestäni väärällä puolella, mutta hyvä noinkin. Viiksimallisista vakkareista en oikein jaksa innostua. Sais olla autoa tilatessa sen verran kustomointimahdollisuuksia tehtaan puolelta, että voisi valita että kummalle puolelle cruisen napit laitetaan rattiversiossa.
 
JiiJii71 sanoi:
Ajan vuosittain tuollaisen 70 tkm, josta todnäk yli 95% vakkarin kanssa.  Eli tuikitärkeä varuste minulle.

Kokolailla sama määrä/v - ihan must varuste.
Ilman vakkari kun kesä pirssillä, E30 Carbrio, ajelee vähänkään pidempää siivua alkaa siihenkin vakkari jo kaivata vaikka kyseessä on pelkkä cruisailu.
 
Tuo vakkarihan on monelle vähän ku huumetta, kerran kokeillu enemmän tai vähemmän ni jo ollaan jumis. Selkärangattomat!  ;D

Vitsi vitsi.. Hyvähän se varusteena on  ;)
 
Tuossa nykyisessä keksinnössä sellainen on, muttei toimi; tuli siis korkattua sekin äänestysvaihtoehto.  :rolleyes:
 
Olisikohan Passatti ollut eka jossa vakkari oli ilman erillistä tilausta? tai Audin A4 viimeistään. Benareissa se on ollut molemissa, mutta minä en vaan opi sen käyttöön? Jotenkin tuntuu, ettei auto ole vakkarillla ajaessa oikein "lapasessa". Vanhuuta varmaankin!!
 
Minun autoissani vakkari on ollut vuodesta -99 lähtien ja en oikein osaisi olla ilman sitä. Käytän sitä jatkuvasti. Koen saavani enemmän kapasiteettia muun liikenteen seuraamiseen, kun minun ei tarvitse huolehtia ajavani ylinopeutta.

Nykyisessä autossani on adaptiivinen vakkari ja se on minulle uutta. Adaptiivisuus on ajoittain erittäin miellyttävä ominaisuus, mutta vakkari vaatii enemmän huomiota adaptivisuudellaan tavalliseen vakkariin verrattuna. Golfissa vakkarin käyttöliittymä on ratin napeissa ja se saa minut ajoittain repimään hiukset päästäni. Kahdessa edellisessä Audissani vakkarille oli oma viiksi ja sen käyttöliittymä oli hyvin looginen ja siten erittäin miellyttävä käyttää. Valitettavasti samaa ei voi sanoa Golfin ratissa olevista napeista. Tulen aivan varmasti toimeen nykyisen autoni vakkarin kanssa, mutta Audin viikseä on ajoittain ikävä.
Golfin kyky pitää nopeus vakaana on merkittävästi heikompi kuin edellisissä Audeissani.
En voisi kuvitella ostavani uutta autoa ilman vakkaria, adaptiivisuus ei tosi ole minulle pakollinen ominaisuus.
 
Kahdessa viimeisimmässä autossani on ollut ja tästä en enää tingi.

Rattinapeilla molemmissa. Nyt 4kk ajamisen jälkeen tosin välillä vieläkin hapuilen vakkarin nappeja ratin oikeasta puolasta, vaikka ne ovat vasemmassa. Sen siitä saa kun vaihtaa japskin euroon  ;D