https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vakionopeudensäädin

Vakionopeudensäädin

  • on autossani vakiovarusteena

    Ääniä: 110 76,9%
  • on autossani lisävarusteena

    Ääniä: 21 14,7%
  • ei kuulu autoni nykyisiin varusteisiin

    Ääniä: 6 4,2%
  • on autossani, mutta se ei toimi

    Ääniä: 1 0,7%
  • toimii nykyisessä autossani viiksestä

    Ääniä: 60 42,0%
  • toimii nykyisessä autossani rattinapeista

    Ääniä: 75 52,4%
  • toiminta on loogista ja selkeää

    Ääniä: 102 71,3%
  • toiminta on jossain määrin epäloogista tai puutteellista

    Ääniä: 11 7,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    143
MMV sanoi:
Onko sellaista aktiivivakkaria, jonka tutka ei räntäsateessa menisi tukkoon?

Liekö auttais jos ei pistäis sitä tollaseen poteroon...
 

Liitteet

  • EA688CA5-3330-4F03-A7BC-383DADD8B29C.jpeg
    EA688CA5-3330-4F03-A7BC-383DADD8B29C.jpeg
    25,5 KB · Katsottu: 99
Esimerkiksi B8 Passatissa on VW-badgen takana ja saattaa olla jopa lämmitettävä, mutta kyllä sekin tukkoon meni pahimmilla keleillä.
 
TTO sanoi:
Ainakin pre-FL Ocun tutka on automaattisesti lämpenevä. Tosin se menee silti pahimmilla keleillä tukkoon eli sulaa kerroksen "alta" ja eteen jää "kuori".

Ok, eli voi lämmittää mutta se ei auta [emoji38]

Pre-FL Ocu mulla nimittäin juurikin oli ja se oli herkkä sammuttamaan tuon ACC:n.
 
Trollsten sanoi:
Veikkaisin, että Subaru on tässä aika vahvoilla.

Onkohan noiden tuulilasissa olevien kameroiden edessä lämmitysvastukset? Jos on, niin varmasti yksi parhaista konstruktioista.
 
Ascon sanoi:
Itse en ole sellaista ikinä ajanut ja minua mietityttääkin, että saakohan sellaisella +100m turvaväliä, vai onko maksimi jossain 50 metrissä, jotta tutka näkee varmasti riittävän hyvin eteensä?

50 metriäkin on utopiaa, aina joku vetää väliin.
 
TTO sanoi:
Vilkkuviiksen päässä vakkari toimii hyvin, kun siihen tottuu. Toki satunnaiselle käyttäjälle napit ratissa ovat selkeämmät, mutta sanoisin, että heavy userille nuo viiksen pään napit toimivat mainiosti.
Mun mielestä se oma viiksi on paljo parempi kuin tuo viiksen pää. En ymmärrä miksei VAG ole siirtynyt yleisesti siihen. Ocussa ja Leonissakin asia riippuu siitä onko ACC vai ei.
 
Ascon sanoi:
Nyt ajan yleensä 84 asetusarvolla, niin jääpähän sitten enemmän marginaalia ohitustilanteisiin, jotka moottoritiellä suoritan yleensä 86 tai 88 asetusarvolla. Jos ohitettava lähtee kilpailemaan, sallin itselleni ehkä hetkeksi 90-92 asetusarvot, mutta jos nekään ei riitä, niin sitten palaan 84 tavoitenopeuteeni ja katson pääsenkö ohitettavan taakse, vai alkaako hän kilpailemaan hidastuvuudessakin. Koska en salli vasemmalla kaistalla ohituksenkaan ajaksi itselleni sakkonopeuksia, niin joskus mennään sitten rinnakkain jopa minuuttitolkulla.  :)

Mitä mahtaakaan tapahtua kun moottoritiellä jommalta kummalta puolelta menee väistämättä auto ohi? Ja vielä ilman ylinopeutta.🤔
 
Trollsten sanoi:
Mun mielestä se oma viiksi on paljo parempi kuin tuo viiksen pää. En ymmärrä miksei VAG ole siirtynyt yleisesti siihen. Ocussa ja Leonissakin asia riippuu siitä onko ACC vai ei.

Kyllä tähän erilliseen viikseenkin tottuu aika nopeasti. Itse olen VAG -tauon jälkeen taas sitä opetellut Kodiaqissa. Pidän kyllä Volvon ja Bemarin rattinapeilla ohjattavasta ACC:stä paljon enemmän. Tässä VAGin viiksessä ei ole loogisia nuo 1 kmh nopeusmuutokset. Ja VAGin tutka on liian herkkä reagoimaan naapurikaistojen tapahtumiin kun vertaan taas Volvoon ja Bemariin.
 
-sami- sanoi:
Liekö auttais jos ei pistäis sitä tollaseen poteroon...

Höhö, nythän se on laitettu puuttuvien munuaisten/tähtimerkin kohdalle tuulipuku-kaalilavetissakin.

Jännä juttu että näissä premiumautoissa on jopa siltä ensimmäiseltä rahamiesostajalta tilauslomakkeesta ruksi tuosta adaptiivisen vakkarin kohdasta. Me molemmat rahamiehet kärsitään joidenkin muiden köyhäilyistä :)
 
Ymmärrän hyvin miksi rasti ei esim. Audin kohdalla adaptiiviseen vakkariin osu. Jos tuollaisen haluat, pitää pohjalle ottaa MMI+ navipaketti a 4k€ ja siihen päälle vielä melkein kaksi tonnia vakkarista.
 
MMV sanoi:
Ymmärrän hyvin miksi rasti ei esim. Audin kohdalla adaptiiviseen vakkariin osu. Jos tuollaisen haluat, pitää pohjalle ottaa MMI+ navipaketti a 4k€ ja siihen päälle vielä melkein kaksi tonnia vakkarista.
Tää on kyllä aika uskomaton juttu, kun emomerkissä on kyseinen härveli vakiona Comfortline Golfista lähtien ja loppuihinkin se maksaa muutaman hassun satasen maksimissaan, kuten myös niihin pariin muuhun halpismerkkiin.
 
Itse en todellakaan haluaisi edes adaptiivista vakkaria. Muutamia eri autoja ajanut missä tällainen on ollut, ja ei ole minua varten. Toki jos joka päivä joutuisi ajamaan Kehä I ruuhkissa niin silloin varmasti ajaa asiansa.

Haluan ajaa omaa nopeutta, ja adaptiivisella menee helposti niin että ajelee jonossa muiden nopeutta huomaamatta. Sujuvuuden kannalta tämä voi olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta sen verran itsekäs olen että pyrin aina ajamaan omaa tavoitenopeutta. Moottoritiellä jos ei vaihda ohituskaistalle aikaisin, niin adaptiivinen ehtii jo pudottaa nopeutta vaikka siihen ei olisi tarve.

Paras ratkaisu olisi mielestäni ehdottomasti sellainen adaptiivinen jossa voi itse valita onko tutka päällä vai ei. Tällaiset ratkaisut löytyy mielestän Volvolta ja BMW:ltä?

Tuohon MMV:n kommenttiin vielä niin tilaamaani Ibizaan olisi saanut adaptiivisen vakionopudensäätimen reiluun 200€ lisähintaan. Mitäköhän se tulee maksamaan esim. samalle pohjalevylle pohjautuvaan A1:een? Audin lisähinnat ovat kyllä suolaiset.
 
^Fordissa näytti olevan kans ainakin uudessa Focusissa. Toyotoissa on kans. VAG lienee ainoa joka ei ole saanut moista toimintoa toteutettua.
 
Land Roverin ACC on valittavissa joko etäisyyskäyttöön/perinteiseen. Tutka on jossain puskurin takana, joten tukkeutumista ei ole havaittavissa.

Nyt kun omassa käyttiksessä ei ole ACC:tä on matkanteko rasittavampaa kuin esim edellisessä Škodassa.
 
Marko_K sanoi:
ACC kun on omaan makuuni cruisena parempi kuin normaali, vaikkei muuta liikennettä olisikaan, kun se osaa käyttää myös jarruja ja pitää siis nopeuden oikeasti vakiona eikä päästä alamäessä nopeutta nousemaan. (Tiedän että joillain merkeillä normivakkarikin jarruttaa, mutta 3008/5008:ssa ei.)

Itse en myöskään tuosta jarrutustoiminnosta tykkää, jos se on toteutettu jarruilla. Tuossa mun 508:ssa saa olla aika jyrkkä mäki alla, ettei moottorijarru riitä pitämään nopeutta.
 
batman14 sanoi:
Moottoritiellä jos ei vaihda ohituskaistalle aikaisin, niin adaptiivinen ehtii jo pudottaa nopeutta vaikka siihen ei olisi tarve.

Minulla on etäisyys lyhimmällä ja kun mittareiden välissä vilahtaa auton kuva, on hyvin aikaa lähteä ohitukseen. Kun tuossa laittaa vilkun vasemmalle, auto ei hidasta nopeutta, vaan jatkaa asetettua vauhtia.
 
Penguin sanoi:
Itse en myöskään tuosta jarrutustoiminnosta tykkää, jos se on toteutettu jarruilla.

Mä taas tykkään. Ainoa mikä tuossa voisi häiritä, olisi jarruvalojen välke — mutta on toteutettu siinä mielessä fiksusti, että kevyt jarrutus ei sytytä jarruvaloja, vaan vasta todella jyrkkä alamäki ja voimakas jarrutus. Mersu muinoin välkytteli jarruvaloja heti pienestäkin jarruilla himmaamisesta, se oli vähän harmittava.
 
-sami- sanoi:
Liekö auttais jos ei pistäis sitä tollaseen poteroon...

Atecassa tutka on SEAT-logon takana piilossa, menee sokeaksi kun tulee tarpeeksi räntää/lunta merkin päälle. Ajoin taannoin Aronalla ja siinä näytti olevan tutka tuolla alagrillissä, mutta ei poterossa vaan samassa tasossa muun ritilän kanssa. Liikkelle lähtiessä auto oli märkä, saman tien vakkari vikatilaan. Pysähdyin pyyhkimään muutamat vesitipat pois ja johan taas toimi. Myöhemmin paluumatkalla auto oli kuiva, silti sama homma, sokeaksi meni heti alkumatkasta. Taas pysähdyin ja pyyhin (tällä kertaa kuivaa) tutkapintaa, ja kuntoonhan se sillä tuli. :eek:

Tuli sitten ajatus, että mahtaako tuollainen tutka olla uutena jotenkin yliherkkä "sokaistumaan", ja tasaantuu ajan kanssa? Kun tuo oman Atecan tutkakin oli uutena selkeästi vikurimpi kuin nykyään. Aronassa taas oli vasta alle 400 km mittarissa.
 
Viime talvena ei Audissa mennyt tutka jumiin kertaakaan, lumen / jään takia.

Nykyisessä Audissa se oikutteli jossain (loppukesä -17)välissä sen takia kun oli niin paskainen. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

1st gen CC:ssä aikanaan kun se oli VW logon takana, se meni melko helposti jumiin lumesta.
 
MMV sanoi:
Onko sellaista aktiivivakkaria, jonka tutka ei räntäsateessa menisi tukkoon?
Uusissa Volvoissa tuo on tuulilasinpyyhkimien pyyhkimällä aluueella taustapeilikotelossa
ei ole ollut koskaan onglemia tämän kanssa. Subarussa ilmeisesti samanlainen ratkaisu.
 
Mitsussa ymmärtääkseni tutka taustapeilin kohdalla ja ACC:n saa erikseen pois käytöstä. Toistaiseksi toiminut hyvin, kunhan oppii kolmiportaisen etäisyyden toiminnan.
 
Kaapo sanoi:
Uusissa Volvoissa tuo on tuulilasinpyyhkimien pyyhkimällä aluueella taustapeilikotelossa
ei ole ollut koskaan onglemia tämän kanssa.

V90:ssä parin talven aikana pari kertaa/talvi ilmoitti häröstä, seuraavassa startissa toimi taas normaalisti, ei mitenkään häiritsevä ongelma ollut.
 
Taky sanoi:
50 metriäkin on utopiaa, aina joku vetää väliin.

Mites nuo adaptiiviset muuten tollaseen tilanteeseen reagoivat?
Jos siis ajan jonkun perässä adaptiivisella tasanopeutta 80 km/h ja turvaväli on tuo tasaiset 50 m ja siihen sitten joku änkeää väliin 20 m päähän köröttelemään esim. 75-78 km/h. Tekeekö adaptiivinen kuinkakin terävän jarrutuksen, palauttaakseen 50 m turvavälin? Vajoaako oma nopeus hetkeksi reilusti alle 70 km/h, kunnes palautuu siitä tuohon 75-78 tienoille?
 
Marko_K sanoi:
Mä taas tykkään. Ainoa mikä tuossa voisi häiritä, olisi jarruvalojen välke — mutta on toteutettu siinä mielessä fiksusti, että kevyt jarrutus ei sytytä jarruvaloja, vaan vasta todella jyrkkä alamäki ja voimakas jarrutus. Mersu muinoin välkytteli jarruvaloja heti pienestäkin jarruilla himmaamisesta, se oli vähän harmittava.

Kuulostaa kyllä mun korvaan laittomalta viritykseltä, että auto jarruttaisi ilman että jarruvalot syttyy.

Kyllä kai jarruvalojen pitää syttyä aina kun jarrua käytetään? Joissain sähköautoissahan jarruvalo syttyy jo ennen jarruun koskemistakin, koska niissä on tavallista voimakkaampi moottorijarrutus.